contact

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 2 van 7

5 aanjagers voor datacratisch werken

Het klinkt mooi, al die verschillende fasen van de PDCA-cyclus en het werken met data, maar hoe implementeer je dit allemaal? Hoe krijg en houd je de continu verbetercycli aan de praat? Om datagedreven verbetercirkels succesvol te implementeren, benoem ik hier vijf aanjagers.

8 effectieve manieren om data science voor jou te laten werken

De afgelopen jaren hebben de docenten van de opleiding Master of Data Science met veel toewijding enkele tientallen cursisten de basisprincipes en enkele fijne kneepjes van het vak data science bijgebracht. Op basis van de ervaringen, persoonlijke ambities en feedback van deze individuele cursisten ontstaat een vrij consistent beeld van de issues die momenteel op de werkvloer spelen. Hieruit hebben we 8 succesfactoren voor data science gedestilleerd die we graag met je delen. Belangrijkste take-away: laat de data voor jou werken in plaats van omgekeerd.

Als de data linksaf zegt, dan ga je dus linksaf

Als je denkt vanuit een allesoverstijgend perspectief, zorgt datacratisch werken voor de (noodzakelijke) overgang van manage­mentgedreven “pappen en nathouden” naar daadwerkelijk datagedreven verbeteren. Autonome, ondernemende medewerkers, kort houd­bare, moderne klantgerichte strategieën en flexibele structuren vormen de contouren van een intelligente, datagedreven organisatie. Het zijn dezelfde ingrediënten om te komen tot een grote mate van agility en snelle adaptatie aan de omgeving. Kortom: hoe kom je van managementgedreven naar datagedreven verbeteren?

Consolidatie big data markt zet door

De recente overnamegolf en de dreigende marktverschraling op de BI-markt, zoals onder meer beschreven in de vorige aflevering van de BI Tools nieuwsalert, heeft in de tussentijd nog een staartje gekregen: begin augustus werd namelijk bekendgemaakt dat HPE alle activa van het in financiële problemen geraakte bedrijf MapR heeft overgenomen. In het kielzog daarvan meldde Cloudera dat het overeenstemming heeft bereikt over de overname van de technologie en activa van Arcadia Data.

Passie gezocht!

Het aanwezig zijn van een plan is niet de enige en niet de eerste voorwaarde waardoor mensen in beweging komen. Een goed plan helpt weliswaar om stapsgewijs aan productontwikkeling te doen, om tot een verbetering van dienstverlening te komen of om een marktkans te verwezenlijken, maar dat is niet het beginpunt waardoor mensen intrinsiek gemotiveerd zijn. Martin Luther King riep niet uit: I have a plan! En hij riep al helemaal niet: I have a planning! Hij schreeuwde: I have a dream! In een droom zijn motiverende vergezichten werkzaam; heel andere krachten dan die werkzaam zijn in een plan of een planning.

Data analytics in de sport: een praktijkvoorbeeld

Ook in de sport wordt steeds vaker met grote hoeveelheden (big) data en kunstmatige intelligentie gewerkt. Laten we de wereld van voetbal als voorbeeld nemen. Steeds meer voetbalstadions zijn uitgerust met geavanceerde op gps gebaseerde systemen, zoals bijvoorbeeld TRACAB. Dit systeem hangt al in meer dan 125 voetbalstadions, waaronder vele stadions in de Premier League en de Bundesliga. Ze zorgen samen met apparaten zoals accelerometers en hartslagsensoren voor data die de performance en effectiviteit van spelers in beeld brengt (Rejec, 2016). Data analytics geeft de antwoorden voor betere sportprestaties.

Streef naar één versie van de waarheid

Dankzij één versie van de waarheid kan de bedrijfsvoering transparanter worden en gaat er minder tijd verloren aan discussies over definities van de indicatoren waarop je een bedrijf moet sturen. Ook wordt daarmee duidelijk wat de herkomst en betrouwbaarheid van gegevensverzamelingen is. Vooral in de boardroom van veel organisaties verspillen bestuurders nog vaak veel tijd omdat er meningsverschillen bestaan over de betekenis en definitie van informatie. Dat komt dan doordat iedere manager zijn eigen informatiesysteem heeft, of een geheel eigen interpretatie van de informatie hanteert. En je raadt het al: iedereen denkt dat zijn cijfers natuurlijk de juiste zijn.

Zes voordelen van datacratisch werken

Datagedreven verbetercirkels helpen om snel en betrouwbaar de juiste bewegingen te blijven maken. Maar waarom zouden mensen dit eigenlijk willen doen? Waar komt de intrinsieke motivatie vandaan waardoor ze het datacratische werken gaan omarmen? Waarom zouden mensen de regie willen nemen? Het antwoord is eenvoudig: omdat datacratisch werken nu eenmaal een groot aantal voordelen heeft. In deze blog beschrijven we de zes belangrijkste voordelen van datacratisch werken.

Root Cause Analysis

In het eerste deel van de NPRZ-case beschreef ik hoe de partners uit het programma probeerden mensen weer richting werk te begeleiden. Maar het gaat niet alleen om mensen aan het werk helpen, maar om mensen aan het werk te hóuden. Maar hoe doe je dat? En welke rol speelt datagedreven werken en in het bijzonder Root Cause Analysis (oorzaakanalyse) bij deze twee zaken. We geven een voorbeeld van een uitgevoerde Root Cause Analysis waar ruwe maar betrouwbare data de ballonnen doorprikt van politici. Daarnaast presenteren we de 4 stappen van een oorzaakanalyse en de filosofie achter de datacratische benadering.

De datacratische PDCA

Uit de case van het NPRZ blijkt al direct wat je kunt bereiken door data te koppelen aan het werken in verbetercirkels. In mijn boek Datacratisch werken koppel ik een aantal belangrijke andere begrippen ook aan de term PDCA. Zo komen we tot de datacratische PDCA. Deze andere termen helpen om datacratisch te kunnen leren en de leerlus geschikt te maken voor de 21e eeuw. In dit artikel verkennen we onder andere de specifieke aspecten waarmee we PDCA moderniseren: passie, data, bewustzijn en autonomie.

De hobbelige route van data naar verbeteren

In deze blog laat ik zien wat het betekent om van data naar verbeteren te komen. Met alleen data verzamelen of structureren ben je er namelijk niet. De grootste uitdaging is om van data naar werkelijk leren en verbeteren te komen. Juist door het vervlechten van (big) data met het dagelijks leren via PDCA-cirkels ontstaat de grootste waarde. Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) laat treffend zien hoe de medewerkers het continu verbeteren omarmden en hoe de routes die burgers bewandelen binnen de gemeente snel boven kwamen drijven.

Marktverschraling BI software dreigt door overnames

Gedurende de hele maand mei kabbelde de markt voor BI-platforms en analytics zo’n beetje voort, maar begin juni was er breaking news. Zo werd de BI-gemeenschap opgeschrikt door de overname van twee veelbelovende leveranciers van BI Tools (vergelijking) en kwamen er ontluisterende mislukkingen aan het licht bij twee bekende specialisten van bigdataoplossingen.

Procesdenken is een onmisbare kerncompetentie

Uit de case van NPRZ blijkt dat er in elke organisatie heel veel partijen parallel aan elkaar met veel verschillende deeltaken bezig zijn. Deeltaken die allemaal ergens te maken hebben met het thema om mensen naar werk te brengen. Maar in een grotere organisatieomgeving of bij een stedelijk programma mag het nooit bij losse taken (of beter gezegd losse flodders) blijven. Alles draait tegenwoordig om procesdenken en het visualiseren van ketenafhankelijkheden. Alleen dan ga je de details begrijpen en door de bomen het bos weer zien.

De kracht van Kritieke Prestatie Indicatoren

Naast het SMART maken van je prestaties is het ook zaak om ondubbelzinnig vooraf vast te stellen naar welke indicatoren je gaat kijken om de prestaties te meten. SMART meten is één, maar twee is: wat gá je nu eigenlijk SMART meten? Je kunt niet alles meten en ook niet overal tegelijkertijd op sturen. In deze blog benadrukken we hoe belangrijk het is om de juiste KPI’s te kiezen. Onvervalste Kritieke Prestatie Indicatoren werken als een vergrootglas. Het zijn cruciale signalen die je snel en steeds wilt kunnen waarnemen en waarop je direct kunt ingrijpen als deze onder een bepaalde drempelwaarde zakken of juist boven een bepaald maximum uitstijgen.

Agile werken: de managementuitdaging van de 21e eeuw

De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit en als organisatie moet je je daarop goed aanpassen: agile werken. Maar de wendbaarheid (agility) van veel organisaties laat helaas te wensen over. In China knutselen ze sneller een nieuwe auto in elkaar dan hier een PowerPoint presentatie. De wendbare organisatie vereist ook wendbare medewerkers, autonome zelfsturende teams, besluitvorming laag in de organisatie en een excellente informatievoorziening. In dit artikel over agile werken geven we met duidelijke voorbeelden het waarom aan, presenteren we de oplossingen en de belangrijkste voordelen van agile werken.

Vier basisstappen op weg naar betere prestaties

De PDCA-cyclus van dr. Deming blijkt nog altijd hét fundament te zijn om met stuurinformatie en data analytics grote successen te boeken. Daarnaast moet je een leersysteem organiseren en faciliteren met data.

bepaal normen en targets op je (onvervalste) KPI’s, evalueer die regelmatig en stel ze bij (plan, act)
gebruik data en informatie consequent voor analyse en actie (plan, do)
gebruik data en informatie doelbewust om te verbeteren en te innoveren (do)

Datagedreven werken: neem afscheid van de status quo

Dankzij de aandacht voor (big) data analyse in het algemeen en het in boekvorm beschreven concept datacratisch werken in het bijzonder, ontstaan nieuwe, uitgelezen mogelijkheden om het aanwezige verbeterpotentieel in organisaties te verzilveren. Dit betekent volgens auteur Daan van Beek, eindbaas van Passionned Group, wel dat er enkele heilige huisjes zullen moeten sneuvelen. Een van die heilige huisjes die moeten sneuvelen, is bijvoorbeeld BI als separate afdeling. ‘Dat is niet erg, want er komt zo wel nieuwe energie vrij’, zo licht Van Beek toe.

Maatschappelijk debat over kunstmatige intelligentie barst los

De overheid gebruikt op grote schaal voorspellende algoritmes. Dat blijkt uit een vertrouwelijke inventarisatie van de NOS onder 54 overheidsinstanties. De publieke omroep verkreeg deze informatie door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid Bestuur. Inmiddels heeft het VVD Tweede Kamerlid Jan Middendorp de initiatiefnota ‘Menselijke grip op algoritmes’ ingediend. De maatschappelijke discussie over artificial intelligence en de rol van algoritmes lijkt hiermee ontketend. Onder meer landelijke organisaties als de politie, de Belastingdienst en het Centrum Indicatiestelling Zorg leunen volgens de onderzoekers op voorspellende algoritmes, maar ook gemeenten, zoals Rotterdam, Tilburg en Groningen.

BI Tools Nieuws: de democratisering van data analytics

Op deze plaats geeft de redactie van Passionned Group, uitgever van onder meer de populaire Business Intelligence & Analytics Guide™, een overzicht van de in haar ogen belangrijkste nieuwtjes uit de wereld van BI-leveranciers. Tevens signaleert en duidt zij de belangrijkste trends binnen dit specifieke marktsegment. Hieronder volgt aflevering 3 van onze BI Tools Nieuwsalert.

De schaduwkant van onderwijsinnovatie

Volgens de OECD is Nederland een van de koplopers als het gaat om onderwijsinnovatie. Of het nu gaat om de organisatie van het onderwijs, de pedagogische aanpak of het gebruik van technologie, ons land is een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld. Meer dan in andere landen werken scholen met nieuwe ICT-toepas­singen en wordt intensief gebruikgemaakt van zogenoemde “learning analytics”. Die innovatiedrift heeft echter ook een aantal schaduwkanten. Versnippering ligt op de loer en innovatie kan niet zonder evaluatie, zo waarschuwt de Onderwijsinspectie in de nieuwste Staat van het Onderwijs.

Veranderen doet pijn

Om ambitieuze managers de noodzakelijke bagage mee te geven waarmee ze kunnen doordringen tot de “Champions League van wendbare organisaties”, heeft Passionned Academy een compleet nieuwe opleiding ontwikkeld. Docent Alex Beishuizen schetst de context en legt uit waarom iedere leidinggevende zijn driedaagse basisopleiding Verandermanagement zou moeten volgen. Alex laat zien dat verandering vergelijkbaar is met een rouwproces: je moet het oude leren loslaten en je gaan leren hechten aan de nieuwe werkelijkheid.

Lang leve self service BI

Business Intelligence is onmisbaar voor het effectief en efficiënt sturen van een organisatie. Voor managers kan het verkrijgen van inzicht in de prestatieontwikkeling niet snel genoeg gaan. Gelukkig voor hen is BI software steeds gemakkelijker te gebruiken. Binnenkort is de manager bovendien niet meer afhankelijk van drukbezette IT’ers om zichzelf van de juiste data uit de organisatie te voorzien. Lang leve self service BI, zou je zeggen. Toch schuilt er nog wel een gevaar in deze vorm van datagebruik. Als je van tevoren geen rekening houdt met een aantal beperkingen, is de succesratio van self service BI bijzonder klein. Een verbeterplan in 6 stappen verstevigt het fundament onder self service BI.

Telecombedrijf verkoopt meer met Analytics

Binnen de Telecom sector wordt heel veel data verzameld. Niet gek dus dat BI & Analytics zich sterk heeft ontwikkeld in die sector. In dit artikel verkennen we de winst die 2 telecombedrijven boekten met Business Intelligence. Zowel in het acceptatieproces, vanuit het perspectief van klantbehoud en de financiële paragraaf. Bij T-Mobile wisten ze het hart van de klant te raken en leverde BI 1 miljoen nieuwe abonnementen op in een jaar tijd. Bij KPN draaien ze achtjes om klanten beter te segmenteren en bedienen. Ook dat leverde veel op: het percentage geaccepteerde klanten nam toe met 40% en de cross- en upselling stegen met 17%.

De 4e industriële revolutie & datacratisch werken

Als je de noodzaak onderschrijft om sneller te leren en sneller te verbeteren komt onvermijdelijk de vraag: hoe doe je dat nu: sneller leren, je sneller aanpassen, sneller verbeteringen doorvoeren? De sleutel hier is het slim gebruik van data en die consequent aan alle stappen van de PDCA-cyclus toe te voegen. Zo ontstaat een datacratisch raamwerk, waarvan de twee hoofdcomponenten al direct terugkomen in de term “Datagedreven verbetercirkels”. De eerste hoofdcomponent gaat over datagedrevenheid. De tweede hoofdcomponent betreft het gebruik van data in verbetercirkels.

Focus op het gezamenlijke doel

De beproefde businessmodellen, zoals veel organisaties die sinds jaar en dag gebruiken, staan zwaar onder druk. De markt verandert razendsnel en daaraan moet elke organisatie zich adequaat kunnen aanpassen. Wendbaarheid van de gehele organisatie is nodig om mee te kunnen zwemmen met de stroming. “Go with the flow” vraagt alertheid, maar vooral focus.

BI Tools Nieuws: computer vision is hot

Softwareontwikkelaars en analisten zijn meesters in het bedenken van nieuwe afkortingen en exotisch klinkende namen voor hun platformen, BI tools, features, plug-ins en add-ons. Wat te denken van NLG, VBD, MOLAP, BIaaS, federated analytics, augmented intelligence, de Prep Conductor, Vizzes en smart analytics? Voor eindgebruikers is het lastig om alle nieuwe aankondigingen op de merites te beoordelen. Met een kritische grondhouding (‘concentreer je op de beloofde functionaliteit’) kom je gelukkig een heel eind. Een kleine bloemlezing van aankondigingen van BI-leveranciers die wij de afgelopen maand tegenkwamen, willen we je niet onthouden.

De noodzaak van versneld leren en verbeteren

Ook als er wél geleerd wordt in organisaties, dan is dit steeds vaker niet genoeg meer. Het is niet enkel een noodzaak om te leren en te verbeteren, maar het is op steeds meer gebieden een noodzaak om versneld te leren, versneld te verbeteren en versneld te innoveren. Alleen dan kan er sprake zijn van een intelligente organisatie (het concept).

Meer doen met data bij gemeenten

Hoe los je in een grotere gemeente “on-Nederlandse” problemen op? Dit dilemma staat al sinds 2011 centraal in het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Het is een uitgebalanceerd, langlopend, integraal programma dat burgers in sterk verpauperde Rotterdamse wijken nieuw perspectief biedt. Als externe partij levert Passionned Group samen met de serviceorganisatie Rotterdam hieraan een belangrijke bijdrage door deze integrale aanpak in goede banen te leiden. Zo introduceerde zij een manier van datagedreven werken binnen gemeente Rotterdam. Tevens hielp zij bij het bouwen van een BI-architectuur. Maar het openlijk bespreken van (gekoppelde) data en het verbinden van mensen brengt het vliegwiel op Zuid pas écht in beweging.

Gestolde organisaties

Veel organisaties zijn gestold. In hun vorm zijn het al decennialang hiërarchische bolwerken waar het ambacht tot slavernij is gemaakt en het plezier is “weggemanaged”. Het leren blijft beperkt tot jaarlijkse functioneringsgesprekken. Ingrijpen gebeurt achteraf: als de fout al is gemaakt. Organisaties die niet in beweging zijn, die niet bezig zijn om continu te leren en te verbeteren, die bestaan na een tijd niet meer. In elk systeem dat niet onderhouden en verder ontwikkeld wordt, daar treedt verval heel snel op. Je moet de boel in beweging zien te houden. Verbeteren dus. PDCA is daar een perfect vehikel voor. Maar dat werkt alleen op grotere schaal wanneer je elke stap van de PDCA laadt met de juiste data en bijbehorende tools, en bouwstenen.

BI Tools Nieuws: Alexa betreedt de BI-wereld

Softwareontwikkelaars en analisten zijn meesters in het bedenken van nieuwe afkortingen en exotisch klinkende namen voor hun platformen, features, plug-ins en add-ons. Wat te denken van NLG, VBD, MOLAP, BIaaS, federated analytics, augmented intelligence, de Prep Conductor, Vizzes en smart analytics? Voor eindgebruikers is het lastig om alle nieuwe aankondigingen op de merites te beoordelen. Met een kritische grondhouding (‘concentreer je op de beloofde functionaliteit’) kom je gelukkig een heel eind. Een kleine bloemlezing van aankondigingen van BI-leveranciers die wij de afgelopen maanden tegenkwamen, willen we je niet onthouden.

PDCA als reguliere verbetercirkel en als experimenteerruimte

Een traditionele opvatting in Nederland van PDCA is deze: mensen voeren het normale werk uit, ze kijken of het goed ging en bedenken vervolgens proactief een aantal acties die ze gebruiken om verbeteringen door te voeren. Maar dat is niet de enige benadering vanuit PDCA. Wat je met PDCA ook of juist beoogt, is om te leren via experimenteren. Door de PDCA cirkel als experimenteerruimte op te vatten, stap je even uit het reguliere (PDCA)proces en probeer je iets nieuws (je Plan), voert dit uit (Do) en kijkt of het werkt (Check). Als het beter werkt dan de oude situatie, ga je het borgen (Act) en neem je de getoetste oplossing op in de reguliere PDCA. Wanneer je leren en een continu verbeteren cultuur zo benadert, dan is het startpunt dat je mensen die ergens werken vraagt om verantwoordelijkheid te nemen over hoe het werk beter kan.

Datacratisch is democratischer dan democratisch

De term datacratisch in de titel van het boek ‘Datacratisch werken’ is een samenstelling van data (gegevens, feiten) met de uitgang -cratisch. Dat laatste woorddeel stamt van het Griekse kratos, wat kracht, beheersing of gezag betekent. Vergelijk het met termen als bureaucratisch of democratisch, die respectievelijk te vertalen zijn als ‘geleid door het bureau’ of ‘geleid door het volk’ (demos). Datacratisch betekent dus letterlijk: ‘geleid door gegevens en feiten’, oftewel datagedreven. In dit artikel verkennen we het democratisch gehalte van datacratisch werken.

Microsoft ontpopt zich tot soevereine BI-marktleider 2022

Hoewel AI momenteel de maatschappelijke discussie domineert, is BI als afkorting van Business Intelligence anno 2022 nog steeds een term die beklijft. Zowel bij leveranciers als eindgebruikers. Desondanks hebben de BI-leveranciers van het eerste uur grote moeite om uit de gevarenzone te blijven. Microsoft daarentegen staat met Microsoft Power BI vol in de spotlight. Het product heeft de potentie om uit te groeien tot de “de facto standaard voor BI”. Dit blijkt uit de recent geactualiseerde BI & Analytics Guide™, die Passionned Group sinds jaar en dag publiceert.

Zoek de passie op in jouw organisatie

Werk speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van de vraag of we geluk ervaren in ons leven. We besteden immers allemaal een groot gedeelte van onze tijd aan werken, dus “moet” je jouw bijdrage aan de organisatie het liefst ook als plezierig ervaren. Hoe kan het dan dat we vaak dingen doen waar we niet gemotiveerd door raken? Hoe kan het dan dat we soms in een baan blijven hangen waar we geen geluk ervaren. In dit artikel verkennen we waarom autonomie zo belangrijk is, waarom verandering start bij passie en hoe datacratisch werken je verder kan helpen.

Geef mensen data en je geeft ze de regie terug

In dit artikel maak ik duidelijk hoe je in organisaties sneller, efficiënter en effectiever tot continu verbeteren kan komen door data een cruciale, leidende rol te geven. Beter, slimmer, eerder, goedkoper, vaker en structureler data inzichtelijk maken is de sleutel tot continu verbeteren en innovaties. Data moet je als het ware “in een PDCA-jasje” terugkoppelen. Zo geef je mensen die het werk doen de kans om hun werkproces te verbeteren. Beslissingen zijn voortaan gebaseerd op feiten en niet langer op meningen of gevoel. Zo breng je ook de menselijke maat terug in je organisatiebesturing.

De 3 kerncompetenties van een procesarchitect

Bij het procesdenken komen drie belangrijke competenties om de hoek kijken die het succes van een procesarchitectuur (voorbeeld) meebepalen. Een competentie is een bekwaamheid die herkenbaar is in waarneembaar gedrag dat zich gedurende langere tijd, regelmatig en onder verschillende omstandigheden herhaalt. Er is sprake van een patroon. De procesarchitect is de persoon binnen organisaties die een procesarchitectuur ontwerpt, mee helpt implementeren en die vervolgens ook bewaakt. In dit artikel lichten we de 3 belangrijkste competenties toe van een procesarchitect en waarschuwen we voor de grote gevaren van de systeembenadering.

De 4 symptomen van een gebrekkige procesarchitectuur

Nu we het nut van een procesarchitectuur kort hebben aangestipt, dringen zich direct nieuwe vragen op. Wat gebeurt er als een organisatie géén goede procesarchitectuur heeft? En hoe gebruiken we het procesarchitectuur ontwerp om tot een betere inrichting en werking van de organisatie te komen? Wat gaat er eigenlijk mis als de procesarchitectuur (voorbeeld) in een organisatie ‘niet op orde’ is? Als er geen helder beeld is van de manier waarop het werk in de procesketens is verdeeld over processen en hoe deze in de organisatie zijn belegd? In deze blog onderscheiden we vier mogelijke gevolgen die symptomatisch zijn voor een gebrekkige procesarchitectuur. Het zijn de ‘early warnings’ die iedere organisatie serieus dient te nemen. En we benoemen de 5 bouwstenen voor een Proces Architectuur Model.

Procesarchitecturen bouwen vraagt om een andere manier van denken

Als de procesarchitectuur in een bedrijf of instelling ‘niet op orde’ is, dan komt dat vroeg of laat vanzelf als een boemerang terug. Klanten klagen in consumentenprogramma’s dan over hun hypotheekverstrekker, telecomprovider, pakketjesbezorger of leverancier van zonnepanelen. Of ze stellen de lange reparatietijden van hun elektrische fiets, computer of Tesla aan de kaak. Tegelijkertijd proberen consumenten hun gram te halen op social media, waar ze het bedrijf of de overheidsdienst aan de schandpaal nagelen. De afdeling klantenservice maakt inmiddels overuren.

Boeklancering Datacratisch Werken

Als het aan Passionned Group ligt, wordt 2020 het jaar van datacratisch werken. Om organisaties hierbij te helpen, publiceert Passionned Publishers de nieuwe titel ‘Datacratisch werken’. Dit managementboek is een must-read voor iedere organisatie die continu leren en verbeteren wil combineren met agility en innovatie. In dit boek beschrijft auteur Daan van Beek, oprichter van de Passsionned Group, uitgebreid de voordelen van datacratisch werken. Hij geeft hiervoor een raamwerk en twintig bouwstenen. Verder toont hij aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden aan dat datacratisch werken de passie en het plezier weer terug kan brengen op de werkvloer.

Datacratisch werken in perspectief

Terwijl het Amerikaanse Forbes de opkomst van de datacratie vooral ziet als een vloek en hoopt op een kanteling (The Big Question For 2019: ‘Can Democracy Be Saved From Datacracy?’), ervaart een kopgroep van Nederlandse organisaties datacratisch werken als een zegen. Deze discrepantie is niet zo gek als je bedenkt dat datacratie een relatief nieuw fenomeen is dat gepaard gaat met begripsverwarring. Ondanks de definitieproblemen is datacratisch werken ‘here to stay’. Dit blijkt onder meer ook uit de sterk tot de verbeelding sprekende praktijkvoorbeelden in het boek ‘Datacratisch werken’, een uitgave van Passionned Publishers. Begin 2019 fonkelt er een nieuwe ster aan het firmament: de ster van de datacratische beweging.

vorige pagina
1
2
3
4
5
6
7
volgende pagina

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST