Passionned Group™
+31 33 888 7010

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 2 van 4

Streef naar één versie van de waarheid

Dankzij één versie van de waarheid kan de bedrijfsvoering transparanter worden en gaat er minder tijd verloren aan discussies over definities van de indicatoren waarop je een bedrijf moet sturen. Ook wordt daarmee duidelijk wat de herkomst en betrouwbaarheid van gegevensverzamelingen is. Vooral in de boardroom van veel organisaties verspillen bestuurders nog vaak veel tijd omdat er meningsverschillen bestaan over de betekenis en definitie van informatie. Dat komt dan doordat iedere manager zijn eigen informatiesysteem heeft, of een geheel eigen interpretatie van de informatie hanteert. En je raadt het al: iedereen denkt dat zijn cijfers natuurlijk de juiste zijn.

Zes voordelen van datacratisch werken

Datagedreven verbetercirkels helpen om snel en betrouwbaar de juiste bewegingen te blijven maken. Continu verbeteren met data. Maar waarom zouden mensen dit eigenlijk willen doen? Waar komt de intrinsieke motivatie vandaan waardoor ze het datacratische werken gaan omarmen? Waarom zouden mensen de regie willen nemen?

Het antwoord is eenvoudig: omdat datacratisch werken nu eenmaal een groot aantal voordelen heeft. En het doet ook nog eens recht aan de autonomie van de mens. In dit artikel beschrijven we de zes belangrijkste voordelen van datacratisch werken.

Root Cause Analysis

In het eerste deel van de NPRZ-case beschreef ik hoe de partners uit het programma probeerden mensen weer richting werk te begeleiden. Maar het gaat niet alleen om mensen aan het werk helpen, maar om mensen aan het werk te hóuden. Maar hoe doe je dat? En welke rol speelt datagedreven werken en in het bijzonder Root Cause Analysis (oorzaakanalyse) bij deze twee zaken. We geven een voorbeeld van een uitgevoerde Root Cause Analysis waar ruwe maar betrouwbare data de ballonnen doorprikt van politici. Daarnaast presenteren we de 4 stappen van een oorzaakanalyse en de filosofie achter de datacratische benadering.

De hobbelige route van data naar verbeteren

In deze blog laat ik zien wat het betekent om van data naar verbeteren te komen. Met alleen data verzamelen of structureren ben je er namelijk niet. De grootste uitdaging is om van data naar werkelijk leren en verbeteren te komen. Juist door het vervlechten van (big) data met het dagelijks leren via PDCA-cirkels ontstaat de grootste waarde. Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) laat treffend zien hoe de medewerkers het continu verbeteren omarmden en hoe de routes die burgers bewandelen binnen de gemeente snel boven kwamen drijven.

Procesdenken is een onmisbare kerncompetentie

Uit de case van NPRZ blijkt dat er in elke organisatie heel veel partijen parallel aan elkaar met veel verschillende deeltaken bezig zijn. Deeltaken die allemaal ergens te maken hebben met het thema om mensen naar werk te brengen. Maar in een grotere organisatieomgeving of bij een stedelijk programma mag het nooit bij losse taken (of beter gezegd losse flodders) blijven. Alles draait tegenwoordig om procesdenken en het visualiseren van ketenafhankelijkheden. Alleen dan ga je de details begrijpen en door de bomen het bos weer zien.

Agile werken: de managementuitdaging van de 21e eeuw

De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit en als organisatie moet je je daarop goed aanpassen: agile werken. Maar de wendbaarheid (agility) van veel organisaties laat helaas te wensen over. In China knutselen ze sneller een nieuwe auto in elkaar dan hier een PowerPoint presentatie. De wendbare organisatie vereist ook wendbare medewerkers, autonome zelfsturende teams, besluitvorming laag in de organisatie en een excellente informatievoorziening. In dit artikel over agile werken geven we met duidelijke voorbeelden het waarom aan, presenteren we de oplossingen en de belangrijkste voordelen van agile werken.

Datagedreven werken: neem afscheid van de status quo

Dankzij de aandacht voor (big) data analyse in het algemeen en het in boekvorm beschreven concept datacratisch werken in het bijzonder, ontstaan nieuwe, uitgelezen mogelijkheden om het aanwezige verbeterpotentieel in organisaties te verzilveren. Dit betekent volgens auteur Daan van Beek, eindbaas van Passionned Group, wel dat er enkele heilige huisjes zullen moeten sneuvelen. Een van die heilige huisjes die moeten sneuvelen, is bijvoorbeeld BI als separate afdeling. ‘Dat is niet erg, want er komt zo wel nieuwe energie vrij’, zo licht Van Beek toe.

Maatschappelijk debat over kunstmatige intelligentie barst los

De overheid gebruikt op grote schaal voorspellende algoritmes. Dat blijkt uit een vertrouwelijke inventarisatie van de NOS onder 54 overheidsinstanties. De publieke omroep verkreeg deze informatie door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid Bestuur. Inmiddels heeft het VVD Tweede Kamerlid Jan Middendorp de initiatiefnota ‘Menselijke grip op algoritmes’ ingediend. De maatschappelijke discussie over artificial intelligence en de rol van algoritmes lijkt hiermee ontketend. Onder meer landelijke organisaties als de politie, de Belastingdienst en het Centrum Indicatiestelling Zorg leunen volgens de onderzoekers op voorspellende algoritmes, maar ook gemeenten, zoals Rotterdam, Tilburg en Groningen.

De schaduwkant van onderwijsinnovatie

Volgens de OECD is Nederland een van de koplopers als het gaat om onderwijsinnovatie. Of het nu gaat om de organisatie van het onderwijs, de pedagogische aanpak of het gebruik van technologie, ons land is een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld. Meer dan in andere landen werken scholen met nieuwe ICT-toepas­singen en wordt intensief gebruikgemaakt van zogenoemde “learning analytics”. Die innovatiedrift heeft echter ook een aantal schaduwkanten. Versnippering ligt op de loer en innovatie kan niet zonder evaluatie, zo waarschuwt de Onderwijsinspectie in de nieuwste Staat van het Onderwijs.

Veranderen doet pijn

Om ambitieuze managers de noodzakelijke bagage mee te geven waarmee ze kunnen doordringen tot de “Champions League van wendbare organisaties”, heeft Passionned Academy een compleet nieuwe opleiding ontwikkeld. Docent Alex Beishuizen schetst de context en legt uit waarom iedere leidinggevende zijn driedaagse basisopleiding Verandermanagement zou moeten volgen. Alex laat zien dat verandering vergelijkbaar is met een rouwproces: je moet het oude leren loslaten en je gaan leren hechten aan de nieuwe werkelijkheid.

Lang leve self service BI

Business Intelligence is onmisbaar voor het effectief en efficiënt sturen van een organisatie. Voor managers kan het verkrijgen van inzicht in de prestatieontwikkeling niet snel genoeg gaan. Gelukkig voor hen is BI software steeds gemakkelijker te gebruiken. Binnenkort is de manager bovendien niet meer afhankelijk van drukbezette IT’ers om zichzelf van de juiste data uit de organisatie te voorzien. Lang leve self service BI, zou je zeggen. Toch schuilt er nog wel een gevaar in deze vorm van datagebruik. Als je van tevoren geen rekening houdt met een aantal beperkingen, is de succesratio van self service BI bijzonder klein. Een verbeterplan in 6 stappen verstevigt het fundament onder self service BI.

Telecombedrijf verkoopt meer met Analytics

Binnen de Telecom sector wordt heel veel data verzameld. Niet gek dus dat BI & Analytics zich sterk heeft ontwikkeld in die sector. In dit artikel verkennen we de winst die 2 telecombedrijven boekten met Business Intelligence. Zowel in het acceptatieproces, vanuit het perspectief van klantbehoud en de financiële paragraaf. Bij T-Mobile wisten ze het hart van de klant te raken en leverde BI 1 miljoen nieuwe abonnementen op in een jaar tijd. Bij KPN draaien ze achtjes om klanten beter te segmenteren en bedienen. Ook dat leverde veel op: het percentage geaccepteerde klanten nam toe met 40% en de cross- en upselling stegen met 17%.

De 4e industriële revolutie & datacratisch werken

Als je de noodzaak onderschrijft om sneller te leren en sneller te verbeteren komt onvermijdelijk de vraag: hoe doe je dat nu: sneller leren, je sneller aanpassen, sneller verbeteringen doorvoeren? De sleutel hier is het slim gebruik van data en die consequent aan alle stappen van de PDCA-cyclus toe te voegen. Zo ontstaat een datacratisch raamwerk, waarvan de twee hoofdcomponenten al direct terugkomen in de term “Datagedreven verbetercirkels”. De eerste hoofdcomponent gaat over datagedrevenheid. De tweede hoofdcomponent betreft het gebruik van data in verbetercirkels.

De noodzaak van versneld leren en verbeteren

Ook als er wél geleerd wordt in organisaties, dan is dit steeds vaker niet genoeg meer. Het is niet enkel een noodzaak om te leren en te verbeteren, maar het is op steeds meer gebieden een noodzaak om versneld te leren, versneld te verbeteren en versneld te innoveren. Alleen dan kan er sprake zijn van een intelligente organisatie (het concept)

Denk aan organisaties als Coolblue, Albert Heijn, fietsenwinkel.nl of Spotify: zij zijn dagelijks bezig om versnelling en verbeteringen aan te brengen. Dit verbeteren ziet er in het ene geval anders uit dan het andere. Is de verkoopcyclus een dag (ontbijt op het station) dan gaat het bijvoorbeeld om het versnellen van de doorlooptijd. Gaat het om een verkoopcyclus van veertien dagen, zoals bij toiletpapier, dan draait alles om slim voorraad houden, of je kunt manieren bedenken waarbij je geen voorraad meer hoeft te houden.

Meer doen met data bij gemeenten

Hoe los je in een grotere gemeente “on-Nederlandse” problemen op? Dit dilemma staat al sinds 2011 centraal in het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Het is een uitgebalanceerd, langlopend, integraal programma dat burgers in sterk verpauperde Rotterdamse wijken nieuw perspectief biedt. Als externe partij levert Passionned Group samen met de serviceorganisatie Rotterdam hieraan een belangrijke bijdrage door deze integrale aanpak in goede banen te leiden. Zo introduceerde zij een manier van datagedreven werken binnen gemeente Rotterdam. Tevens hielp zij bij het bouwen van een BI-architectuur. Maar het openlijk bespreken van (gekoppelde) data en het verbinden van mensen brengt het vliegwiel op Zuid pas écht in beweging.

Gestolde organisaties

Veel organisaties zijn gestold. In hun vorm zijn het al decennialang hiërarchische bolwerken waar het ambacht tot slavernij is gemaakt en het plezier is “weggemanaged”. Het leren blijft beperkt tot jaarlijkse functioneringsgesprekken. Ingrijpen gebeurt achteraf: als de fout al is gemaakt. Organisaties die niet in beweging zijn, die niet bezig zijn om continu te leren en te verbeteren, die bestaan na een tijd niet meer. In elk systeem dat niet onderhouden en verder ontwikkeld wordt, daar treedt verval heel snel op. Je moet de boel in beweging zien te houden. Verbeteren dus. PDCA is daar een perfect vehikel voor. Maar dat werkt alleen op grotere schaal wanneer je elke stap van de PDCA laadt met de juiste data en bijbehorende tools, en bouwstenen.

Datacratisch is democratischer dan democratisch

De term datacratisch in de titel van het boek ‘Datacratisch werken’ is een samenstelling van data (gegevens, feiten) met de uitgang -cratisch. Dat laatste woorddeel stamt van het Griekse kratos, wat kracht, beheersing of gezag betekent. Vergelijk het met termen als bureaucratisch of democratisch, die respectievelijk te vertalen zijn als ‘geleid door het bureau’ of ‘geleid door het volk’ (demos). Datacratisch betekent dus letterlijk: ‘geleid door gegevens en feiten’, oftewel datagedreven. In dit artikel verkennen we het democratisch gehalte van datacratisch werken.

Microsoft ontpopt zich tot soevereine BI-marktleider 2022

Hoewel AI momenteel de maatschappelijke discussie domineert, is BI als afkorting van Business Intelligence anno 2022 nog steeds een term die beklijft. Zowel bij leveranciers als eindgebruikers. Desondanks hebben de BI-leveranciers van het eerste uur grote moeite om uit de gevarenzone te blijven. Microsoft daarentegen staat met Microsoft Power BI vol in de spotlight. Het product heeft de potentie om uit te groeien tot de “de facto standaard voor BI”. Dit blijkt uit de recent geactualiseerde BI & Analytics Guide™, die Passionned Group sinds jaar en dag publiceert.

Zoek de passie op in jouw organisatie

Werk speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van de vraag of we geluk ervaren in ons leven. We besteden immers allemaal een groot gedeelte van onze tijd aan werken, dus “moet” je jouw bijdrage aan de organisatie het liefst ook als plezierig ervaren. Hoe kan het dan dat we vaak dingen doen waar we niet gemotiveerd door raken? Hoe kan het dan dat we soms in een baan blijven hangen waar we geen geluk ervaren. In dit artikel verkennen we waarom autonomie zo belangrijk is, waarom verandering start bij passie en hoe datacratisch werken je verder kan helpen.

Geef mensen data en je geeft ze de regie terug

In dit artikel maak ik duidelijk hoe je in organisaties sneller, efficiënter en effectiever tot continu verbeteren kan komen door data een cruciale, leidende rol te geven. Beter, slimmer, eerder, goedkoper, vaker en structureler data inzichtelijk maken is de sleutel tot continu verbeteren en innovaties. Data moet je als het ware “in een PDCA-jasje” terugkoppelen. Zo geef je mensen die het werk doen de kans om hun werkproces te verbeteren. Beslissingen zijn voortaan gebaseerd op feiten en niet langer op meningen of gevoel. Zo breng je ook de menselijke maat terug in je organisatiebesturing.

De 3 kerncompetenties van een procesarchitect

Bij het procesdenken komen drie belangrijke competenties om de hoek kijken die het succes van een procesarchitectuur (voorbeeld) meebepalen. Een competentie is een bekwaamheid die herkenbaar is in waarneembaar gedrag dat zich gedurende langere tijd, regelmatig en onder verschillende omstandigheden herhaalt. Er is sprake van een patroon. De procesarchitect is de persoon binnen organisaties die een procesarchitectuur ontwerpt, mee helpt implementeren en die vervolgens ook bewaakt. In dit artikel lichten we de 3 belangrijkste competenties toe van een procesarchitect en waarschuwen we voor de grote gevaren van de systeembenadering.

De 4 symptomen van een gebrekkige procesarchitectuur

Nu we het nut van een procesarchitectuur kort hebben aangestipt, dringen zich direct nieuwe vragen op. Wat gebeurt er als een organisatie géén goede procesarchitectuur heeft? En hoe gebruiken we het procesarchitectuur ontwerp om tot een betere inrichting en werking van de organisatie te komen? Wat gaat er eigenlijk mis als de procesarchitectuur (voorbeeld) in een organisatie ‘niet op orde’ is? Als er geen helder beeld is van de manier waarop het werk in de procesketens is verdeeld over processen en hoe deze in de organisatie zijn belegd? In deze blog onderscheiden we vier mogelijke gevolgen die symptomatisch zijn voor een gebrekkige procesarchitectuur. Het zijn de ‘early warnings’ die iedere organisatie serieus dient te nemen. En we benoemen de 5 bouwstenen voor een Proces Architectuur Model.

Datacratisch werken in perspectief

Terwijl het Amerikaanse Forbes de opkomst van de datacratie vooral ziet als een vloek en hoopt op een kanteling (The Big Question For 2019: ‘Can Democracy Be Saved From Datacracy?’), ervaart een kopgroep van Nederlandse organisaties datacratisch werken als een zegen. Deze discrepantie is niet zo gek als je bedenkt dat datacratie een relatief nieuw fenomeen is dat gepaard gaat met begripsverwarring. Ondanks de definitieproblemen is datacratisch werken ‘here to stay’. Dit blijkt onder meer ook uit de sterk tot de verbeelding sprekende praktijkvoorbeelden in het boek ‘Datacratisch werken’, een uitgave van Passionned Publishers. Begin 2019 fonkelt er een nieuwe ster aan het firmament: de ster van de datacratische beweging.

Datageletterdheid: dé kerncompetentie voor de ’twenties’

Slechts 24 procent van de beslissers in het internationale bedrijfsleven geeft aan dat zij volledig vertrouwen op hun eigen vaardigheden om data te lezen, ermee te werken, deze te analyseren en te bediscussiëren. Deze alarmerende conclusie trekken de initiatiefnemers van het wereldwijde Data Literacy Project. Het begrip ‘geletterdheid’ is volgens Wikipedia veel ruimer dan menigeen denkt. Het is de competentie om met informatie om te gaan, deze te begrijpen en doelgericht te gebruiken. In Nederland zet Prinses Laurentien zich sinds 2001 onverdroten in voor de bevordering van geletterdheid. Op haar initiatief is in mei 2004 Stichting Lezen & Schrijven opgericht. Hoewel de stichting zeker successen boekte in haar niet aflatende strijd tegen het analfabetisme, is die strijd zeker nog niet gestreden.

Gezocht: data-architecten met holistische visie

In de praktijk is er volgens Martijn Evers, medeoprichter van het Bossche bedrijf i-Refact, vooral behoefte aan data-architecten met een holistische visie (lees hier deel 1). Architecten die bovendien moeiteloos en snel kunnen switchen tussen verschillende modi. Gekscherend gebruikt hij in dit verband wel eens de tegenstelling tussen een gorilla-architect, die heel assertief is en zich ook gesteund voelt door de directie (‘Naar deze meneer moeten jullie luisteren’) en een guerrilla-architect die vanwege allerlei politieke gevoeligheden en minder draagvlak in de organisatie gedwongen wordt, meer tactisch, vanuit een spreekwoordelijke bushbush te opereren.

Hoe databedreven is jouw organisatie?

Niet iedereen loopt warm voor lastige discussies over informatie-entropie, schaduw-IT en technical debt. Martijn Evers kun je er echter wakker voor maken. Een geanimeerd gesprek over holistisch datamanagement en de kunst van het stieren temmen. Samen met Ronald Damhof richtte Martijn Evers, co-founder van het Bossche bedrijf i-Refact, een online beweging op die zich sterk maakt voor misschien wel de ultieme baan van de toekomst: full-scale data-architect. Het is wel een job die je moet liggen. “Meestal word je als data-architect geboren”, zo stelt de zelfbenoemde data-missionaris. Met andere woorden: het abstracte denken moet eigenlijk al in je genen zitten. Daarom doen organisaties voor de invulling van deze sleutelpositie meestal een appèl op de echte liefhebber. Inderdaad, adel verplicht.

Bouwbedrijf weer op de rails met BI & Analytics

De business unit van een van de drie grootste bouwbedrijven in ons land die samen met ProRail verantwoordelijk is voor nieuwbouw en onderhoud van het railspoor, wenst een verbetering van de informatievoorziening. Binnen de organisatie worden heel veel managementrapportages en -analyses gemaakt met de populaire toepassingen Access en Excel. De verzameling queries en rapportages was inmiddels aangegroeid tot het respectabele aantal van duizend stuks. Na een aantal jaar op die manier te hebben gewerkt, ontstond er plotseling een fors probleem voor de toenmalige directie.

De hobbelige en kronkelige weg naar duurzame verandering

Verandering is een fact of life. Nieuwe software, aanpassingen van processen en updates van systemen houden de gemoederen in organisaties dagelijks flink bezig. En dan laten we de digitale transformatie voor het gemak maar even buiten beschouwing. Zonder je te verdiepen in de psychologie van veranderingsprocessen, zonder heldere communicatie en zonder te investeren in menselijke, vooral ‘warme contacten’, zijn dergelijke projecten gedoemd te mislukken. Dat is de rotsvaste overtuiging van Ericka Petrignani, associate partner bij de Passionned Group. Met haar strakke stakeholderbenadering heeft zij al menige organisatie uit de brand geholpen. Wat is de ‘secret sauce’ die zij gebruikt voor verandertrajecten?

Zes misverstanden over algoritmes

Artificial intelligence is hot. Een algoritme bepaalt voortaan de noten van een nieuw parfum. De kunstwereld heeft een primeur met een portretschilderij dat door een algoritme is samengesteld en gesigneerd met code: minG maxD Ex[log(D(x))]+Ez[log(1-D(G(z)))]. Het zijn twee willekeurige voorbeelden van onschuldige, verrassende toepassingen van AI. Algoritmes kunnen echter ook angst inboezemen. Zelfrijdende auto’s die crashen, slimme speakers die het hele huishouden overnemen, algoritmes die sollicitanten rücksichtslos afwijzen of verdachten genadeloos veroordelen. Kunnen we algoritmes nog wel in goede banen leiden? Omdat er veel onbegrip over algoritmes heerst, ruimen we zes misverstanden uit de weg.

De 12 grootste pijnpunten bij Business Intelligence

Je staat als consultant of projectleider aan het begin van een BI-project en je bent op zoek naar theoretische, maar vooral ook praktische kaders. Je weet dat je met Business Intelligence betere resultaten kan boeken. Maar de verschillende meningen, belangen en visies die je hoort en leest gaan alle kanten op. Het begint je te duizelen. Wie serieus met BI aan de slag wil, belandt al snel in een rollercoaster. Liever vind je vaste grond onder je voeten. Leer nu van de ‘groeipijn’ die anderen al hebben overwonnen. Deze story is gebaseerd op de doelstellingen van honderden deelnemers aan onze 3-daagse Business Intelligence opleiding.

KPI’s en het proces van waardemanagement

Organisaties die het proces van waardecreatie willen managen kunnen niet zonder onvervalste KPI’s. Deze moeten op één doel gericht zijn: het goed en beter laten werken van een bestaand businesssysteem. Dat systeem moet in balans zijn. De klantvraag naar je producten en diensten moet je altijd zien te matchen met de middelen om ze te produceren zoals medewerkers, machines en overige productiecapaciteit.

De AVG is geen bedreiging maar een kans

Sinds 25 mei 2018 is in Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Het zal weinig organisaties zijn ontgaan. Sterker nog, de meeste ondernemingen en instellingen hebben inmiddels braaf een al dan niet gewijzigde privacyverklaring op hun website gepubliceerd en hun klanten hierover geïnformeerd. Toch wil dit volgens Dick Pouw MBA, associate partner bij Passionned Group, absoluut niet zeggen dat daarmee de kous af is. Integendeel. “Dagelijks steken nieuwe issues de kop op. Dit komt vooral omdat de AVG een kaderwet is.”

Datagedreven toezicht heeft de toekomst

Eens per vier jaar publiceert De Nederlandsche Bank zijn visie op toezicht. Voor de periode 2018-2022 wil DNB met datagedreven toezicht vooral inspelen op technologische vernieuwing. Tevens wil de toezichthouder sturen op toekomstgerichtheid en duurzaamheid. Streng zijn op financieel-economische criminaliteit is een derde speerpunt. Tegelijkertijd wil DNB toegroeien naar een meer proportioneler toezicht en meer uitleg geven over onderzoeken. Rini van Ooijen, associate partner bij Passionned Group, werkte bij verschillende banken en geeft commentaar op enkele van deze ambitieuze plannen. “Op de werkvloer overheerst vooral de regelmoeheid”, zo constateert hij nuchter.

De 7 grootste valkuilen in Big Data

De potentiële voordelen van Big Data zijn groot. Het kan nieuwe inzichten geven in consumentengedrag, het laat zien waar jouw organisatie efficiënter kan werken, het kan toekomstige veranderingen voorspellen en nog veel meer. Maar veel bedrijven storten zich in big data zonder voldoende voorbereid te zijn en trappen zo makkelijk in een van de vele valkuilen. Volgens onderzoek blijft ongeveer 60% van de Big Data-projecten hangen in de startfase. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie niet binnen die statistisch zo grote groep valt en wél scoort met Big Data? Dit zijn de zeven meest veelvoorkomende valkuilen bij Big Data, en wij helpen je ze te ontwijken.

Onderzoekers leggen ‘blind spots’ Nederlandse managers bloot

Nederlandse bedrijven laten nog een groot omzet- en winstpotentieel braak liggen. Het optrekken van de managementkwaliteit naar een hoger niveau kan gemiddeld leiden tot een vier procent hogere omzet en een maar liefst zeven procent hogere winst per werknemer. Tegelijkertijd is Nederland internationaal vergeleken al superefficiënt. Is het glas nu halfvol of halfleeg? Een samenvatting van een interessante studie met enkele opmerkelijke resultaten. Hoe staat het Nederlandse management ervoor, wat voor invloed heeft dit op de bedrijfsprestaties en wat betekent het belang van managementpraktijken voor beleid? Deze intrigerende vragen stonden centraal tijdens een studie van RaboResearch en de Rijksuniversiteit Groningen naar de kwaliteit van managementpraktijken wereldwijd. Het onderzoek is volgens de onderzoekers uniek omdat voor het eerst de kwaliteit van managementpraktijken in het Nederlandse bedrijfsleven grootschalig en internationaal vergelijkbaar is onderzocht.

Eén algoritme maakt zomaar 100 rapportages overbodig

Business Intelligence als hulpmiddel om ondernemingen en instellingen meer informatiegestuurd te laten werken heeft de tand des tijds glansrijk doorstaan. Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group, verrijkte de vakliteratuur al in 2004 met een bestseller over BI. BI als parapluterm voldoet volgens hem nog steeds en dekt zelfs de nieuwste ‘hypes’ rondom kunstmatige intelligentie en big data. Een gesprek over datagedreven werken en het behoedzaam balanceren tussen ‘oude’ BI-wereld en ‘nieuwe’ AI-wereld.

Hoe een katoenfabrikant 10% waste reduceerde

Ook al zijn er al veel standaard tools, er blijven altijd specifieke oplossingen nodig. Nieuwe uitdagingen vragen om meer maatwerk. Deze katoenfabrikant had de grote wens om efficiënter te werken. Kritische vragen wakkerden die wens aan. Het productieteam vroeg zich af waarom doen we het eigenlijk zoals we het doen? Waarom gooien we zoveel goed materiaal weg? Kan dat niet anders? In de “oude” economie, zeg maar de maakindustrie, zijn kosten een belangrijk stuurmiddel. Alleen bedrijven met een goede kostenstructuur overleven een crisis. Maar hoe zorg je er nu voor dat je bij deze winnaars hoort?

Met het ontstaan van onze wereld was er ook data

Data is veelzijdig en kent vele gezichten. Het is overal aanwezig: van de betekenisloze binaire vormen in het hart van de computer tot betekenisvolle in een managementinformatiesysteem. Data loopt door de computer, het bedrijfsnetwerk, het internet, middleware en applicaties. Het is een basisingrediënt van heel veel computertoepassingen. Met het ontstaan van onze wereld was er ook al data. De allereerste straling, het eerste sterrenlicht en de vroegste geluiden; het is allemaal te duiden als signalen en data.

Advies: informatiegestuurd werken bij een gemeente

Bij een van de grotere gemeenten heeft Passionned Group onlangs advies uitgebracht over informatiegestuurd werken (IGW). Hieronder volgt een korte samenvatting van deze boeiende, complexe maar dankbare opdracht. De bevindingen zouden andere (middel)grote gemeenten ook aan het denken moeten zetten. In de praktijk worden termen als datagedreven sturing, datagedreven werken, informatiegestuurd werken en informatiegestuurd samenwerken, willekeurig door elkaar heen gebruikt. Zelfs een cryptische term als informatiegestuurd sturen kom je tegen. Een externe partij zoals Passionned Group kan de discussies modereren en stroomlijnen, zodat gemeenten de juiste keuzes maken.

Aanpak voor een nieuw BI platform bij een groothandel

Een groothandel wil grote verbeteringen aanbrengen in de manier waarop zij stuurinformatie ontsluit uit het datawarehouse. Zij wil sneller over de juiste informatie beschikken. Met onder andere als doel de kwaliteit van de processen en die van de totale organisatie te verhogen. Het einddoel is een slimme, intelligente organisatie die informatie consequent gebruikt voor analyse en actie.

vorige pagina
1
2
3
4
volgende pagina