Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 7 van 9

Maak kennis met alle invalshoeken van BI, Big Data & AI
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility, decision management en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ bestellen.

CFO van de oude stempel nekt modern datawarehouse

Laatst was ik uitgenodigd bij een MT-vergadering van een financiële dienstverlener. Zij vroegen mij om een heldere visie te geven over een specifiek Business Intelligence-vraagstuk. Naast de CEO en verschillende managers was ook de CFO van het bedrijf aanwezig. Hij beklaagde zich over het feit dat de cijfers uit het datawarehouse nooit aansloten op zijn boekhouding. Hij wilde één versie van de waarheid, wat op zich te prijzen is.

Case Optimaload: informatieplan voor het primaire proces

Tot nu toe hebben we vooral onderdelen van het primaire proces gemodelleerd. Bij de case Edukans was dat bijvoorbeeld het proces ‘verzorgen tentamens’. Nu zijn we zover dat we het complete primaire proces willen modelleren. Dan moet je, behalve het verloop van de processen, ook de bijdragers en hun relatie met de deelprocessen aangeven. En de relatie met de omgeving zoals klanten, toeleveranciers en overheid. Als je een informatieplan maakt voor het primaire proces, krijg je ook de afdelingen als actoren in beeld.

Carante Groep neemt volgende stap in Business Intelligence

Sinds begin van 2013 is het BI-team van de Carante Groep in Sliedrecht aan de slag met de herinrichting van hun 12 jaar oude BI-omgeving. “Aan de ene kant gaat het om het ontwikkelen van een visie en een strategie, aan de andere kant willen we BI beter organiseren en meer handen en voeten te geven.” Ze doen dat samen met Marc Wijnberg, associate partner bij Passionned Group.

Daan van Beek geeft geslaagde masterclasses in India

Werd Daan van Beek, managing partner van Passionned Group, eerder uitgenodigd om zijn gedachtegoed over “De Intelligente Organisatie” in New York en Singapore uit de doeken te doen, begin december 2013 reisde hij op uitnodiging naar India, waar hij een serie BI-masterclasses verzorgde in Mumbai, Bangalore en Delhi.

SAS Analytics indrukwekkend

Managing partner Norman Manley wordt regelmatig uitgenodigd door Business Intelligence-leveranciers voor analistenbijeenkomsten en product updates. Hij zal de komende nieuwsbrieven regelmatig zijn bevindingen met de lezers delen. Als eerste is SAS aan de beurt.

Bepaal regelkringen voor correctie of preventie

De regelkringen is een begrip uit de systeembenadering. Een regelkring maakt het mogelijk om in te grijpen als de output van processen niet voldoet. In dat geval is correctie nodig. Soms zijn er ook preventieve maatregelen nodig die ervoor moeten zorgen dat het probleem niet meer kan optreden. Door met regelkringen te gaan werken kun je toegroeien naar een lerende, datagedreven organisatie waar je processen optimaliseert met data analyse. In dit artikel verkennen we de bijzonderheden van de regelkring, de relatie met het PDCA-principe en in het bijzonder check en actualize.

Meten is weten. Maar wat moeten we precies meten?

Het bestaande proces is bestudeerd (stap 1) en van de gewenste situatie is een procesmodel gemaakt (stap 2). Nu willen we graag weten welke informatie nodig is voor de dagelijkse bedrijfsvoering.

De conceptuele spiraal

Bij het opstellen van het operationeel informatieplan maak je ook gebruik van de conceptuele spiraal (zie figuur). Deze spiraal is een mentaal concept. Dit denkraam bevat veronderstellingen over de manier waarop mensen omgaan met systemen die zij in de praktijk tegenkomen. Er zijn drie belangrijke veronderstellingen die de pijlers van het concept vormen.

Instrumenten voor het leveren van feedback

Feedback speelt natuurlijk een rol bij het uitoefenen van control en het realiseren van prestaties. Zonder feedback krijg je anders geen informatie. De vraag ligt op tafel: hoe komen we eraan? De vanouds bekende methode is de ‘controle’ door de leiding. Ze oefenen die uit vanuit een gezagsrelatie. Hierbij gaat het vooral om rekenschap afleggen over toebedeelde verantwoordelijkheden. Tegenwoordig doen we het anders en minder hiërarchisch. We bepalen bewust en selectief over welke zaken we feedback verwachten en welke mate van detaillering we daarbij gebruiken.

Feedbackloops: verticale en horizontale feedback

Om control over een systeem of een organisatie uit te oefenen moet je meerdere feedbackloops installeren. Vaak moet je zelfs voor elk deelproces een feedbackloop aanbrengen om de gewenste mate van beheersing te bereiken.

Feedback als basis voor control

Feedback maakt control mogelijk. Bij control denken we al snel aan het beheersen van de activiteiten van een hele organisatie. Echter, het beheersen van processen – bijvoorbeeld het ontwerpproces van een ingenieursbureau, het productieproces van een drukkerij of de testafname door een testbureau – is de kern van ‘control’.

Hoe ontwerp je een PDCA-cockpit?

Een PDCA-cockpit ontstaat in een ontwerpproces; hij ligt niet klaar op de plank. De doelstelling van het ontwerpproces is het opleveren van een specifiek performance dashboard, dat wij PDCA-cockpit zullen noemen.

4 veelgehoorde bezwaren tegen prestatiemanagement

Het aankondigen van een systeem voor prestatiemanagement kan in de praktijk al snel tot heftige discussies leiden op zowel de werkvloer als in de boardroom. Er worden dan meestal tal van bezwaren opgeworpen die soms hout snijden, maar vaak ook niet. We vatten de vier belangrijkste bezwaren in deze blog samen.

Prestatiemanagement onmisbaar voor modern bedrijf

Uit eigen ervaring weet ik dat prestatiemanagement onmisbaar is voor een modern bedrijf. ProRail, dat de zorg heeft voor de veiligheid, kwaliteit en beschikbaarheid van het spoor, kan gewoon niet zonder. Bij prestatiemanagement spelen twee invalshoeken een rol: operationele en strategische. Er moeten zowel ambities worden geformuleerd als risico’s. De ontwikkeling en invoering van prestatiemanagement moeten bovendien gelijk op gaan met de verdere professionalisering van de medewerkers.

PDCA is ingrijpend

Eerdere afbeeldingen tonen een PDCA cyclus die vrij simpel oogt. Maar het is een ingrijpend en complex managementproces. Om daar iets van te laten zien, is de PDCA cyclus hieronder als een bollenveld afgebeeld. Een oorspronkelijk plan, de P linksonder, wordt uitgevoerd, de drie letters D eromheen. Dan volgen vijf letters C en tot slot zeven letters A. Enzovoorts.

Brandweer Amsterdam-Amstelland wint Dutch BI Award 2013

2 oktober 2013 – De Brandweer Amsterdam-Amstelland is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de uitreiking van de Dutch BI Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen. Het vermogen om potentiële brandlocaties te voorspellen en vervolgens specifiek op die locaties gerichte voorlichtingscampagnes te voeren en zo branden te voorkomen, heeft veel indruk gemaakt op zowel de vakjury als het publiek. De Dutch BI & Data Science Award is een initiatief van de Passionned Group en wil een onafhankelijke erkenning zijn voor organisaties die hun informatiehuishouding op een zeer innovatieve, slimme en opvallende manier hebben ingericht. De winnaar mag zich de ‘Slimste organisatie van Nederland’ noemen.

Waarom staren organisaties zich zo blind op Analytics?

Het lijkt wel of er niets anders meer bestaat dan Business Analytics. De vertrouwde term ‘business intelligence’ of BI lijkt wel met ‘zoek en vervang’ overal veranderd te zijn in ‘business analytics’. De Zilveren Kogel die aan alle problemen een einde maakt. Was het leven maar zo eenvoudig.

Gemeente Den Haag verbetert met ‘schilconcept’

Al een aantal jaren ondersteunt Passionned Group de gemeente Den Haag op het gebied van bedrijfs- en informatieanalyse, projectmanagement en Enterprise Architectuur. Dit heeft geresulteerd in een flink aantal verbeteringen in bedrijfsprocessen en IT-systemen. Passionned Group-partner Henny van Doorn vertelt: “In eerste instantie werden we gevraagd te helpen bij het stroomlijnen van de dienstverlening op het gebied van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) binnen de dienst SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Dit heeft onder meer geleid tot verbeteringen in de verwerking van de declaraties van aanbieders van thuiszorg.”

Tweedaagse BI Masterclasses wereldwijd succes

Onlangs keerde Daan van Beek terug uit Singapore, waar hij op drie verschillende locaties een tweedaagse Business Intelligence Masterclass presenteerde. “Zo’n twee jaar geleden benaderde iemand mij via LinkedIn of ik interesse had om een BI-training te geven in Zuidoost-Azië,” vertelt hij. “Dat wilde ik graag eens proberen.

PDCA bewijst opnieuw zijn kracht

De eendaagse PDCA-workshop die plaatsvond op 12 februari 2013 werd – net als die van 28 november 2012 – door de deelnemers met een 8 bijzonder hoog gewaardeerd. “Ik heb me geïnspireerd gevoeld door de workshop”, zegt Annette Lecomte, directeur van een middelbare school. Docent Leo Kerklaan voelt zich gevleid door de hoge waardering, maar volgens hem is het succes vooral te danken aan de interessante stof en de uiterst praktijkgerichte aanpak.

De Sociale Barometer: snellere feedback en betere dialogen

Periodieke onderzoeken naar de tevredenheid van medewerkers leveren vaak teleurstellende resultaten op. Dat bracht Nico Helder en Tim de Witte ertoe een alternatief te ontwikkelen dat ze de Sociale Barometer hebben genoemd. Dit concept peilt via internet de mening van medewerkers over maximaal 10 stellingen en geeft direct inzicht in de resultaten.

‘BI-opleiding van Passionned Group is absoluut aan te bevelen’

Nico de Jonge is Business Consultant bij ABN AMRO Lease. Enige tijd terug volgde hij de driedaagse Business Intelligence opleiding van Passionned Group. Hij toont zich graag bereid om te vertellen over zijn ervaringen. “In mijn werk heb ik uiteraard veel te maken met financiële data” vertelt hij. “Maar ik wilde voor mezelf ook graag weten wat er op dit moment allemaal gebeurt in de wereld van Business Intelligence en wat er te koop is.”

De 5 Grootste Trends in Business Intelligence in 2013

Als toonaangevende Business Intelligence-consultants is ons gevraagd wat in 2013 de belangrijkste trends in de Business Intelligence-markt zullen zijn. Deze trends vloeien voort uit ons uitgebreide leveranciersonderzoek naar Business Intelligence tools en de discussies die wij met onze klanten hebben over hun prioriteiten op het gebied van Business Intelligence en wat dat tot een succes maakt. Dit zijn volgens Passionned Group de 5 grootste Business Intelligence-trends voor 2013:

Business Intelligence op zak

Mobile Business Intelligence heeft een grote vlucht genomen. Marktonderzoeksbureaus schatten in dat in 2013 één derde van de Business Intelligence functionaliteit mobiel wordt benaderd. Uit eigen onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Business Intelligence leveranciers een app aanbiedt op de smartphone of tablet. In de nieuwe editie van de BI & Analytics Guide™ wordt ruimschoots aandacht besteedt aan de mobiele functionaliteiten van Business Intelligence tools. Maar liefst 24 nieuwe vragen zijn op het vlak van mobile Business Intelligence toegevoegd aan deze 100 procent leveranciersonafhankelijk survey.

Sterke correlatie BI-volwassenheid & betere prestaties

Business Intelligence wil niet alleen de organisatie beter begrijpen, maar heeft veel grotere ambities: verbeteren en innoveren.

De Business Intelligence kloof

Het gevolg van allerlei ontwikkelingen is dat de beschikbare tijd die managers en medewerkers hebben om goede beslissingen te nemen sterk aan het afnemen is, dit terwijl de complexiteit van beslissingen toeneemt. Bovendien neemt de hoeveelheid data – die nodig is om goede beslissingen te nemen – zo goed als exponentieel toe*. Die twee factoren, beslissingstijd en hoeveelheid data, zijn elkaars opponenten. Wat de Business Intelligence kloof wil weergeven is dat ze steeds verder van elkaar verwijderd raken als een organisatie niets zou doen.

Business Intelligence tool kiezen?

Je wilt een Business Intelligence (BI) tool kiezen, maar je weet niet precies waar je moet te starten. Er is ongelooflijk veel informatie te vinden op internet maar is die informatie betrouwbaar? In ons onafhankelijke overzicht van Business Intelligence tools vind je de belangrijkste leveranciers en tools terug, maar hoe goed zijn deze oplossingen eigenlijk? En waarin verschillen ze? En welke heeft jouw organisatie nu nodig? Welke toeters en bellen zijn nu echt van doorslaggevend belang?

Leo Kerklaan en Patrick Nelissen nieuw bij Passionned Group

Per 1 oktober 2012 mag de Passionned Group twee nieuwe partners verwelkomen: mr. Leo Kerklaan en Patrick Nelissen. Leo Kerklaan (1948) is zoals hij dat zelf zegt “een klassieke organisatieadviseur.” Hij verdiende ruimschoots zijn sporen bij diverse grote adviesbureaus, zoals het voormalige Van Dien & Co en de Holland Consulting Group, waar hij 20 jaar vennoot was met als specialisatie kwaliteit en het managen van bedrijfsprestaties. “Er zijn twee dingen die samenkwamen en die ervoor gezorgd hebben dat ik me bij de Passionned Group heb aangesloten” zegt Leo.

Artikelen over de PDCA cyclus

Deze website heeft de volgende artikelen over de PDCA cyclus beschikbaar om aan te vragen. Vervolgens ontvang je een link waarmee je het artikel direct kunt downloaden.

Stop met rapporteren, verstrek inzichten

Business Intelligence (BI) wordt steevast gedefinieerd als een manier om ‘de juiste informatie in de juiste vorm op het juiste moment bij de juiste persoon te brengen’. Dat is vier keer “in de roos”, maar wel erg makkelijk en vaag geformuleerd. Door het daadwerkelijk toepassen van deze definitie krijgt informatie pas zeggingskracht en relevantie voor de eindgebruiker.

Buurtzorg, Coolblue en Hypotheekshop genomineerd

Na een spannende auditieronde en een grondige analyse zijn retailer Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop door de vakjury genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’. De drie genomineerden dingen mee naar de bekende en prestigieuze Dutch Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen trofee, met een jagende uil in glas geholograveerd.

Nog 6 organisaties in de race voor titel ‘Slimste organisatie’

De strijd om de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ nadert zijn ontknoping. Na een grondige selectieprocedure zijn er nog zes organisaties in de race voor de landstitel ‘Slimste organisatie van Nederland’: Coolblue, Buurtzorg Nederland, De Hypotheekshop, Quion Groep, UWV Divisie Klant & Service en Berendsen Textiel.

Welke kenmerken hebben intelligente organisaties?

De titel doet mogelijk de wenkbrauwen fronsen. Organisaties die intelligent zijn? Bestaan ze? En wat is het nut dan dat een organisatie heel slim is? Het antwoord is simpel: intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Dit blijkt uit een grootschalige studie van Passionned Group onder bijna tweehonderdzesenzestig bedrijven met meer dan tweehonderdvijftig medewerkers.

Zet gedrag op de business intelligence agenda

Business Intelligence zorgt dat de juiste informatie bij de juiste persoon in de juiste vorm op het juiste moment terecht komt. Althans, dat beoogt het vakgebied te bieden. Als dat lukt, dan is er al veel gewonnen. Echter, het echte werk moet dan nog beginnen: de beïnvloeding van het gedrag van klanten, managers en medewerkers op basis van essentiële informatie en inzichten.Alleen als dat lukt, mogen we spreken van succesvolle Business Intelligence.

Een slimmere organisatie bouwen met rolgebaseerde portals

Hoe kunt u meer grip krijgen op de bedrijfsprocessen en uw onderneming omtoveren naar een organisatie waarbij de klant centraal staat? Het idee van de rolgebaseerde portals kan u op andere gedachten brengen en een frisse kijk geven op uw organisatie.

SAS kijkt naar voren: de droom van Jim Goodnight

Recentelijk zijn alle topmensen van SAS in Marbella geweest om de “analisten” een kijkje in de keuken te geven. Daan van Beek, industrie expert en analist van Passionned Group was erbij om hun huidige en vooral hun toekomstige richtingen qua product door te nemen.

De grootste impact komt van beslissers buiten de organisatie!

In vrijwel elke bedrijfstak zijn er slachtoffers gevallen als gevolg van de economische crisis. Geheel voorspelbaar volgens het Keynesiaanse model overigens, want door lastig te verkrijgen krediet slinkt het werkkapitaal en kunnen bedrijven uitgeven en investeren. Dat leidt tot uitval van de vraag bij toeleveranciers, die op hun beurt weer in de problemen raken. Dit scenario speelt zich af in vrijwel iedere branche en op elk niveau in de waardeketen, waardoor het effect op de gehele economie als versterkt doorwerkt.

Had intelligente organisatie stokje gestoken voor kredietcrisis?

De vraag die ons de laatste tijd steeds vaker wordt gesteld: ‘Had een intelligente organisatie de kredietcrisis, en de gevolgen ervan kunnen voorkomen?’ In dit artikel verkennen wij waar en hoe de kredietcrisis is begonnen, de gevolgen ervan en de kenmerken van een intelligente organisatie die daarbij een rol zouden kunnen spelen. Tot slot geven we een aantal opties hoe je met concepten uit de intelligente organisatie de huidige gevolgen kunt beperken, en zelfs kansen kunt benutten. Ook al heb je geen business intelligence (BI) systeem.

Rabobank Nederland wint CRM Award

De inzending van Rabobank Nederland betreft een omvangrijk CRM programma dat uiteindelijk alle lokale banken en haar medewerkers raakt.

Tooling = fooling? Niet met een BI Toolselectie

De wereld om u heen verandert. Uw organisatie verandert. De eisen die de organisatie stelt aan managementinformatie, verandert ook. Op een bepaald moment realiseert u zich dat met de huidige middelen hier niet op ingespeeld kan worden. U heeft behoefte aan nieuwe, modernere instrumenten. U bent op zoek naar nieuwe Business Intelligence tools. Maar waar moet die tool dan aan voldoen? Een rondje door de organisatie leert dat de wensen nogal uiteenlopen. Afhankelijk van hun rol in de organisatie, stellen medewerkers verschillende eisen. U vraagt zich af of er wel tools zijn die aan al deze eisen voldoen.

vorige pagina
1
2
3
4
5
6
7
8
9
volgende pagina
Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 7 van 9
Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST