Passionned Group™
+31 33 888 7010

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 3 van 4

Stappenplan voor migratie naar een nieuwe BI tool

Hoe kies je een nieuwe BI Tool? Normaal gesproken doorlopen organisaties een uitgebreid traject van toolselectie. Via een longlist wordt toegewerkt naar een shortlist van drie potentiële leveranciers. Via het uitvragen van Requests for Proposals (RFP’s) wordt het steeds duidelijker welke leverancier het beste in staat is om de software te leveren die de opdrachtgever voor ogen heeft. De software requirements geven hierbij de doorslag. Een groothandel in geneesmiddelen selecteerde een nieuwe BI tool voor het delen van stuurinformatie. Tot voor kort gebruikte het bedrijf Business Objects, maar daar wilde het van af. Deze klantcase beschrijft de randvoorwaarden en succesfactoren voor implementatie van de nieuwe front-end oplossing.

De kwaliteit van informatievoorziening in de zorg

Het zorgbedrijf is een samenwerkingsverband van twaalf zorginstellingen en heeft de ambitie om gezamenlijk het Elektronisch Cliënt Dossier (ECD) inclusief bijbehorende ICT infrastructuur te standaardiseren. Het doel is om de kwaliteit van de informatievoorziening rondom het primaire zorgproces (sterk) te verbeteren. De regiegroep ICT heeft daarom een gedelegeerde opdrachtgever benoemd die een Request for Information (RFI) heeft uitgeschreven om een Programma van Eisen te formuleren voor het ECD.

De voor- en nadelen van de Data Vault methodiek

De kern van de Data Vault methodiek bestaat uit een ingenieuze modelleringstechniek voor datawarehouses. Deze is in een al ver verleden bij het Amerikaanse ministerie van Defensie door Dan Linstedt in elkaar gezet. Een Data Vault slaat alle binnenkomende transacties op in een hypergenormaliseerde structuur. Ongeacht of deze gegevens integer en juist zijn: “100% of the data 100% of the time”. De Data Vault maakt onderscheid tussen feiten en de waarheid. Maar wie zit op de feiten te wachten? Lees in dit artikel de belangrijkste voordelen en de navrante nadelen, zoek de vier verschillen tussen derde normaal vorm en Data Vault en tot slot wapen je met de 10 onweerlegbare feiten over Data Vaults.

Doorontwikkeling Business Analytics bij een ziekenhuis

Het ziekenhuis in Noord-Holland heeft de ambitie om de kennis, aandacht en prioriteit van BI verder te laten groeien in de organisatie, zowel bij de directie als op de werkvloer. Ze vragen advies en begeleiding van de onafhankelijke adviseurs van Passionned Group. We werkten nauw samen om de meest belangrijke BI-dilemma’s het hoofd te bieden. Na succesvolle afronding van het traject beschikte het ziekenhuis over een gedegen Business Intelligence roadmap (routekaart) en duidelijke uitkomsten van het toolselectieproces.

Datagedreven werken bij een zorgverzekeraar

Een zorgverzekeraar wil zich ook transformeren in een meer datagedreven organisatie. Daarnaast wil ze agile werken in de organisatie verder gaan professionaliseren. Deze ambitie heeft zij al verankerd in haar strategie, maar nog niet helemaal perfect doorgevoerd. Tegelijk wil het bedrijf geen schadebedrijf meer zijn, maar een preventiebedrijf. Nu ziet het bedrijf het begeleiden van haar verzekerden in het zorgproces nog als haar belangrijkste kernproces. Zij wil toegroeien naar een kernproces waarbij ze klanten begeleidt naar een gezonder leven. Een lovenswaardige ambitie, maar hoe geef je die nu handen en voeten? Ontdek het in deze uitgebreide klantcase.

Leren van je fouten? Dat kun je leren!

Hij had volgens hem een enorme fout gemaakt. Van tevoren dacht hij dat hij het goed had begrepen. Maar zijn manager had voor het gesprek al duidelijk laten weten dat hij de opdracht niet echt zag zitten. De manager keurde zijn plan en de doorrekening van de scenario’s meteen af. Het gesprek verliep stroef en afwachtend. Zijn leidinggevende viel meteen met de deur in huis: “Ik had er meer van verwacht, vooral gezien jouw arbeidsvoorwaarden en ervaring.” Hij had zich nog nooit zó onbegrepen en afgeserveerd gevoeld. Met een brok in zijn keel verliet hij de vergaderruimte.

De ethiek van Big Data en AI: verleiding en angst

De ethiek bepaalt of je goed of fout zit vanuit een bepaald denkkader. Deze richting binnen de filosofie houdt zich vooral bezig met wat toelaatbaar gedrag is en welke vormen er zijn. Ethiek (of ook moraalfilosofie) is het deelgebied van de filosofie dat het begrip over goed en slecht handelen wil verbeteren, vastleggen, beargumenteren en ondersteunen. In dit artikel verkennen we het denkkader big data & ethiek, de impact van big data op klanten, de samenleving en waar de grenzen liggen. Van techniek valt in elk geval geen ethiek te verwachten. Tot slot presenteren we de 10 geboden van computerethiek.

Crash course ‘De intelligente, datagedreven organisatie’

Met deze crash course van auteur Daan van Beek kom je snel op vlieghoogte om de belangrijkste begrippen en uitgangspunten van intelligente, datagedreven organisaties te begrijpen.

Het bijbehorende unieke handboek voor Artificial Intelligence, BI en Data Science reikt je een compleet recept aan om jouw organisatie in 10 stappen intelligenter en meer datagedreven te maken. Maak nu gebruik van deze beknopte handleiding om beter voorbereid de volgende stap te nemen.

De 32 belangrijkste producten van een BI-team

Een intelligente, datagedreven organisatie laat zich niet verrassen. Ze is sensitief, slim, snel en wendbaar. Beslissingen neemt ze op basis van betrouwbare data. En die data is voor iedereen en altijd beschikbaar. Want in een wereld waar dagelijks nieuwe concurrenten op de loer liggen, markten verzadigd raken en de digitalisering nieuwe kansen biedt maar ook nieuwe uitdagingen opwerpt, zijn wekelijkse rapportages niet meer genoeg. Het BI-team kan veel meer producten leveren dan je denkt. Wij hebben ze voor jou geïnventariseerd. Het zijn er maar liefst 32. In deze blog vind je ze allemaal.

De 5 principes van Lean Management

Veel organisaties passen Lean Management inmiddels met succes toe. De kern van de leanfilosofie bestaat uit samenwerken en respect voor medewerkers. Je vraagt je misschien af of Lean Management ook iets voor jouw organisatie kan opleveren. Maar levert lean management wel genoeg rendement op? Dat is absoluut het geval, zeker als je een of meer van onderstaande noodsignalen leert herkennen. In dit artikelen presenteren we daarnaast de vijf basisprincipes van Lean Management.

Stop het veroordelingscircus!

Heb je al je beoordelings- en functioneringsgesprekken achter de rug? Tijdens coachingsgesprekken hoor ik hier veel klachten over. De hoeveelheid tijd en administratie vormen een probleem. Het is lastig om subjectieve oordelen te vermijden. En het levert vaak spanningen en frustraties op. Daarbij is er tijdelijk meer oog voor de problemen van vroeger in plaats van de uitdagingen van nu. Het zijn geluiden die ik regelmatig tegenkom en meemaak. Een jaarlijkse rituele dans waarin medewerkers, HRM-ers en managers elkaar gevangen houden. Om maar niet te spreken van de formulieren en systemen die ze dan vervolgens moeten bijwerken. En zo houden we elkaar aan het werk. Maar wat levert het op?

Hoe creëer je een innovatiecultuur?

Het zal je niet verbazen dat innovatie een erg lastig thema is voor gevestigde bedrijven en organisaties. Strategische, organisatorische en culturele factoren blijken bepalend te zijn voor succes bij innovatie in met name wat grotere ondernemingen. Wie de meest succesvolle bedrijven en organisaties van dit moment bekijkt, zal al snel een patroon herkennen in hun bedrijfscultuur en strategie. Zij zijn allemaal gericht op het leveren van innovatieve producten en diensten die een specifieke waarde hebben voor hun klanten. Denk dan aan bedrijven als Apple, fietsenwinkel.nl, Amazon, Netflix, Google, Tesla, 3M, Uber, Alibaba en Coolblue.

Digitale transformatie is blijven transformeren

Digitale disruptie en digitale transformatie staan volop in de belangstelling. Het meest spraakmakend is de digitale disruptie. Disruptie laat jouw business model als sneeuw voor de zon smelten. Dé klassieke voorbeelden zijn Uber en Airbnb. Inmiddels zijn er veel andere ondernemingen die ook proberen om met een disruptief businessmodel de gevestigde orde het nakijken te geven. Hierop een antwoord vinden is nog niet zo simpel.

6 redenen om géén data lake aan te leggen

In onze door technologie gedomineerde wereld geloven wij graag in vooruitgang. Maar soms vergeten we dat nieuw niet altijd beter is. Een goed voorbeeld hiervan is het fenomeen data lake. Letterlijk vertaalt: een meer aan data. Het is een hype in de wereld van Business Intelligence (BI) en Big Data. Veel bedrijven gingen er direct mee aan de slag. Maar was dit wel zo’n goed idee? Was het niet beter geweest eerst goed na te denken over wat je hiermee kunt bereiken? En heb je wel ervaren en volleerde vissers in huis die uit dat lake de meest interessante vissen kunnen hengelen?

Klantinzicht met Web Analytics

Ben je een retailer in de consumentenmarkt, dan is er een grote kans dat je een belangrijk deel van je business inmiddels online afhandelt. Het zoeken, vergelijken, bestellen en betalen van goederen gaat steeds meer online. Daarnaast gebruik je zeer waarschijnlijk het internet ook om promotie te maken voor jouw organisatie, nieuwe klanten te werven en de relatie met bestaande klanten te onderhouden. Bij al deze processen kun je jezelf afvragen of je wel voldoende inzicht hebt in het verkeer op je website en wat het gedrag van klanten en bezoekers je nog meer kan vertellen. Het gaat hierbij om waardevolle informatie waarmee je de relatie met bestaande klanten kunt verbeteren en de kans op nieuwe klanten kunt verhogen.

Gemeente R’dam: van platte data naar waardevolle inzichten

Het hoort bij elke grote gemeente: veel werkzoekenden met een recht op een uitkering. Maar wie zijn die mensen? Waar wonen ze? Hoe bewegen deze mensen zich door de gemeentelijke organisatie? Hoe ligt de verhouding tussen inspanning en het rendement? Hoe krijg je ze weer aan het werk? Is er sprake van recidivisten, en zo ja, zijn het er veel? Op die vragen wilde de Gemeente Rotterdam graag een antwoord. Met behulp van platte data en een BI tool bracht de gemeente het sociale domein in kaart. En dat leverde voor alle betrokkenen verrassende inzichten op waarmee ze de boer op gingen.

BI bij ProRail: in wissels zit het meeste geld

Op de vraag wanneer Business Intelligence voor het eerst binnen ProRail is gaan spelen, antwoordt Martin Zoontjens als ICT verantwoordelijk manager: “Dat was twee jaar geleden. De business begon ons steeds vaker te vragen om samengestelde informatie. De informatie was verdeeld over vele bronsystemen en een aantal organisatieonderdelen. Met die verdeeldheid nam de organisatie geen genoegen meer. We hebben nu dit jaar een grote stap gemaakt met het integraal ontsluiten van informatie in een KPI dashboard.”

Hoe Big Data de wereld van innovatie verandert

De opkomst van het internet, de sociale media en smartphones hebben ervoor gezorgd dat zich in onze samenleving een geheel nieuw inzicht heeft kunnen ontwikkelen. Namelijk het besef van de kracht en het nut van de enorme hoeveelheid gegevens die tegenwoordig wordt opgeslagen. We spreken van Big Data als de datasets zo groot en complex worden dat de gangbare datamanagementsystemen ontoereikend zijn voor de verwerking hiervan. De auteur Carlijn Sluis gaat in op de eigenschappen van Big Data, de twee vormen van Big Data innovatie en trekt 3 conclusies.

De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties

Wijsheid komt met de jaren wordt gezegd. Kan dit ook gelden voor organisaties? Hoe ouder hoe wijzer en slimmer? Er zijn voorbeelden van stokoude bedrijven. Ze vinden steeds het wiel opnieuw uit zoals IBM. Maar denk ook aan Brand (sinds 1340), Bols en Grolsch. Die bestaan al ontzettend lang en weten te overleven. Ze zijn een uitzondering. De disruptie is tegenwoordig groot en ontwricht de ene na de andere sector. In de jaren twintig van de vorige eeuw was de gemiddelde bedrijfsleeftijd 65 jaar, dat is nu slechts 15 jaar (Yale University). Het geeft overigens wel te denken dat in de top 10 van oudste bedrijven drie drankfabrikanten voorkomen.

Managementgedrag en het motiveren van medewerkers

De meest gestelde vraag tijdens managementtrainingen is: hoe krijg je je medewerkers in beweging? Als het maar werkt willen managers van alles doen: iets voor hen bedenken, instrumenten inzetten, hen naar een cursus sturen, hen overtuigen van het belang van ander gedrag, op de zeepkist klimmen, peptalk houden. Deze maatregelen zijn echter betrekkelijk willekeurig en succes is zeker niet gegarandeerd. Meer houvast geeft een intern communicatieplan tijdens het implementatieproces. Hierbij ga je van tevoren nadenken over de verschillende boodschappen die je wilt communiceren: de sense of urgency, het belang van ambitie en doelstellingen, het uitwerken van de doelstellingen en de gevolgen op de werkvloer, de vorderingen tijdens de rit en de eerste resultaten.

Top down & bottom up problemen en oplossingen

De zoekveldmethode op basis van het strategische informatieplan is van nature top-downgericht. Kenmerk van deze aanpak is dat je het organisatiebeleid systematisch en consequent per niveau ‘naar beneden toe’ vertaalt. De indicatoren ontwerp je in een klein gezelschap, bijvoorbeeld de directie of het management. Daarmee committeren ze zich. Het sterke punt van deze benadering is dat het management er de samenhang in het beleid mee kan versterken. Vooral als de top een nieuwe koers wil varen en je alle afdelingen hierop wil laten aanhaken, is deze ‘integrale’ route een logische keuze. Om uitvoering en consistentie van het nieuwe beleid in de gaten te kunnen houden, kan je verder een managementinformatiesysteem opzetten. Maar er kleven ook risico’s aan de top-down benadering.

Veranderkundige aspecten van de implementatie

Prestatiemanagement verbetert het proces van waardecreatie in organisaties op twee manieren. Er zijn managers die prestatiemanagement gebruiken om de strategische doelen te realiseren of de vitale problemen van hun organisatie op te lossen. Andere managers voeren prestatiemanagement vooral in om nieuwe kansen voor hun organisatie te creëren? Hoe? Door uit te lokken dat noodzakelijke innovaties en noodzakelijke veranderingen op tijd plaatsvinden.

Big Data toepassingen voor de overheid

De commerciële sector gaat vooral voor maximalisatie van winst en marges. Binnen de non-profit sector en overheid draait het niet om winst maar om bijvoorbeeld kwaliteit, veiligheid, welzijn en punctualiteit. En dat geeft de overheidssector een voordeel in Big Data trajecten. In de publieke ruimte is immers zoveel te doen met bijvoorbeeld sensoren, foto’s en open data. Het daarmee meer winst maken wordt alom als ‘cool’ ervaren. We kijken in dit artikel wat de overheid c.q. publieke sector met Big Data doet en wat er allemaal mogelijk is.

Continu verbeteren: van virus naar DNA

Er bestaan veel methodes, tools en inzichten als het gaat om continu verbeteren. Maar zelden worden deze met inzichten uit de wetenschap en praktijk gecombineerd. Te vaak kom ik nog tool- en taakgerichte implementaties tegen van bijvoorbeeld Lean, PDCA, Kaizen, Agile, Scrum, BPM, Procesmanagement en al het andere moois wat verbetermethoden en –filosofieën ons te bieden hebben. Om nog maar niet te spreken van de vele kwaliteitsmanagementsystemen die organisaties als kip zonder kop neerzetten en bijhouden. Met grote negatieve gevolgen van dien. Resultaat blijft uit en vervolgens gaat men ‘gewoon’ weer aan het werk of nog erger ze, draaien implementaties terug. Daarnaast neemt de motivatie af omdat de systemen en methoden afleiden van het ‘gewone’ werk (denk aan de zorgsector).

Vijf belangrijke Lean trends 2022

Aan de ene kant zijn er organisaties die al een tijd geleden begonnen zijn met de invoering van Lean. Ze zijn elke dag weer op zoek naar nieuwe “Lean kansen”. Aan de andere kant zie je organisaties die net beginnen, zoals in de zorg. Ze zijn bezig met experimenten en de maken de eerste resultaten mee. Voor de eerste groep wat meer ervaren organisaties leren wij uit de praktijk dat ze nog jaren verder kunnen verbeteren op basis van de Lean filosofie. Lean kent veel aspecten en lagen waarvan er vele onontgonnen blijven. Bijvoorbeeld het toepassen van 5S op de werkomgeving verslapt vaak. Ook de aandacht voor het meten van kleinere verbeteringen maar ook de grotere Kaizens neemt vaak af. Terwijl de organisatie juist de ervaring heeft dat dat allemaal heel krachtig werkt.

Dienstverlening die niet wordt gemeten is verdacht

Dr. ir. Huub Vinkenburg ontving onlangs van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement een onderscheiding voor zijn betekenis voor de (kritische) kwaliteitskunde in Nederland. Huub Vinkenburg promoveerde in 1995 op het proefschrift ‘Stimuleren tot perfectie; kritieke factoren bij het verbeteren van dienstverlening’. Door de redactie van Sigma (platform voor kwaliteit van de organisatie) werden een aantal vakgenoten, waaronder ik, gevraagd om te reflecteren op enkele stellingen van Huub Vinkenburg. Ik koos voor zijn stelling over de meetbaarheid van dienstverlening. Hier volgt mijn betoog dat in het blad Sigma (nr. 5, november 2015) wat beknopter is weergegeven.

Gemeente Zoetermeer aan de slag met PDCA

Gemeenten zijn bezig een slag te maken naar de burger en ondernemer toe. Centrale vraag daarbij is ‘Hoe kunnen we onze publieke waarde verder vergroten?’ Dit betekent dat effectiviteit, hogere prestaties realiseren, continu verbeteren en innoveren aan belang winnen. Deze competenties zijn voor de gemeente nodig om onder andere haar functie in de participatiesamenleving goed aan te kunnen tonen. Kortom, gemeenten moeten nieuwe wegen bewandelen. In dit klantverhaal presenteren we hoe we de Gemeente Zoetermeer hebben geholpen met PDCA, performance management, KPI’s en het belang van commitment en communicatie bij de implementatie.

Continu meten en verbeteren

Organisaties besteden tegenwoordig veel aandacht aan het thema ‘meten is weten’. Dit vertaalt zich naar omvangrijke rapportages en schitterende dashboards die beschikbaar komen op verschillende soorten ‘mobile devices’. Maar hoe helpen deze visualisaties jouw organisatie beter te presteren? In dit artikel verkennen we de problematiek van ‘grijp in voor het te laat is’ (KPI’s en dashboards gaan uit zichzelf niets verbeteren) en laten we zien dat PDCA en KPI’s onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Tot slot presenteren we 8 conclusies om van meten naar continu verbeteren te gaan.

Waarom elke controller alles van Big Data moet weten

Controllers houden zaken graag beheersbaar en proberen de organisatie met KPI’s in het gareel te houden. Vanuit een risicomanagementperspectief is dat begrijpelijk en ook verstandig, maar de moderne controller dient vandaag de dag zijn horizon te verruimen. Zo wordt hij of zij geacht bijvoorbeeld ook alles van Big Data te weten. Want traditionele KPI’s en begrippen als controleerbaarheid en beheersbaarheid moeten het veld ruimen voor Big Data en innovatie. Organisaties die die deze trends over het hoofd zien, lopen het risico de boot te missen.

Rotterdam op weg met informatiegestuurd werken

De gemeente Rotterdam wilde in 2014 meer samenhang brengen in alle BI-activiteiten. Gestart werd met een informatie-architectuur en een strategiebeschrijving. Een pilot rond voortijdige schoolverlaters, samen met Passionned Group, moet nu laten zien hoe het werkt in de praktijk. De pilot maakt deel uit van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ), waarbinnen Rijk, de gemeente Rotterdam, corporaties, zorginstellingen, schoolbesturen, bedrijfsleven, politie en Openbaar Ministerie keihard werken aan een gezonde toekomst voor Rotterdam Zuid. Samen zorgen deze partners ervoor dat opleidingsniveau, arbeidsparticipatie en woonkwaliteit in 20 jaar stijgen naar het gemiddelde van de 4 grote steden in Nederland.

De 7 grootste valkuilen in CRM en hoe er niet in te trappen!

Klantgericht ondernemen is cruciaal. Zeker in deze tijd waar consumenten steeds kritischer en assertiever worden en hun gram halen op social media. Je wilt als ondernemer cognitieve dissonantie en reputatieschade koste wat het kost zien te voorkomen. Alles draait dus om de juiste benadering van de klant. De afkorting CRM heeft in dit verband een bijna magische klank gekregen. Er is veel geschreven over klantgericht ondernemen, maar dit concept daadwerkelijk in de praktijk brengen blijft lastig. Datavervuiling bijvoorbeeld is een issue bij het actueel houden van een CRM-systeem. In dit artikel presenteert CRM-goeroe Dick Pouw de 7 belangrijkste valkuilen en geeft hij tips hoe je beste met CRM kunt omgaan.

Meer flexibiliteit met een procesarchitectuur

Werken met architecturen komt steeds vaker voor. Denk hierbij aan bedrijfsarchitecturen, procesarchitecturen of informatie- en applicatiearchitecturen. Maar kun je een procesarchitectuur als oplossing inzetten? En wat is het nut van procesdenken, procesmanagement en procesarchitectuur voor jouw organisatie? Hoe bereik je dan meer flexibiliteit met een procesarchitectuur? Bij wat voor vraagstukken kan je dit inzetten? In dit artikel verkennen we de definitie van een procesarchitectuur, de belangrijkste afstemmingsdoelen en de opbrengsten van een procesarchitectuur.

9 ijzersterke argumenten voor een datawarehouse

Steeds meer organisaties vragen zich hardop af wat het nut is van een datawarehouse en of het de investering wel waard is. Ook willen ze weten welke alternatieven er zijn. Want een groeiend aantal IT-leveranciers en enkele zogenaamde “experts” beweren dat het einde van het datawarehouse in zicht is. Bij leveranciers moet je overigens denken aan leveranciers van datawarehouse-appliances, data-virtualisatie tools en data discovery tools. Wij hebben echter een andere overtuiging. Het datawarehouse is volgens ons nog steeds hét kloppende hart van elke intelligente, datagedreven organisatie. Het datawarehouse vervult een aantal vitale functies.

PDCA als katalysator voor interne veranderingen

In september afgelopen jaar verzorgde mr. Leo Kerklaan van Passionned Group een tweedaagse incompany training op het gebied van PDCA voor 18 medewerkers van NedMag. Initiatiefnemer Aart Vollenhoven is Director Finance & Supply Chain van dit zoutmijnbouwbedrijf uit Veendam. “Ik vind dat we meer routine moeten krijgen in het gestructureerd implementeren van verbeterideeën.” De deelnemers aan de PDCA-training vonden het vooral interessant om bij elkaar in de keuken te kijken en te zien met welke uitdagingen andere teams worstelen en welke verbetervraagstukken zij inbrachten.

Business Intelligence moet flexibeler, sneller en goedkoper

Gaat het over agile Business Intelligence, dan gaat het vaak over scrum: het projectmanagement perspectief. Of het gaat over het idee dat BI de business meer agile kan maken: het business perspectief. Weinig aandacht is er nog om het BI proces zelf meer agile, sneller en goedkoper te maken. Vandaag de dag kan dat vrij eenvoudig. Dan moet je wel de traditionele bouwers van rapportenfabrieken en dashboardverzamelingen (vooralsnog) buiten de deur zien te houden. Waarom? Zij hebben dikwijls weinig belang bij zo min mogelijk rapporten en dashboards. Business Intelligence frameworks kunnen je hierbij helpen.

BI advies voor de Gemeente Delft

Bij de opdrachtgever wordt al jarenlang gewerkt met specifieke software voor rapportage en analyse. Eerst als aanvulling op operationele systemen, later is dat uitgegroeid tot een zelfstandige managementrapportage omgeving. Die omgeving kent een aantal verbetervlakken, waaronder responstijden, het beheer en het combineren van informatie uit verschillende bronnen. De huidige architectuur bestaat uit voornamelijk losstaande kubussen met daarop rapportages. Er wordt geen gebruik gemaakt van een datawarehouse. De gemeente Delft heeft de ambitie om door te groeien in volwassenheid op het vlak van BI, wanneer de middelen en budgetten daarvoor in verhouding staan met de opbrengsten.

De 10 Gouden Regels van de Lean Manager

Lean management is een continu-verbetermethodiek die in organisaties veel navolging heeft gekregen. Lean Management is erop gericht om met minimale middelen een maximaal resultaat te bereiken. Het minimaliseren van menskracht, middelen en energie en het tegengaan van verspillingen zijn daarbij onmisbaar. Daarbij hoort ook dat de Lean manager regelmatig impopulaire maatregelen dient te nemen. Als manager is hij of zij verantwoordelijk voor het welslagen van Lean. De Lean manager toont respect en geeft vertrouwen aan de Lean medewerker. Medewerkers krijgen de ruimte om te experimenteren met nieuwe processtappen. Fouten maken mag, want daar leert de organisatie juist van.

De 5 grootste valkuilen voor PDCA

Veel organisaties hebben steeds meer aandacht voor continu verbeteren en PDCA. Dat is niet zo vreemd. Want met deze zeer krachtige verbetermethodiek realiseer je veel betere prestaties. Dit blijkt uit ons landelijke PDCA-onderzoek. Daarnaast is PDCA in het hart van elk intelligent bedrijf aanwezig. Wil je succes bereiken met de PDCA-methodiek dan moet je goed opletten. Want het luistert erg nauw. Zonder inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren werkt het bijvoorbeeld helemaal niet. Een misstap is bovendien soms snel gemaakt. Als je niet oplet dreigt het gevaar dat je organisatie of team in een continu verbetertrauma raakt. En dan ben je verder van huis. Wees daarom alert op de 5 grootste PDCA-valkuilen.

Gemeente Den Haag en Passionned werken samen aan BI

Al enige tijd ondersteunen Daan van Beek en Wouter Huisman van Passionned Group een projectgroep van de gemeente Den Haag. Het doel is te komen tot een gemeentebrede business intelligence Roadmap. “Qua business intelligence staan we nog echt in de kinderschoenen,” zegt Ling-Po Shih, concernadviseur / projectleider Business Intelligence (BI) bij de gemeente. “In 2009 bleek uit intern onderzoek dat we destijds nog helemaal niet klaar waren voor BI. In 2013 hebben we dat onderzoek opnieuw gedaan. Nu zijn we zover dat we een BI Roadmap willen opstellen. Daar hebben we echter wel wat hulp bij nodig.”

Groothandel floreert dankzij Business Intelligence

Een wereldwijde groothandel in industriële automatisering, met ruim vijftig vestigingen en meer dan honderd agentschappen, levert duizenden producten en diensten rond het thema ‘motion en control’. De onderneming heeft diverse kwaliteitscertificaten zoals ISO 9001 en 14001 in de wacht gesleept en heeft ook de kwaliteit in de dagelijkse praktijk hoog in het vaandel staan. Rond de meest recente eeuwwisseling wordt er door de directie grondig nagedacht over een Performance Management model, om de kwaliteit en de klantgerichtheid nog verder op te voeren vanwege de steeds maar meer dynamische business-to-business markt en hevige concurrentie. Bekijk hier ook de case van de straalgroothandel en die van de farmaceutische groothandel.

vorige pagina
1
2
3
4
volgende pagina