Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 2 van 10

Maak kennis met alle invalshoeken van BI, Big Data & AI
Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 2 van 10
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility, decision management en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ bestellen.

Agile werken: de managementuitdaging van de 21e eeuw

De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit. Dit terwijl de wendbaarheid (agility) van veel organisaties te wensen overlaat. In China knutselen ze sneller een nieuwe auto in elkaar dan hier een PowerPoint presentatie. De wendbare organisatie vereist ook wendbare medewerkers, autonome zelfsturende teams, besluitvorming laag in de organisatie en een excellente informatievoorziening.

Een paar voorbeelden waarom agile werken nu noodzakelijk is:

Vier basisstappen op weg naar betere prestaties

De PDCA-cyclus van dr. Deming blijkt nog altijd hét fundament te zijn om met stuurinformatie en data analytics grote successen te boeken. Daarnaast moet je een leersysteem organiseren en faciliteren met data. 

Datagedreven werken: neem afscheid van de status quo

Dankzij de aandacht voor (big) data analyse in het algemeen en het in boekvorm beschreven concept datacratisch werken in het bijzonder, ontstaan nieuwe, uitgelezen mogelijkheden om het aanwezige verbeterpotentieel in organisaties te verzilveren. Dit betekent volgens auteur Daan van Beek, eindbaas van Passionned Group, wel dat er enkele heilige huisjes zullen moeten sneuvelen, zoals bijvoorbeeld BI als separate afdeling. ‘Dat is niet erg, want er komt zo wel nieuwe energie vrij.’

Maatschappelijk debat over kunstmatige intelligentie barst los

De overheid gebruikt op grote schaal voorspellende algoritmes. Dat blijkt uit een vertrouwelijke inventarisatie van de NOS onder 54 overheidsinstanties. De publieke omroep verkreeg deze informatie door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid Bestuur. Inmiddels heeft  het VVD Tweede Kamerlid Jan Middendorp de initiatiefnota ‘Menselijke grip op algoritmes’ ingediend. De maatschappelijke discussie over artificial intelligence en de rol van algoritmes in onze samenleving lijkt hiermee ontketend.

BI Tools Nieuws: de democratisering van data analytics

Op deze plaats geeft de redactie van Passionned Group, uitgever van onder meer de populaire Business Intelligence & Analytics Guide™, een overzicht van de in haar ogen belangrijkste nieuwtjes uit de wereld van BI-leveranciers. Tevens signaleert en duidt zij de belangrijkste trends binnen dit specifieke marktsegment. Hieronder volgt aflevering 3 van onze BI Tools Nieuwsalert.

De schaduwkant van onderwijsinnovatie

Volgens de OECD is Nederland een van de koplopers als het gaat om onderwijsinnovatie. Of het nu gaat om de organisatie van het onderwijs, de pedagogische aanpak of het gebruik van technologie, ons land is een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld. Meer dan in andere landen werken scholen met nieuwe ICT-toepas­singen en wordt intensief gebruikgemaakt van zogenoemde “learning analytics”. Die innovatiedrift heeft echter ook een aantal schaduwkanten. Versnippering ligt op de loer en innovatie kan niet zonder evaluatie, zo waarschuwt de Onderwijsinspectie in de nieuwste Staat van het Onderwijs. De roep om heldere ijkpunten klinkt luid en duidelijk.

Veranderen doet pijn

Om ambitieuze managers de noodzakelijke bagage mee te geven waarmee ze kunnen doordringen tot de “Champions League van wendbare organisaties”, heeft Passionned Academy een compleet nieuwe opleiding ontwikkeld. Docent Alex Beishuizen schetst de context en legt uit waarom iedere leidinggevende zijn driedaagse basisopleiding Verandermanagement zou moeten volgen.

Lang leve self service BI

Business Intelligence is onmisbaar voor het effectief en efficiënt sturen van een organisatie. Voor managers kan het verkrijgen van inzicht in de prestatieontwikkeling niet snel genoeg gaan. Gelukkig voor hen is BI software steeds gemakkelijker te gebruiken. Binnenkort is de manager bovendien niet meer afhankelijk van drukbezette IT’ers om zichzelf van de juiste data uit de organisatie te voorzien. Lang leve self service BI, zou je zeggen. Toch schuilt er nog wel een gevaar in deze vorm van datagebruik. Als je van tevoren geen rekening houdt met een aantal beperkingen, is de succesratio van self service BI bijzonder klein. Een verbeterplan in 6 stappen verstevigt het fundament onder self service BI. In meerdere rapporten presenteert onderzoeks- en analistenbureau Gartner toekomstverwachtingen over de potentie van selfservice business intelligence. Maar zoals altijd zijn er twee kanten van de medaille.

De 4e industriële revolutie & datacratisch werken

Als je de noodzaak onderschrijft om sneller te leren en sneller te verbeteren komt onvermijdelijk de vraag: hoe doe je dat nu: sneller leren, je sneller aanpassen, sneller verbeteringen doorvoeren? De sleutel hier is het slim gebruik van data en die consequent aan alle stappen van de PDCA-cyclus toe te voegen. Zo ontstaat een datacratisch raamwerk, waarvan de twee hoofdcomponenten al direct terugkomen in de term “Datagedreven verbetercirkels”. De eerste hoofdcomponent gaat over datagedrevenheid. De tweede hoofdcomponent betreft het gebruik van data in verbetercirkels.

Focus op het gezamenlijke doel

De beproefde businessmodellen, zoals veel organisaties die sinds jaar en dag gebruiken, staan zwaar onder druk. De markt verandert razendsnel en daaraan moet elke organisatie zich adequaat kunnen aanpassen. Wendbaarheid van de gehele organisatie is nodig om mee te kunnen zwemmen met de stroming. “Go with the flow” vraagt alertheid, maar vooral focus.

BI Tools Nieuws: computer vision is hot

Softwareontwikkelaars en analisten zijn meesters in het bedenken van nieuwe afkortingen en exotisch klinkende namen voor hun platformen, BI tools, features, plug-ins en add-ons. Wat te denken van NLG, VBD, MOLAP, BIaaS, federated analytics, augmented intelligence, de Prep Conductor, Vizzes en smart analytics? Voor eindgebruikers is het lastig om alle nieuwe aankondigingen op de merites te beoordelen. Met een kritische grondhouding (‘concentreer je op de beloofde functionaliteit’) kom je gelukkig een heel eind. Een kleine bloemlezing van aankondigingen van BI-leveranciers die wij de afgelopen maand tegenkwamen, willen we je niet onthouden.

De noodzaak van versneld leren en verbeteren

Ook als er wél geleerd wordt in organisaties, dan is dit steeds vaker niet genoeg meer. Het is niet enkel een noodzaak om te leren en te verbeteren, maar het is op steeds meer gebieden een noodzaak om versneld te leren, versneld te verbeteren en versneld te innoveren. Alleen dan kan er sprake zijn van een intelligente organisatie (het concept).

Meer doen met data bij gemeenten

Hoe los je in een grotere gemeente “on-Nederlandse” problemen op? Dit dilemma staat al sinds 2011 centraal in het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Het is een uitgebalanceerd, langlopend, integraal programma dat burgers in sterk verpauperde Rotterdamse wijken nieuw perspectief biedt.

Als externe partij levert Passionned Group samen met de serviceorganisatie Rotterdam hieraan een belangrijke bijdrage door deze integrale aanpak in goede banen te leiden. Zo introduceerde zij een manier van datagedreven werken binnen gemeente Rotterdam. Tevens hielp zij bij het bouwen van een BI-architectuur. Maar het openlijk bespreken van (gekoppelde) data en het verbinden van mensen brengt het vliegwiel op Zuid pas écht in beweging.

Gestolde organisaties

 

Veel organisaties zijn gestold. In hun vorm zijn het al decennialang hiërarchische bolwerken waar het ambacht tot slavernij is gemaakt en het plezier is “weggemanaged”. Het leren blijft beperkt tot jaarlijkse functioneringsgesprekken. Ingrijpen gebeurt achteraf: als de fout al is gemaakt. Organisaties die niet in beweging zijn, die niet bezig zijn om continu te leren en te verbeteren, die bestaan na een tijd niet meer. In elk systeem dat niet onderhouden en verder ontwikkeld wordt, daar treedt verval heel snel op. Je moet de boel in beweging zien te houden. Verbeteren dus. PDCA is daar een perfect vehikel voor. Maar dat werkt alleen op grotere schaal wanneer je elke stap van de PDCA laadt met de juiste data en bijbehorende tools, en bouwstenen.

BI Tools Nieuws: Alexa betreedt de BI-wereld

Softwareontwikkelaars en analisten zijn meesters in het bedenken van nieuwe afkortingen en exotisch klinkende namen voor hun platformen, features, plug-ins en add-ons. Wat te denken van NLG, VBD, MOLAP, BIaaS, federated analytics, augmented intelligence, de Prep Conductor, Vizzes en smart analytics? Voor eindgebruikers is het lastig om alle nieuwe aankondigingen op de merites te beoordelen. Met een kritische grondhouding (‘concentreer je op de beloofde functionaliteit’) kom je gelukkig een heel eind. Een kleine bloemlezing van aankondigingen van BI-leveranciers die wij de afgelopen twee maanden tegenkwamen, willen we je niet onthouden.

PDCA als reguliere verbetercirkel en als experimenteerruimte

Een traditionele opvatting in Nederland van PDCA is deze: mensen voeren het normale werk uit, ze kijken of het goed ging en bedenken vervolgens proactief een aantal acties die ze gebruiken om verbeteringen door te voeren. Maar dat is niet de enige benadering vanuit PDCA. Wat je met PDCA ook of juist beoogt, is om te leren via experimenteren.

Door PDCA als experimenteerruimte op te vatten, stap je even uit het reguliere (PDCA)proces en probeer je iets nieuws (je Plan), voert dit uit (Do) en kijkt of het werkt (Check). Als het beter werkt dan de oude situatie, ga je het borgen (Act) en neem je de getoetste oplossing op in de reguliere PDCA. Wanneer je leren en een continu verbeteren cultuur zo benadert, dan is het startpunt dat je mensen die ergens werken vraagt om verantwoordelijkheid te nemen over hoe het werk beter kan.

Datacratisch is democratischer dan democratisch

De term datacratisch in de titel van het boek ‘Datacratisch werken’ is een samenstelling van data (gegevens, feiten) met de uitgang -cratisch. Dat laatste woorddeel stamt van het Griekse kratos, wat kracht, beheersing of gezag betekent. Vergelijk het met termen als bureaucratisch of democratisch, die respectievelijk te vertalen zijn als ‘geleid door het bureau’ of ‘geleid door het volk’ (demos). Datacratisch betekent dus letterlijk: ‘geleid door gegevens en feiten’, oftewel datagedreven.

Microsoft ontpopt zich tot soevereine BI-marktleider 2021

Hoewel AI momenteel de maatschappelijke discussie domineert, is BI als afkorting van Business Intelligence anno 2021 nog steeds een term die beklijft. Zowel bij leveranciers als eindgebruikers. Desondanks hebben de BI-leveranciers van het eerste uur grote moeite om uit de gevarenzone te blijven. Microsoft daarentegen staat met Microsoft Power BI vol in de spotlight. Het product heeft de potentie om uit te groeien tot de “de facto standaard voor BI”. Dit blijkt uit de recent geactualiseerde BI & Analytics Guide™, die Passionned Group sinds jaar en dag publiceert.

Zoek de passie op in jouw organisatie

Werk speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van de vraag of we geluk ervaren in ons leven. We besteden immers allemaal een groot gedeelte van onze tijd aan werken, dus “moet” je jouw bijdrage aan de organisatie het liefst ook als plezierig ervaren. Hoe kan het dan dat we vaak dingen doen waar we niet gemotiveerd door raken?

Geef mensen data en je geeft ze de regie terug

In dit artikel maak ik duidelijk hoe je in organisaties sneller, efficiënter en effectiever tot continu verbeteren kan komen door data een cruciale, leidende rol te geven. Beter, slimmer, eerder, goedkoper, vaker en structureler data inzichtelijk maken is de sleutel tot continu verbeteren en innovaties. Data moet je als het ware “in een PDCA-jasje” terugkoppelen. Zo geef je mensen die het werk doen de kans om hun werkproces te verbeteren. Beslissingen zijn voortaan gebaseerd op feiten en niet langer op meningen of gevoel. Zo breng je ook de menselijke maat terug in je organisatiebesturing.

De 3 kerncompetenties van een procesarchitect

Bij het procesdenken komen drie belangrijke competenties om de hoek kijken die het succes van een procesarchitectuur (voorbeeld) meebepalen. Een competentie is een bekwaamheid die herkenbaar is in waarneembaar gedrag dat zich gedurende langere tijd, regelmatig en onder verschillende omstandigheden herhaalt. Een competentie wordt bepaald door de kennis, houding en vaardigheden waaruit het waarneembare gedrag ontstaat. Onderstaande figuur 1 geeft dit schematisch weer.

4 symptomen van een gebrekkige procesarchitectuur

Nu we het nut van een procesarchitectuur kort hebben aangestipt, dringen zich direct nieuwe vragen op. Wat gebeurt er als een organisatie géén goede procesarchitectuur heeft? En hoe gebruiken we het procesarchitectuur ontwerp om tot een betere inrichting en werking van de organisatie te komen? Wat gaat er eigenlijk mis als de procesarchitectuur (voorbeeld) in een organisatie ‘niet op orde’ is?

Procesarchitecturen bouwen vraagt om een andere manier van denken

Als de procesarchitectuur in een bedrijf of instelling ‘niet op orde’ is, dan komt dat vroeg of laat vanzelf als een boemerang terug. Klanten klagen in consumentenprogramma’s dan over hun hypotheekverstrekker, telecomprovider, pakketjesbezorger of leverancier van zonnepanelen. Of ze stellen de lange reparatietijden van hun elektrische fiets, computer of Tesla aan de kaak. Tegelijkertijd proberen consumenten hun gram te halen op social media, waar ze het bedrijf of de overheidsdienst aan de schandpaal nagelen. De afdeling klantenservice maakt inmiddels overuren.

Boeklancering Datacratisch Werken

Als het aan Passionned Group ligt, wordt 2020 het jaar van datacratisch werken. Om organisaties hierbij te helpen, publiceert Passionned Publishers de nieuwe titel ‘Datacratisch werken’. Dit managementboek is een must-read voor iedere organisatie die continu leren en verbeteren wil combineren met agility en innovatie.

In dit boek beschrijft auteur Daan van Beek, oprichter van de Passsionned Group, uitgebreid de voordelen van datacratisch werken. Hij geeft hiervoor een raamwerk en twintig bouwstenen. Verder toont hij aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden aan dat datacratisch werken de passie en het plezier weer terug kan brengen op de werkvloer.

Datacratisch werken in perspectief

Terwijl het Amerikaanse Forbes de opkomst van de datacratie vooral ziet als een vloek en hoopt op een kanteling (The Big Question For 2019: ‘Can Democracy Be Saved From Datacracy?’), ervaart een kopgroep van Nederlandse organisaties datacratisch werken als een zegen. Deze discrepantie is niet zo gek als je bedenkt dat datacratie een relatief nieuw fenomeen is dat gepaard gaat met begripsverwarring. Ondanks de definitieproblemen is datacratisch werken ‘here to stay’. Dit blijkt onder meer ook uit de sterk tot de verbeelding sprekende praktijkvoorbeelden in het boek ‘Datacratisch werken’, een uitgave van Passionned Publishers. Begin 2019 fonkelt er een nieuwe ster aan het firmament: de ster van de datacratische beweging.

Datageletterdheid: dé kerncompetentie voor 2019

Slechts 24 procent van de beslissers in het internationale bedrijfsleven geeft aan dat zij volledig vertrouwen op hun eigen vaardigheden om data te lezen, ermee te werken, deze te analyseren en te bediscussiëren. Deze alarmerende conclusie trekken de initiatiefnemers van het wereldwijde Data Literacy Project. Spoiler: 2019 zou wel eens het jaar van de datageletterdheid kunnen worden.

Top 7 Business Intelligence en Big Data trends 2019

Business Intelligence en data spelen een steeds belangrijkere rol in ons leven, en ook organisaties ondervinden dit aan den lijve. Het slim gebruikmaken van data onderscheidt de winnaars van de verliezers. Onze trends voor 2019 staan dan ook vooralsnog in het teken van (het gebruik van) data. Maar bovenal: het verantwoordelijk gebruik van data.

Gezocht: data-architecten met holistische visie

In de praktijk is er volgens Martijn Evers, medeoprichter van het Bossche bedrijf i-Refact, vooral behoefte aan data-architecten met een holistische visie (lees hier deel 1). Architecten die bovendien moeiteloos en snel kunnen switchen tussen verschillende modi. Gekscherend gebruikt hij in dit verband wel eens de tegenstelling tussen een gorilla-architect, die heel assertief is en zich ook gesteund voelt door de directie (‘Naar deze meneer moeten jullie luisteren’) en een guerrilla-architect die vanwege allerlei politieke gevoeligheden en minder draagvlak in de organisatie gedwongen wordt, meer tactisch, vanuit een spreekwoordelijke bushbush te opereren.

Hoe databedreven is jouw organisatie?

Niet iedereen loopt warm voor lastige discussies over informatie-entropie, schaduw-IT en technical debt. Martijn Evers kun je er echter wakker voor maken. Een geanimeerd gesprek over holistisch datamanagement en de kunst van het stieren temmen.

De hobbelige en kronkelige weg naar duurzame verandering

Verandering is een fact of life. Nieuwe software, aanpassingen van processen en updates van systemen houden de gemoederen in organisaties dagelijks flink bezig. En dan laten we de digitale transformatie voor het gemak maar even buiten beschouwing. Zonder je te verdiepen in de psychologie van veranderingsprocessen, zonder heldere communicatie en zonder te investeren in menselijke, vooral ‘warme contacten’, zijn dergelijke projecten gedoemd te mislukken. Dat is de rotsvaste overtuiging van Ericka Petrignani, associate partner bij de Passionned Group. Met haar strakke stakeholderbenadering heeft zij al menige organisatie uit de brand geholpen. Wat is de ‘secret sauce’ die zij gebruikt voor verandertrajecten?

Zes misverstanden over algoritmes

Artificial intelligence is hot. Een algoritme bepaalt voortaan de noten van een nieuw parfum. De kunstwereld heeft een primeur met een portretschilderij dat door een algoritme is samengesteld en gesigneerd met code: minG maxD Ex[log(D(x))]+Ez[log(1-D(G(z)))]. Het zijn twee willekeurige voorbeelden van onschuldige, verrassende toepassingen van AI. Algoritmes kunnen echter ook angst inboezemen. Zelfrijdende auto’s die crashen, slimme speakers die het hele huishouden overnemen, algoritmes die sollicitanten rücksichtslos afwijzen of verdachten genadeloos veroordelen. Kunnen we algoritmes nog wel in goede banen leiden? Omdat er veel onbegrip over algoritmes heerst, ruimen we zes misverstanden uit de weg.

De 12 grootste pijnpunten bij Business Intelligence

Je staat als consultant of projectleider aan het begin van een BI-project en je bent op zoek naar theoretische, maar vooral ook praktische kaders. Je weet dat je met Business Intelligence betere resultaten kan boeken. Maar de verschillende meningen, belangen en visies die je hoort en leest gaan alle kanten op. Het begint je te duizelen. Wie serieus met BI aan de slag wil, belandt al snel in een rollercoaster. Liever vind je vaste grond onder je voeten. Leer nu van de ‘groeipijn’ die anderen al hebben overwonnen. Deze story is gebaseerd op de doelstellingen van honderden deelnemers aan onze 3-daagse Business Intelligence opleiding.

KPI’s en het proces van waardemanagement

In een eerdere blog Een mooie toekomst voor KPI’s besprak ik waarom organisaties die waarde willen creëren en dit proces willen managen dit niet kunnen realiseren zonder ‘onvervalste’ KPI’s’. Dergelijke onvervalste KPI’s moeten op één doel gericht zijn: het goed en beter laten werken van een bestaand business systeem. Dat systeem moet in balans zijn: de klantvraag naar onze producten en diensten moet gematcht worden met de mogelijkheden om ze te produceren. Dus met medewerkers, machines en overige productiecapaciteit. De uitdaging is nu om in balans te zijn én tegelijkertijd de performance van dat systeem te richten op groei. In commerciële organisaties is dat groei van de toekomstige cashflow. Dat is meer in het belang van de investeerders dan een kortetermijnfocus gericht op winst.

De AVG is geen bedreiging maar een kans

Sinds 25 mei 2018 is in Europa de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Het zal weinig organisaties zijn ontgaan. Sterker nog, de meeste ondernemingen en instellingen hebben inmiddels braaf een al dan niet gewijzigde privacyverklaring op hun website gepubliceerd en hun klanten hierover geïnformeerd. Toch wil dit volgens Dick Pouw MBA, associate partner bij Passionned Group, absoluut niet zeggen dat daarmee de kous af is. Integendeel. “Dagelijks steken nieuwe issues de kop op. Dit komt vooral omdat de AVG een kaderwet is.”

Datagedreven toezicht heeft de toekomst

Eens per vier jaar publiceert De Nederlandsche Bank zijn visie op toezicht. Voor de periode 2018-2022 wil DNB met datagedreven toezicht vooral inspelen op technologische vernieuwing. Tevens wil de toezichthouder sturen op toekomstgerichtheid en duurzaamheid. Streng zijn op financieel-economische criminaliteit is een derde speerpunt. Tegelijkertijd wil DNB toegroeien naar een meer proportioneler toezicht en meer uitleg geven over onderzoeken. Rini van Ooijen, associate partner bij Passionned Group, werkte bij verschillende banken en geeft commentaar op enkele van deze ambitieuze plannen. “Op de werkvloer overheerst vooral de regelmoeheid”, zo constateert hij nuchter.

De 7 grootste valkuilen in Big Data

De potentiële voordelen van Big Data zijn groot. Het kan nieuwe inzichten geven in consumentengedrag, het laat zien waar jouw organisatie efficiënter kan werken, het kan toekomstige veranderingen voorspellen en nog veel meer. Maar veel bedrijven storten zich in big data zonder voldoende voorbereid te zijn en trappen zo makkelijk in een van de vele valkuilen. Volgens onderzoek blijft ongeveer 60% van de Big Data-projecten hangen in de startfase. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie niet binnen die statistisch zo grote groep valt en wél scoort met Big Data?

Onderzoekers leggen ‘blind spots’ Nederlandse managers bloot

Nederlandse bedrijven laten nog een groot omzet- en winstpotentieel braak liggen. Het optrekken van de managementkwaliteit naar een hoger niveau kan gemiddeld leiden tot een vier procent hogere omzet en een maar liefst zeven procent hogere winst per werknemer. Tegelijkertijd is Nederland internationaal vergeleken al superefficiënt. Is het glas nu halfvol of halfleeg? Een samenvatting van een interessante studie met enkele opmerkelijke resultaten.

Numerus fixus nekslag voor datawetenschappen

De officiële opening van het academische jaar is meestal een feestelijke ceremonie die dit jaar enigszins werd overschaduwd door de inbreng van allerlei belangen- en koepelorganisaties die de spreekwoordelijke noodklok luidden. Met adviesbrieven, knelpuntenanalyses en opiniestukken proberen zij de politici en de publieke opinie te beïnvloeden. Wat is er aan de hand? Een aantal universiteiten heeft aangegeven de studentengroei voor de studie kunstmatige intelligentie en aanverwante studies als data science en business analytics vanwege capaciteitsproblemen niet meer aan te kunnen. Het komt nu aan op out-of-the-box denken.

Eén algoritme maakt zomaar 100 rapportages overbodig

Business Intelligence als hulpmiddel om ondernemingen en instellingen meer informatiegestuurd te laten werken heeft de tand des tijds glansrijk doorstaan. Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group, verrijkte de vakliteratuur al in 2004 met een bestseller over BI. BI als parapluterm voldoet volgens hem nog steeds en dekt zelfs de nieuwste ‘hypes’ rondom kunstmatige intelligentie en big data. Een gesprek over datagedreven werken en het behoedzaam balanceren tussen ‘oude’ BI-wereld en ‘nieuwe’ AI-wereld.

Een rooskleurige toekomst voor KPI’s

Van tijd tot tijd laait de discussie over het nut van KPI’s op. Zo stellen twee Insead-hoogleraren, S. David Young en Kevin Kaiser, dat KPI’s geen goede graadmeter zijn voor waardecreatie. Ze zouden zelfs waarde vernietigen*. Bovendien zorgen KPI’s voor perverse prikkels omdat mensen beloond worden op basis van diezelfde KPI’s.

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST