Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 8 van 10

Maak kennis met alle invalshoeken van BI, Big Data & AI
Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 8 van 10
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility, decision management en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ bestellen.

Stop met rapporteren, verstrek inzichten

Business Intelligence (BI) wordt steevast gedefinieerd als een manier om ‘de juiste informatie in de juiste vorm op het juiste moment bij de juiste persoon te brengen’. Dat is vier keer “in de roos”, maar wel erg makkelijk en vaag geformuleerd. Door het daadwerkelijk toepassen van deze definitie krijgt informatie pas zeggingskracht en relevantie voor de eindgebruiker.

Bij de praktische vertaling blijkt ook pas hoe complex het implementeren van de combinatie is: de hoeveelheid mogelijke varianten is namelijk erg groot. Per indicator (I) moet je immers kijken naar de vorm (V) waarin je deze moet presenteren, afhankelijk per persoon (P) en tijd (T). Met twintig indicatoren en honderd gebruikers en drie verschillende lay-outs verschijnen er zo al 6.000 mogelijkheden, nog afgezien van de factor tijd (IxVxPxT).

Moeten er nog managers zijn? Interview in De Standaard

Onlangs verscheen in de zaterdageditie van de Belgische krant De Standaard, een artikel over het nut en de rol van managers. Als voorbeeld wordt Buurtzorg Nederland genoemd, die in de race is voor de titel van De Slimste organisatie van Nederland 2012. Een organisatie met 4.700 werknemers die geen managers en geen hr-afdeling heeft. Het concept: zelfsturende teams die worden begeleidt door ongeveer 25 coaches/backoffice medewerkers.

Buurtzorg, Coolblue en Hypotheekshop genomineerd

Na een spannende auditieronde en een grondige analyse zijn retailer Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop door de vakjury genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’. De drie genomineerden dingen mee naar de bekende en prestigieuze Dutch Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen trofee, met een jagende uil in glas geholograveerd.

Nog 6 organisaties in de race voor titel ‘Slimste organisatie’

Coolblue, Quion, Buurtzorg Nederland, De Hypotheekshop, UWV Klant & Service en Berendsen Textiel

De strijd om de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ nadert zijn ontknoping. Na een grondige selectieprocedure zijn er nog zes organisaties in de race voor de landstitel ‘Slimste organisatie van Nederland’: Coolblue, Buurtzorg Nederland, De Hypotheekshop, Quion Groep, UWV Divisie Klant & Service en Berendsen Textiel.

Welke kenmerken hebben intelligente organisaties?

De titel doet mogelijk de wenkbrauwen fronsen. Organisaties die intelligent zijn? Bestaan ze? En wat is het nut dan dat een organisatie heel slim is? Het antwoord is simpel: intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Dit blijkt uit een grootschalige studie van Passionned Group onder bijna tweehonderdzesenzestig bedrijven met meer dan tweehonderdvijftig medewerkers.

Zet gedrag op de business intelligence agenda

Business Intelligence zorgt dat de juiste informatie bij de juiste persoon in de juiste vorm op het juiste moment terecht komt. Althans, dat beoogt het vakgebied te bieden. Als dat lukt, dan is er al veel gewonnen. Echter, het echte werk moet dan nog beginnen: de beïnvloeding van het gedrag van klanten, managers en medewerkers op basis van essentiële informatie en inzichten.

Een slimmere organisatie bouwen met rolgebaseerde portals

Hoe kunt u meer grip krijgen op de bedrijfsprocessen en uw onderneming omtoveren naar een organisatie waarbij de klant centraal staat? Het idee van de rolgebaseerde portals kan u op andere gedachten brengen en een frisse kijk geven op uw organisatie.

SAS kijkt naar voren: de droom van Jim Goodnight

Recentelijk zijn alle topmensen van SAS in Marbella geweest om de “analisten” een kijkje in de keuken te geven. Daan van Beek, industrie expert en analist van Passionned Group was erbij om hun huidige en vooral hun toekomstige richtingen qua product door te nemen.

De grootste impact komt van beslissers buiten de organisatie!

In vrijwel elke bedrijfstak zijn er slachtoffers gevallen als gevolg van de economische crisis. Geheel voorspelbaar volgens het Keynesiaanse model overigens, want door lastig te verkrijgen krediet slinkt het werkkapitaal en kunnen bedrijven uitgeven en investeren. Dat leidt tot uitval van de vraag bij toeleveranciers, die op hun beurt weer in de problemen raken. Dit scenario speelt zich af in vrijwel iedere branche en op elk niveau in de waardeketen, waardoor het effect op de gehele economie als versterkt doorwerkt.

Had intelligente organisatie stokje gestoken voor kredietcrisis?

De vraag die ons de laatste tijd steeds vaker wordt gesteld: ‘Had een intelligente organisatie de kredietcrisis, en de gevolgen ervan kunnen voorkomen?’ In dit artikel verkennen wij waar en hoe de kredietcrisis is begonnen, de gevolgen ervan en de kenmerken van een intelligente organisatie die daarbij een rol zouden kunnen spelen. Tot slot geven we een aantal opties hoe je met concepten uit de intelligente organisatie de huidige gevolgen kunt beperken, en zelfs kansen kunt benutten. Ook al heb je geen business intelligence (BI) systeem.

Rabobank Nederland wint CRM Award

De inzending van Rabobank Nederland betreft een omvangrijk CRM programma dat uiteindelijk alle lokale banken en haar medewerkers raakt.

Tooling = fooling? Niet met een BI Toolselectie

De wereld om u heen verandert. Uw organisatie verandert. De eisen die de organisatie stelt aan managementinformatie, verandert ook. Op een bepaald moment realiseert u zich dat met de huidige middelen hier niet op ingespeeld kan worden. U heeft behoefte aan nieuwe, modernere instrumenten. U bent op zoek naar nieuwe Business Intelligence tools. Maar waar moet die tool dan aan voldoen? Een rondje door de organisatie leert dat de wensen nogal uiteenlopen. Afhankelijk van hun rol in de organisatie, stellen medewerkers verschillende eisen. U vraagt zich af of er wel tools zijn die aan al deze eisen voldoen.

Een waardevol boek dat nieuwsgierig maakt

Daan van Beek pleit ervoor dat we met man en macht sturen naar een overheid die intelligenter is dan ze nu is. Uiteindelijk zullen we zonder ongelukken op onze bestemming moeten aankomen aldus de auteur. Kleine ongelukjes daargelaten lijkt me, want die zorgen er juist voor dat we leren van onze fouten en ongelukjes.

Rolgebaseerd rapporteren, een kwestie van autorisatie?

In onze dagelijkse (advies)praktijk komen we steeds vaker de expliciete wens tegen om afhankelijk van de rol van een persoon of een groep personen bepaalde informatie wel of niet beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld bij de keuze voor een nieuw informatiesysteem en dan met name voor Business Intelligence-tools, wegen de (on)mogelijkheden van het rolgebaseerd autoriseren steeds zwaarder.

De heilige graal van Business Intelligence

We zijn al jaren op zoek naar de heilige graal van Business Intelligence, ofwel wat maakt een organisatie nu echt slim én dat men goede resultaten kan boeken. Hoe kunnen we die graal vinden, en gebruiken en inpassen in Business Intelligence projecten? Het laatste is niet onbelangrijk. Hierdoor kunnen de doelstellingen en deliverables van een project drastisch wijzigen.

9 tips voor Performance Management in de publieke sector

In de Nationaal Business Intelligence Survey behaalde de publieke sector de laagste score van alle sectoren. Interessant is dan om te weten wat het bedrijfsleven echt anders doet dan de publieke sector. Waar liggen de mogelijkheden voor verbetering binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg? En hoe groot is de ruimte voor verbetering eigenlijk gezien de wettelijke kaders en regelgeving? Of vormen deze nauwelijks een belemmering?

Quote van Jort Kelder: ‘Ahold is de slimste’

In de media is de afgelopen maand veel aandacht geweest voor de Business Intelligence Awards en de winnaars. Quote, het blad waar Jort Kelder tot 2007 hoofdredacteur van was, heeft een bericht opgenomen met ‘Ahold is de slimste’, het AD meldt dat Albert Heijn de slimste organisatie van Nederland is en het Brabants Nieuwsblad zet Kin Machinebouw in het zonnetje met ‘KIN in Rijen op één na slimste’.

Minder datawarehouse, hoger rendement

Afgelopen maanden heeft advies- en onderzoeksbureau Passionned Group voor de derde maal het Nationaal BI Survey uitgevoerd. Door de jaren heen zijn ruim vierhonderd managers gevraagd naar hun BI organisatie, technologie, IT & processen en de daaruit voortvloeiende resultaten.

Grootgrutter Ahold ‘slimste organisatie’ van 2008

Amersfoort, 2 april 2008 – De uitreiking van de Business Intelligence Awards, een prestigieuze prijs voor de ‘slimste organisatie’ van Nederland, vond dit jaar plaats op het BI Event & CareerDay van 1 april jl. op de Technische Universiteit Delft. Op dit evenement won Ahold de Dutch BI & Data Science Award en sleepten ProRail, DSM Innovation en Kin Machinebouw de overige prijzen in de wacht.

KPN Mobiel en CFI slimste organisaties van Nederland

Utrecht, 20 maart 2006 – KPN Mobiel en het CFI hebben op dit moment de meest intelligente organisatie van Nederland. Dat blijkt uit het juryrapport van de Business Intelligence Award en een landelijk onderzoek dat door IDC over Business Intelligence is gehouden onder tweehonderd-negen-en-zeventig organisaties van meer dan vijftig medewerkers.

Bedrijfsprestaties dankzij governance, of net omgekeerd?

Als je praat met informatici van een zekere leeftijd, levert dat altijd onwaarschijnlijke anekdotes op over ponskaarten. Maar soms vertellen ze je ook over andere bijzonder interessante maar vergeten dingen. Zo stuitte ik onlangs weer op het begrip Infocenter.

Uitstekende groei voor Passionned Group

Het afgelopen jaar hebben we een uitstekende groei doorgemaakt op diverse vlakken. We hebben veel nieuwe opdrachtgevers en opdrachten mogen verwelkomen waaronder van het Ministerie van Defensie, PricewaterhouseCoopers, Brocacef, Albeda College, Gemeente Delft, Gemeente Rotterdam, Deloitte, T-Systems, DekaBank Deutsche Girozentrale en de Sweet & Maxwell Group.

Van Informatie Technologie naar Business Technologie

Het is geen nieuws te melden dat alle grote organisaties momenteel snel veranderen. Dagelijks zien we trends van ontslagen, andere visies, andere doelstellingen, markten die veranderen en ga maar door. Veranderen is de meest stabiele factor op dit moment. Vernieuwing, snelheid, flexibiliteit en inspelen op de veranderende markt zijn cruciale factoren.

Passionned meldt stevige groei over 2010

De mondiale (financiële) crisis heeft in veel bedrijfstakken hard toegeslagen. Wij zijn daarom best trots dat wij onze beste jaarcijfers tot nu toe mogen presenteren.

Slimmer sturen met ETL

De 14e editie van het onafhankelijke ETL Tools Survey kwam onlangs uit. Een mooi moment om te praten met Rick van der Linden, Business Intelligence en ETL expert, over de laatste trends op het gebied van ETL.

Carante Groep: slimmer werken vanuit een procesperspectief

De zorginstelling ‘Carante Groep’ heeft Passionned Group recentelijk gevraagd om mee te denken over slimmer werken vanuit een procesperspectief en het aanscherpen van de informatiestrategie.

Er zijn niet te veel, maar te weinig (goede) managers

In dit artikel betoogt Daan van Beek waarom het verstandig kan zijn om te overwegen het aantal managers in je organisatie op zijn minst te verdubbelen. Je hebt er mogelijk te weinig van. Deze uitspraak kan enigszins uit de toon vallen omdat de algemene tendens zou zijn dat er juist veel te veel managers zijn (VPRO Tegenlicht voorspelt zelfs het einde van de manager). De grote bedrijven van deze wereld zouden daarmee bevolkt worden. Waarom dan toch deze uitspraak?

Organisatorische architecturen verhogen strategische prestaties

Mede door een sterk groeiende opdrachtenportefeuille is Passionned Group onlangs de samenwerking met Bart Eikelboom aangegaan. Enige tijd terug promoveerde Bart aan de Business Universiteit Nyenrode. Hij deed onderzoek voor het Strategy Center en vond een significante, positieve relatie tussen hoger en beter op elkaar afgestemde organisatorische architecturen en strategische prestaties van bedrijfsonderdelen binnen multinationals.

Passionned wordt versterkt door voormalig bestuursvoorzitter Agis

Rob Adolfsen, voormalig voorzitter Raad van Bestuur Agis zorgverzekeringen, heeft zich per 1 november 2010 parttime verbonden aan onderzoeks- en adviesbureau Passionned Group. Beide partijen zijn zeer te spreken over het samenwerkingsverband.

Maak van uw projecten een succes

De hoeveelheid projecten, programma’s en portfolio’s groeit wereldwijd met een gigantische snelheid. In de afgelopen dertig jaar is projectmanagement een discipline geworden die zich aanzienlijk heeft ontwikkeld en sterk zichtbaar is geworden.

Walraven Slimste organisatie van 2010 – juryrapport beschikbaar

Internationale groothandel in bouw- en installatiematerialen Walraven heeft tijdens een spannende eindstrijd dinsdag 5 oktober jongstleden de prestigieuze ‘Business Intelligence Award’ gewonnen. Het bedrijf heeft door consequent gebruik en analyse van goede managementinformatie en betrouwbare KPI’s onder andere het werkkapitaal met negen miljoen euro weten te verminderen. Tegelijkertijd zagen klanten van het bedrijf de leverbetrouwbaarheid met 15% toenemen.

BI in the cloud: laat jij je brein beheren door je buurman?

Veel is er al gesproken en geschreven over cloud computing, ook in relatie tot Business Intelligence (BI). Van een gespecialiseerd BI onderzoeks- en adviesbureau mag u verwachten dat die de ontwikkelingen op de voet volgt en u deelgenoot maakt van een heldere en ook prikkelende visie op diverse thema’s.

Bij een slimme bedrijfsvoering hoort goed procesmanagement

Karl E. Weick had het in 1969 al over ‘organiseren’ in plaats van de ‘organisatie’ in zijn revolutionaire boek ‘The social psychology of organizing’. Daarmee zette hij de eerdere visie over een beeld van de organisatie op zijn kop. Organiseren is een werkwoord en dat is precies het verschil met het statische begrip organisatie. Er zit beweging in ‘organiseren’ en het gaat om wat mensen onderling met elkaar overeen stemmen, welk beeld er wordt geschetst door het proces van interactie.

Datawarehouse en BI tool niet noodzakelijk voor slagen BI

In een recente poll op onze website over Business Intelligence vroegen we bezoekers om hun mening te geven over de stelling “Een business intelligence traject kan nooit slagen wanneer…”. Hieronder vind je de uitslag van de stemming.

Business Intelligence zet organisaties op zijn kop!

In een recente poll vroegen wij aan bezoekers op deze website om te stemmen op de stelling “Als Business Intelligence succesvol is zet het de organisatie op zijn kop”. De uitkomst van deze stelling heeft ons in positieve zin verrast, de meerderheid van de stemmers gelooft dat bij een succesvolle implementatie van Business Intelligence de organisatie op zijn kop gaat. Met andere woorden: de organisatie gaat zich anders organiseren of hergroeperen.

PDCA cyclus laat bedrijfsresultaten stijgen

Onderzoek onder bijna vierhonderd organisaties laat zien dat de alom bekende PDCA cyclus (plan-do-check-act voorbeeld) cruciaal is om betere bedrijfsresultaten te boeken. Niet alleen kunnen hierdoor de winstmarges van jouw organisatie verbeteren en je werkvoorraden drastisch verminderen, ook neemt de klanttevredenheid toe. Deze kwaliteitscirkel van dr. Deming blijkt nu het fundament te zijn om met stuurinformatie en de verbetermethode KPI (afkorting) groot succes te kunnen boeken.

CRM wordt Social CRM

Nog geen vijftien jaar geleden werd het CRM gedachtegoed en de ondersteunende Business Intelligence software populair. Op de door Paul Greenberg georganiseerde Social CRM Summit in Washington begin februari 2010 werd al weer gesproken over “traditional CRM”, dat wil zeggen CRM zonder verbinding naar Social Media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, blogs. Dan is het eigenlijk ook al weer “old school” om een aanduiding CRM 2.0. te gebruiken, terwijl CRM 3.0, etc. al in het verschiet ligt.

Best Business Case van 2009: de nominaties

De jury, waarin Bernard Vuijk (associate partner Passionned) zitting heeft, die door Computable is aangesteld om de beste business case van 2009 te bepalen, heeft de genomineerden bekend gemaakt. Genomineerd zijn de gemeente Almere, het St. Antonius Ziekenhuis (twee keer), de Integrale Kankercentra en Bol.com.

De organisatie van de organisatie

Deze halve zin kan cryptisch overkomen. Ik wil hiermee aangeven dat het (tegenwoordig) lijkt alsof het nodig is om een organisatie zelf te organiseren. Dubbelop dus. We bedoelen hiermee de activiteiten en middelen om de organisatie in stand te houden en te verbeteren. Dit kunnen we de overhead en het management van een organisatie noemen.

Het kan gaan om coördinatie door bijvoorbeeld procedures en richtlijnen, Human Capital Management, process management, informatie management, ICT, finance, in principe alles wat niet tot de kernactiviteiten van een organisatie behoord. Ook de managementlagen en de sturing op de strategie.

Informatiegestuurde gemeenten – een evaluatie

Op 1 december 2009 heeft een interactieve middagsessie voor gemeenten plaatsgevonden met als thema beleidskaarten en prestatiesturing. Speciaal voor beleidsmakers, managers en bestuurders van lokale overheden. Wij blikken in deze nieuwsbrief terug op een informatieve, succesvolle en interactieve middag door de hoogtepunten uit de drie presentaties te belichten.

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST