Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 3 van 10

Maak kennis met alle invalshoeken van BI, Big Data & AI
Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 3 van 10
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility, decision management en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ bestellen.

De 7 grootste valkuilen in Big Data

De potentiële voordelen van Big Data zijn groot. Het kan nieuwe inzichten geven in consumentengedrag, het laat zien waar jouw organisatie efficiënter kan werken, het kan toekomstige veranderingen voorspellen en nog veel meer. Maar veel bedrijven storten zich in big data zonder voldoende voorbereid te zijn en trappen zo makkelijk in een van de vele valkuilen. Volgens onderzoek blijft ongeveer 60% van de Big Data-projecten hangen in de startfase. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie niet binnen die statistisch zo grote groep valt en wél scoort met Big Data?

Onderzoekers leggen ‘blind spots’ Nederlandse managers bloot

Nederlandse bedrijven laten nog een groot omzet- en winstpotentieel braak liggen. Het optrekken van de managementkwaliteit naar een hoger niveau kan gemiddeld leiden tot een vier procent hogere omzet en een maar liefst zeven procent hogere winst per werknemer. Tegelijkertijd is Nederland internationaal vergeleken al superefficiënt. Is het glas nu halfvol of halfleeg? Een samenvatting van een interessante studie met enkele opmerkelijke resultaten.

Numerus fixus nekslag voor datawetenschappen

De officiële opening van het academische jaar is meestal een feestelijke ceremonie die dit jaar enigszins werd overschaduwd door de inbreng van allerlei belangen- en koepelorganisaties die de spreekwoordelijke noodklok luidden. Met adviesbrieven, knelpuntenanalyses en opiniestukken proberen zij de politici en de publieke opinie te beïnvloeden. Wat is er aan de hand? Een aantal universiteiten heeft aangegeven de studentengroei voor de studie kunstmatige intelligentie en aanverwante studies als data science en business analytics vanwege capaciteitsproblemen niet meer aan te kunnen. Het komt nu aan op out-of-the-box denken.

Eén algoritme maakt zomaar 100 rapportages overbodig

Business Intelligence als hulpmiddel om ondernemingen en instellingen meer informatiegestuurd te laten werken heeft de tand des tijds glansrijk doorstaan. Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group, verrijkte de vakliteratuur al in 2004 met een bestseller over BI. BI als parapluterm voldoet volgens hem nog steeds en dekt zelfs de nieuwste ‘hypes’ rondom kunstmatige intelligentie en big data. Een gesprek over datagedreven werken en het behoedzaam balanceren tussen ‘oude’ BI-wereld en ‘nieuwe’ AI-wereld.

Een rooskleurige toekomst voor KPI’s

Van tijd tot tijd laait de discussie over het nut van KPI’s op. Zo stellen twee Insead-hoogleraren, S. David Young en Kevin Kaiser, dat KPI’s geen goede graadmeter zijn voor waardecreatie. Ze zouden zelfs waarde vernietigen*. Bovendien zorgen KPI’s voor perverse prikkels omdat mensen beloond worden op basis van diezelfde KPI’s.

Hoe een katoenfabrikant 10% waste reduceerde

Ook al zijn er al veel standaard tools, er blijven altijd specifieke oplossingen nodig. Nieuwe uitdagingen vragen om meer maatwerk. Deze katoenfabrikant had de grote wens om efficiënter te werken. Kritische vragen wakkerden die wens aan. Het productieteam vroeg zich af waarom doen we het eigenlijk zoals we het doen? Waarom gooien we zoveel goed materiaal weg? Kan dat niet anders?

De 7 meest beruchte blunders in Business Analytics

Enige tijd terug voerden we onderzoek uit naar de succesfactoren van Business Analytics. Uit het onderzoek kwam ook een lijst met blunders in Business Analytics projecten & BI trajecten naar voren. Die hadden we nog niet eerder gepubliceerd. Dit zijn de grootste blunders die je moet zien te vermijden.

Verbeter je KPI’s duurzaam met de PDCA-cyclus

De PDCA, met deze ogenschijnlijk simpele afkorting van vier actiegerichte begrippen kunnen bedrijven en instellingen zichzelf transformeren van een “domme” tot een intelligente, datagedreven organisatie. Deze nieuwe manier van werken heeft een directe impact op je klanttevredenheid, je marges en het welbevinden van je medewerkers. Tenminste als je consequent de PDCA cirkel kan laten draaien op alle niveaus in jouw organisatie. Maar hoe doe je dat en waar liggen de valkuilen?

Met het ontstaan van onze wereld was er ook data

Data is veelzijdig en kent vele gezichten. Het is overal aanwezig: van de betekenisloze binaire vormen in het hart van de computer tot betekenisvolle in een managementinformatiesysteem. Data loopt door de computer, het bedrijfsnetwerk, het internet, middleware en applicaties. Het is het basisingrediënt van heel veel computertoepassingen. Met het ontstaan van onze wereld was er ook data. De allereerste straling, het eerste sterrenlicht en de vroegste geluiden; het is allemaal te duiden als signalen en data.

Datagedreven werken in de media: alles voor de clicks

Marketeers, redacteuren en verkopers werkten tot pakweg het begin van deze eeuw weliswaar voor hetzelfde medium of dezelfde titel, maar lang niet altijd samen. Dat had vooral iets te maken met wat journalisten beschouwen als hun opdracht en met de journalistieke werkwijze. Een redactie moet onafhankelijk en ongehinderd haar werk kunnen doen. Niet gehinderd of beïnvloed door derden. Om dat te waarborgen hadden en hebben veel redacties een statuut waarin deze onafhankelijkheid is gezekerd.

Malaise in de media

De mediasector heeft het al geruime tijd zwaar te verduren. Voor de oorzaken van de financiële malaise in de mediasector moeten we enkele tientallen jaren terug, nog voor de komst van internet. Want al een decennium ervoor kregen kranten en tijdschriften te maken met dalende oplagecijfers. Consumenten namen steeds minder de tijd om te lezen, maar wendden zich voor nieuws en achtergronden tot de televisie en de radio.

Vacature: ambitieuze junior content engineer / marketeer

Passionned Group zoekt een content engineer met goed ontwikkelde journalistieke vaardigheden voor een vast dienstverband. Goede teksten schrijven en redigeren is jou op het lijf geschreven en WordPress kent voor jou geen geheimen. Je krijgt de unieke mogelijkheid om mee te werken aan het verder uitbouwen van onze contentinfrastructuur, een die leidend is in onze markt.

Het doel is te werken aan thought leadership op de terreinen waar Passionned Group leidend in is, of wil zijn. Je komt te werken in een klein, agile team waar creativiteit & innovatie, openheid en resultaatgerichtheid de boventoon voeren.

De 8 belangrijkste Business Analytics trends in 2018

De afgelopen 20 jaar is de verantwoordelijkheid voor Business Analytics binnen organisaties verschoven. Eerst viel BI onder de IT-manager, later werd het belegd bij een CIO of CFO. En soms viel het onder de CMO, de Chief Marketing Officer. Nu is het idee dat BI & analytics onder een Chief Data Officer (CDO) moet komen te vallen. Een van de onderzoeksbureaus voorspelde twee jaar terug dat 90% van de grotere organisaties een CDO zal hebben in 2019. Een rondgang onder onze grotere klanten maakt duidelijk dat dit percentage bij lange na niet wordt gehaald.

Diakonessenhuis stopt met ruim 100 KPI’s

Het Utrechtse Diakonessenhuis stopt met het aanleveren van ruim honderd kwaliteitsindicatoren aan het Zorginstituut Nederland. Volgens het ziekenhuis gebeurt er te weinig mee en het dus zonde van de tijd en moeite is. De adviseurs van Passionned Group begrijpen deze stap van het ziekenhuis heel goed. ‘Hulde voor een ziekenhuis dat zinloze bureaucratie uitbant.’

De OODA-loop op organisatieniveau

In het vorige blog hebben wij gesproken over de OODA-loop, in dit blog gaan wij hierop verder. De OODA-loop vertelt ons dat observaties worden vertaald in een mentaal plaatje. Het feedbackmechanisme zorgt ervoor dat nieuwe observaties tot een nieuw plaatje kunnen leiden. De consequentie hiervan is dat er een spiraal op gang gebracht kan worden van nieuwe concepten, ideeën over de strategie of de implementatie.

Advies: informatiegestuurd werken bij een gemeente

Bij een van de grotere gemeenten heeft Passionned Group onlangs advies uitgebracht over informatiegestuurd werken (IGW). Hieronder volgt een korte samenvatting van deze boeiende, complexe maar dankbare opdracht. De bevindingen zouden andere grotere of middelgrote gemeenten in ieder geval aan het denken moeten zetten.

Organisatorisch perspectief op BI-platforms

In de vorige blog ben ik ingegaan op de aanpak voor de selectie van een nieuw BI-platform. In het vervolg hierop zoom ik in op het organisatorisch perspectief.

Hoe je processen vertaalt in KPI’s

Dit artikel beschrijft een praktische methode voor BI-professionals, business- en informatieanalisten en controllers om op een systematische wijze tot goede KPI’s te komen. Ook voorziet de methode in de documentatie van deze KPI’s en maakt ze technisch implementeerbaar.

Aanpak voor een nieuw BI platform bij een groothandel

Een groothandel wil grote verbeteringen aanbrengen in de manier waarop zij stuurinformatie ontsluit uit het datawarehouse. Zij wil sneller over de juiste informatie beschikken. Met onder andere als doel de kwaliteit van de processen en die van de totale organisatie te verhogen. Het einddoel is een slimme, intelligente organisatie die informatie consequent gebruikt voor analyse en actie.

Snel en eenvoudig informatie ophalen en presenteren

In dit verslag wordt voor een retailer advies uitgebracht voor een nieuwe Business Intelligence front-end oplossing. Momenteel wordt gewerkt met een sterk verouderde versie van Business Objects. Onder andere daardoor is het niet mogelijk om snel en eenvoudig informatie op te halen en te presenteren. Het uitgangspunt voor de nieuwe oplossing is: betrouwbaarder, sneller en eenvoudiger informatie ontsluiten en presenteren. Zeker bij het meer klant- en marktgericht werken, met onder andere zorgconcepten, zullen deze uitgangspunten aan belang winnen.

Stappenplan voor migratie naar een nieuwe BI tool

Bij een groothandel in geneesmiddelen is gekozen om een nieuwe BI tool te kiezen en implementeren voor het distribueren en delen van stuurinformatie. Het bedrijf gebruikt nu Business Objects en wil daar van af. De selectie van de nieuwe tool kan worden afgerond zodra:

het referentiebezoek bij een andere groothandel een positief beeld geeft
er een internationale workshop heeft plaatsgevonden
er geen grote financiële inkoopvoordelen zijn voor wat betreft de aanschaf van Cognos

Vier must-do’s voor procesverbetering

Effectieve processen zijn processen die het procesdoel direct realiseren. Het proces voegt zelf geen rompslomp toe, integendeel: het kenmerk van effectieve processen is maximale doorstroming (‘flow’). Wat kan je doen om een bestaand proces meer effectief te maken?

De kwaliteit van informatievoorziening in de zorg

Het zorgbedrijf is een samenwerkingsverband van twaalf zorginstellingen en heeft de ambitie om gezamenlijk het Elektronisch Cliënt Dossier (ECD) inclusief bijbehorende ICT infrastructuur te standaardiseren. Het doel is om de kwaliteit van de informatievoorziening rondom het primaire zorgproces (sterk) te verbeteren. De regiegroep ICT heeft daarom een gedelegeerde opdrachtgever benoemd die een Request for Information (RFI) heeft uitgeschreven om een Programma van Eisen te formuleren voor het ECD.

De voor- en nadelen van de Data Vault

De kern van de Data Vault bestaat uit een modelleringstechniek voor een datawarehouse. Deze is bedacht door Dan Linstedt. De Data Vault slaat alle binnenkomende transacties op in een sterk genormaliseerde structuur. Ongeacht of deze gegevens integer en juist zijn: “100% of the data 100% of the time”. De Data Vault (DV) maakt onderscheid tussen feiten en de waarheid. Maar wie zit op de feiten te wachten?

Doorontwikkeling Business Analytics bij een ziekenhuis

Het ziekenhuis heeft de ambitie om de kennis, aandacht en prioriteit van BI verder te laten groeien. Een gedegen Business Intelligence (BI) roadmap en een toolselectieproces is daar onderdeel van.

Datagedreven werken bij een zorgverzekeraar

Een zorgverzekeraar wil een datagedreven organisatie worden. Daarnaast wil ze agile werken in de organisatie verder professionaliseren. Dit heeft zij al verankerd in haar strategie maar nog niet perfect doorgevoerd. Tegelijk wil het bedrijf geen schadebedrijf meer zijn maar een preventiebedrijf. Nu ziet het bedrijf het begeleiden van haar verzekerden in het zorgproces nog als haar belangrijkste kernproces. Zij wil toe naar een kernproces waarbij ze klanten begeleidt naar een gezonder leven. Een mooie ambitie.

De data scientist: deze superheld bestaat niet!

Het aantal vacatures voor de functie van Data Scientist groeit snel. Deze functionaris verovert in rap tempo een belangrijke plek binnen organisaties en de salarissen voor deze functie stijgen fors. Een onderzoek van het McKinsey Global Institute toont aan dat het gebrek aan analytisch ingestelde functionarissen, en managementtalent om Big Data succesvol in te zetten, momenteel één van de grootste uitdagingen is voor organisaties.

De waarde van de BSC voor de accountant en controller

De initiële ontwikkeling van de Balanced Scorecard (BSC) door Kaplan en Norton is vooral ingegeven door kritiek op het exclusieve gebruik van financiële informatie voor prestatiemeting van en in een organisatie. De nadelen hiervan zijn al eerder aangegeven. Voorts is gewezen op het toenemend belang van de immateriële activa.

Meer dan een simpel managementdashboard

Eerder heb ik uitleg gegeven over het beschrijven van de strategie met een strategy map. En ik ben ook ingegaan op het meten van een strategie met de balanced scorecard en indicatoren. Dit zijn feitelijk de harde voorwaarden om een strategie te kunnen monitoren. Aan de slag dus. De organisatie moet nu overgaan tot gerichte actie en het initiëren en uitvoeren van strategische programma’s. Maar hoe doe je dat nu?

De voor- en nadelen van de Balanced Scorecard

De Balanced Scorecard (BSC) is een bekend managementmodel voor het formuleren, communiceren, meten en managen van je organisatiestrategie. In de praktijk zien we naast de vele voordelen ook een paar nadelen. Om de Balanced Scorecard succesvol te kunnen invoeren en toepassen moet je de voor- en nadelen kennen. Juist op de nadelen ontstaan problemen bij de invoering. Of om die reden beginnen bedrijven er maar niet aan. Hierdoor falen organisaties in hun strategische initiatieven en het uitvoeren van hun strategie. Wanneer je aan de slag gaat met de BSC is het daarom belangrijk om goed de voor- en nadelen van het gebruik van de Balanced Scorecard te kennen.

International Bike Group wint Dutch BI & Data Science Award 2017

International Bike Group (Fietsenwinkel.nl) is op donderdag 7 december gekozen tot de Slimste Organisatie van Nederland. De vakjury had tijdens de finale van de Dutch BI & Data Science Award de keuze tussen ProRail, het Kadaster en International Bike Group. De jury van de Dutch BI & Data Science Award maakte zijn definitieve keuze bekend tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein.

Maak jij ons social-media-plan of ons contentmarketingplan?

Passionned Group zoekt een stagiair of een afstudeerder voor het maken en implementeren van een social-media-plan en een stagiair of een afstudeerder voor het maken en implementeren van een contentmarketingplan.

365 graden feedback heeft de toekomst

360 graden feedback is een uiterst nuttig instrument om inzicht te krijgen in iemands sterke, maar ook minder sterke kanten. Teamleden, collega’s buiten het team, medewerkers, het management, jezelf en tot slot interne en externe klanten geven je terugkoppeling op iemands functioneren. Regelmatig pas ik dit zelf toe in coachtrajecten waarin ik cliënten vraag om feedback te verzamelen over hun kwaliteiten, talenten en hun valkuilen. En ook als het gaat om input voor mijn eigen handelen en groei.

ProRail, Kadaster en Fietsenwinkel.nl in de finale Dutch BI & Data Science Award 2017

Spoorbeheerder ProRail, het Kadaster en International Bike Group (fietsenwinkel.nl) zijn de finalisten voor de Dutch BI & Data Science Award. Op 7 december strijden ze om de titel Slimste Organisatie van Nederland 2017.

Leren van je fouten? Dat kun je leren!

Hij had volgens hem een enorme fout gemaakt. Van tevoren dacht hij dat hij het goed had begrepen. Maar zijn manager had voor het gesprek al duidelijk laten weten dat hij de opdracht niet echt zag zitten. De manager keurde zijn plan en de doorrekening van de scenario’s meteen af. Het gesprek verliep stroef en afwachtend. Zijn leidinggevende viel meteen met de deur in huis: “Ik had er meer van verwacht, vooral gezien jouw arbeidsvoorwaarden en ervaring.” Hij had zich nog nooit zó onbegrepen en afgeserveerd gevoeld. Met een brok in zijn keel verliet hij de vergaderruimte.

De zin en onzin van Big Data

Ooit schreef de Amerikaanse schrijver Mark Twain: there are lies, big lies and statistics. Dit gaat ook op voor Big Data. Met andere woorden: je kunt door de hier beschreven analysetechnieken op een bepaalde manier te gebruiken alles aantonen, beweren en onderbouwen. Of juist ondermijnen. Hiervoor is alleen het juiste jargon nodig. En voldoende kennis om de andere partijen zand in de ogen te strooien. Dit is een beeld dat maar al te goed bekend is bij sceptici. Statistische technieken kun je zo gebruiken dat op voorhand al bekend is dat het gewenste antwoord eruit komt.

De ethiek van Big Data en AI: verleiding en angst

De ethiek bepaalt of je goed of fout zit vanuit een bepaald denkkader. Deze richting binnen de filosofie houdt zich vooral bezig met wat toelaatbaar gedrag is en welke vormen er zijn. Ethiek (of ook moraalfilosofie) is het deelgebied van de filosofie dat het begrip over goed en slecht handelen wil verbeteren, vastleggen, beargumenteren en ondersteunen.

7 tips voor een datagedreven Lean aanpak

Lean was tien jaar geleden al hot en blijft zijn nut bewijzen. Maar als je Lean nu wilt implementeren in jouw organisatie, kun je er nog meer voordeel uit halen door het te combineren met datagedreven werken. Je slaat twee vliegen in één klap: je kunt nog efficiënter én klantgerichter opereren. Zeven tips voor een succesvolle implementatie van datagedreven Lean.

Wat doe jij je team aan?

De waan van de dag heerst. Je rent met elkaar van de ene onderbreking naar de volgende. En je focus ligt voornamelijk op het afronden van belangrijke lijstjes van taken en activiteiten van bijvoorbeeld je corporate, product of sprint backlog (scrum). Het lukt niet om met het team echt zelforganiserend of resultaatgericht te werken. Teamleden werken regelmatig langs elkaar heen in plaats van met elkaar. Het gevoel overheerst dat je met elkaar achter de feiten aanloopt.

Crash course ‘De intelligente organisatie’

Met deze crash course kom je snel op vlieghoogte om de belangrijkste begrippen en uitgangspunten van intelligente, datagedreven organisaties te begrijpen. Het bijbehorende unieke handboek voor Artificial Intelligence, BI en Data Science reikt je een compleet recept aan om jouw organisatie in 10 stappen intelligenter en meer datagedreven te maken.

Figuur 1: De grote BI-cyclus bestaat uit drie stappen; registreren, verwerken en reageren

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST