Business Intelligence moet flexibeler, sneller en goedkoper
Oktober 2014Gaat het over agile Business Intelligence, dan gaat het vaak over scrum: het projectmanagement perspectief. Of het gaat over het idee dat BI de business meer agile kan maken: het business perspectief. Weinig aandacht is er nog om het BI proces zelf meer agile, sneller en goedkoper te maken. Vandaag de dag kan dat vrij eenvoudig. Dan moet je wel de traditionele bouwers van rapportenfabrieken en dashboardverzamelingen (vooralsnog) buiten de deur zien te houden. Waarom? Zij hebben dikwijls weinig belang bij zo min mogelijk rapporten en dashboards. Business Intelligence frameworks kunnen je hierbij helpen.
BI advies voor de Gemeente Delft
September 2014Bij de opdrachtgever wordt al jarenlang gewerkt met specifieke software voor rapportage en analyse. Eerst als aanvulling op operationele systemen, later is dat uitgegroeid tot een zelfstandige managementrapportage omgeving. Die omgeving kent een aantal verbetervlakken, waaronder responstijden, het beheer en het combineren van informatie uit verschillende bronnen. De huidige architectuur bestaat uit voornamelijk losstaande kubussen met daarop rapportages. Er wordt geen gebruik gemaakt van een datawarehouse. De gemeente Delft heeft de ambitie om door te groeien in volwassenheid op het vlak van BI, wanneer de middelen en budgetten daarvoor in verhouding staan met de opbrengsten.
De 10 Gouden Regels van de Lean Manager
Augustus 2014Lean management is een continu-verbetermethodiek die in organisaties veel navolging heeft gekregen. Lean Management is erop gericht om met minimale middelen een maximaal resultaat te bereiken. Het minimaliseren van menskracht, middelen en energie en het tegengaan van verspillingen zijn daarbij onmisbaar. Daarbij hoort ook dat de Lean manager regelmatig impopulaire maatregelen dient te nemen. Als manager is hij of zij verantwoordelijk voor het welslagen van Lean. De Lean manager toont respect en geeft vertrouwen aan de Lean medewerker. Medewerkers krijgen de ruimte om te experimenteren met nieuwe processtappen. Fouten maken mag, want daar leert de organisatie juist van.
De 5 grootste valkuilen voor de PDCA-cirkel
Juni 2014Veel organisaties hebben steeds meer aandacht voor continu verbeteren en PDCA-cirkels. Dat is niet zo vreemd. Want met deze zeer krachtige verbetermethodiek realiseer je veel betere prestaties. Dit blijkt uit ons landelijke PDCA-onderzoek. Daarnaast is PDCA in het hart van elk intelligent bedrijf aanwezig. Wil je succes bereiken met de PDCA-methodiek dan moet je goed opletten. Want het luistert erg nauw. Zonder inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren werkt het bijvoorbeeld helemaal niet. Een misstap is bovendien soms snel gemaakt. Als je niet oplet dreigt het gevaar dat je organisatie of team uiteindelijk in een vicieuze cirkel terecht komt. En dan ben je verder van huis. Wees daarom alert op de 5 grootste PDCA-valkuilen.
Gemeente Den Haag en Passionned werken samen aan BI
Juni 2014Al enige tijd ondersteunen Daan van Beek en Wouter Huisman van Passionned Group een projectgroep van de gemeente Den Haag. Het doel is te komen tot een gemeentebrede business intelligence Roadmap. “Qua business intelligence staan we nog echt in de kinderschoenen,” zegt Ling-Po Shih, concernadviseur / projectleider Business Intelligence (BI) bij de gemeente. “In 2009 bleek uit intern onderzoek dat we destijds nog helemaal niet klaar waren voor BI. In 2013 hebben we dat onderzoek opnieuw gedaan. Nu zijn we zover dat we een BI Roadmap willen opstellen. Daar hebben we echter wel wat hulp bij nodig.”
Groothandel floreert dankzij Business Intelligence
April 2014Een wereldwijde groothandel in industriële automatisering, met ruim vijftig vestigingen en meer dan honderd agentschappen, levert duizenden producten en diensten rond het thema ‘motion en control’. De onderneming heeft diverse kwaliteitscertificaten zoals ISO 9001 en 14001 in de wacht gesleept en heeft ook de kwaliteit in de dagelijkse praktijk hoog in het vaandel staan. Rond de meest recente eeuwwisseling wordt er door de directie grondig nagedacht over een Performance Management model, om de kwaliteit en de klantgerichtheid nog verder op te voeren vanwege de steeds maar meer dynamische business-to-business markt en hevige concurrentie. Bekijk hier ook de case van de straalgroothandel en die van de farmaceutische groothandel.
De 7 kenmerken van onvervalste KPI’s
April 2014Net als water kunnen ook KPI’s troebel zijn. In het geval van KPI’s kun je daar misschien mee leven. Je denkt op koers te liggen, maar dat is niet zo. Het is daarom veel verstandiger om vervuilde KPI’s regelmatig te zuiveren. Met de volgende 7 kenmerken kun jij bepalen of je KPI’s schoon zijn en voldoen aan de allerhoogste standaarden. Net als ons drinkwater. Door je te verdiepen in de kenmerken, ga je de essentie van echte KPI’s beter begrijpen. En dat is cruciaal want op KPI’s moet je blindelings kunnen vertrouwen. Zuivere KPI’s hebben idealiter een voorspellende waarde en ze veroorzaken geen perverse prikkels. En, ze laten, net als zuiver water, geen vreemde nasmaak achter. Leg je KPI’s nu onder de microscoop en kom tot veel betere inzichten.
E = mc2: een verrassende visie op KPI’s
April 2014‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, is misschien wel de bekendste uitspraak van balkunstenaar en spraakwaterval Johan Cruijff. Deze legendarische uitspraak geeft, toeval of niet, ook treffend weer welke attitude je zou moeten hebben als het gaat om het doorgronden van KPI’s. De omschakeling van het grootste voetbalgenie aller tijden naar het grootste natuurkundige genie aller tijden lijkt misschien abrupt, maar snijdt hout. Het verschil tussen een echte, zuivere, onvervalste KPI en een onzuivere KPI is namelijk glashelder uit te leggen door een parallel te trekken met Einsteins’ speciale relativiteitstheorie. Ben je nu al in verwarring? Ons praktijkvoorbeeld brengt licht in de duisternis.
De 5 grootste KPI-blunders
April 2014Veel bedrijven en (overheids)instellingen zijn dol op key performance indicators en SMART doelen. Dat is logisch want het zijn krachtige tools voor managers, verbeterteams en controllers. Zo zitten KPI’s in het hart van elke organisatie. De kunst is om die te vinden (het zijn er maar een paar) en juist te definiëren. Zodat je sneller bij kunt sturen en je processen dagelijks kunt verbeteren. Maar het bepalen van en sturen op KPI’s en SMART doelen is niet altijd even eenvoudig. Een misgreep is snel gemaakt. Of voor je het weet heb je er veel te veel van of laait discussie over de definitie weer op. We hebben voor jou de 5 grootste KPI-valkuilen en -blunders op een rij gezet.
Woningcorporatie haalt KPI-rendement van 200%
April 2014Een grote woningcorporatie in het Oosten van het land staat te boek als een innovatieve vastgoedonderneming met stevige ambities. Ze opereert in een dynamische markt met veel nieuwbouwmogelijkheden. Om hiervan optimaal gebruik te maken, ontwikkelde Passionned Group samen met de corporatie een uitgekiend systeem van kritieke prestatie indicatoren (KPI’s), kritieke resultaat indicatoren (KRI’s) en “gewone” prestatie-indicatoren. Na implementatie realiseerde de woningcorporatie een KPI-rendement van 200%: het aantal leegstaande woningen halveerde. Een verbluffend resultaat.
De mogelijkheden van gaming voor performance management
Maart 2014Een goed ontworpen performance management-systeem vertoont treffende overeenkomsten met een goed ontworpen spel. Senior consultant Mark de Kort schetst in dit artikel hoe je synergie tussen performance management en de gamewereld kunt bereiken. Gamification toegepast binnen performance management-trajecten kan belangrijke gedragsveranderingen bewerkstelligen. Hoe meer likes, hoe fijner. Hoe hoger het level, hoe beter. De smartphone heeft ons leven tot één groot spel gemaakt. Het spelelement dringt op veel vlakken door: in de liefde, op de werkvloer, in de zorg en bij de politie. Zo bleek tijdens een thema-uitzending van de VPRO. De homo ludens, de spelende mens, zoals beschreven door Huizinga, komt weer helemaal tot leven.
De norm van een KPI vaststellen en verbeteren
Februari 2014Stel dat je de klanttevredenheid meet en dat de score een 7 is. Is dat reden tot tevredenheid of juist reden tot zorg? Zonder een norm kun je daar geen zinnige uitspraak over doen. In dit artikel verkennen we daarom hoe je tot een evenwichtige maar ambitieuze normstelling van KPI’s kunt komen die bovendien leidt tot hogere prestaties. Na het vaststellen van een KPI, kun je gaan meten. De eerste waarnemingen maak je zichtbaar en presenteer je met mooie grafiekjes. De resultaten bespreek je met je collega’s. Al snel ontspint zich dan een discussie rondom de vraag of je nu tevreden mag zijn met de behaalde resultaten.
Managers ontwikkelen de strategie
Januari 2014In de praktijk is er meestal geen gebrek aan strategische tools. Desondanks hebben veel managers moeite om hun strategie te ontwikkelen en daarvoor “de handen op elkaar te krijgen”. Spelbreker is meestal het zogenoemde ownershipprincipe, oftewel in gewoon Nederlands het eigenaarschap. In het boek De cockpit van de organisatie verduidelijken we hoe je met behulp van de Organisatiecockpit een strategie meetbaar kunt maken. We zouden dus afstand kunnen nemen van de vraag hoe je een strategie ontwikkelt. Maar dat is geen goed idee.
De Woonplaats verbetert haar prestaties met KPI dashboards
Januari 2014De Woonplaats, ontstaan uit een fusie van zeven kleinere woningcorporaties in en rond Enschede, staat te boek als een innovatieve vastgoedonderneming met stevige ambities. Ze opereert in een dynamische markt. De overgang van een sterk taakgerichte naar een volledig procesgeoriënteerde organisatie is in gang gezet. Passionned Group heeft De Woonplaats na de fusie geholpen met strategievorming, het samenstellen van strategiekaarten en KPI’s, het ontwikkelen van dashboards en het realiseren van een compleet datawarehouse. Een tevreden klant van Passionned Group aan het woord.
Carante Groep neemt volgende stap in Business Intelligence
December 2013Carante Groep was een samenwerkingsverband van oorspronkelijk twaalf zelfstandige organisaties. Verspreid over heel Nederland zijn deze organisaties regionaal actief in de zorg en dienstverlening aan mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, de psychiatrie, (psycho)geriatrie, de jeugdhulpverlening en de welzijnssector. Carante Groep werkte binnen het hele spectrum van de care-sector. Het BI-team van de Carante Groep ging voortvarend aan de slag met de herinrichting van hun twaalf jaar oude BI-omgeving. “Aan de ene kant ging het om het ontwikkelen van een visie en een strategie, aan de andere kant wilden we BI beter organiseren en meer handen en voeten geven.” Carante Groep trok hierbij op met Passionned Group.