contact

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 7 van 7

De 5 Grootste Trends in Business Intelligence in 2013

Als toonaangevende Business Intelligence-consultants is ons gevraagd wat in 2013 de belangrijkste trends in de Business Intelligence-markt zullen zijn. Deze trends vloeien voort uit ons uitgebreide leveranciersonderzoek naar Business Intelligence tools en de discussies die wij met onze klanten hebben over hun prioriteiten op het gebied van Business Intelligence en wat dat tot een succes maakt. Dit zijn volgens Passionned Group de 5 grootste Business Intelligence-trends voor 2013.

Mobile BI: Business Intelligence op zak

Mobile Business Intelligence heeft een grote vlucht genomen. Marktonderzoeksbureaus schatten in dat in 2013 één derde van de Business Intelligence functionaliteit mobiel wordt benaderd. Uit eigen onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Business Intelligence leveranciers een app aanbiedt op de smartphone of tablet. In de nieuwe editie van de BI & Analytics Guide™ wordt ruimschoots aandacht besteedt aan de mobiele functionaliteiten van Business Intelligence tools. Maar liefst 24 nieuwe vragen zijn op het vlak van mobile Business Intelligence toegevoegd aan deze 100 procent leveranciersonafhankelijk survey.

Sterke correlatie BI-volwassenheid & betere prestaties

Business Intelligence wil niet alleen de organisatie beter begrijpen, maar heeft veel grotere ambities: continu verbeteren en innoveren. Hoe hoger het volwassenheidsniveau, hoe groter de kans op succes met BI. Hoe zit dat? Enerzijds: hoe meer je investereert in de groei van Business Intelligence, hoe meer rendement je mag verwachten in termen van betere marges, lagere werkvoorraden, snellere doorlooptijden en een hogere klanttevredenheid. Anderzijds: als je wilt falen met Business Analytics dan moet je vooral BI inzetten om zaken alleen maar te monitoren (kijken naar de KPI’s) en met rapporten zaken te verantwoorden. Maar er is meer!

De Business Intelligence kloof

Het gevolg van allerlei ontwikkelingen is dat de beschikbare tijd die managers en medewerkers hebben om goede beslissingen te nemen sterk aan het afnemen is. Tegelijkertijd neemt de complexiteit van beslissingen toe. Bovendien neemt de hoeveelheid data – die nodig is om goede beslissingen te nemen – zo goed als exponentieel toe*. Die twee factoren, beslissingstijd en hoeveelheid data, zijn elkaars opponenten of tegenpolen. Wat de Business Intelligence kloof wil weergeven is dat ze steeds verder van elkaar verwijderd raken als een organisatie niets zou doen.

Artikelen over de PDCA cyclus

Deze website heeft de volgende artikelen over de PDCA cyclus beschikbaar om aan te vragen. Vervolgens ontvang je een link waarmee je het artikel direct kunt downloaden.

Zet gedrag op de Business Intelligence agenda

Business Intelligence zorgt dat de juiste informatie bij de juiste persoon in de juiste vorm op het juiste moment terecht komt. Althans, dat beoogt het vakgebied te bieden. Als dat lukt, dan is er al heel veel gewonnen. De formule is weliswaar simpel maar de implementatie ervan buitengewoon complex. Echter, het echte werk moet ook dan nog beginnen: de beïnvloeding van het gedrag van klanten, managers en medewerkers op basis van essentiële informatie en inzichten. Alleen als dat lukt, mogen we spreken van succesvolle Business Intelligence.

De grootste impact komt van beslissers buiten de organisatie!

In vrijwel elke bedrijfstak zijn er slachtoffers gevallen als gevolg van de economische crisis. Geheel voorspelbaar volgens het Keynesiaanse model overigens, want door lastig te verkrijgen krediet slinkt het werkkapitaal en kunnen bedrijven uitgeven en investeren. Dat leidt tot uitval van de vraag bij toeleveranciers, die op hun beurt weer in de problemen raken. Dit scenario speelt zich af in vrijwel iedere branche en op elk niveau in de waardeketen, waardoor het effect op de gehele economie als versterkt doorwerkt.

Had intelligente organisatie stokje gestoken voor kredietcrisis?

De vraag die ons de laatste tijd steeds vaker wordt gesteld: ‘Had een intelligente, datagedreven organisatie de kredietcrisis, en de gevolgen ervan kunnen voorkomen?’ In dit artikel verkennen wij waar en hoe de kredietcrisis is begonnen, de gevolgen ervan en de kenmerken van een intelligente organisatie die daarbij een rol zouden kunnen spelen. Tot slot geven we een aantal opties hoe je met concepten uit de intelligente organisatie de huidige gevolgen kunt beperken, en zelfs kansen kunt benutten. Ook al heb je geen business intelligence (BI) systeem.

Een waardevol boek dat nieuwsgierig maakt

Daan van Beek pleit ervoor dat we met man en macht sturen naar een overheid die intelligenter is dan ze nu is. Uiteindelijk zullen we zonder ongelukken op onze bestemming moeten aankomen aldus de auteur. Kleine ongelukjes daargelaten lijkt me, want die zorgen er juist voor dat we leren van onze fouten en ongelukjes. De auteur wil met ‘Sturen naar een intelligente overheid’ de dienstverlening aan inwoners en bedrijven substantieel verbeteren. Hierbij richt hij zich in dit boek op producten als een bouwvergunning, uittreksel, toekennen van een uitkering en dergelijke. Dit boek is mede tot stand gekomen door de hulp van diverse overheidsmanagers, zoals onder andere Arre Zuurmond (hoogleraar TU Delft) en Annemarie Jorritsma (burgemeester van Almere).

Rolgebaseerd rapporteren, een kwestie van autorisatie?

In onze dagelijkse (advies)praktijk komen we steeds vaker de expliciete wens tegen om afhankelijk van de rol van een persoon of een groep personen bepaalde informatie wel of niet beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld bij de keuze voor een nieuw informatiesysteem en dan met name voor Business Intelligence-tools, wegen de (on)mogelijkheden van het rolgebaseerd autoriseren steeds zwaarder. Autorisatiebeheer blijkt in veel gevallen onbetrouwbaar en niet in staat om uitgegeven permissies te herleiden. Wat is nu de oplossing?

9 tips voor Performance Management in de publieke sector

In de Nationaal Business Intelligence Survey behaalde de publieke sector de laagste score van alle sectoren. Interessant is dan om te weten wat het bedrijfsleven echt anders doet dan de publieke sector. Waar liggen de mogelijkheden voor verbetering binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg? En hoe groot is de ruimte voor verbetering eigenlijk gezien de wettelijke kaders en regelgeving? Of vormen deze nauwelijks een belemmering? In dit artikel verkennen we de mogelijkheden van performance management in de publieke sector en geven 9 tips.

Van informatietechnologie naar business technologie

Het is geen nieuws te melden dat alle grote organisaties momenteel snel (moeten) veranderen. Dagelijks zien we trends van ontslagen, andere visies, andere doelstellingen, markten die veranderen en ga maar door. Veranderen is de meest stabiele factor op dit moment. Vernieuwing, snelheid, flexibiliteit en inspelen op de veranderende markt zijn cruciale factoren. Er is behoefte aan een snellere ’time to market’, andere producten en diensten die beter passen bij dit moment. Maar snel moeten inspelen op nieuwe ontwikkelingen als sociale media, verkoop via internet en de explosieve groei van data heeft ook een keerzijde. Want hoe houd je als organisatie alles onder controle en hoe weet je dat het goed zit?

Er zijn niet te veel, maar te weinig (goede) managers

In dit artikel betoogt Daan van Beek waarom het verstandig kan zijn om te overwegen het aantal managers in je organisatie op zijn minst te verdubbelen. Je hebt er mogelijk te weinig van. Deze uitspraak kan enigszins uit de toon vallen omdat de algemene tendens zou zijn dat er juist veel te veel managers zijn (VPRO Tegenlicht voorspelt zelfs het einde van de manager). De grote bedrijven van deze wereld zouden daarmee bevolkt worden. Waarom dan toch deze uitspraak?

Passionned wordt versterkt door voormalig bestuursvoorzitter Agis

Rob Adolfsen, voormalig voorzitter Raad van Bestuur Agis zorgverzekeringen, heeft zich per 1 november 2010 parttime verbonden aan onderzoeks- en adviesbureau Passionned Group. Beide partijen zijn zeer te spreken over de mogelijkheden van het sterke samenwerkingsverband. Rob is een uitstekende aanvulling op het kennisportfolio en bestuursnetwerk van Passionned Group. Hij gaat een essentiële bijdrage leveren aan het bereiken van onze langetermijndoelstellingen: de gezondheidszorg slimmer en datagedreven laten werken.

Bij een slimme bedrijfsvoering hoort goed procesmanagement

Karl E. Weick had het in 1969 al over ‘organiseren’ in plaats van de ‘organisatie’ in zijn revolutionaire boek ‘The social psychology of organizing’. Daarmee zette hij de eerdere visie over een beeld van de organisatie op zijn kop. Organiseren is een werkwoord en dat is precies het verschil met het statische begrip organisatie. Er zit beweging in ‘organiseren’ en het gaat om wat mensen onderling met elkaar overeen stemmen, welk beeld er wordt geschetst door het proces van interactie. In dit artikel verkennen we een alternatief voor het overheersende beeld van organisaties.

Datawarehouse en BI tool niet noodzakelijk voor slagen BI

In een recente poll op onze website over Business Intelligence vroegen we bezoekers om hun mening te geven over de stelling “Een business intelligence traject kan nooit slagen wanneer…”. De uitkomsten van die stemming tonen aan dat een datawarehouse of een BI tool niet noodzakelijk zijn voor het slagen van een BI traject. En dat is opmerkelijk omdat toch de heersende gedachte is dat BI software zaligmakend is. Hieronder vind je de uitslag van de stemming.

Business Intelligence zet organisaties op zijn kop!

In een recente poll vroegen wij aan bezoekers op deze website om te stemmen op de stelling “Als Business Intelligence succesvol is zet het de organisatie op zijn kop”. De uitkomst van deze stelling heeft ons in positieve zin verrast, de meerderheid van de stemmers gelooft dat bij een succesvolle implementatie van Business Intelligence de organisatie op zijn kop gaat. Met andere woorden: de organisatie gaat zich anders organiseren of hergroeperen. Het is op z’n minst verdacht wanneer data geen veranderingen teweeg brengt. Mogelijk ben je dan in de valkuil gestapt van een rapportenfabriek.

PDCA cyclus laat bedrijfsresultaten stijgen

Onderzoek onder bijna vierhonderd organisaties laat zien dat de alom bekende PDCA cyclus (plan do check act voorbeeld) cruciaal is om betere bedrijfsresultaten te boeken. Niet alleen kunnen hierdoor de winstmarges van jouw organisatie verbeteren en je werkvoorraden drastisch verminderen, ook neemt de klanttevredenheid toe. Deze kwaliteitscirkel van dr. Deming blijkt nu het fundament te zijn om met stuurinformatie en de verbetermethode KPI (afkorting) groot succes te kunnen boeken.

De organisatie van de organisatie

Deze halve zin kan cryptisch overkomen. Ik wil hiermee aangeven dat het (tegenwoordig) lijkt alsof het nodig is om een organisatie zelf te organiseren. Dubbelop dus. We bedoelen hiermee de activiteiten en middelen om de organisatie in stand te houden en te verbeteren. Dit kunnen we de overhead en het management van een organisatie noemen. Het kan gaan om coördinatie door bijvoorbeeld procedures en richtlijnen, Human Capital Management, procesmanagement, informatiemanagement, ICT, finance, in principe alles wat niet tot de kernactiviteiten van een organisatie behoord. Ook de managementlagen en de sturing op de strategie.

Balans tussen zorg en zakelijkheid

Mensen in de zorg hebben een zorggen, ja, je leest het goed het is geen typefout. Zorg verlenen is hun passie, echter de zorgmarkt is momenteel dusdanig in beweging dat dit tot zorgen leidt. Bijvoorbeeld over de vrije keuze die een klant tegenwoordig heeft en de totaal andere wijze van financiering (DBC’s en ZZP’s). Er ontstaat bewustwording binnen zorgorganisaties, niet alleen bij de financieel manager, maar juist ook bij de zorgmanager. Hoe krijg ik mijn zorg op een goede manier gefinancierd en mijn begroting sluitend, zonder te moeten inleveren op de kwaliteit van zorg. Iedereen realiseert zich dat het anders wordt.

HELP: de databom barst!

Veel ondernemingen zijn op zoek naar ideeën om de productiviteit van de medewerkers te vergroten en de kosten van de bedrijfsvoering te verlagen waardoor de concurrentiepositie wordt versterkt. Door de verdere digitalisering van gegevens in de maatschappij is het moment aangebroken om meer grip te krijgen op de enorme berg met data, en om slimme oplossingen te implementeren voor het managen van deze data van wieg tot graf. Een business probleem dat soms ook de ICT afdeling boven het hoofd groeit en aandacht nodig heeft van het top management om de koers uit te zetten.

Datawarehouse, architectuur en organisatie bij Gemiva

De Stichting Gemiva-SVG Groep ondersteunt mensen met een verstandelijke, lichamelijke of meervoudige handicap en mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Gemiva heeft Passionned Group gevraagd een advies uit te brengen over de BI architectuur en de organisatie van het datawarehouse, plus een advies voor de te gebruiken ETL tool. Het adviestraject is naar grote tevredenheid voltooid, met een waardering van een 9. Een viertal vraagstukken speelden bij Gemiva, waarop zij antwoord wenste vanuit Passionned Group.

Gemeenten in een midoffice-spagaat

Veel organisatieveranderingen, ook de heel nuttige en noodzakelijke, verlopen stroperig en bereiken vaak niet de doelstellingen waarvoor ze zijn aangekondigd. Neem nu de midoffice bij gemeenten, het concept is interessant en aardig. Maar een aantal zaken lijkt niet te kloppen. Zo betoogt de auteur dat de midoffice geen echte office is en dat formulieren overtypen in de backoffice ver af staat van elektronische dienstverlening en de digitale transformatie. Gemeenten moeten terug naar de eenvoud en geen knollen voor citroenen verkopen.

Conclusies BI onderzoek maar al te waar

Naar aanleiding van de publicaties van de Nationale BI Survey in diverse vakbladen waaronder Computable van vrijdag 30 januari jl. – BI betaalt zich bijna nooit terug – kunnen we in ieder geval constateren dat het onderwerp leeft. Hieronder lees je de reactie van Daan van Beek die het onderzoek uitvoerde. Hij geeft aan dat wakker schudden niet het doel is maar dat we de realiteit niet uit het oog moeten verliezen. BI staat niet synoniem voor BI technologie, het is een proces. Tot slot wijst hij op de belangrijkste succesfactoren van BI & Analytics. Daarmee kun je dus je voordeel doen.

De 10 gouden regels van Passionned Group

Onafhankelijk advies, gedegen onderzoek, interim management en projectbegeleiding zien we als een serieuze zaak die een hoge mate van verantwoordelijkheid, betrokkenheid en objectiviteit vereist. Het is voor ons een vakmanschap waarbij we in nauwe interactie met jou en je medewerkers én met glasheldere communicatie komen tot scherpe, uitvoerbare en gedragen adviezen en implementaties. Waarom duizenden klanten al met ons in zee zijn gegaan. We geven je tien punten voor een inspirerend en vrijblijvend gesprek.

Heeft de PDCA cyclus Dell de das omgedaan?

Elke week belichten we een branche hoe die omgaat met de PDCA cyclus. In dit derde artikel gaan we in op resultaten van recent onderzoek van de branche Handel en reparatie en meer specifiek het bedrijf Dell. Binnen deze branche worden kwaliteitscirkels relatief beperkt (expliciet) gebruikt ten opzichte van andere branches zoals industrie en gezondheidszorg. Wel worden veel (informatie)logistieke concepten toegepast, waar kwaliteit ongetwijfeld een aandeel in heeft.

Banken en verzekeraars 12% PDCA proof

Elke week belichten we een branche hoe die omgaat met de PDCA cyclus. In dit tweede artikel gaan we in op resultaten van recent onderzoek van de branche financiële instellingen. Binnen deze branche zijn kwaliteitscirkels niet onbekend. Er wordt ook relatief veel gewerkt met Lean en Six Sigma. Maar maakt deze sector de PDCA cyclus ook rond?

Youp van ’t Hek en de PDCA cyclus

Afgelopen weken is Youp van het Hek in de belangstelling geweest over de problemen bij callcenter van T-mobile. Dit is illustratief voor veel problemen die grote organisaties hebben bij contacten met klanten. Een aantal lessen kunnen wel getrokken worden als we de klachten van klanten goed onder loep nemen. Allereerst kan iedere klacht beschouwd worden als een uitdaging om de dienstverlening continu te verbeteren. Een goed moment weer opnieuw de Plan-Do-Check-Act cyclus onder de loep te nemen. Overigens is het nu het einde van het jaar en dat is voor veel organisaties al een goed moment om te gaan evalueren.

Gezondheidszorg 10% PDCA proof

Elke week belichten we een branche hoe die omgaat met de PDCA cyclus. In dit eerste artikel gaan we in op resultaten van recent onderzoek naar continu verbeteren binnen de gezondheidszorg. Binnen die sector is de PDCA cyclus niet onbekend. De HKZ certificering stelt het verplicht, maar lukt het zorginstellingen om de cyclus draaiende te krijgen? Spoiler alert: dit artikel bevat schokkende statistieken maar ook herkenbare: de zorg wordt belast met controle op controle. De handen niet aan het bed maar aan het toetsenbord?

De kracht van de PDCA cyclus

De PDCA cyclus (Plan, Do, Check, Act) is een model uit de jaren ’30. Ondanks vele nieuwe en aansluitende methoden staat het model nog steeds recht overeind. Maar waarom was dit krachtige model een voorbeeld voor vele andere modellen? En waarom dient het nog steeds als inspiratiemiddel, bedrijfstoepassingsmodel en voorbeeld voor veel studenten? In dit artikel verkennen we de overeenkomsten en de verschillen van de PDCA methode met andere verbetermethoden, en we kijken naar de kracht van dit oermodel. Tot slot geven we enkele tips voor verbeteropleidingen.

Speel volledig open kaart & be smart!

Uit bijna dertig bedrijven die zich hadden ingeschreven voor de Award werd Walraven samen met juweliersketen Lucardi en Holland Casino genomineerd voor de Dutch BI & Data Science Award 2010. Toen werd Walraven, internationale groothandel in bouw- en installatiematerialen, door de onafhankelijke jury benoemd tot de Slimste organisatie van Nederland. In een interview met Tino Hartsink, ICT manager van Walraven, blikken wij terug op een zeer succesvolle editie van de Dutch Business Intelligence & Data Science Award 2010.

Wordt data integratie de nieuwe ETL?

Het verschil tussen wat enerzijds ETL leveranciers bedenken en anderzijds gebruikers willen, lijkt elk jaar groter te worden. Het begint al bij de naam. Gebruikers praten nog steeds over ETL (Extract, Transform en Load), terwijl leveranciers dit een gepasseerd station vinden. Zij praten over data integratie, iets wat breder is dan de oorspronkelijke ETL, maar dezelfde problematiek beschrijft. In dit artikel verkennen we onder andere de verschillen tussen ETL en data integratie en de complexiteit van het ETL proces.

Verhoog de hits op je datawarehouse met Google

Datawarehouses bevatten doorgaans behoorlijk veel content. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat veel van deze content relevant is (op een bepaald moment) en betrouwbaar. Dat is vaak (nog) niet zo, maar okay, we willen hier een ander probleem aansnijden, namelijk dat de gebruiker informatie niet kan vinden en deze wel in de goede kwaliteit beschikbaar is. Google kan dan (als geen ander) uitkomst bieden want dat is nu net wat de zoekmachine goed kan. In dit artikel presenteren we een checklist en tonen we aan hoe je winst kan behalen door Google aan te sluiten op je datawarehouse.

Digitale dienstverlening niet in de lift

Ik word vaak verrast door positieve berichtgeving, zeker als het gaat om de overheid. Recent onderzoek van accountantskantoor PricewaterhouseCoopers en de beroepsvereniging voor webprofessionals binnen de publieke sector Cascadis kopt met ‘Digitale dienstverlening in de lift, nu samen verder’. Prachtig om te zien dat er zoveel energie rondom het thema digitale dienstverlening is. Enigszins teleurstellend is dat de kop ook nu weer niet de lading lijkt te dekken en we nog lang niet op koers lijken te zijn met digitale dienstverlening.

Frontale aanval op Business Intelligence

Op het BI platform van Array Publications gaat hoofdredacteur Hans Lamboo in de aanval op business intelligence. Met name slimme organisaties moeten het ontgelden! Hans schrijft: “Ik vind het een gotspe dat de i van BI, die staat voor intelligence, steeds weer opnieuw in verband gebracht wordt met intelligentie. [..] zodra het om Business Intelligence gaat [..] worden intelligente organisaties ten tonele gevoerd. Leuk voor sappige marketingslogans zoals “Hoe slim is jouw organisatie?” en “Wat is de intelligentste organisatie van het land?”, maar wel heel erg kort door de bocht.” Hieronder lees je de reactie van onze managing director Daan van Beek:

Video-interview: BI in de publieke sector

Hieronder lees je de volledige transcriptie van het video-interview met Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group en auteur van de bestseller ‘De intelligente organisatie’: Ik ben Daan van Beek van Passionned Group. Wij houden ons bezig met mensen slimmer en beter laten samenwerken. Het begint met mensen, dus de menselijke kant van Data Analytics en organisatievernieuwing. Beter dat duidt op een bepaalde ambitie die de organisatie moet hebben, je wilt ergens naar toe, en laten dat is misschien nog wel het moeilijkste van ons vak, dat je dingen moet gaan loslaten en mensen leren om dingen los te laten.

Beter en sneller beslissen met Business Intelligence

Om een organisatie goed te kunnen besturen, dienen organisaties weloverwogen en accurate beslissingen te nemen. Het voornaamste voordeel van Business Intelligence – naast vele andere voordelen die elders op onze website worden belicht – is dat mensen in de organisatie sneller en beter kunnen beslissen. Zowel op het niveau van de individuele kenniswerker als op het niveau van de Raad van Bestuur. De organisatie wordt door effectieve Business Intelligence niet meer alleen gestuurd door het management, maar steeds meer door de kenniswerkers en operators zelf. En indien relevant zelfs direct door klanten en leveranciers.

Surfnet wint Best Business Case Award

Over 2008 konden bedrijven hun business case bij de redactie van Computable aandragen om uiteindelijk de titel Beste Business Case in de wacht te slepen. Uit de 43 inzendingen besloot een vakkundige jury, waar Bernard Vuijk deel van uitmaakt, uiteindelijk dat de business case van het GigaPort-project van Surfnet de beste was. GigaPort is een omvangrijk netwerkproject waarin verschillende organisaties, zowel profit als overheid, moeten samenwerken. Het netwerk maakt het voor onderzoeksinstellingen, hogescholen en universiteiten mogelijk om via glasvezelverbindingen snel data met elkaar uit te wisselen. De jury roemde de business case van Surfnet vooral om zijn proactieve stakeholder management en de manier waarop het innovatieve programma op projectmatig-beheerste wijze tot stand is gekomen.

Interview BNR: Digitale overheid heel ver weg, 65% norm omstreden

Veranderen is lastig. In het bijzonder bij organisaties die van alles doen zoals de overheid. Met druk vanuit de samenleving om beter te presteren, zetten veel overheden zwaar in op digitale dienstverlening. Wat kan met Internet, wat moet via het loket. Volgens de doelstellingen van de regering zou in 2007 minimaal 65% van de dienstverlening van de overheid digitaal moeten verlopen. Deze norm is volgens de ‘Rapportage 65% publieke dienstverlening 2007’ (versie 4.01, Overheid.nl Monitor, releasedatum 5 december 2007) gehaald. Maar klopt deze positieve berichtgeving wel?

vorige pagina
1
2
3
4
5
6
7

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST