contact

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 6 van 7

Open source Business Intelligence in trek

Opnieuw maakt de BI-markt een opmerkelijke fase mee, door de overnames van drie grote BI-suites. Dat is op zich niet zo bijzonder in een markt die al jarenlang aan het consolideren is, maar in dit geval gaat het om open source software. Dat maakt het opmerkelijk.TIBCO koopt JasperSoft, Hitachi koopt Pentaho en Microsoft neemt Revolution Analytics over. Lees in deze blog onze analyse.

Procesoptimalisatie maakt het verschil voor gemeenten

Gemeenten hebben sinds 2015 steeds meer regie gekregen over de uitvoering van belangrijke regelingen en wetten. Was jeugdzorg voor die tijd nog een provinciale taak, sindsdien ligt dit op het bord van de gemeente. Ook grote delen van de AWBZ, eerst 100% een taak van de Rijksoverheid, zijn inmiddels verschoven naar de WMO. Bovendien is de gemeente de partij die de Participatiewet (voor werk en inkomen) uitvoert en de partij die voor passend onderwijs zorgt.

9 ijzersterke argumenten voor een datawarehouse

Steeds meer organisaties vragen zich hardop af wat het nut is van een datawarehouse en of het de investering wel waard is. Ook willen ze weten welke alternatieven er zijn. Want een groeiend aantal IT-leveranciers en enkele zogenaamde “experts” beweren dat het einde van het datawarehouse in zicht is. Bij leveranciers moet je overigens denken aan leveranciers van datawarehouse-appliances, data-virtualisatie tools en data discovery tools. Wij hebben echter een andere overtuiging. Het datawarehouse is volgens ons nog steeds hét kloppende hart van elke intelligente, datagedreven organisatie. Het datawarehouse vervult een aantal vitale functies.

Martijn Stuiver aan boord bij Passionned Group

Martijn Stuiver (40) is sinds begin dit jaar Director Continuous Improvement van de Passionned Group. Martijn is expert op het gebied van veranderingen en gedrag en gaat klanten van Passionned helpen zichzelf continu te verbeteren en te leren innoveren. “Veranderen is lastig,” zegt Martijn, “maar als het doel van de verandering samenvalt met het doel van het team, wordt het werk leuker en zijn de resultaten beter.” Martijn studeerde Culturele Antropologie aan de Universiteit van Utrecht en specialiseerde zich in Organisatieantropologie. In oktober 2002 ging hij aan de slag als projectmanager Business Intelligence & IT Service Management bij Westbury IT Services. Bij Passionned is zijn rol tweeledig. Enerzijds helpt hij organisaties veranderen en verbeteren met praktijkgerichte opleidingen, adviestrajecten, kwaliteitsmanagement implementaties en Lean trajecten. Anderzijds gaat hij als personal coach en teamcoach aan de slag.

De 7 minuten klantcontact workout om slimmer te worden

We zijn in de eerste weken van het jaar weer vol enthousiasme begonnen met het in praktijk brengen van onze goede voornemens. Bovenin de top 10 van goede voornemens staat, bijna zoals gebruikelijk, meer bewegen en meestal gaan we daarvoor naar de sportschool. Wat we steeds vaker tegenkomen is, dat we te weinig tijd hebben en ‘het er dan maar bij laten zitten’.

De 6 Belangrijkste Trends in BI voor 2015

In de digitale economie draait alles om informatie. Steeds slimmer wordende organisaties verzamelen en analyseren data op structurele wijze om snel hoogwaardige fact based besluiten te kunnen nemen. Het toenemende belang en gebruik van informatie leidt tot nieuwe ontwikkelingen die een grote impact gaan hebben op Business Intelligence. Passionned Group ziet in de praktijk de volgende zes Business Intelligence trends voor 2015.

PDCA als katalysator voor interne veranderingen

In september afgelopen jaar verzorgde mr. Leo Kerklaan van Passionned Group een tweedaagse incompany training op het gebied van PDCA voor 18 medewerkers van NedMag. Initiatiefnemer Aart Vollenhoven is Director Finance & Supply Chain van dit zoutmijnbouwbedrijf uit Veendam. “Ik vind dat we meer routine moeten krijgen in het gestructureerd implementeren van verbeterideeën.” De deelnemers aan de PDCA-training vonden het vooral interessant om bij elkaar in de keuken te kijken en te zien met welke uitdagingen andere teams worstelen en welke verbetervraagstukken zij inbrachten.

Business Intelligence moet flexibeler, sneller en goedkoper

Gaat het over agile Business Intelligence, dan gaat het vaak over scrum: het projectmanagement perspectief. Of het gaat over het idee dat BI de business meer agile kan maken: het business perspectief. Weinig aandacht is er nog om het BI proces zelf meer agile, sneller en goedkoper te maken. Vandaag de dag kan dat vrij eenvoudig. Dan moet je wel de traditionele bouwers van rapportenfabrieken en dashboardverzamelingen (vooralsnog) buiten de deur zien te houden. Waarom? Zij hebben dikwijls weinig belang bij zo min mogelijk rapporten en dashboards. Business Intelligence frameworks kunnen je hierbij helpen.

Passionned doceert BI & Analytics aan Tilburg University

Vorige jaar startte TIAS, een aparte divisie voor executive teaching van Tilburg University, met een executive programma voor IT Consulting. Van de 10 modules is er één gewijd aan Business Intelligence. Prof. dr. Piet Ribbers vroeg Passionned het leeuwendeel van de BI-dagdelen voor zijn rekening te nemen. “Een hele mooie uitdaging en een hele eer”, aldus Daan van Beek.

Dick Pouw versterkt team van Passionned Group

Per 1 september 2014 is Dick Pouw (52) toegetreden tot de Passionned Group. Dick brengt grote ervaring mee op het gebied van het doorvoeren van veranderingen in organisaties, het overbruggen van de kloof tussen business en IT, en klantgericht werken. Hij deed dat vooral in diverse IT-managementfuncties bij de Telegraaf Media Groep. “Ik ben geen hardcore IT-er. Mijn kracht is het vertalen van plannen naar de praktijk,” zegt hij. “Je kunt een nieuwe aanpak prachtig op papier zetten, maar het gaat erom het op de juiste manier in de organisatie te implementeren.”

BI advies voor de Gemeente Delft

Bij de opdrachtgever wordt al jarenlang gewerkt met specifieke software voor rapportage en analyse. Eerst als aanvulling op operationele systemen, later is dat uitgegroeid tot een zelfstandige managementrapportage omgeving. Die omgeving kent een aantal verbetervlakken, waaronder responstijden, het beheer en het combineren van informatie uit verschillende bronnen. De huidige architectuur bestaat uit voornamelijk losstaande kubussen met daarop rapportages. Er wordt geen gebruik gemaakt van een datawarehouse. De gemeente Delft heeft de ambitie om door te groeien in volwassenheid op het vlak van BI, wanneer de middelen en budgetten daarvoor in verhouding staan met de opbrengsten.

De 10 Gouden Regels van de Lean Manager

Het management speelt een cruciale rol voor het welslagen van Lean. De Lean manager toont respect en geeft vertrouwen aan de Lean medewerker. Zij krijgen ruimte om te experimenteren, om nieuwe processtappen of aanpassingen ter verbetering van het resultaat uit te proberen. Dat gaat niet altijd direct goed. Fouten maken mag, want daar leert de organisatie van.

Sentimentanalyse wijst uit: BI heet nog steeds gewoon Business Intelligence

Passionned Group heeft haar Business Intelligence & Analytics Guide uitgebreid met een nieuw element. De inmiddels verschenen editie 2022 bevat naast de gebruikelijke uitgebreide analyse van functionaliteiten van de tools en kenmerken van de Business Intelligence-leveranciers, nu ook een Sentiment Analyse. De aanleiding daarvoor is de door veel leveranciers ingenomen stelling dat Analytics het nieuwe BI zou zijn. In vele publicaties en presentaties wordt gepromoot om de term BI naar het archief te verwijzen en voortaan alleen nog te spreken van Analytics.

De 5 grootste valkuilen voor PDCA

Veel organisaties hebben steeds meer aandacht voor continu verbeteren en PDCA. Dat is niet zo vreemd. Want met deze zeer krachtige verbetermethodiek realiseer je veel betere prestaties. Dit blijkt uit ons landelijke PDCA-onderzoek. Daarnaast is PDCA in het hart van elk intelligent bedrijf aanwezig. Wil je succes bereiken met de PDCA-methodiek dan moet je goed opletten. Want het luistert erg nauw. Zonder inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren werkt het bijvoorbeeld helemaal niet. Een misstap is bovendien soms snel gemaakt. Als je niet oplet dreigt het gevaar dat je organisatie of team in een continu verbetertrauma raakt. En dan ben je verder van huis. Wees daarom alert op de 5 grootste PDCA-valkuilen.

Gemeente Den Haag en Passionned werken samen aan BI

Al enige tijd ondersteunen Daan van Beek en Wouter Huisman van Passionned Group een projectgroep van de gemeente Den Haag. Het doel is te komen tot een gemeentebrede business intelligence Roadmap. “Qua business intelligence staan we nog echt in de kinderschoenen,” zegt Ling-Po Shih, concernadviseur / projectleider Business Intelligence (BI) bij de gemeente. “In 2009 bleek uit intern onderzoek dat we destijds nog helemaal niet klaar waren voor BI. In 2013 hebben we dat onderzoek opnieuw gedaan. Nu zijn we zover dat we een BI Roadmap willen opstellen. Daar hebben we echter wel wat hulp bij nodig.”

Groothandel floreert dankzij Business Intelligence

Een wereldwijde groothandel in industriële automatisering, met ruim vijftig vestigingen en meer dan honderd agentschappen, levert duizenden producten en diensten rond het thema ‘motion en control’. De onderneming heeft diverse kwaliteitscertificaten zoals ISO 9001 en 14001 in de wacht gesleept en heeft ook de kwaliteit in de dagelijkse praktijk hoog in het vaandel staan. Rond de meest recente eeuwwisseling wordt er door de directie grondig nagedacht over een Performance Management model, om de kwaliteit en de klantgerichtheid nog verder op te voeren vanwege de steeds maar meer dynamische business-to-business markt en hevige concurrentie. Bekijk hier ook de case van de straalgroothandel en die van de farmaceutische groothandel.

De 7 kenmerken van onvervalste KPI’s

Niet alle indicatoren zijn zuivere KPI’s. Het vinden van de juiste KPI’s voor jouw bedrijf is soms zoeken naar een speld in een hooiberg. Om deze zoektocht te vergemakkelijken, hebben we voor jou de 7 kenmerken beschreven van echt onvervalste KPI’s. Zodat je sneller weet waar en hoe je ze kunt vinden en er vervolgens op kan bouwen. Want wie wil nu niet sturen op basis van een betrouwbaar dashboard en KPI’s die je blindelings kunt vertrouwen, voorspellende waarde hebben en geen bijwerkingen veroorzaken zoals perverse prikkels?

E = mc2 met echte KPI’s

Het verschil tussen een echte KPI en geen KPI is glashelder te maken door te kijken naar Einsteins’ speciale relativiteitstheorie. Echte onvervalste KPI’s (E) hebben directe impact op de drie belangrijkste resultaatgebieden van een organisatie (mc2). Denk dan aan winst, medewerkers- en klanttevredenheid. Gewone indicatoren zoals omzet of marge hebben dat niet, of pas met grote vertraging. Neem bijvoorbeeld schooluitval, het voortijdig schoolverlaten (VSV). Een student schrijft zich in voor een MBO-opleiding maar haakt na twee jaar af.

De 5 grootste KPI-blunders

Veel bedrijven en (overheids)instellingen hebben steeds meer aandacht voor de key performance indicator (KPI) en SMART doelen. Dat is logisch want het zijn krachtige instrumenten voor managers, verbeterteams en controllers. Bovendien zitten KPI’s in het hart van elke organisatie, ook in die van jou. De kunst is om die te vinden, juist te definiëren en te gebruiken om sneller bij te sturen en je processen te verbeteren. Maar het bepalen van en sturen op KPI’s en SMART doelen luistert erg nauw. Een misgreep is snel gemaakt. Of voor je het weet heb je er veel te veel van of ontstaat er discussie over de definitie. We hebben voor jou de 5 grootste KPI-blunders en valkuilen op een rij gezet. Zodat je die in de toekomst kunt vermijden.

Realiseer een KPI-rendement van 200%

Een grote woningcorporatie in het Oosten van het land staat te boek als een innovatieve vastgoedonderneming met stevige ambities. Ze opereert in een dynamische markt met veel nieuwbouwmogelijkheden en mede daarom is de overgang van een meer taak- naar een volledig procesgeoriënteerde organisatie in gang gezet. De corporatie stelde zich ten doel een eenvoudig stelsel te ontwikkelen van kritieke prestatie indicatoren (KPI’s), kritieke resultaat indicatoren (KRI’s) en prestatie-indicatoren en dit vervolgens te gaan implementeren. Na verloop van tijd realiseerden ze een KPI-rendement van 200%: het aantal leegstaande woningen halveerde.

Ontwikkel een KPI-systeem

Bij het ontwikkelen van een KPI-systeem moet je de zoekvelden identificeren en daarna vertalen in één of enkele maatstaven. Daarna zijn de normen, eventueel met gradaties en toleranties, vastgesteld. Wanneer je hieraan een meetsysteem koppelt, kun je in principe gaan draaien. Maar om tot een volwaardig KPI-systeem te komen moet je daarna nog met een paar zaken rekening houden. Denk aan de visualisatie van de KPI, het analyseren van de onderliggende data en het regelmatig bespreken van de scores. We presenteren alle ondersteunende technieken voor een goed KPI-systeem.

De mogelijkheden van gaming voor performance management

Een goed ontworpen performance management-systeem vertoont treffende overeenkomsten met een goed ontworpen spel. Senior consultant Mark de Kort schetst in dit artikel hoe je synergie tussen performance management en de gamewereld kunt bereiken. Gamification toegepast binnen performance management-trajecten kan belangrijke gedragsveranderingen bewerkstelligen. Hoe meer likes, hoe fijner. Hoe hoger het level, hoe beter. De smartphone heeft ons leven tot één groot spel gemaakt. Het spelelement dringt op veel vlakken door: in de liefde, op de werkvloer, in de zorg en bij de politie. Zo bleek tijdens een thema-uitzending van de VPRO. De homo ludens, de spelende mens, zoals beschreven door Huizinga, komt weer helemaal tot leven.

Passionned Group verwelkomt Mark de Kort

Per 1 januari 2014 is Mark de Kort (49) toegetreden tot de Passionned Group. Zijn kwaliteiten op het gebied van Business Intelligence liggen vooral bij Performance Management, en het ontwerpen en toepassen van management games. Mark heeft ruim 20 jaar ervaring op het gebied van Performance Management. In 1993 startte hij het bedrijf EFM Software, dat het zelf ontworpen en gebouwde managementsoftware Bizzscore in de markt zette, een platform voor wat nu Performance Management zou heten. Tien jaar later richtte hij een nieuwe onderneming op als reseller van onder meer Bizzscore, maar met de nadruk op daarbij behorende consultancydiensten.

De norm van een KPI vaststellen en verbeteren

Na het identificeren en bepalen van een KPI, kunnen we gaan meten. Als we de eerste waarnemingen in handen hebben, is dat het begin van het zichtbaar maken van de resultaten. We maken er wellicht mooie grafiekjes van en bespreken ze met onze collega’s. Al snel ontspint zich dan een discussie rondom de vraag of we nu tevreden mogen zijn met de behaalde resultaten. Stel dat je de klanttevredenheid meet en dat de score een 6 is. Is dat reden tot tevredenheid of juist reden tot zorg? In dit artikel verkennen we hoe je tot een evenwichtige maar ambitieuze normstelling van KPI’s kunt komen en de prestaties omhoog kunt stuwen.

Managers ontwikkelen de strategie

In de praktijk is er meestal geen gebrek aan strategische tools. Desondanks hebben veel managers moeite om hun strategie te ontwikkelen en daarvoor “de handen op elkaar te krijgen”. Spelbreker is meestal het zogenoemde ownershipprincipe, oftewel in gewoon Nederlands het eigenaarschap. In het boek De cockpit van de organisatie verduidelijken we hoe je met behulp van de Organisatiecockpit een strategie meetbaar kunt maken. We zouden dus afstand kunnen nemen van de vraag hoe je een strategie ontwikkelt. Maar dat is geen goed idee.

De Woonplaats verbetert met KPI dashboards

De Woonplaats, ontstaan uit een fusie van een 7-tal kleinere woningcorporaties in en rond Enschede, laat zich kenmerken als een innovatieve vastgoedonderneming met stevige ambities. Ze opereert in een dynamische markt. De overgang van een meer taak- naar een volledig procesgeoriënteerde organisatie is in gang gezet. Wij hebben De Woonplaats na de fusie geholpen met strategievorming, het samenstellen van strategiekaarten en KPI’s, het ontwikkelen van dashboards en het realiseren van een compleet datawarehouse. Een tevreden klant van Passionned Group aan het woord.

Case Optimaload: informatieplan voor het primaire proces

Tot nu toe hebben we vooral onderdelen van het primaire proces gemodelleerd. Bij de case Edukans was dat bijvoorbeeld het proces ‘verzorgen tentamens’. Nu zijn we zover dat we het complete primaire proces willen modelleren. Dan moet je, behalve het verloop van de processen, ook de bijdragers en hun relatie met de deelprocessen aangeven. En de relatie met de omgeving zoals klanten, toeleveranciers en overheid. Als je een informatieplan maakt voor het primaire proces, krijg je ook de afdelingen als actoren in beeld.

Carante Groep neemt volgende stap in Business Intelligence

Sinds begin van 2013 is het BI-team van de Carante Groep in Sliedrecht aan de slag met de herinrichting van hun 12 jaar oude BI-omgeving. “Aan de ene kant gaat het om het ontwikkelen van een visie en een strategie, aan de andere kant willen we BI beter organiseren en meer handen en voeten te geven.” Ze doen dat samen met Marc Wijnberg, associate partner bij Passionned Group.

Daan van Beek geeft geslaagde masterclasses in India

Werd Daan van Beek, managing partner van Passionned Group, eerder uitgenodigd om zijn gedachtegoed over “De Intelligente Organisatie” in New York en Singapore uit de doeken te doen, begin december 2013 reisde hij op uitnodiging naar India, waar hij een serie BI-masterclasses verzorgde in Mumbai, Bangalore en Delhi. “Een strak gepland programma,” vertelt Van Beek. “Vliegen, masterclass, vliegen, masterclass, vliegen, masterclass, vliegen. Slopend, maar erg leuk om te doen.”

SAS Analytics indrukwekkend

Collega Norman Manley wordt regelmatig uitgenodigd door Business Intelligence-leveranciers voor analistenbijeenkomsten en product updates. Hij zal de komende nieuwsbrieven regelmatig zijn bevindingen met de lezers delen. Als eerste is SAS aan de beurt. Al meer dan een decennium hoort de Amerikaanse leverancier van BI-oplossingen SAS Institute tot de top in dit segment. SAS heeft de roots in North-Carolina State University en staat sinds 1976 onder de bezielende leiding van Dr. James (Jim) Goodnight. Nu in 2013 heeft het niet-beursgenoteerde bedrijf een omzet die de 3 miljard dollar overstijgt.

Bepaal regelkringen voor correctie of preventie

De regelkringen is een begrip uit de systeembenadering. Een regelkring maakt het mogelijk om in te grijpen als de output van processen niet voldoet. In dat geval is correctie nodig. Soms zijn er ook preventieve maatregelen nodig die ervoor moeten zorgen dat het probleem niet meer kan optreden. Door met regelkringen te gaan werken kun je toegroeien naar een lerende, datagedreven organisatie waar je processen optimaliseert met data analyse. In dit artikel verkennen we de bijzonderheden van de regelkring, de relatie met het PDCA-principe en in het bijzonder check en actualize.

Instrumenten voor het leveren van feedback

Feedback speelt natuurlijk een rol bij het uitoefenen van control en het realiseren van prestaties. Zonder feedback krijg je anders geen informatie. De vraag ligt op tafel: hoe komen we eraan? De vanouds bekende methode is de ‘controle’ door de leiding. Ze oefenen die uit vanuit een gezagsrelatie. Hierbij gaat het vooral om rekenschap afleggen over toebedeelde verantwoordelijkheden. Tegenwoordig doen we het anders en minder hiërarchisch. We bepalen bewust en selectief over welke zaken we feedback verwachten en welke mate van detaillering we daarbij gebruiken.

Feedbackloops: verticale en horizontale feedback

Om control over een systeem of een organisatie uit te oefenen moet je meerdere feedbackloops installeren. Vaak moet je zelfs voor elk deelproces een feedbackloop aanbrengen om de gewenste mate van beheersing te bereiken. Die beheersing van de performance beperkt zich niet tot productieprocessen. Die geldt ook voor ontwerpprocessen en voorbereidende processen. Voorwaarde is wél dat de feedback voldoende snel plaatsvindt. Als de reactietijd lang is, loopt een verkeerd ingesteld proces ‘gewoon’ door! Feedback is daarom van belang voor de beheersing van processen op elk besturingsniveau. Om die niveaus op elkaar af te stemmen is verticale feedback nodig en daarom worden er feedbackloops in de diepte van de organisatie geconstrueerd.

Hoe ontwerp je een PDCA-cockpit?

Een PDCA-cockpit ontstaat in een ontwerpproces; hij ligt niet klaar op de plank. De doelstelling van het ontwerpproces is het opleveren van een specifiek performance dashboard, dat wij PDCA-cockpit zullen noemen. Met dit dashboard kan het management de organisatie waarvoor het verantwoordelijk is, besturen. Om deze ontwerpdoelstelling te realiseren is een aantal stappen nodig. In de eerste stap ga je zorgvuldig na wat de noodzakelijke besturingsinformatie voor het managementniveau is dat de cockpit wil gaan gebruiken. Vandaar dat dit het moment is waarop je een informatieplan opstelt.

4 veelgehoorde bezwaren tegen prestatiemanagement

Het aankondigen van een systeem voor prestatiemanagement kan in de praktijk al snel tot heftige discussies leiden op zowel de werkvloer als in de boardroom. Er worden dan meestal tal van bezwaren opgeworpen die soms hout snijden, maar vaak ook niet. We vatten de vier belangrijkste bezwaren in deze blog samen.

Gemeente Den Haag verbetert met ‘schilconcept’

Al een aantal jaren ondersteunt Passionned Group de gemeente Den Haag op het gebied van bedrijfs- en informatieanalyse, projectmanagement en Enterprise Architectuur. Dit heeft geresulteerd in een flink aantal verbeteringen in bedrijfsprocessen en IT-systemen. Passionned Group-partner Henny van Doorn vertelt: “In eerste instantie werden we gevraagd te helpen bij het stroomlijnen van de dienstverlening op het gebied van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) binnen de dienst SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Dit heeft onder meer geleid tot verbeteringen in de verwerking van de declaraties van aanbieders van thuiszorg.”

Tweedaagse BI Masterclasses wereldwijd succes

Onlangs keerde Daan van Beek terug uit Singapore, waar hij op drie verschillende locaties een tweedaagse Business Intelligence Masterclass presenteerde. “Zo’n twee jaar geleden benaderde iemand mij via LinkedIn of ik interesse had om een BI-training te geven in Zuidoost-Azië,” vertelt hij. “Dat wilde ik graag eens proberen. Uit het materiaal van onze bekende driedaagse BI-training stelde ik een tweedaagse BI Masterclass samen. Het werd een groot succes: de belangstelling in Singapore overtrof die eerste keer zelfs het maximale aantal deelnemers van 15.”

Vier auto’s verkopen in 20 uur tijd met gesmeerde BI

Na een grondige analyse van de organisatie, de gewenste functionaliteiten en de gebruikerswensen wordt een advies uitgebracht om een Enterprise Portal te implementeren. Dit portal moet er voor zorgen dat allerlei systemen naadloos op elkaar aansluiten vanuit het perspectief van de gebruiker en de workflow. Dit moet zorgen voor een snellere afhandeling van dossiers en kortere doorlooptijden. Na maanden hard werken resulteert dat in de volgende show-case.

Business Analytics bij een verzekeraar

Het Business Intelligence initiatief stond in de begintijd nog redelijk op zichzelf. Het kwam met name voort vanuit de behoefte om Business Intelligence (BI) op een hoger plan te tillen. Op dat moment werd er op verschillende plekken informatie gegenereerd, niet noodzakelijk hetzelfde (één versie van de waarheid), het gevoel leefde dat er niet werd uitgehaald wat er in zat. In het bijzonder als het ging om het op structurele wijze omzetten van data naar informatie naar kennis. Er werd natuurlijk voor die tijd wel wat gedaan met data, maar de synergie en structuur kon beter.

BI-opleiding van Passionned is absoluut aan te bevelen

Nico de Jonge is Business Consultant bij ABN AMRO Lease. Enige tijd terug volgde hij de driedaagse Business Intelligence opleiding van Passionned Group. Hij toont zich graag bereid om te vertellen over zijn ervaringen. “In mijn werk heb ik uiteraard veel te maken met financiële data” vertelt hij. “Maar ik wilde voor mezelf ook graag weten wat er op dit moment allemaal gebeurt in de wereld van Business Intelligence en wat er te koop is.”. Enerzijds wilde Nico een gedegen theoretische onderbouwing en anderszijds die theorie ook direct in de dagelijkse praktijk kunnen toepassen. En dat doel blijkt ruimschoots behaald.

vorige pagina
1
2
3
4
5
6
7
volgende pagina

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST