Blog over intelligente, datagedreven organisaties: pagina 5 van 11

De schaduwkant van onderwijsinnovatie

De schaduwkant van onderwijsinnovatieMei 2019Versnippering bedreigt kwaliteit van het onderwijsVolgens de OECD is Nederland een van de koplopers als het gaat om onderwijsinnovatie. Of het nu gaat om de organisatie van het onderwijs, de pedagogische aanpak of het gebruik van technologie, ons land is een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld. Meer dan in andere landen werken scholen met nieuwe ICT-toepas­singen en wordt intensief gebruikgemaakt van zogenoemde “learning analytics”. Die innovatiedrift heeft echter ook een aantal schaduwkanten. Versnippering ligt op de loer en innovatie kan niet zonder evaluatie, zo waarschuwt de Onderwijsinspectie in de nieuwste Staat van het Onderwijs.

Lees verder…

Veranderen doet pijn

Veranderen doet pijnApril 2019Compleet nieuwe opleiding VerandermanagementOm ambitieuze managers de noodzakelijke bagage mee te geven waarmee ze kunnen doordringen tot de “Champions League van wendbare organisaties”, heeft Passionned Academy een compleet nieuwe opleiding ontwikkeld. Docent Alex Beishuizen schetst de context en legt uit waarom iedere leidinggevende zijn driedaagse basisopleiding Verandermanagement zou moeten volgen. Alex laat zien dat verandering vergelijkbaar is met een rouwproces: je moet het oude leren loslaten en je gaan leren hechten aan de nieuwe werkelijkheid.

Lees verder…

Lang leve self service BI

Lang leve self service BIApril 2019Verhoog de succesratio van self service BIBusiness Intelligence is onmisbaar voor het effectief en efficiënt sturen van een organisatie. Voor managers kan het verkrijgen van inzicht in de prestatieontwikkeling niet snel genoeg gaan. Gelukkig voor hen is BI software steeds gemakkelijker te gebruiken. Binnenkort is de manager bovendien niet meer afhankelijk van drukbezette IT’ers om zichzelf van de juiste data uit de organisatie te voorzien. Lang leve self service BI, zou je zeggen. Toch schuilt er nog wel een gevaar in deze vorm van datagebruik. Als je van tevoren geen rekening houdt met een aantal beperkingen, is de succesratio van self service BI bijzonder klein. Een verbeterplan in 6 stappen verstevigt het fundament onder self service BI.

Lees verder…

Telecombedrijf verkoopt meer met Analytics

Telecombedrijf verkoopt meer met AnalyticsApril 2019Hoe twee telecombedrijven scoren met BI & AnalyticsBinnen de Telecom sector wordt heel veel data verzameld. Niet gek dus dat BI & Analytics zich sterk heeft ontwikkeld in die sector. In dit artikel verkennen we de winst die 2 telecombedrijven boekten met Business Intelligence. Zowel in het acceptatieproces, vanuit het perspectief van klantbehoud en de financiële paragraaf. Bij T-Mobile wisten ze het hart van de klant te raken en leverde BI 1 miljoen nieuwe abonnementen op in een jaar tijd. Bij KPN draaien ze achtjes om klanten beter te segmenteren en bedienen. Ook dat leverde veel op: het percentage geaccepteerde klanten nam toe met 40% en de cross- en upselling stegen met 17%.

Lees verder…

De 4e industriële revolutie & datacratisch werken

De 4e industriële revolutie & datacratisch werkenApril 2019Hoe ga je sneller leren en verbeteren?Als je de noodzaak onderschrijft om sneller te leren en sneller te verbeteren komt onvermijdelijk de vraag: hoe doe je dat nu: sneller leren, je sneller aanpassen, sneller verbeteringen doorvoeren? De sleutel hier is het slim gebruik van data en die consequent aan alle stappen van de PDCA-cyclus toe te voegen. Zo ontstaat een datacratisch raamwerk, waarvan de twee hoofdcomponenten al direct terugkomen in de term “Datagedreven verbetercirkels”. De eerste hoofdcomponent gaat over datagedrevenheid. De tweede hoofdcomponent betreft het gebruik van data in verbetercirkels.

Lees verder…

De noodzaak van versneld leren en verbeteren

De noodzaak van versneld leren en verbeterenMaart 2019Snel leren betekent snel falenOok als er wél geleerd wordt in organisaties, dan is dit steeds vaker niet genoeg meer. Het is niet enkel een noodzaak om te leren en te verbeteren, maar het is op steeds meer gebieden een noodzaak om versneld te leren, versneld te verbeteren en versneld te innoveren. Alleen dan kan er sprake zijn van een intelligente organisatie (het concept) Denk aan organisaties als Coolblue, Albert Heijn, fietsenwinkel.nl of Spotify: zij zijn dagelijks bezig om versnelling en verbeteringen aan te brengen. Dit verbeteren ziet er in het ene geval anders uit dan het andere. Is de verkoopcyclus een dag (ontbijt op het station) dan gaat het bijvoorbeeld om het versnellen van de doorlooptijd. Gaat het om een verkoopcyclus van veertien dagen, zoals bij toiletpapier, dan draait alles om slim voorraad houden, of je kunt manieren bedenken waarbij je geen voorraad meer hoeft te houden.

Lees verder…

Meer doen met data bij gemeenten

Meer doen met data bij gemeentenMaart 2019Maak van datagedreven sturing in gemeenten een succesHoe los je in een grotere gemeente “on-Nederlandse” problemen op? Dit dilemma staat al sinds 2011 centraal in het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Het is een uitgebalanceerd, langlopend, integraal programma dat burgers in sterk verpauperde Rotterdamse wijken nieuw perspectief biedt. Als externe partij levert Passionned Group samen met de serviceorganisatie Rotterdam hieraan een belangrijke bijdrage door deze integrale aanpak in goede banen te leiden. Zo introduceerde zij een manier van datagedreven werken binnen gemeente Rotterdam. Tevens hielp zij bij het bouwen van een BI-architectuur. Maar het openlijk bespreken van (gekoppelde) data en het verbinden van mensen brengt het vliegwiel op Zuid pas écht in beweging.

Lees verder…

Gestolde organisaties

Gestolde organisatiesMaart 2019Hiërarchische bolwerkenVeel organisaties zijn gestold. In hun vorm zijn het al decennialang hiërarchische bolwerken waar het ambacht tot slavernij is gemaakt en het plezier is “weggemanaged”. Het leren blijft beperkt tot jaarlijkse functioneringsgesprekken. Ingrijpen gebeurt achteraf: als de fout al is gemaakt. Organisaties die niet in beweging zijn, die niet bezig zijn om continu te leren en te verbeteren, die bestaan na een tijd niet meer. In elk systeem dat niet onderhouden en verder ontwikkeld wordt, daar treedt verval heel snel op. Je moet de boel in beweging zien te houden. Verbeteren dus. PDCA is daar een perfect vehikel voor. Maar dat werkt alleen op grotere schaal wanneer je elke stap van de PDCA laadt met de juiste data en bijbehorende tools, en bouwstenen.

Lees verder…

Datacratisch is democratischer dan democratisch

Datacratisch is democratischer dan democratischFebruari 2019Laat je leiden door gegevens en feitenDe term datacratisch in de titel van het boek ‘Datacratisch werken’ is een samenstelling van data (gegevens, feiten) met de uitgang -cratisch. Dat laatste woorddeel stamt van het Griekse kratos, wat kracht, beheersing of gezag betekent. Vergelijk het met termen als bureaucratisch of democratisch, die respectievelijk te vertalen zijn als ‘geleid door het bureau’ of ‘geleid door het volk’ (demos). Datacratisch betekent dus letterlijk: ‘geleid door gegevens en feiten’, oftewel datagedreven. In dit artikel verkennen we het democratisch gehalte van datacratisch werken.

Lees verder…

Microsoft ontpopt zich tot soevereine BI-marktleider 2024

Microsoft ontpopt zich tot soevereine BI-marktleider 2024Februari 2019Power BI ontwikkelt zich tot topproductHoewel AI momenteel de maatschappelijke discussie domineert, is BI als afkorting van Business Intelligence anno 2024 nog steeds een term die beklijft. Zowel bij leveranciers als eindgebruikers. Desondanks hebben de BI-leveranciers van het eerste uur grote moeite om uit de gevarenzone te blijven. Microsoft daarentegen staat met Microsoft Power BI vol in de spotlight. Het product heeft de potentie om uit te groeien tot de “de facto standaard voor BI”. Dit blijkt uit de recent geactualiseerde BI & Analytics Guide™, die Passionned Group sinds jaar en dag publiceert.

Lees verder…

Zoek de passie op in jouw organisatie

Zoek de passie op in jouw organisatieFebruari 2019Werk en geluk hangen sterk met elkaar samenWerk speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van de vraag of we geluk ervaren in ons leven. We besteden immers allemaal een groot gedeelte van onze tijd aan werken, dus “moet” je jouw bijdrage aan de organisatie het liefst ook als plezierig ervaren. Hoe kan het dan dat we vaak dingen doen waar we niet gemotiveerd door raken? Hoe kan het dan dat we soms in een baan blijven hangen waar we geen geluk ervaren. In dit artikel verkennen we waarom autonomie zo belangrijk is, waarom verandering start bij passie en hoe datacratisch werken je verder kan helpen.

Lees verder…

Geef mensen data en je geeft ze de regie terug

Geef mensen data en je geeft ze de regie terugFebruari 2019Data een cruciale, leidende rol gevenIn dit artikel maak ik duidelijk hoe je in organisaties sneller, efficiënter en effectiever tot continu verbeteren kan komen door data een cruciale, leidende rol te geven. Beter, slimmer, eerder, goedkoper, vaker en structureler data inzichtelijk maken is de sleutel tot continu verbeteren en innovaties. Data moet je als het ware “in een PDCA-jasje” terugkoppelen. Zo geef je mensen die het werk doen de kans om hun werkproces te verbeteren. Beslissingen zijn voortaan gebaseerd op feiten en niet langer op meningen of gevoel. Zo breng je ook de menselijke maat terug in je organisatiebesturing.

Lees verder…

De 3 kerncompetenties van een procesarchitect

De 3 kerncompetenties van een procesarchitectFebruari 2019Drie competenties maken het verschilBij het procesdenken komen drie belangrijke competenties om de hoek kijken die het succes van een procesarchitectuur (voorbeeld) meebepalen. Een competentie is een bekwaamheid die herkenbaar is in waarneembaar gedrag dat zich gedurende langere tijd, regelmatig en onder verschillende omstandigheden herhaalt. Er is sprake van een patroon. De procesarchitect is de persoon binnen organisaties die een procesarchitectuur ontwerpt, mee helpt implementeren en die vervolgens ook bewaakt. In dit artikel lichten we de 3 belangrijkste competenties toe van een procesarchitect en waarschuwen we voor de grote gevaren van de systeembenadering.

Lees verder…

De 4 symptomen van een gebrekkige procesarchitectuur

De 4 symptomen van een gebrekkige procesarchitectuurFebruari 2019Wat als je procesarchitectuur niet goed is?Nu we het nut van een procesarchitectuur kort hebben aangestipt, dringen zich direct nieuwe vragen op. Wat gebeurt er als een organisatie géén goede procesarchitectuur heeft? En hoe gebruiken we het procesarchitectuur ontwerp om tot een betere inrichting en werking van de organisatie te komen? Wat gaat er eigenlijk mis als de procesarchitectuur (voorbeeld) in een organisatie ‘niet op orde’ is? Als er geen helder beeld is van de manier waarop het werk in de procesketens is verdeeld over processen en hoe deze in de organisatie zijn belegd? In deze blog onderscheiden we vier mogelijke gevolgen die symptomatisch zijn voor een gebrekkige procesarchitectuur. Het zijn de ‘early warnings’ die iedere organisatie serieus dient te nemen. En we benoemen de 5 bouwstenen voor een Proces Architectuur Model.

Lees verder…

Datacratisch werken in perspectief

Datacratisch werken in perspectiefJanuari 2019Voorkom een Babylonische spraakverwarringTerwijl het Amerikaanse Forbes de opkomst van de datacratie vooral ziet als een vloek en hoopt op een kanteling (The Big Question For 2019: ‘Can Democracy Be Saved From Datacracy?’), ervaart een kopgroep van Nederlandse organisaties datacratisch werken als een zegen. Deze discrepantie is niet zo gek als je bedenkt dat datacratie een relatief nieuw fenomeen is dat gepaard gaat met begripsverwarring. Ondanks de definitieproblemen is datacratisch werken ‘here to stay’. Dit blijkt onder meer ook uit de sterk tot de verbeelding sprekende praktijkvoorbeelden in het boek ‘Datacratisch werken’, een uitgave van Passionned Publishers. Begin 2019 fonkelt er een nieuwe ster aan het firmament: de ster van de datacratische beweging.

Lees verder…

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring