Blog over intelligente, datagedreven organisaties: pagina 5 van 11

Zes voordelen van datacratisch werken

Zes voordelen van datacratisch werkenAugustus 2019Datagedreven verbetercirkels helpen om snel en betrouwbaar de juiste bewegingen te blijven maken. Continu verbeteren met data. Maar waarom zouden mensen dit eigenlijk willen doen? Waar komt de intrinsieke motivatie vandaan waardoor ze het datacratische werken gaan omarmen? Waarom zouden mensen de regie willen nemen? Het antwoord is eenvoudig: omdat datacratisch werken nu eenmaal een groot aantal voordelen heeft. En het doet ook nog eens recht aan de autonomie van de mens. In dit artikel beschrijven we de zes belangrijkste voordelen van datacratisch werken.

Lees verder…

Root Cause Analysis

Root Cause AnalysisJuli 2019In het eerste deel van de NPRZ-case beschreef ik hoe de partners uit het programma probeerden mensen weer richting werk te begeleiden. Maar het gaat niet alleen om mensen aan het werk helpen, maar om mensen aan het werk te hóuden. Maar hoe doe je dat? En welke rol speelt datagedreven werken en in het bijzonder Root Cause Analysis (oorzaakanalyse) bij deze twee zaken. We geven een voorbeeld van een uitgevoerde Root Cause Analysis waar ruwe maar betrouwbare data de ballonnen doorprikt van politici. Daarnaast presenteren we de 4 stappen van een oorzaakanalyse en de filosofie achter de datacratische benadering.

Lees verder…

De hobbelige route van data naar verbeteren

De hobbelige route van data naar verbeterenJuli 2019In deze blog laat ik zien wat het betekent om van data naar verbeteren te komen. Met alleen data verzamelen of structureren ben je er namelijk niet. De grootste uitdaging is om van data naar werkelijk leren en verbeteren te komen. Juist door het vervlechten van (big) data met het dagelijks leren via PDCA-cirkels ontstaat de grootste waarde. Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) laat treffend zien hoe de medewerkers het continu verbeteren omarmden en hoe de routes die burgers bewandelen binnen de gemeente snel boven kwamen drijven.

Lees verder…

Procesdenken is een onmisbare kerncompetentie

Procesdenken is een onmisbare kerncompetentieJuli 2019Uit de case van NPRZ blijkt dat er in elke organisatie heel veel partijen parallel aan elkaar met veel verschillende deeltaken bezig zijn. Deeltaken die allemaal ergens te maken hebben met het thema om mensen naar werk te brengen. Maar in een grotere organisatieomgeving of bij een stedelijk programma mag het nooit bij losse taken (of beter gezegd losse flodders) blijven. Alles draait tegenwoordig om procesdenken en het visualiseren van ketenafhankelijkheden. Alleen dan ga je de details begrijpen en door de bomen het bos weer zien.

Lees verder…

Agile werken: de managementuitdaging van de 21e eeuw

Agile werken: de managementuitdaging van de 21e eeuwJuni 2019De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit en als organisatie moet je je daarop goed aanpassen: agile werken. Maar de wendbaarheid (agility) van veel organisaties laat helaas te wensen over. In China knutselen ze sneller een nieuwe auto in elkaar dan hier een PowerPoint presentatie. De wendbare organisatie vereist ook wendbare medewerkers, autonome zelfsturende teams, besluitvorming laag in de organisatie en een excellente informatievoorziening. In dit artikel over agile werken geven we met duidelijke voorbeelden het waarom aan, presenteren we de oplossingen en de belangrijkste voordelen van agile werken.

Lees verder…

Datagedreven werken: neem afscheid van de status quo

Datagedreven werken: neem afscheid van de status quoJuni 2019Dankzij de aandacht voor (big) data analyse in het algemeen en het in boekvorm beschreven concept datacratisch werken in het bijzonder, ontstaan nieuwe, uitgelezen mogelijkheden om het aanwezige verbeterpotentieel in organisaties te verzilveren. Dit betekent volgens auteur Daan van Beek, eindbaas van Passionned Group, wel dat er enkele heilige huisjes zullen moeten sneuvelen. Een van die heilige huisjes die moeten sneuvelen, is bijvoorbeeld BI als separate afdeling. ‘Dat is niet erg, want er komt zo wel nieuwe energie vrij’, zo licht Van Beek toe.

Lees verder…

Maatschappelijk debat over kunstmatige intelligentie barst los

Maatschappelijk debat over kunstmatige intelligentie barst losMei 2019De overheid gebruikt op grote schaal voorspellende algoritmes. Dat blijkt uit een vertrouwelijke inventarisatie van de NOS onder 54 overheidsinstanties. De publieke omroep verkreeg deze informatie door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid Bestuur. Inmiddels heeft het VVD Tweede Kamerlid Jan Middendorp de initiatiefnota ‘Menselijke grip op algoritmes’ ingediend. De maatschappelijke discussie over artificial intelligence en de rol van algoritmes lijkt hiermee ontketend. Onder meer landelijke organisaties als de politie, de Belastingdienst en het Centrum Indicatiestelling Zorg leunen volgens de onderzoekers op voorspellende algoritmes, maar ook gemeenten, zoals Rotterdam, Tilburg en Groningen.

Lees verder…

De schaduwkant van onderwijsinnovatie

De schaduwkant van onderwijsinnovatieMei 2019Volgens de OECD is Nederland een van de koplopers als het gaat om onderwijsinnovatie. Of het nu gaat om de organisatie van het onderwijs, de pedagogische aanpak of het gebruik van technologie, ons land is een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld. Meer dan in andere landen werken scholen met nieuwe ICT-toepas­singen en wordt intensief gebruikgemaakt van zogenoemde “learning analytics”. Die innovatiedrift heeft echter ook een aantal schaduwkanten. Versnippering ligt op de loer en innovatie kan niet zonder evaluatie, zo waarschuwt de Onderwijsinspectie in de nieuwste Staat van het Onderwijs.

Lees verder…

Veranderen doet pijn

Veranderen doet pijnApril 2019Om ambitieuze managers de noodzakelijke bagage mee te geven waarmee ze kunnen doordringen tot de “Champions League van wendbare organisaties”, heeft Passionned Academy een compleet nieuwe opleiding ontwikkeld. Docent Alex Beishuizen schetst de context en legt uit waarom iedere leidinggevende zijn driedaagse basisopleiding Verandermanagement zou moeten volgen. Alex laat zien dat verandering vergelijkbaar is met een rouwproces: je moet het oude leren loslaten en je gaan leren hechten aan de nieuwe werkelijkheid.

Lees verder…

Lang leve self service BI

Lang leve self service BIApril 2019Business Intelligence is onmisbaar voor het effectief en efficiënt sturen van een organisatie. Voor managers kan het verkrijgen van inzicht in de prestatieontwikkeling niet snel genoeg gaan. Gelukkig voor hen is BI software steeds gemakkelijker te gebruiken. Binnenkort is de manager bovendien niet meer afhankelijk van drukbezette IT’ers om zichzelf van de juiste data uit de organisatie te voorzien. Lang leve self service BI, zou je zeggen. Toch schuilt er nog wel een gevaar in deze vorm van datagebruik. Als je van tevoren geen rekening houdt met een aantal beperkingen, is de succesratio van self service BI bijzonder klein. Een verbeterplan in 6 stappen verstevigt het fundament onder self service BI.

Lees verder…

Telecombedrijf verkoopt meer met Analytics

Telecombedrijf verkoopt meer met AnalyticsApril 2019Binnen de Telecom sector wordt heel veel data verzameld. Niet gek dus dat BI & Analytics zich sterk heeft ontwikkeld in die sector. In dit artikel verkennen we de winst die 2 telecombedrijven boekten met Business Intelligence. Zowel in het acceptatieproces, vanuit het perspectief van klantbehoud en de financiële paragraaf. Bij T-Mobile wisten ze het hart van de klant te raken en leverde BI 1 miljoen nieuwe abonnementen op in een jaar tijd. Bij KPN draaien ze achtjes om klanten beter te segmenteren en bedienen. Ook dat leverde veel op: het percentage geaccepteerde klanten nam toe met 40% en de cross- en upselling stegen met 17%.

Lees verder…

De 4e industriële revolutie & datacratisch werken

De 4e industriële revolutie & datacratisch werkenApril 2019Als je de noodzaak onderschrijft om sneller te leren en sneller te verbeteren komt onvermijdelijk de vraag: hoe doe je dat nu: sneller leren, je sneller aanpassen, sneller verbeteringen doorvoeren? De sleutel hier is het slim gebruik van data en die consequent aan alle stappen van de PDCA-cyclus toe te voegen. Zo ontstaat een datacratisch raamwerk, waarvan de twee hoofdcomponenten al direct terugkomen in de term “Datagedreven verbetercirkels”. De eerste hoofdcomponent gaat over datagedrevenheid. De tweede hoofdcomponent betreft het gebruik van data in verbetercirkels.

Lees verder…

De noodzaak van versneld leren en verbeteren

De noodzaak van versneld leren en verbeterenMaart 2019Ook als er wél geleerd wordt in organisaties, dan is dit steeds vaker niet genoeg meer. Het is niet enkel een noodzaak om te leren en te verbeteren, maar het is op steeds meer gebieden een noodzaak om versneld te leren, versneld te verbeteren en versneld te innoveren. Alleen dan kan er sprake zijn van een intelligente organisatie (het concept) Denk aan organisaties als Coolblue, Albert Heijn, fietsenwinkel.nl of Spotify: zij zijn dagelijks bezig om versnelling en verbeteringen aan te brengen. Dit verbeteren ziet er in het ene geval anders uit dan het andere. Is de verkoopcyclus een dag (ontbijt op het station) dan gaat het bijvoorbeeld om het versnellen van de doorlooptijd. Gaat het om een verkoopcyclus van veertien dagen, zoals bij toiletpapier, dan draait alles om slim voorraad houden, of je kunt manieren bedenken waarbij je geen voorraad meer hoeft te houden.

Lees verder…

Meer doen met data bij gemeenten

Meer doen met data bij gemeentenMaart 2019Hoe los je in een grotere gemeente “on-Nederlandse” problemen op? Dit dilemma staat al sinds 2011 centraal in het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Het is een uitgebalanceerd, langlopend, integraal programma dat burgers in sterk verpauperde Rotterdamse wijken nieuw perspectief biedt. Als externe partij levert Passionned Group samen met de serviceorganisatie Rotterdam hieraan een belangrijke bijdrage door deze integrale aanpak in goede banen te leiden. Zo introduceerde zij een manier van datagedreven werken binnen gemeente Rotterdam. Tevens hielp zij bij het bouwen van een BI-architectuur. Maar het openlijk bespreken van (gekoppelde) data en het verbinden van mensen brengt het vliegwiel op Zuid pas écht in beweging.

Lees verder…

Gestolde organisaties

Gestolde organisatiesMaart 2019Veel organisaties zijn gestold. In hun vorm zijn het al decennialang hiërarchische bolwerken waar het ambacht tot slavernij is gemaakt en het plezier is “weggemanaged”. Het leren blijft beperkt tot jaarlijkse functioneringsgesprekken. Ingrijpen gebeurt achteraf: als de fout al is gemaakt. Organisaties die niet in beweging zijn, die niet bezig zijn om continu te leren en te verbeteren, die bestaan na een tijd niet meer. In elk systeem dat niet onderhouden en verder ontwikkeld wordt, daar treedt verval heel snel op. Je moet de boel in beweging zien te houden. Verbeteren dus. PDCA is daar een perfect vehikel voor. Maar dat werkt alleen op grotere schaal wanneer je elke stap van de PDCA laadt met de juiste data en bijbehorende tools, en bouwstenen.

Lees verder…