Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 6 van 9

Maak kennis met alle invalshoeken van BI, Big Data & AI
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility, decision management en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ bestellen.

De kracht van procesdenken

Werken met architecturen komt steeds vaker voor. Denk aan bedrijfsarchitecturen, procesarchitecturen, informatie- of applicatiearchitecturen. Daarnaast neemt de vraag naar nieuwe organisatievormen die snel en flexibel kunnen reageren toe. Kunnen deze ontwikkelingen elkaar ontmoeten en versterken? Het denken in processen en het toepassen van procesarchitectuur is hierop een adequaat antwoord. De kracht van procesdenken gaat je vooruit helpen.

Rotterdam op weg met informatiegestuurd werken

De gemeente Rotterdam wilde in 2014 meer samenhang brengen in alle BI-activiteiten. Gestart werd met een informatie-architectuur en het beschrijven van een strategie. Een pilot rond voortijdige schoolverlaters, samen met Passionned Group, moet nu laten zien hoe het werkt in de praktijk.

Minne van der Sluis van start bij Passionned

Sinds 1 april is Minne van der Sluis aan de slag als Associate Partner bij Passionned Group, waar hij zich wijdt aan vraagstukken rond Big Data, Data Science en Data Warehousing. “Met Big Data klanten in staat stellen beter naar hún klanten, producten en medewerkers te kijken en zo hun processen en hun resultaten te verbeteren en uiteindelijk de sprong te maken naar innovatie. Dat zijn de slagen die ik wil maken.”

De 7 grootste valkuilen in CRM en hoe er niet in te trappen!

Klantgericht ondernemen is cruciaal wanneer het om CRM en een juiste benadering van de klant gaat. Er is veel geschreven over klantgericht ondernemen, maar dit daadwerkelijk in de praktijk brengen blijft lastig. In dit artikel presenteert Dick Pouw de 7 belangrijkste oorzaken en worden tips gegeven over hoe je hiermee kunt omgaan.

Een onthutsend profiel van domme organisaties

In dit artikel wordt stilgestaan bij domme organisaties, wat kenmerkt hen en hoe kan hun zakelijke intelligentie worden verhoogd. Een doorbraak is nodig. Maar eerst een korte profielschets van de allerslimste organisaties van Nederland.

‘Het is bijna science fiction wat we met BI doen’

Elie van Strien is commandant van het Brandweerkorps Amsterdam-Amstelland. Twee jaar geleden werd zijn korps tot Slimste Organisatie van Nederland gekozen, dankzij een baanbrekende BI-innovatie: Brandweer Intelligence. Dit jaar neemt Van Strien zitting in de jury van de verkiezing van de Slimste Organisatie van Nederland 2015, georganiseerd door Passionned Group. Commandant Van Strien voelt zich een jongetje in de speelgoedwinkel.

Hoe moet ik het juiste Business Intelligence platform kiezen?

Wij hebben allemaal gehoord dat Business Intelligence-projecten een hoge risicofactor hebben. De experts weten ons te vertellen dat tussen twee derde en driekwart van de BI-projecten niet tot de gewenste resultaten leidt en dat het aantal gebruikers blijft steken bij niet meer dan een kwart van het potentieel. Vreemd genoeg is dit de laatste 20 jaar niet of nauwelijks veranderd.

Meer flexibiliteit met een procesarchitectuur

Werken met architecturen komt steeds vaker voor. Denk hierbij aan bedrijfsarchitecturen, procesarchitecturen of informatie- en applicatiearchitecturen. Maar kun je een procesarchitectuur als oplossing inzetten? En wat is het nut van procesdenken, procesmanagement en procesarchitectuur voor jouw organisatie? Hoe bereik je dan meer flexibiliteit met een procesarchitectuur? Bij wat voor vraagstukken kan je dit inzetten? In dit artikel verkennen we de definitie van een procesarchitectuur, de belangrijkste afstemmingsdoelen en de opbrengsten van een procesarchitectuur.

Slimmer en slagvaardiger met 3 vragen & procesarchitectuur

Deftig verwoord: “Organisaties brengen producten en diensten voort waarmee ze beogen een zinvolle bijdrage te leveren aan het maatschappelijk verkeer”. Onze maatschappij evolueert: technisch, sociaal, cultureel en anderszins. Er ontstaan nieuwe technologieën en nieuwe technische mogelijkheden. En consumenten en bedrijven stellen nieuwe eisen en hebben andere verwachtingen. We zien het om ons heen en kunnen er elke dag over lezen.

Open source Business Intelligence in trek

Opnieuw maakt de BI-markt een opmerkelijke fase mee, door de overnames van drie grote BI-suites. Dat is op zich niet zo bijzonder in een markt die al jarenlang aan het consolideren is, maar in dit geval gaat het om open source software. Dat maakt het opmerkelijk.TIBCO koopt JasperSoft, Hitachi koopt Pentaho en Microsoft neemt Revolution Analytics over. Lees in deze blog onze analyse.

Procesoptimalisatie maakt het verschil voor gemeenten

Gemeenten krijgen steeds meer regie over de uitvoering van belangrijke regelingen en wetten. Was jeugdzorg gisteren nog een provinciale taak, op 1 januari 2015 ligt dit op het bord van de gemeente. Ook grote delen van de AWBZ, eerst 100% een taak van de Rijksoverheid, zijn nu verschoven naar de WMO. Bovendien is de gemeente vanaf 1 januari 2015 de partij die de Participatiewet (voor werk en inkomen) uitvoert en de partij die voor passend onderwijs zorgt.

9 IJzersterke argumenten voor een datawarehouse

Steeds meer organisaties vragen zich hardop af wat het nut is van een datawarehouse en of het de investering wel waard is. Ook willen ze weten welke alternatieven er zijn. Want een groeiend aantal IT-leveranciers en enkele zogenaamde “experts” beweren dat het einde van het datawarehouse in zicht is. Bij leveranciers moet je overigens denken aan leveranciers van datawarehouse-appliances, data-virtualisatie tools en data discovery tools. Wij hebben echter een andere overtuiging. Het datawarehouse is volgens ons nog steeds hét kloppende hart van elke intelligente, datagedreven organisatie. Het datawarehouse vervult een aantal vitale functies.

Passionned Group zoekt een ervaren Sales account manager

Passionned Group staat op het punt een nieuwe fase in te gaan waarbij interimopdrachten een steeds grotere rol gaan innemen om klanten te helpen en te binden. Veranderde marktontwikkelingen spelen daarin een belangrijke rol. Een gedreven professional met een eigen omzetverantwoordelijkheid. Je primaire doelstelling is het genereren van omzet door het plaatsen van interim managers en specialisten bij klanten. Daarbij weet je als geen ander Passionned Group goed te positioneren bij prospects (new business). Je bent een volwaardige (inhoudelijke) gesprekspartner voor opdrachtgevers en bent uitstekend in staat vraagstukken en inhuurbehoeftes te concretiseren en te vertalen naar concrete opdrachten.

Nieuw filmpje: De intelligente organisatie in 1 minuut!

Recent heeft Passionned Group een animatiefilmpje laten maken om helder te maken wat een intelligente organisatie is. Bekijk het resultaat hieronder en ontdek in 1 minuut de voordelen van een intelligente organisatie (inclusief succesfactoren). Wij helpen je graag die te realiseren.

Martijn Stuiver aan boord bij Passionned Group

Martijn Stuiver (40) is sinds begin dit jaar Director Continuous Improvement van de Passionned Group. Martijn is expert op het gebied van veranderingen en gedrag en gaat klanten van Passionned helpen zichzelf continu te verbeteren en te leren innoveren. “Veranderen is lastig,” zegt Martijn, “maar als het doel van de verandering samenvalt met het doel van het team, wordt het werk leuker en zijn de resultaten beter.”

Passionned levert nu ook Interim Managers en Specialisten

Bedrijven en organisaties die tijdelijk extra capaciteit of expertise nodig hebben kunnen vanaf begin 2015 bij Passionned Group terecht voor hoogwaardige specialisten en interim managers die optimaal binnen de organisatie passen. De interim managers behoren tot de top van hun vakgebied en zijn doordrenkt van het Passionned-DNA: ze zijn bevlogen, deskundig en resultaatgericht. De interim managers zorgen ervoor dat de veranderingen door de organisatie gedragen worden en daarmee een blijvend karakter krijgen.

De 7 minuten klantcontact workout om slimmer te worden

We zijn in de eerste weken van het jaar weer vol enthousiasme begonnen met het in praktijk brengen van onze goede voornemens. Bovenin de top 10 van goede voornemens staat, bijna zoals gebruikelijk, meer bewegen en meestal gaan we daarvoor naar de sportschool. Wat we steeds vaker tegenkomen is, dat we te weinig tijd hebben en ‘het er dan maar bij laten zitten’.

Meten is weten? Effectief besturen in 3 stappen

Bij veel organisaties houdt het op bij een meetplan. Maar zodra een meetplan met daarin een overzicht van de afspraken over wat er wordt onderzocht en hoe dit gebeurd is afgerond, pas dan kunnen we gaan meten. Dat levert meetgegevens op die op hun beurt worden verwerkt tot indicatorwaarden. Maar om die waarden op zich gaat het natuurlijk niet.

Zijn er nog klanten voor de ICT-organisatie?

Passionned Group helpt bedrijven klantgericht te worden door ze als het ware te injecteren met het Customer Care DNA. Volgens ons is klantgerichtheid in denken en werken voor ICT-organisaties een absolute voorwaarde om te overleven. “Het is mijn eigen ervaring uit de praktijk, dat ICT-bedrijven als het ware blijven hangen in een technocratische oriëntatie en geen oog hebben voor de klant,” zegt Dick Pouw. “In andere domeinen dan de IT is zeer veel kennis en ervaring op het gebied van klantgerichtheid en customer care opgebouwd. Als dat DNA in de bestaande ICT-organisatie komt te zitten, zal dat de klassieke gap met de business dichten.”

De 6 Belangrijkste Trends in BI voor 2015

In de digitale economie draait alles om informatie. Steeds slimmer wordende organisaties verzamelen en analyseren data op structurele wijze om snel hoogwaardige fact based besluiten te kunnen nemen. Het toenemende belang en gebruik van informatie leidt tot nieuwe ontwikkelingen die een grote impact gaan hebben op Business Intelligence. Passionned Group ziet in de praktijk de volgende zes Business Intelligence trends voor 2015.

PDCA-workshop als katalysator voor interne veranderingen

In september afgelopen jaar verzorgde mr. Leo Kerklaan van Passionned Group een tweedaagse incompany training op het gebied van PDCA voor 18 medewerkers van NedMag. Initiatiefnemer Aart Vollenhoven is Director Finance & Supply Chain van dit zoutmijnbouwbedrijf uit Veendam. “Ik vind dat we meer routine moeten krijgen in het gestructureerd implementeren van verbeterideeën.”

Business Intelligence moet flexibeler, sneller en goedkoper

Gaat het over agile Business Intelligence, dan gaat het vaak over scrum: het projectmanagement perspectief. Of het gaat over het idee dat BI de business meer agile kan maken: het business perspectief. Weinig aandacht is er nog om het BI proces zelf meer agile, sneller en goedkoper te maken. Vandaag de dag kan dat vrij eenvoudig. Dan moet je wel de traditionele bouwers van rapportenfabrieken en dashboardverzamelingen (vooralsnog) buiten de deur zien te houden. Waarom? Zij hebben dikwijls weinig belang bij zo min mogelijk rapporten en dashboards. Business Intelligence frameworks kunnen je hierbij helpen.

Passionned doceert BI & Analytics aan Tilburg University

Vorige jaar startte TIAS, een aparte divisie voor executive teaching van Tilburg University, met een executive programma voor IT Consulting. Van de 10 modules is er één gewijd aan Business Intelligence. Prof. dr. Piet Ribbers vroeg Passionned het leeuwendeel van de BI-dagdelen voor zijn rekening te nemen. “Een hele mooie uitdaging en een hele eer”, aldus Daan van Beek.

Dick Pouw versterkt team van Passionned Group

Per 1 september 2014 is Dick Pouw (52) toegetreden tot de Passionned Group. Dick brengt grote ervaring mee op het gebied van het doorvoeren van veranderingen in organisaties, het overbruggen van de kloof tussen business en IT, en klantgericht werken. Hij deed dat vooral in diverse IT-managementfuncties bij de Telegraaf Media Groep. “Ik ben geen hardcore IT-er. Mijn kracht is het vertalen van plannen naar de praktijk,” zegt hij. “Je kunt een nieuwe aanpak prachtig op papier zetten, maar het gaat erom het op de juiste manier in de organisatie te implementeren.”

BI advies voor de Gemeente Delft

Bij de opdrachtgever wordt al jarenlang gewerkt met specifieke software voor rapportage en analyse. Eerst als aanvulling op operationele systemen, later is dat uitgegroeid tot een zelfstandige management rapportage omgeving. Die omgeving kent een aantal verbetervlakken, waaronder responstijden, het beheer en het combineren van informatie uit verschillende bronnen.

De 10 Gouden Regels van de Lean Manager

Het management speelt een cruciale rol voor het welslagen van Lean. De Lean manager toont respect en geeft vertrouwen aan de Lean medewerker. Zij krijgen ruimte om te experimenteren, om nieuwe processtappen of aanpassingen ter verbetering van het resultaat uit te proberen. Dat gaat niet altijd direct goed. Fouten maken mag, want daar leert de organisatie van.

Sentimentanalyse wijst uit: BI heet nog steeds gewoon Business Intelligence

Passionned Group heeft haar Business Intelligence & Analytics Guide uitgebreid met een nieuw element. De inmiddels verschenen editie 2019 bevat naast de gebruikelijke uitgebreide analyse van functionaliteiten van de tools en kenmerken van de Business Intelligence-leveranciers, nu ook een Sentiment Analyse.

De 5 grootste valkuilen voor PDCA

Veel organisaties hebben steeds meer aandacht voor continu verbeteren en PDCA. Dat is niet zo vreemd. Want met deze zeer krachtige verbetermethodiek realiseer je veel betere prestaties. Dit blijkt uit ons landelijke PDCA-onderzoek. Daarnaast is PDCA in het hart van elk intelligent bedrijf aanwezig. Wil je succes bereiken met de PDCA-methodiek dan moet je goed opletten. Want het luistert erg nauw. Zonder inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren werkt het bijvoorbeeld helemaal niet. Een misstap is bovendien soms snel gemaakt. Als je niet oplet dreigt het gevaar dat je organisatie of team in een continu verbetertrauma raakt. En dan ben je verder van huis. Wees daarom alert op de 5 grootste PDCA-valkuilen.

Gemeente Den Haag en Passionned werken samen aan BI

Al enige tijd ondersteunen Daan van Beek en Wouter Huisman van Passionned Group een projectgroep van de gemeente Den Haag. Het doel is te komen tot een gemeentebrede business intelligence Roadmap. “Qua business intelligence staan we nog echt in de kinderschoenen,” zegt Ling-Po Shih, concernadviseur / projectleider Business Intelligence (BI) bij de gemeente. “In 2009 bleek uit intern onderzoek dat we destijds nog helemaal niet klaar waren voor BI. In 2013 hebben we dat onderzoek opnieuw gedaan. Nu zijn we zover dat we een BI Roadmap willen opstellen. Daar hebben we echter wel wat hulp bij nodig.”

De juiste dingen juist doen

In mijn vorige bijdrage ben ik ingegaan op de elementen waaruit de strategiekaart is opgebouwd. In deze bijdrage wil ik ingaan op de verschillende manieren waarop we een strategiekaart kunnen lezen en samenstellen. Een mogelijkheid om te komen tot de juiste kritieke succes factoren is het definiëren van een strategiekaart: de juiste dingen juist doen. Een strategiekaart laat door middel van een aantal aandachtsgebieden zien hoe een organisatie (-onderdeel) een transitie wil doormaken. De strategiekaart is meestal opgebouwd uit 4 niveaus die elkaar volgtijdelijk kunnen versterken. Als we een strategiekaart scherp neerzetten zijn we vervolgens ook beter in staat de juiste metingen hiervoor te definiëren.

De 7 kenmerken van onvervalste KPI’s

Niet alle indicatoren zijn zuivere KPI’s. Het vinden van de juiste KPI’s voor jouw bedrijf is soms zoeken naar een speld in een hooiberg. Om deze zoektocht te vergemakkelijken, hebben we voor jou de 7 kenmerken beschreven van echt onvervalste KPI’s. Zodat je sneller weet waar en hoe je ze kunt vinden en er vervolgens op kan bouwen. Want wie wil nu niet sturen op basis van een betrouwbaar dashboard en KPI’s die je blindelings kunt vertrouwen, voorspellende waarde hebben en geen bijwerkingen veroorzaken zoals perverse prikkels?

E = MC2 met echte KPI’s

Het verschil tussen een echte KPI en geen KPI is glashelder te maken door te kijken naar Einsteins’ speciale relativiteitstheorie. Echte onvervalste KPI’s (E) hebben directe impact op de drie belangrijkste resultaatgebieden van een organisatie (MC2). Denk dan aan winst, medewerkers- en klanttevredenheid. Gewone indicatoren zoals omzet of marge hebben dat niet, of pas met grote vertraging. Neem bijvoorbeeld schooluitval, het voortijdig schoolverlaten (VSV). Een student schrijft zich in voor een MBO-opleiding maar haakt na twee jaar af.

De 5 grootste KPI-blunders

Veel bedrijven en (overheids)instellingen hebben steeds meer aandacht voor de key performance indicator (KPI) en SMART doelen. Dat is logisch want het zijn krachtige instrumenten voor managers, verbeterteams en controllers. Bovendien zitten KPI’s in het hart van elke organisatie, ook in die van jou. De kunst is om die te vinden, juist te definiëren en te gebruiken om sneller bij te sturen en je processen te verbeteren. Maar het bepalen van en sturen op KPI’s en SMART doelen luistert erg nauw. Een misgreep is snel gemaakt. Of voor je het weet heb je er veel te veel van of ontstaat er discussie over de definitie. We hebben voor jou de 5 grootste KPI-blunders en valkuilen op een rij gezet. Zodat je die in de toekomst kunt vermijden.

Realiseer een KPI-rendement van 200%

Een grote woningcorporatie in het Oosten van het land staat te boek als een innovatieve vastgoedonderneming met stevige ambities. Ze opereert in een dynamische markt en mede daarom is de overgang van een meer taak- naar een volledig procesgeoriënteerde organisatie in gang gezet.

Ontwikkelen van het KPI-systeem

Bij het ontwikkelen van een KPI-systeem moet je de zoekvelden identificeren en daarna vertalen in één of enkele maatstaven. Daarna zijn de normen, eventueel met gradaties en toleranties, vastgesteld. Wanneer je hieraan een meetsysteem koppelt, kun je gaan draaien.

De mogelijkheden van gaming voor performance management

Een goed ontworpen performance management-systeem vertoont treffende overeenkomsten met een goed ontworpen spel. Senior consultant Mark de Kort schetst in dit artikel hoe je synergie tussen performance management en de gamewereld kunt bereiken. Gamification toegepast binnen performance management-trajecten kan belangrijke gedragsveranderingen bewerkstelligen. Hoe meer likes, hoe fijner. Hoe hoger het level, hoe beter. De smartphone heeft ons leven tot één groot spel gemaakt. Het spelelement dringt op veel vlakken door: in de liefde, op de werkvloer, in de zorg en bij de politie. Zo bleek tijdens een thema-uitzending van de VPRO. De homo ludens, de spelende mens, zoals beschreven door Huizinga, komt weer helemaal tot leven.

Passionned Group verwelkomt Mark de Kort

Per 1 januari 2014 is Mark de Kort (49) toegetreden tot de Passionned Group. Zijn kwaliteiten op het gebied van Business Intelligence liggen vooral bij Performance Management, en het ontwerpen en toepassen van management games. Mark heeft ruim 20 jaar ervaring op het gebied van Performance Management. In 1993 startte hij het bedrijf EFM Software, dat het zelf ontworpen en gebouwde managementsoftware Bizzscore in de markt zette, een platform voor wat nu Performance Management zou heten. Tien jaar later richtte hij een nieuwe onderneming op als reseller van onder meer Bizzscore, maar met de nadruk op daarbij behorende consultancydiensten.

Hoe kun je het effect van de strategievorming maximaliseren?

Strategievorming kan op totaal verschillende manieren kan plaatsvinden. Er is kennelijk geen ‘one best way’. De vier kwadranten met de strategiescholen sporen managers aan zelf een keuze te maken afhankelijk van hun eigen situatie. Ondanks de verschillen denk ik dat er ook conclusies worden getrokken die in vrijwel alle situaties van toepassing zijn. Met deze conclusies geef ik aan hoe strategievorming in een organisatie effectiever kan plaatsvinden.

De norm van een KPI vaststellen en verbeteren

Na het identificeren en bepalen van een KPI, kunnen we gaan meten. Als we de eerste waarnemingen in handen hebben, is dat het begin van het zichtbaar maken van de resultaten. We maken er wellicht mooie grafiekjes van en bespreken ze met onze collega’s. Al snel ontspint zich dan een discussie rondom de vraag of we nu tevreden mogen zijn met de behaalde resultaten. Stel dat je de klanttevredenheid meet en dat de score een 6 is. Is dat reden tot tevredenheid of juist reden tot zorg? In dit artikel verkennen we hoe je tot een evenwichtige maar ambitieuze normstelling van KPI’s kunt komen en de prestaties omhoog kunt stuwen.

Managers ontwikkelen de strategie

In de praktijk is er meestal geen gebrek aan strategische tools. Desondanks hebben veel managers moeite om hun strategie te ontwikkelen en daarvoor “de handen op elkaar te krijgen”. Spelbreker is meestal het zogenoemde ownershipprincipe, oftewel in gewoon Nederlands het eigenaarschap. In het boek De cockpit van de organisatie verduidelijken we hoe je met behulp van de Organisatiecockpit een strategie meetbaar kunt maken. We zouden dus afstand kunnen nemen van de vraag hoe je een strategie ontwikkelt. Maar dat is geen goed idee.

vorige pagina
1
2
3
4
5
6
7
8
9
volgende pagina
Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 6 van 9
Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST