Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 6 van 9


Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 6 van 9
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

Stop met rapporteren, verstrek inzichten

Business Intelligence (BI) wordt steevast gedefinieerd als een manier om ‘de juiste informatie in de juiste vorm op het juiste moment bij de juiste persoon te brengen’. Dat is vier keer “in de roos”, maar wel erg makkelijk en vaag geformuleerd. Door het daadwerkelijk toepassen van deze definitie krijgt informatie pas zeggingskracht en relevantie voor de eindgebruiker.

Bij de praktische vertaling blijkt ook pas hoe complex het implementeren van de combinatie is: de hoeveelheid mogelijke varianten is namelijk erg groot. Per indicator (I) moet je immers kijken naar de vorm (V) waarin je deze moet presenteren, afhankelijk per persoon (P) en tijd (T). Met twintig indicatoren en honderd gebruikers en drie verschillende lay-outs verschijnen er zo al 6.000 mogelijkheden, nog afgezien van de factor tijd (IxVxPxT).

Foto impressie uitreiking Dutch Business Intelligence Award 2012

Op 13 maart jl. won Coolblue de prestigieuze Dutch BI Award 2012, de prijs die toegekend wordt aan de Slimste organisatie van Nederland. De trofee bestaat uit een in glas geholograveerde jagende uil. Volgens de jury koppelt Coolblue slimme technologie aan slim organiseren,‘op een manier die uitblinkt in eenvoud en raffinement. De foto’s hierna geven een goede impressie van de uitreiking.

Om 18.10 werd de prijs bekend gemaakt door prof. dr. Hans Borgman, hoogleraar Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Leiden en aan de winnaar overhandigd door Daan van Beek, managing director van Passionned Group en auteur van het boek ‘De intelligente organisatie’. De uitreiking van de Award vond plaats op het Jaarcongres Information Management van ICT Media. Passionned Group is als kennispartner aan dit congres verbonden en is initiatiefnemer van de Dutch BI Award.

Moeten er nog managers zijn? Interview in De Standaard

Onlangs verscheen in de zaterdageditie van de Belgische krant De Standaard, een artikel over het nut en de rol van managers. Als voorbeeld wordt Buurtzorg Nederland genoemd, die in de race is voor de titel van De Slimste organisatie van Nederland 2012. Een organisatie met 4.700 werknemers die geen managers en geen hr-afdeling heeft. Het concept: zelfsturende teams die worden begeleidt door ongeveer 25 coaches/backoffice medewerkers.

Nieuwsbrief Passionned Group – maart 2012

In deze nieuwsbrief van Passionned Group willen wij u graag informeren over een aantal onderwerpen en nieuwsfeiten.

Allereerst zijn we trots om te kunnen melden dat Passionned Group een samenwerking is aangegaan met het onderzoeksinstituut Bloor Research. Beide onderzoeksbureaus zijn geheel onafhankelijk en erkend door de internationale pers, analisten en commentatoren als een van de meest gezaghebbende organisaties op hun gebied. Hierover leest u meer in het nieuwsbericht ‘Samenwerking tussen Passionned Group en Bloor Research’.

Buurtzorg, Coolblue en Hypotheekshop genomineerd

Na een spannende auditieronde en een grondige analyse zijn retailer Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop door de vakjury genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’. De drie genomineerden dingen mee naar de bekende en prestigieuze Dutch Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen trofee, met een jagende uil in glas geholograveerd.

Nog 6 organisaties in de race voor titel ‘Slimste organisatie’

Coolblue, Quion, Buurtzorg Nederland, De Hypotheekshop, UWV Klant & Service en Berendsen Textiel

De strijd om de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ nadert zijn ontknoping. Na een grondige selectieprocedure zijn er nog zes organisaties in de race voor de landstitel ‘Slimste organisatie van Nederland’: Coolblue, Buurtzorg Nederland, De Hypotheekshop, Quion Groep, UWV Divisie Klant & Service en Berendsen Textiel.

17 bedrijven wedijveren om titel ‘Slimste organisatie 2012’

Op 13 maart a.s. wordt de Dutch Business Intelligence Award 2012 uitgereikt aan de organisatie die op een bijzonder intelligente manier met informatie omgaat, de Slimste organisatie van Nederland. De verkiezing is een initiatief van onderzoeks- en adviesbureau Passionned Group, de Rotterdam School of Management en de betrokken industrie- en kennispartners.

Op dit moment vindt een grondige selectieprocedure plaats onder de zeventien bedrijven die zich hebben aangemeld voor de landstitel ‘Slimste organisatie’: De beste inzendingen krijgen een tweede vragenlijst aangeboden. Door middel van een uitgebreide analyse, uitgevoerd door de vakjury, worden uiteindelijk vijf organisaties genomineerd. De intelligentie van de organisaties die zich dit jaar hebben aangemeld is opvallend goed ontwikkeld. Het zal dus een zeer spannende en interessante strijd worden.

Welke kenmerken hebben intelligente organisaties?

De titel doet mogelijk de wenkbrauwen fronsen. Organisaties die intelligent zijn? Bestaan ze? En wat is het nut dan dat een organisatie heel slim is? Het antwoord is simpel: intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Dit blijkt uit een grootschalige studie van Passionned Group onder bijna tweehonderdzesenzestig bedrijven met meer dan tweehonderdvijftig medewerkers.

Zet gedrag op de business intelligence agenda

Business Intelligence zorgt dat de juiste informatie bij de juiste persoon in de juiste vorm op het juiste moment terecht komt. Althans, dat beoogt het vakgebied te bieden. Als dat lukt, dan is er al veel gewonnen. Echter, het echte werk moet dan nog beginnen: de beïnvloeding van het gedrag van klanten, managers en medewerkers op basis van essentiële informatie en inzichten. Alleen als dat lukt, mogen we spreken van succesvolle Business Intelligence.

Nieuwe editie van de BI Tools Survey

In de zomer heeft Passionned Group niet stil gezeten en zijn er drie Business Intelligence tools aan de Business Intelligence Tools Survey toegevoegd. Dit zijn: Tableau Software, Style Intelligence en de open source BI tool Pentaho. In totaal worden in de Business Intelligence Tools Survey nu zestien Business Intelligence tools beoordeeld op 169 criteria.

Oracle Enterprise BI Server 11g1
SAP Business Objects Enterprise XI r4

Een slimmere organisatie bouwen met rolgebaseerde portals

Hoe kunt u meer grip krijgen op de bedrijfsprocessen en uw onderneming omtoveren naar een organisatie waarbij de klant centraal staat? Het idee van de rolgebaseerde portals kan u op andere gedachten brengen en een frisse kijk geven op uw organisatie.

Tegenwoordig is het voor elke onderneming belangrijk om de klant centraal te stellen. Het draait erom dat ondernemingen goed luisteren naar de klant, begrijpen wat de klant nodig heeft en de klant snel op zijn wenken bedient. Het is de wens van alle ondernemingen, zowel profit als non-profit, om daarin te excelleren en zich hierdoor te onderscheiden van de concurrentie.

De effecten van hete koffie en ijskoude cola

Besluitvorming kent duistere kanten, zo onthulde de BBC enige tijd geleden. De documentaire “How to make better decisions” laat diverse experimenten zien die aantonen hoe het proces van beslissen gemanipuleerd kan worden.

De kwaliteit van onze besluiten heeft volgens de onderzoekers ernstig te lijden onder enorme versimpeling, luiheid en vooringenomenheid. Een niet te missen videoboodschap voor elke (BI) manager.

Waarom stellen wij 11 spitsen op in een voetbalelftal?

Soms hebben organisaties wel honderden KPI’s. Ik heb het meegemaakt bij een middelgrote gemeente in het zuiden van het land, die benoemde er duizelingwekkend veel: meer dan duizend. Saillant detail is dat het project Doelpunt werd genoemd.

Maar met zoveel KPI’s is het erg lastig om te scoren. Het is een beetje hetzelfde als denken te kunnen spelen met 11 spitsen in een voetbalelftal. Die gaan door elkaar lopen; de organisatie is weg. Een zichzelf respecterende coach zal direct ingrijpen en een betere balans vinden tussen verdedigers, middenvelders en spitsen.

Had intelligente organisatie stokje gestoken voor kredietcrisis?

De vraag die ons de laatste tijd steeds vaker wordt gesteld: ‘Had een intelligente organisatie de kredietcrisis, en de gevolgen ervan kunnen voorkomen?’ In dit artikel verkennen wij waar en hoe de kredietcrisis is begonnen, de gevolgen ervan en de kenmerken van een intelligente organisatie die daarbij een rol zouden kunnen spelen. Tot slot geven we een aantal opties hoe je met concepten uit de intelligente organisatie de huidige gevolgen kunt beperken, en zelfs kansen kunt benutten. Ook al heb je geen business intelligence (BI) systeem.

Rabobank Nederland wint CRM Award

De inzending van Rabobank Nederland betreft een omvangrijk CRM programma dat uiteindelijk alle lokale banken en haar medewerkers raakt.

In een coöperatieve organisatie waar de betrokkenheid van de lokale bank bij de klant en de omgeving en continuïteit als vanouds hoog in het vaandel staan, heeft het CRM programma tot doel de 162 lokale banken het multichannel klantsysteem te laten adopteren. Centrale innovaties op het gebied van bijvoorbeeld mobiele bankdiensten en de customer intelligence vinden daardoor hun weg naar de lokale banken.

Tooling = fooling? Niet met een BI Toolselectie

De wereld om u heen verandert. Uw organisatie verandert. De eisen die de organisatie stelt aan managementinformatie, verandert ook. Op een bepaald moment realiseert u zich dat met de huidige middelen hier niet op ingespeeld kan worden. U heeft behoefte aan nieuwe, modernere instrumenten. U bent op zoek naar nieuwe Business Intelligence tools. Maar waar moet die tool dan aan voldoen? Een rondje door de organisatie leert dat de wensen nogal uiteenlopen. Afhankelijk van hun rol in de organisatie, stellen medewerkers verschillende eisen. U vraagt zich af of er wel tools zijn die aan al deze eisen voldoen.

Congres en uitreiking CRM Awards 2008

Op donderdag 13 november worden voor de zevende keer in Fort Voordorp te Groenekan (omgeving Utrecht) de CRM Awards uitgereikt. Dit jaar is de uitreiking voor het eerst onderverdeeld in drie awards:

de CRM Pioneer Award – voor de beginstappen van een (integraal) CRM traject
de CRM Accelerator Award – voor prestaties op deelgebieden met een integrale aanpak
de CRM Award 2008 – voor de strategische implementatie in de totale organisatie en voor het zijn van een voorbeeld voor andere bedrijven wat klantgericht ondernemen betreft.

Het nieuwe BI Landschap anno 2009: donderdag 13 november a.s.

Datum: 13 november 2008
Locatie: Amsterdam
Tijd 16.00 – 20.00 uur

Kosten: € 75,- excl. BTW voor eindgebruikers (30 plaatsen beschikbaar).
€ 395,00 voor leveranciers van BI oplossingen met de mogelijkheid om corporate informatie op de bibliotheektafel leggen en met 2 personen aanwezig te zijn (5 plaatsen beschikbaar).

Registratie

Donderdag 13 november a.s. kunt u vanaf 16.00 de alweer 10e BI Update & Borrel in Amsterdam bijwonen. Norman Manley van Passionned presenteerde begin dit jaar de resultaten van het onderzoek naar de nieuwe generatie BI Tools. Wegens het grote animo en het beperkte aantal deelnameplaatsen wordt de presentatie van deze update nogmaals gegeven. Norman Manley vertelt u alles over het nieuwe BI Landschap anno 2009. Hij voorspelt dat de BI markt drastisch zal veranderen.

Een waardevol boek dat nieuwsgierig maakt

“Daan van Beek pleit ervoor dat we met man en macht sturen naar een overheid die intelligenter is dan ze nu is. Uiteindelijk zullen we zonder ongelukken op onze bestemming moeten aankomen aldus de auteur. Kleine ongelukjes daargelaten lijkt me, want die zorgen er juist voor dat we leren van onze fouten en ongelukjes. De auteur wil met ‘Sturen naar een intelligent overheid’ de dienstverlening aan inwoners en bedrijven substantieel verbeteren. Hierbij richt hij zich in dit boek op producten als een bouwvergunning, uittreksel, toekennen van een uitkering en dergelijke. Dit boek is mede tot stand gekomen door de hulp van diverse overheidsmanagers, zoals onder andere Arre Zuurmond (hoogleraar TU Delft) en Annemarie Jorritsma (burgemeester van Almere).

Maak een foto van uw (BI) organisatie

Een belangrijk euvel, ook in de publieke sector, is het ontbreken van samenhang in programma’s en projecten, in het bijzonder op het vlak van technologie en organisatieontwikkeling. Dat leidt ertoe dat programma’s en projecten elkaar in de weg kunnen zitten, of zelfs tegengestelde doelen nastreven, of een veel te hoge ambitie hebben. Dat kost handenvol geld omdat programmadoelen en de gewenste veranderingen niet, later of tegen veel hogere kosten of een lagere kwaliteit worden gerealiseerd.

5e editie Business Intelligence Awards van start

De vijfde editie van de BI Awards en de Nationaal BI Survey gaan van start met een geheel vernieuwde website en twee nieuwe juryleden. De twee kersverse juryleden vertellen in deze nieuwsbrief over hun ervaring als deelnemer aan de vorige edities van de BI Awards.

Egbert Dijkstra van Ahold, winnaar van de BI Awards 2007 zegt: “Het voordeel van deelname is de mogelijkheid om je eigen werk door deskundigen van buiten kritisch te laten beoordelen. Een jury van vakbroeders die met kennis van zaken die vragen stelt waar je binnen je eigen organisatie vaak niet aan denkt – dat is iets waar je veel van kunt leren”.

Rolgebaseerd rapporteren, een kwestie van autorisatie?

In onze dagelijkse (advies)praktijk komen we steeds vaker de expliciete wens tegen om afhankelijk van de rol van een persoon of een groep personen bepaalde informatie wel of niet beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld bij de keuze voor een nieuw informatiesysteem en dan met name voor Business Intelligence-tools, wegen de (on)mogelijkheden van het rolgebaseerd autoriseren steeds zwaarder.

De belangrijkste oorzaak mijns inziens is het feit dat organisaties hun informatiesystemen openstellen voor externe gebruikers. Denk hierbij aan het openstellen van informatie voor partners zoals klanten en leveranciers. Het gaat hier in veel gevallen over grote groepen gebruikers die worden toegevoegd aan de gebruikerspopulatie. Deze ontwikkeling dwingt de organisatie tot afbakenen en afschermen. Rolgebaseerd rapporteren wordt daardoor eerder een eis dan een wens. Ook worden bedrijven vaak door hun accountant aangespoord om autorisatieprofielen van hun organisatie te tonen.

De heilige graal van Business Intelligence

We zijn al jaren op zoek naar de heilige graal van Business Intelligence, ofwel wat maakt een organisatie nu echt slim én dat men goede resultaten kan boeken. Hoe kunnen we die graal vinden, en gebruiken en inpassen in Business Intelligence projecten? Het laatste is niet onbelangrijk. Hierdoor kunnen de doelstellingen en deliverables van een project drastisch wijzigen.

In plaats van dat we mikken op een werkende rapportageomgeving die meerdere bronnen ontsluit, kiezen we voor een ander ambitieniveau waar we proberen zeker te stellen dat relevante informatie wordt of kan worden gebruikt voor prestatieverbetering. Maar ook de organisatie van Business Intelligence krijgt te maken met een ander niveau van functioneren. Het is leuk om de heilige graal te vinden en te houden, er iets mee kunnen en doen is van belang. Hieronder treft u een samenvatting aan van het artikel in het nieuwste jaarboek Business Intelligence en performance management. Wilt u precies weten hoe het zit met de heilige graal van Business Intelligence? Bestel dan nu het jaarboek.

9 tips voor Performance Management in de publieke sector

In de Nationaal Business Intelligence Survey behaald de publieke sector de laagste score van alle sectoren. Interessant is dan om te weten wat het bedrijfsleven echt anders doet dan de publieke sector. Waar liggen de mogelijkheden voor verbetering binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg? En hoe groot is de ruimte voor verbetering eigenlijk gezien de wettelijke kaders en regelgeving? Of vormen deze nauwelijks een belemmering?

Quote van Jort Kelder: “Ahold is de slimste”

In de media is de afgelopen maand veel aandacht geweest voor de Business Intelligence Awards en de winnaars. Quote, het blad waar Jort Kelder tot 2007 hoofdredacteur van was, heeft een bericht opgenomen met ‘Ahold is de slimste’, het AD meldt dat Albert Heijn de slimste organisatie van Nederland is en het Brabants Nieuwsblad zet Kin Machinebouw in het zonnetje met ‘KIN in Rijen op één na slimste’.

Minder datawarehouse, hoger rendement

Afgelopen maanden heeft advies- en onderzoeksbureau Passionned Group voor de derde maal het Nationaal BI Survey uitgevoerd. Door de jaren heen zijn ruim vierhonderd managers gevraagd naar hun BI organisatie, technologie, IT & processen en de daaruit voortvloeiende resultaten.

Hieruit komt een ontnuchterend beeld naar voren… er wordt veel teveel verwacht van het nut van een enterprise datawarehouse en bijbehorende technologie.

Grootgrutter Ahold ‘slimste organisatie’ van 2008

Amersfoort, 2 april 2008 – De uitreiking van de Business Intelligence Awards, een prestigieuze prijs voor de ‘slimste organisatie’ van Nederland, vond dit jaar plaats op het BI Event & CareerDay van 1 april jl. op de Technische Universiteit Delft. Op dit evenement won Ahold de Dutch BI & Data Science Award en sleepten ProRail, DSM Innovation en Kin Machinebouw de overige prijzen in de wacht.

Business Intelligence Event en CareerDay: 1 april a.s. TU Delft

Inderdaad, analytisch en prestatiegericht gedrag doet er echt toe als het gaat om het succes van Business Intelligence (bi): prestatieverbetering door betrouwbare managementinformatie en relevante klantindicatoren. Net als crm gaat Business Intelligence dwars door de organisatie heen en dringt het diep door. Althans, als we blijvend succesvol willen zijn. Hoe bereiken we dat?

We nodigen u graag uit voor hét BI congres van Nederland op 1 april a.s. op de TU Delft, met key-notes van topsprekers zoals Andries Bottema, Norman Manley, Charles van der Ploeg en Conny Herben van de Publieke Omroep. De bedrijven KLM Catering en RTL – IT Manager Eric ten Hoopen – zijn uitgenodigd om u een blik te geven achter de schermen van hun (BI) organisatie. Ook worden de best practices van de Business Intelligence Award 2007, Ahold, DSM Innovation, Interpolis, Kin en ProRail, uitgebreid behandeld. Waar zit hun succes?

Carel Meijer: uw partner voor Zuid-Nederland

Carel Meijer, voormalig hoofd Informatiemanagement en directeur global CRM bij Vodafone, is per 1 november jl. aan de slag gegaan bij Passionned Group, een advies- en onderzoeksbureau op het vlak van business intelligence, technologie, besturing en gedragscompetenties.

Hij zal vanuit de regio Maastricht, de relaties in Zuid-Nederland gaan bedienen. Carel is gespecialiseerd in CRM, Marketing Intelligence en managementinformatie. “Doorslaggevend voor mijn keuze voor Passionned is de gedrevenheid en deskundigheid van mijn collega’s. Iedereen investeert vrijwel dagelijks in klantrelaties, klantkennis en competenties om opdrachtgevers nog beter te kunnen helpen om hun prestaties te verbeteren. Het is een uitermate professionele club” aldus Carel.

KPN Mobiel en CFI slimste organisaties van Nederland

Utrecht, 20 maart 2006 – KPN Mobiel en het CFI hebben op dit moment de meest intelligente organisatie van Nederland. Dat blijkt uit het juryrapport van de Business Intelligence Award en een landelijk onderzoek dat door IDC over Business Intelligence is gehouden onder tweehonderd-negen-en-zeventig organisaties van meer dan vijftig medewerkers.

Van deze organisaties dongen er bijna vijftig mee naar de Business Intelligence Award 2005, een prijs voor de ‘Meest intelligente organisatie van het Jaar’, waar een prachtige bronzen uil als trofee aan is verbonden.

Is de manager zijn indicatoren de baas?

Steeds vaker doen prestatiemanagementsystemen hun intrede in organisaties. Vroeger was prestatiemanagement synoniem met financieel management. Het was een hele toer om niet-financiële managementinformatie op tafel te krijgen. Tegenwoordig is het omgekeerde het geval. Steeds vaker krijgen managers bij het besturen van hun organisatie zelf te maken met informatie overload.
Managementdashboards en informatiesystemen

Bedrijfsprestaties dankzij governance, of net omgekeerd?

Utrecht, 23 april 2007 – Als je praat met informatici van een zekere leeftijd, levert dat altijd onwaarschijnlijke anekdotes op over ponskaarten. Maar soms vertellen ze je ook over andere bijzonder interessante maar vergeten dingen. Zo stuitte ik onlangs weer op het begrip Infocenter.

Dat moet, ergens aan het begin van de jaren ’80, een eerste poging geweest zijn om alle informatie in een onderneming op één plek samen te brengen. Het doel was om een uniforme visie te ontwikkelen op de bedrijfsactiviteit, van de warehouse manager tot de president-directeur-generaal, die toen nog geen CEO was.

De derde editie van het ETL Survey 2007

In samenwerking met Database Magazine is het ETL Tool Survey 2007 onlangs afgerond. In de laatste 18 maanden zijn een aantal van de toenmalige deelnemers overgenomen door grotere bedrijven, Sunopsis is door Oracle overgenomen, en Hummingbird door Open Text Corporation, een bedrijf heeft besloten n.a.v. de resultaten van de vorige keer om niet meer mee te doen en Ab Initio, zoals altijd, doet alsof zij niet bestaan en sturen geen antwoorden op welk bericht dan ook.

Uitstekende groei voor Passionned Group

Het afgelopen jaar hebben we een uitstekende groei doorgemaakt op diverse vlakken. We hebben veel nieuwe opdrachtgevers en opdrachten mogen verwelkomen waaronder van het Ministerie van Defensie, PricewaterhouseCoopers, Brocacef, Albeda College, Gemeente Delft, Gemeente Rotterdam, Deloitte, T-Systems, DekaBank Deutsche Girozentrale en de Sweet & Maxwell Group.

We zien in onze adviespraktijk een sterke toename van vraagstukken op het niveau van directies, gemeentelijke managementteams en Colleges en Raden van Bestuur.

Zoektocht naar Nederlands “slimste organisatie” van start

Utrecht, 9 oktober 2007 – Organisaties worden helaas niet vanzelf slim. Van oudsher kennen ze een verkokerde en gefragmenteerde structuur en cultuur. Dit belemmert effectieve besturing en soepele samenwerking, zowel binnen de organisatie, alsook over de grenzen heen.

Slimme organisaties boeken substantieel betere (financiële) resultaten, zo wijst onderzoek ook dit jaar weer uit. De jury van de Business Intelligence Awards onderzocht het afgelopen jaar honderden organisaties en kwam tot een aantal verrassende ontdekkingen en conclusies.

Business Intelligence voor ambtenaren – 27 september 2011

Zoals alle overheidsinstanties hebt u als gemeente te maken met stijgende druk. U moet de kosten beperken, de prestaties verbeteren en verantwoordelijkheid tonen naar de belastingbetaler. Business Intelligence (BI) kan daarbij een belangrijke rol spelen. BI helpt u voortdurend de vinger aan de pols te houden en weloverwogen en onderbouwde beslissingen te nemen.

Cognos voor ambtenaren is een onafhankelijk platform voor en door ambtenaren dat gemeenten inzicht wil geven in het belang van Business Intelligence. We zijn ervan overtuigd dat u het succes van uw BI projecten kunt vergroten door uw eigen netwerken te creëren. Deze netwerken stellen u in staat om te leren van de kennis en ervaringen van anderen die u voorgingen.

Brein van bedrijven moet op volle toeren draaien

De zevende editie van de verkiezing ‘Slimste organisatie van Nederland’ is onlangs van start gegaan. De wedstrijd staat in het teken van ‘information, intelligence and innovation’. De jury, aangevoerd door prof. Hans Borgman, hoogleraar Bedrijfswetenschappen, roept alle intelligente organisaties op om deel te nemen aan de IQ test voor organisaties en zo mee te dingen naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2011’. De winnaar zal begin 2012 de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award in ontvangst mogen nemen.

Nieuwsbrief Passionned mei 2011

De maand mei stond in het teken van groeien, bloeien, verandering en kennis vergaren. Mei was de maand waarin wij meer leerden over projectmanagement en projectsucces tijdens de Management Update op 26 mei. De maand waarin wij ons verder verdiepen in het onderzoek PDCA & performance. De maand waarin wij wederom zochten naar de slimste organisatie van Nederland. En de maand waarin wij startten met verschillende adviestrajecten bij klanten.

Van Informatie Technologie naar Business Technologie

Het is geen nieuws te melden dat alle grote organisaties momenteel snel veranderen. Dagelijks zien we trends van ontslagen, andere visies, andere doelstellingen, markten die veranderen en ga maar door. Veranderen is de meest stabiele factor op dit moment. Vernieuwing, snelheid, flexibiliteit en inspelen op de veranderende markt zijn cruciale factoren.

Er is behoefte aan een snellere ‘time to market’, andere producten en diensten die beter passen bij dit moment. Maar snel moeten inspelen op nieuwe ontwikkelingen als sociale media, verkoop via internet en de explosieve groei van data heeft ook een keerzijde. Want hoe houd je als organisatie alles onder controle en hoe weet je dat het goed zit?

Zorg heeft meer gezond verstand nodig

De afgelopen Management Update ‘het brein om zorg slimmer te maken’ die Passionned Group organiseerde op 3 maart 2011 was zeer geslaagd. De opkomst was groot, er vonden interessante discussies plaats en de middag werd afgesloten met een gezellige borrel met een hapje en een drankje.

Tijdens de Management Update sprak Rob Adolfsen, voormalig bestuursvoorzitter bij Agis en consultant bij Passionned Group, over slimmere zorg. “De zorgsector legt te veel vast in protocollen, zorgplannen en richtlijnen zonder rekening te houden met de praktische toepasbaarheid door zorgverleners. Daarbij worden deze instrumenten vooral gebruikt voor interne en externe verantwoording, terwijl ze juist een bijdrage zouden moeten leveren aan de verbetering van het zorgproces” benadrukte Rob tijdens zijn presentatie. Geïnteresseerd in meer informatie over ‘minder meten en meer weten’? Klik op de KPI bepaler.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15