Blog over intelligente, datagedreven organisaties: pagina 8 van 11

6 redenen om géén data lake aan te leggen

6 redenen om géén data lake aan te leggenOktober 2016Een meer aan dataIn onze door technologie gedomineerde wereld geloven wij graag in vooruitgang. Maar soms vergeten we dat nieuw niet altijd beter is. Een goed voorbeeld hiervan is het fenomeen data lake. Letterlijk vertaalt: een meer aan data. Het is een hype in de wereld van Business Intelligence (BI) en Big Data. Veel bedrijven gingen er direct mee aan de slag. Maar was dit wel zo’n goed idee? Was het niet beter geweest eerst goed na te denken over wat je hiermee kunt bereiken? En heb je wel ervaren en volleerde vissers in huis die uit dat lake de meest interessante vissen kunnen hengelen?

Lees verder…

Klantinzicht met Web Analytics

Klantinzicht met Web AnalyticsOktober 2016Web analytics: er gebeurt steeds meer onlineBen je een retailer in de consumentenmarkt, dan is er een grote kans dat je een belangrijk deel van je business inmiddels online afhandelt. Het zoeken, vergelijken, bestellen en betalen van goederen gaat steeds meer online. Daarnaast gebruik je zeer waarschijnlijk het internet ook om promotie te maken voor jouw organisatie, nieuwe klanten te werven en de relatie met bestaande klanten te onderhouden. Bij al deze processen kun je jezelf afvragen of je wel voldoende inzicht hebt in het verkeer op je website en wat het gedrag van klanten en bezoekers je nog meer kan vertellen. Het gaat hierbij om waardevolle informatie waarmee je de relatie met bestaande klanten kunt verbeteren en de kans op nieuwe klanten kunt verhogen.

Lees verder…

Gemeente R’dam: van platte data naar waardevolle inzichten

Gemeente R'dam: van platte data naar waardevolle inzichtenOktober 2016Wie zijn die mensen?Het hoort bij elke grote gemeente: veel werkzoekenden met een recht op een uitkering. Maar wie zijn die mensen? Waar wonen ze? Hoe bewegen deze mensen zich door de gemeentelijke organisatie? Hoe ligt de verhouding tussen inspanning en het rendement? Hoe krijg je ze weer aan het werk? Is er sprake van recidivisten, en zo ja, zijn het er veel? Op die vragen wilde de Gemeente Rotterdam graag een antwoord. Met behulp van platte data en een BI tool bracht de gemeente het sociale domein in kaart. En dat leverde voor alle betrokkenen verrassende inzichten op waarmee ze de boer op gingen.

Lees verder…

BI bij ProRail: in wissels zit het meeste geld

BI bij ProRail: in wissels zit het meeste geldSeptember 2016Informatie integraal ontsluitenOp de vraag wanneer Business Intelligence voor het eerst binnen ProRail is gaan spelen, antwoordt Martin Zoontjens als ICT verantwoordelijk manager: “Dat was twee jaar geleden. De business begon ons steeds vaker te vragen om samengestelde informatie. De informatie was verdeeld over vele bronsystemen en een aantal organisatieonderdelen. Met die verdeeldheid nam de organisatie geen genoegen meer. We hebben nu dit jaar een grote stap gemaakt met het integraal ontsluiten van informatie in een KPI dashboard.”

Lees verder…

Hoe Big Data de wereld van innovatie verandert

Hoe Big Data de wereld van innovatie verandertJuli 2016Benut de kracht van Big Data innovatieDe opkomst van het internet, de sociale media en smartphones hebben ervoor gezorgd dat zich in onze samenleving een geheel nieuw inzicht heeft kunnen ontwikkelen. Namelijk het besef van de kracht en het nut van de enorme hoeveelheid gegevens die tegenwoordig wordt opgeslagen. We spreken van Big Data als de datasets zo groot en complex worden dat de gangbare datamanagementsystemen ontoereikend zijn voor de verwerking hiervan. De auteur Carlijn van der Sluis gaat in op de eigenschappen van Big Data, de twee vormen van Big Data innovatie en trekt 3 conclusies.

Lees verder…

De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties

De 7 gewoonten van hoogintelligente organisatiesMei 2016Disruptie ontwricht de ene na de andere sectorWijsheid komt met de jaren wordt gezegd. Kan dit ook gelden voor organisaties? Hoe ouder hoe wijzer en slimmer? Er zijn voorbeelden van stokoude bedrijven. Ze vinden steeds het wiel opnieuw uit zoals IBM. Maar denk ook aan Brand (sinds 1340), Bols en Grolsch. Die bestaan al ontzettend lang en weten te overleven. Ze zijn een uitzondering. De disruptie is tegenwoordig groot en ontwricht de ene na de andere sector. In de jaren twintig van de vorige eeuw was de gemiddelde bedrijfsleeftijd 65 jaar, dat is nu slechts 15 jaar (Yale University). Het geeft overigens wel te denken dat in de top 10 van oudste bedrijven drie drankfabrikanten voorkomen.

Lees verder…

Managementgedrag en het motiveren van medewerkers

Managementgedrag en het motiveren van medewerkersApril 2016Hoe krijg je je medewerkers in beweging?De meest gestelde vraag tijdens managementtrainingen is: hoe krijg je je medewerkers in beweging? Als het maar werkt willen managers van alles doen: iets voor hen bedenken, instrumenten inzetten, hen naar een cursus sturen, hen overtuigen van het belang van ander gedrag, op de zeepkist klimmen, peptalk houden. Deze maatregelen zijn echter betrekkelijk willekeurig en succes is zeker niet gegarandeerd. Meer houvast geeft een intern communicatieplan tijdens het implementatieproces. Hierbij ga je van tevoren nadenken over de verschillende boodschappen die je wilt communiceren. Denk hierbij aan de sense of urgency, het belang van ambitie en doelstellingen, het uitwerken van de organisatiedoelstellingen en de gevolgen op de werkvloer, de vorderingen tijdens de rit en de eerste resultaten.

Lees verder…

Top down & bottom up problemen en oplossingen

Top down & bottom up problemen en oplossingenMaart 2016Onderken de risico’s van de top-down benaderingDe zoekveldmethode op basis van het strategische informatieplan is van nature top-downgericht. Kenmerk van deze aanpak is dat je het organisatiebeleid systematisch en consequent per niveau ‘naar beneden toe’ vertaalt. De indicatoren ontwerp je in een klein gezelschap, bijvoorbeeld de directie of het management. Daarmee committeren ze zich. Het sterke punt van deze benadering is dat het management er de samenhang in het beleid mee kan versterken. Vooral als de top een nieuwe koers wil varen en je alle afdelingen hierop wil laten aanhaken, is deze ‘integrale’ route een logische keuze. Om uitvoering en consistentie van het nieuwe beleid in de gaten te kunnen houden, kan je verder een managementinformatiesysteem opzetten. Maar er kleven ook risico’s aan de top-down benadering.

Lees verder…

Veranderkundige aspecten van de implementatie

Veranderkundige aspecten van de implementatieMaart 2016Twee manieren voor waardecreatiePrestatiemanagement verbetert het proces van waardecreatie in organisaties op twee manieren. Er zijn managers die prestatiemanagement gebruiken om de strategische doelen te realiseren of de vitale problemen van hun organisatie op te lossen. Andere managers voeren prestatiemanagement vooral in om nieuwe kansen voor hun organisatie te creëren? Hoe? Door uit te lokken dat noodzakelijke innovaties en noodzakelijke veranderingen op tijd plaatsvinden.

Lees verder…

Big Data toepassingen voor de overheid

Big Data toepassingen voor de overheidFebruari 2016Drie uitgewerkte voorbeeldenDe commerciële sector gaat vooral voor maximalisatie van winst en marges. Binnen de non-profit sector en overheid draait het niet om winst maar om bijvoorbeeld kwaliteit, veiligheid, welzijn en punctualiteit. En dat geeft de overheidssector een voordeel in Big Data trajecten. In de publieke ruimte is immers zoveel te doen met bijvoorbeeld sensoren, foto’s en open data. Het daarmee meer winst maken wordt alom als ‘cool’ ervaren. We kijken in dit artikel wat de overheid c.q. publieke sector met Big Data doet en wat er allemaal mogelijk is.

Lees verder…

Continu verbeteren: van virus naar DNA

Continu verbeteren: van virus naar DNAJanuari 201610 richtlijnen voor continu verbeteren als een bewegingEr bestaan veel methodes, tools en inzichten als het gaat om continu verbeteren. Maar zelden worden deze met inzichten uit de wetenschap en praktijk gecombineerd. Te vaak kom ik nog tool- en taakgerichte implementaties tegen van bijvoorbeeld Lean, PDCA, Kaizen, Agile, Scrum, BPM, Procesmanagement en al het andere moois wat verbetermethoden en –filosofieën ons te bieden hebben. Om nog maar niet te spreken van de vele kwaliteitsmanagementsystemen die organisaties als kip zonder kop neerzetten en bijhouden. Met grote negatieve gevolgen van dien. Resultaat blijft uit en vervolgens gaat men ‘gewoon’ weer aan het werk of nog erger ze, draaien implementaties terug. Daarnaast neemt de motivatie af omdat de systemen en methoden afleiden van het ‘gewone’ werk (denk aan de zorgsector).

Lees verder…

Vijf belangrijke Lean trends 2024

Vijf belangrijke Lean trends 2024Januari 2016De Lean filosofie staat op een interessant kruispuntAan de ene kant zijn er organisaties die al een tijd geleden begonnen zijn met de invoering van Lean. Ze zijn elke dag weer op zoek naar nieuwe “Lean kansen”. Aan de andere kant zie je organisaties die net beginnen, zoals in de zorg. Ze zijn bezig met experimenten en de maken de eerste resultaten mee. Voor de eerste groep wat meer ervaren organisaties leren wij uit de praktijk dat ze nog jaren verder kunnen verbeteren op basis van de Lean filosofie. Lean kent veel aspecten en lagen waarvan er vele onontgonnen blijven. Bijvoorbeeld het toepassen van 5S op de werkomgeving verslapt vaak. Ook de aandacht voor het meten van kleinere verbeteringen maar ook de grotere Kaizens neemt vaak af. Terwijl de organisatie juist de ervaring heeft dat dat allemaal heel krachtig werkt.

Lees verder…

Dienstverlening die niet wordt gemeten is verdacht

Dienstverlening die niet wordt gemeten is verdachtDecember 2015De meetbaarheid van dienstverleningDr. ir. Huub Vinkenburg ontving onlangs van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement een onderscheiding voor zijn betekenis voor de (kritische) kwaliteitskunde in Nederland. Huub Vinkenburg promoveerde in 1995 op het proefschrift ‘Stimuleren tot perfectie; kritieke factoren bij het verbeteren van dienstverlening’. Door de redactie van Sigma (platform voor kwaliteit van de organisatie) werden een aantal vakgenoten, waaronder ik, gevraagd om te reflecteren op enkele stellingen van Huub Vinkenburg. Ik koos voor zijn stelling over de meetbaarheid van dienstverlening. Hier volgt mijn betoog dat in het blad Sigma (nr. 5, november 2015) wat beknopter is weergegeven.

Lees verder…

Gemeente Zoetermeer aan de slag met PDCA

Gemeente Zoetermeer aan de slag met PDCAAugustus 2015Inspelen op participatiesamenlevingGemeenten zijn bezig een slag te maken naar de burger en ondernemer toe. Centrale vraag daarbij is ‘Hoe kunnen we onze publieke waarde verder vergroten?’ Dit betekent dat effectiviteit, hogere prestaties realiseren, continu verbeteren en innoveren aan belang winnen. Deze competenties zijn voor de gemeente nodig om onder andere haar functie in de participatiesamenleving goed aan te kunnen tonen. Kortom, gemeenten moeten nieuwe wegen bewandelen. In dit klantverhaal presenteren we hoe we de Gemeente Zoetermeer hebben geholpen met PDCA, performance management, KPI’s en het belang van commitment en communicatie bij de implementatie.

Lees verder…

Continu meten en verbeteren

Continu meten en verbeterenJuli 2015Meten is weten, maar ga je ook beter presteren?Organisaties besteden tegenwoordig veel aandacht aan het thema ‘meten is weten’. Dit vertaalt zich naar omvangrijke rapportages en schitterende dashboards die beschikbaar komen op verschillende soorten ‘mobile devices’. Maar hoe helpen deze visualisaties jouw organisatie beter te presteren? In dit artikel verkennen we de problematiek van ‘grijp in voor het te laat is’ (KPI’s en dashboards gaan uit zichzelf niets verbeteren) en laten we zien dat PDCA en KPI’s onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Tot slot presenteren we 8 conclusies om van meten naar continu verbeteren te gaan.

Lees verder…

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring