Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 2 van 9


Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 2 van 9
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

Hoe je processen vertaalt in KPI’s

Dit artikel beschrijft een praktische methode voor BI-professionals, business- en informatieanalisten en controllers om op een systematische wijze tot goede KPI’s te komen. Ook voorziet de methode in de documentatie van deze KPI’s en maakt ze technisch implementeerbaar.

Eén van de voordelen van goede business intelligence is dat iedere gebruiker zonder moeite direct de voor hem of haar relevante informatie op het scherm ziet. Dit betekent naast beschrijvende rapportages en analyse mogelijkheden ook relevante KPI’s, die snel inzicht geven in het presteren van het team, de afdeling of het bedrijfsonderdeel. KPI’s zijn een onderdeel van performance management.

Stappenplan voor migratie naar een nieuwe BI tool

Bij een groothandel in geneesmiddelen is gekozen om een nieuwe BI tool te kiezen en implementeren voor het distribueren en delen van stuurinformatie. Het bedrijf gebruikt nu Business Objects en wil daar van af. De selectie van de nieuwe tool kan worden afgerond zodra:

het referentiebezoek bij een andere groothandel een positief beeld geeft
er een internationale workshop heeft plaatsgevonden
er geen grote financiële inkoopvoordelen zijn voor wat betreft de aanschaf van Cognos

De data scientist: deze superheld bestaat niet!

Het aantal vacatures voor de functie van Data Scientist groeit snel. Deze functionaris verovert in rap tempo een belangrijke plek binnen organisaties en de salarissen voor deze functie stijgen fors. Een onderzoek van het McKinsey Global Institute toont aan dat het gebrek aan analytisch ingestelde functionarissen, en managementtalent om Big Data succesvol in te zetten, momenteel één van de grootste uitdagingen is voor organisaties.

De waarde van de BSC voor de accountant en controller

De initiële ontwikkeling van de Balanced Scorecard (BSC) door Kaplan en Norton is vooral ingegeven door kritiek op het exclusief gebruik van financiële informatie voor prestatiemeting van en in een organisatie. De nadelen hiervan zijn al eerder aangegeven. Voorts is gewezen op het toenemend belang van de immateriële activa.

De bezwaren van de ‘ouderwetse’, maar nog steeds veelvuldig toegepaste, manier van financiële rapportage kunnen met de BSC worden opgevangen. Het sterke punt van de BSC is dat je niet-financiële prestatiemaatstaven presenteert die voorspellende waarde bezitten voor de toekomstige bedrijfsresultaten.

De voor- en nadelen van de Balanced Scorecard

De Balanced Scorecard (BSC) is een bekend managementmodel voor het formuleren, communiceren, meten en managen van je organisatiestrategie. In de praktijk zien we naast de vele voordelen ook een paar nadelen. Om de Balanced Scorecard succesvol te kunnen invoeren en toepassen moet je de voor- en nadelen kennen. Juist op de nadelen ontstaan problemen bij de invoering. Of om die reden beginnen bedrijven er maar niet aan. Hierdoor falen organisaties in hun strategische initiatieven en het uitvoeren van hun strategie. Wanneer je aan de slag gaat met de BSC is het daarom belangrijk om goed de voor- en nadelen van het gebruik van de Balanced Scorecard te kennen.
Voordelen van de balanced scorecard

International Bike Group wint Dutch BI & Data Science Award 2017

International Bike Group (Fietsenwinkel.nl) is op donderdag 7 december gekozen tot de Slimste Organisatie van Nederland. De vakjury had tijdens de finale van de Dutch BI & Data Science Award de keuze tussen ProRail, het Kadaster en International Bike Group.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award maakte zijn definitieve keuze bekend tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein.

Maak jij ons social-media-plan of ons contentmarketingplan?

Passionned Group zoekt een stagiair of een afstudeerder voor het maken en implementeren van een social-media-plan en een stagiair of een afstudeerder voor het maken en implementeren van een contentmarketingplan.

Passionned Group is hét onderzoeks- en adviesbureau voor datagedreven werken. Onze missie is organisaties intelligenter maken en ze slimmer laten werken. Dat doen we via consultancy & advies, opleidingen & masterclasses, onderzoek & surveys, boeken & whitepapers, interimmanagement & detachering. Passionned Group werkt voor de Nederlandse, de Vlaamse en de Engelstalige markt.

ProRail, Kadaster en Fietsenwinkel.nl in de finale Dutch BI & Data Science Award 2017

Spoorbeheerder ProRail, het Kadaster en International Bike Group (fietsenwinkel.nl) zijn de finalisten voor de Dutch BI & Data Science Award. Op 7 december strijden ze om de titel Slimste Organisatie van Nederland 2017.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award koos deze finalisten na een besloten auditie waar zes geselecteerde organisaties zich mochten presenteren. Tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein zullen de finalisten proberen het publiek en vooral de jury te overtuigen dat ze recht hebben op de BI & Data Science Award 2017.

De ethiek van Big Data en AI: verleiding en angst

De ethiek bepaalt of je goed of fout zit vanuit een bepaald denkkader. Deze richting binnen de filosofie houdt zich vooral bezig met wat toelaatbaar gedrag is en welke vormen er zijn. Ethiek (of ook moraalfilosofie) is het deelgebied van de filosofie dat het begrip over goed en slecht handelen wil verbeteren, vastleggen, beargumenteren en ondersteunen.

Ethiek houdt zich in de praktijk bezig met vraagstukken als:

Crash course ‘De intelligente organisatie’

Met deze crash course kom je snel op vlieghoogte om de belangrijkste begrippen en uitgangspunten van intelligente organisaties te begrijpen.

De intelligente organisatie kent drie processen: registreren, verwerken en reageren. Iedereen van hoog tot laag doorloopt die. De cycli moeten idealiter synchroon lopen. Voor elk proces kan het tempo verschillen.

Beleidsaanpassingen binnen de publieke sector kunnen maanden of jaren in beslag nemen. Een website kan zich binnen enkele seconden aanpassen aan het profiel van de bezoeker.

Als elke seconde telt

‘Levensreddende BI’, kopte de Automatisering Gids vorig jaar zomer. ‘Een slimme logistieke oplossing, inzichtelijk gemaakt met een dashboard’, relativeren Martin Smeekes (directeur ambulancezorg) en Anouk Schoemaker (manager bedrijfsvoering en BI). Hoe je het ook noemt, het project ‘Call to Balloon’ leverde de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord het predicaat Slimste Organisatie van Nederland (2015) op. En – belangrijker nog – 20 minuten tijdwinst voor patiënten met acute hartklachten die gedotterd moeten worden. Die kostbare minuten zijn vaak levensreddend.

Waarom je organisatie niet klaar is voor de toekomst

In mijn vorige blog ‘Stop de gijzeling van de Big Data organisatie’ over de stagnerende datarevolutie hebben we de zes succesfactoren besproken om datagedreven werken als organisatiecompetentie in je organisatie-DNA te verankeren. In deze blog ga ik in op organisatiecomponenten die succesvolle verandering naar datagedreven organiseren frustreren. Sterker nog deze componenten spelen vaak een belemmerende factor in elke organisatietransformatie.
De gap naar de toekomst gemist?

Vacature | PHP Developer | Ben jij onze held?

Wij zijn opzoek naar een echte specialist op het gebied van PHP. Die business processen begrijpt, systemen ontwikkelt, documenteert, test, problematiek analyseert, deze zelfstandig kan oplossen en de verbeterslag maakt. Die opzoek is naar een flexibele- (agile) en transparante werkomgeving voor gemiddeld vier dagen in de week.

De werkzaamheden bestaan uit:

Bedrijfsprocessen analyseren en vormgeven

Business Intelligence als profit center

Veel mensen binnen het bedrijfsleven zien business intelligence als de stafafdeling van de stafafdeling. Een cost center bij uitstek. De business intelligence afdeling maar ook de organisatie als geheel hebben er baat bij BI anders te positioneren. Aan het einde van deze blog zet ik uiteen waarom. Eerst doen we een gedachte-experiment. Hoe kunnen we de BI afdeling positioneren als profit center?

Wat is een bedrijf? Een bedrijf is een verzameling processen, gericht op waardecreatie. Abstract gezien neemt een bedrijf “grondstoffen” in, bewerkt ze, en de output is een stuk meer waard dan wat erin ging. Waarde wordt in het primaire proces gecreëerd. De andere afdelingen zijn ondersteunend. Business intelligence is bijzonder, omdat het weliswaar een ondersteunende functie is, maar toch in staat is om doorlopend nieuwe waarde binnen de organisatie te creëren. En daarmee kunnen we het zien als een profit center.

Laat je niet verblinden door de Big Data-hype!

Big Data is regelmatig een belangrijk onderwerp van gesprek in managementteams en op de werkvloer. We zitten midden in een digitale revolutie. Jouw organisatie zeer waarschijnlijk ook. Uit een onderzoek van IDC komt naar voren dat de hoeveelheid data tussen 2010 en 2020 met een factor 50 zal zijn gegroeid. Maar met datalakes en een flexibele infrastructuur alleen kom je geen steek verder. In organisaties waarin het wél iets oplevert, zien we vaak een sterke verandering in werkwijzen en gedrag. Maar let op! Alleen daar waar het de wijze van samenwerken, beslissen, strategievorming en innovatie verandert, leiden Big Data, datalakes enzovoorts tot significant betere bedrijfsresultaten.

De 32 belangrijkste producten van een BI-team

Een intelligente organisatie staat niet snel voor verrassingen. Ze is sensitief, slim, snel en wendbaar. Beslissingen neemt ze op basis van betrouwbare data. En die data is voor iedereen en altijd beschikbaar. Want in een wereld waar dagelijks nieuwe concurrenten op de loer liggen, markten verzadigen en de digitalisering nieuwe kansen en uitdagingen geeft, zijn wekelijkse rapportages niet meer genoeg. Het BI-team kan veel meer producten leveren dan je denkt, het zijn er maar liefst 32. In deze blog vind je ze allemaal.

General Data Protection Regulation: 11 issues

De wereld van informatietechnologie en datamanagement is altijd in beweging. De wet- en regelgeving hobbelt hier meestal achter aan. Hier zijn we inmiddels wel gewend aan geraakt. Sinds 25 mei 2018 is echter de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing, ook wel GDPR genoemd. Dat betekent dat sindsdien in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving geldt. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer.

De 5 belangrijkste Business Analytics trends 2017

Een oude term uit 1960 wordt nieuw leven ingeblazen. Dit gaat in een rap tempo, aangejaagd door alle toepassingen van de grote databoeren zoals Google, Uber, Amazon, LinkedIn, Instagram en FaceBook. De algoritmen waren er, maar de grote hoeveelheden data ontbraken. Artificial Intelligence kwam hierdoor niet echt uit de verf. En voorspellingen waren niet altijd even betrouwbaar. Nu er veel meer foto’s, video’s, blogs, posts en sensordata beschikbaar komt, krijgt AI echt zijn meerwaarde.
Fotografie wordt de nieuwe universele taal (Heiferman, 2013). Dit klinkt intrigerend. Elke dag worden wereldwijd 1,2 miljard beelden gemaakt. En die delen en verspreiden we. Deze nieuwe taal roept zeker ook een paar vragen op. Wordt de eerste indruk met een foto niet te dominant? Vele onderzoeken – onder andere van de Yale University – wijzen uit dat mensen bar slecht zijn in het nemen van goede beslissingen, in het bijzonder bij een eerste indruk of onder druk. Effecten zoals priming, groepspolarisatie, de mening van de meerderheid of de confirmation bias gooien al snel roet in het eten.

Het creëren van een innovatiecultuur

Het zal je niet verbazen dat innovatie een erg lastig thema is voor gevestigde bedrijven en organisaties. Strategische, organisatorische en culturele factoren blijken bepalend te zijn voor succes bij innovatie in met name wat grotere ondernemingen. Wie de meest succesvolle bedrijven en organisaties van dit moment bekijkt, zal al snel een patroon herkennen in hun bedrijfscultuur en strategie. Zij zijn allemaal gericht op het leveren van innovatieve producten en diensten die een specifieke waarde hebben voor hun klanten. Denk dan aan bedrijven als Apple, fietsenwinkel.nl, Amazon, Netflix, Google, Tesla, 3M en Coolblue.

Executie nieuwe stijl

In mijn vorige blog heb ik enkele belangrijke consequenties van digitale disruptie en digitale transformatie op tafel gelegd. Sloom op de digitalisering reageren betekent je business op het spel zetten. Toch gebeurt dat op grote schaal.

Kijk eens naar de Nederlandse taxibranche. Het antwoord op Uber is daar nog niet gevonden. Maar nog belangrijker: hoe intensief is men hiermee bezig? En worden dan de voordelen van Uber bekeken vanuit het perspectief van de reiziger? Wat voegt de tussenlaag die Uber er zo mooi heeft uitgesneden nu eigenlijk toe in ons traditionele model.

De 5 onmisbare stappen voor een datagedreven organisatie

Wil je ook de concurrentie voorblijven en je klant de beste ervaring geven? Word dan nu een datagedreven organisatie. In plaats van te beslissen op basis van meningen, temperament, wie het hardste schreeuwt of omdat we het nou ‘eenmaal altijd zo doen’, neemt jouw organisatie voortaan actie op basis van data en feiten.

Uit een studie van het MIT Center voor Digital Business blijkt dat organisaties die datagedreven beslissingen nemen een vier procent hogere productiviteit hebben en zes procent meer winst boeken. Dat lijkt weinig maar als je 1 miljoen euro winst boekt dan heb je het al over 60.000 EUR. En voor dat bedrag kun je al een aardig BI-systeem neerzetten. Uit andere studies blijkt weer dat wanneer je succes hebt met BI dat dat leidt tot 33% meer tevreden klanten. En met IoT-toepassingen kunnen we in 15 jaar tijd 63 miljard dollar aan wereldwijde gezondheidszorg besparingen realiseren. Zo vind je veel voordelen van datagedreven werken op allerlei vlakken. Maak daarom data nu onderdeel van het DNA van jouw bedrijf in vijf stappen.

Geen koffie maar data die wakker maakt

Op 15 februari a.s. is het zover. Dan vertellen de gemeente Rotterdam, NPRZ en de gemeente Zaanstad meer over een belangrijke doorbraak in informatiegestuurd werken & data science voor de publieke sector: ‘Ontwaken door data en het creëren van een organisatiebrede cultuuromslag door informatiegestuurd werken’. U ervaart tijdens deze interactieve kennissessie:

Hoe u platte data kunt inzetten om een cultuurverandering op gang te krijgen.

Digitale transformatie is blijven transformeren

Digitale disruptie en digitale transformatie staan volop in de belangstelling. Het meest spraakmakend is de digitale disruptie. Disruptie laat jouw business model als sneeuw voor de zon smelten. Dé klassieke voorbeelden zijn Uber en Airbnb. Inmiddels zijn er veel andere ondernemingen die ook proberen om met een disruptief businessmodel de gevestigde orde het nakijken te geven. Hierop een antwoord vinden is nog niet zo simpel.

Kom jij bij ons werken als marketingtalent?

De gezonde groei van de Passionned Group zet ook door in 2016. Om deze groei verder te realiseren zijn we op zoek naar een marketingtalent & recruiter (junior / medior) voor 32 – 40 uur per week.

Je ondersteunt de accountmanagers, associate partners en directie van Passionned Group met marketing- en sales support, recruiting – zowel voor vast als interim – en managementsupport. Je coördineert daarnaast de opleidingsactiviteiten en helpt mee aan de verdere ontwikkeling van de Passionned Academy.

De geboorte van zelfsturende teams

Het streven van organisaties om datagedreven te gaan werken vraagt om meer probleemoplossende competenties en persoonlijk leiderschap van medewerkers. Daarnaast is voor het functioneren in een zelfsturend team een bepaald niveau van taakvolwassenheid nodig. Maar tegelijk voor iedereen en met name de directie ook veel loslaten aan structuren, gedrag et cetera. In de praktijk komen we veel vragen tegen. De belangrijkste zijn:

6 redenen om géén data lake aan te leggen

In onze door technologie gedomineerde wereld geloven wij graag in vooruitgang. Maar soms vergeten we dat nieuw niet altijd beter is. Een goed voorbeeld hiervan is het fenomeen data lake. Letterlijk vertaalt: een meer aan data. Het is een hype in de wereld van Business Intelligence (BI) en Big Data. Veel bedrijven gingen er direct mee aan de slag. Maar was dit wel zo’n goed idee? Was het niet beter geweest eerst goed na te denken over wat je hiermee kunt bereiken?

Klantinzicht met Web Analytics

Ben je een retailer in de consumentenmarkt, dan is er een grote kans dat je een belangrijk deel van je business inmiddels online afhandelt. Het zoeken, vergelijken, bestellen en betalen van goederen gaat steeds meer online. Daarnaast gebruik je zeer waarschijnlijk het internet ook om promotie te maken voor jouw organisatie, nieuwe klanten te werven en de relatie met bestaande klanten te onderhouden. Bij al deze processen kun je jezelf afvragen of je wel voldoende inzicht hebt in het verkeer op je website en wat het gedrag van klanten en bezoekers je nog meer kan vertellen. Het gaat hierbij om waardevolle informatie waarmee je de relatie met bestaande klanten kunt verbeteren en de kans op nieuwe klanten kunt verhogen.

Gemeente R’dam: van platte data naar waardevolle inzichten

Het hoort bij elke grote gemeenten: veel werkzoekenden met een recht op een uitkering. Maar wie zijn die mensen? Waar wonen ze? Hoe bewegen deze mensen zich door de gemeentelijke organisatie? Hoe ligt de verhouding tussen inspanning en het rendement? Hoe krijg je ze weer aan het werk? Is er sprake van recidivisten, en zo ja, zijn het er veel? Op die vragen wilde de Gemeente Rotterdam graag een antwoord.

Keynote Daan van Beek in Helsinki

Begin september vond in Helsinki de jaarlijkse Business Intelligence & Analytics-conferentie plaats. Op deze conferentie waren ruim 140 eindverantwoordelijken voor BI en analytics uit Zweden, Finland en Estland aanwezig. Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group en auteur van De intelligente organisatie, was één van de twee keynotesprekers.

Daan vindt het elke keer weer bijzonder als hij als spreker gevraagd wordt: “Sowieso is het een hele eer als je mag spreken voor experts uit je vakgebied. Dat zo’n organisatie bij mij uitkomt, heeft behalve dat we een bijzonder verhaal hebben, ook te maken met de online aanwezigheid van Passionned Group. Je valt dan sneller positief op naast alle Amerikanen en Engelsen. Het helpt ook als je al in New York, India en Singapore presentaties en opleidingen hebt geven.” Het onderwerp van Daan’s keynote in Helsinki luidde: “Hoe kunnen bedrijven naar hoogintelligente organisaties transformeren?”

5 innovaties in Business Analytics die je niet mogen ontgaan

Al jaren doen wij onderzoek naar de Business Intelligence markt met onze 100% onafhankelijke BI-gids. Dit survey is recent bijgewerkt met de laatste versies van de Business Intelligence tools. Op basis van de verzamelde data en onze analyse vallen er een aantal zaken op.

Er wordt door de leveranciers veel effort gestoken in het makkelijk ontsluiten van externe (open) data. Qlik en Microsoft zijn hier de voorlopers. Dit past in de trend dat data uit de omgeving van de organisatie nog belangrijker aan het worden is dan voorheen. Tien jaar terug kreeg interne data de voorkeur boven alles en domineerde de BI-omgeving. Dit zien we nu kantelen. Organisaties kunnen zich niet meer veroorloven door zich blind te staren op de eigen (gemanipuleerde) data. Besluiten en acties elders genomen kunnen steeds grotere impact hebben op de eigen organisatie. Gaan we het moment naderen dat organisaties voornamelijk externe data gebruiken om beslissingen te nemen? Ken je voorbeelden van dergelijke bedrijven, we komen er graag mee in contact. Laat het ons weten.

Design Thinking: begrijp je klant, win van je concurrent

Als je bedrijf wilt overleven dan is innovatie onmisbaar. Maar hoe? Met design thinking. Door alle digitale disruptie wordt de urgentie van innovatie meer dan ooit gevoeld. Het belang van de ervaring van de eindgebruiker, waar ontwerpers altijd mee bezig zijn, wordt eindelijk erkend.

Het is inmiddels een belangrijke discussie in de bestuurskamers van organisaties over de hele wereld. In het huidige digitale tijdperk voelen traditionele ondernemingen zich steeds meer onder druk staan om echt datagedreven te gaan worden. Met digitale transformatie hoog op de agenda krijgt het designdenken nu een belangrijke plek in de bestuurskamers van traditionele bedrijven.

Functie van opkomende strategieën

Nieuwe inzichten leiden tot een aanpassing of correctie van de oorspronkelijke strategie. Die inzichten vormen een zogenaamde opkomende strategie, Mintzberg spreekt over de emergent strategy. De initiële strategie wordt eerst gecorrigeerd omdat een deel ervan ofwel niet kan worden uitgevoerd ofwel niet langer relevant is. Wat overblijft, de deliberate strategy, wordt aangevuld met de opkomende strategie. Dit alles maakt dat menig bedrijf met ‘een keurige strategie op papier’ in werkelijkheid strategisch gedrag laat zien dat niet meer correspondeert met de voorgenomen strategie. Onderstaande figuur laat zien hoe het werkt.

De veranderingen binnen strategie

Bijna 95% van de Nederlandse organisaties maakt een jaarplan en bij 26% van de organisaties blijven deze plannen in de kast liggen. Minder dan 10% van de ondervraagde managers vindt het jaarplan future proof. Slechts 16% van de organisaties is klaar voor verandering en 48% van de plannen voorziet slechts in wendbaarheid op korte termijn. De cijfers onderstrepen nog eens de tweede uitdaging voor het strategisch management. In menig organisatie is het jaarplan een papieren tijger; het ziet er ambitieus uit, maar van doelrealisatie komt niet veel terecht.
Het onderliggende probleem

Hoe Big Data de wereld van innovatie verandert

De opkomst van het internet, de sociale media en smartphones hebben ervoor gezorgd dat zich in onze samenleving een geheel nieuw inzicht heeft kunnen ontwikkelen. Namelijk het besef van de kracht en het nut van de enorme hoeveelheid gegevens die tegenwoordig wordt opgeslagen. We spreken van Big Data als de datasets zo groot en complex worden dat de gangbare datamanagementsystemen ontoereikend zijn voor de verwerking hiervan.

6e druk van ‘De intelligente organisatie’

“De eerste druk kwam in december 2004 uit, het boek gaat dus al ruim 11 jaar mee. Het pakt een thema beet dat heel erg leeft bij veel organisaties: het doelbewust verzamelen en combineren van data voor betere beslissingen en de bijbehorende organisatorische veranderingen. Veel boeken over Business Intelligence en Big Data stoppen na het eerste stuk, terwijl naar mijn filosofie juist dan het meest spannende gedeelte begint. Als inzichten uit data ertoe leiden dat organisaties besluiten het over een andere boeg te gaan gooien, hebben ze meer handvatten nodig. Die wil ik met ‘De intelligente organisatie’ graag bieden. Dat heeft geleid tot een boek dat, naar ik vaak hoor, erg compleet is en door de vele praktijkvoorbeelden aanspreekt en inspireert. Het wordt daarom ook veel voorgeschreven op hogescholen en universiteiten.”

De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties

Wijsheid komt met de jaren wordt gezegd. Kan dit ook gelden voor organisaties? Hoe ouder hoe wijzer en slimmer? Er zijn voorbeelden van stokoude bedrijven. Ze vinden steeds het wiel opnieuw uit zoals IBM. Maar denk ook aan Brand (sinds 1340), Bols en Grolsch. Die bestaan al ontzettend lang en weten te overleven. Ze zijn een uitzondering.

De disruptie is tegenwoordig groot en ontwricht de ene na de andere sector. In de jaren twintig van de vorige eeuw was de gemiddelde bedrijfsleeftijd 65 jaar, dat is nu slechts 15 jaar (Yale University). Het geeft overigens wel te denken dat in de top 10 van oudste bedrijven drie drankfabrikanten voorkomen.

Veranderen kost moeite

Veranderen is lastig. In het bijzonder bij organisaties die van alles doen zoals de overheid. Met druk vanuit de samenleving om beter te presteren, zetten veel overheden zwaar in op digitale dienstverlening. Wat kan met internet, wat moet via het loket? Volgens de plannen zou minimaal 65% van de dienstverlening van de overheid digitaal moeten verlopen. En inwoners en ondernemers kunnen nu ook in veel gevallen via internet zaken doen met de overheid. Op het eerste gezicht geen slecht resultaat.
Voldoende uitdagingen

Voorwoord bij het boek Sturen naar een Intelligente overheid

In het boek “Sturen naar een intelligente overheid” van Daan van Beek wordt in vier delen stilgestaan bij de ontwikkelingen binnen de overheid op het vlak van klantgerichte en efficiënte dienstverlening. De geschetste ontwikkelingen zijn onontkoombaar. De overheidsorganisatie kan, zal en moet veranderen. De eisen die wij als samenleving stellen aan de overheid nemen alleen maar toe. Dat is ook eenvoudig te begrijpen: hoe groter, complexer, dynamischer en meer verweven een samenleving in elkaar zit, hoe hoger de eisen die wij stellen, aan de mensen en hun leven, aan de bedrijven en instellingen die dan bestaan, maar uiteraard ook aan de overheid. Voor de informatiesamenleving geldt dat nog veel meer dan voor de postindustriële samenleving. Dit boek biedt daar een interessante, uitdagende, maar vooral ook praktische blik op.
Hoe ziet de overheid er over 10 jaar uit?

De mens als succesfactor van jouw strategie

In een succesvolle en intelligente organisatie staat de mens centraal bij het uitvoeren en managen van je bedrijfsstrategie. Hoe hard je afspraken, procedures, processen en systemen ook zijn, het gaat erom dat je medewerkers goed en gepassioneerd met elkaar én met je systemen samenwerken om de strategie uit te voeren.

Dat is de belangrijkste slagings- of mislukkingsfactor in al je plannen. Helaas richten de meeste organisaties zich niet op deze typische mensenonderwerpen. Meestal zijn die uitbesteed aan een afdeling HRM. Daarmee krijgen die onderwerpen een rol in de kantlijn van de organisatie. En dit terwijl ze juist centraal zouden moeten staan!

Enterprise architecture: BI, workflow en enterprise portals

In een Enterprise Architectuur staat de vraag van de klant centraal. De processen dienen dusdanig te worden ontworpen dat ze de vraag en klantsituatie snel en grondig in kaart brengen: procesmanagement. Input voor deze processen is de klantvraag en het aanbieden en leveren van producten en diensten vormen de Output die deze vraag vervuld.

Om het product tot stand te brengen zijn er vervolgens middelen nodig (Enablers). Deze bestaan op hoofdlijnen uit Natuur, Arbeid, Kapitaal, Informatie en Techniek (ICT). Verder zijn er voorwaarden en beperkingen (Guides). Deze bestaan uit business rules, wet- en regelgeving, architectuurprincipes, normering en standaardisering.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15