Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 3 van 7


Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 3 van 7
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties

Wijsheid komt met de jaren wordt gezegd. Kan dit ook gelden voor organisaties? Hoe ouder hoe wijzer en slimmer? Er zijn voorbeelden van stokoude bedrijven. Ze vinden steeds het wiel opnieuw uit zoals IBM. Maar denk ook aan Brand (sinds 1340), Bols en Grolsch. Die bestaan al ontzettend lang en weten te overleven. Ze zijn een uitzondering.

De disruptie is tegenwoordig groot en ontwricht de ene na de andere sector. In de jaren twintig van de vorige eeuw was de gemiddelde bedrijfsleeftijd 65 jaar, dat is nu slechts 15 jaar (Yale University). Het geeft overigens wel te denken dat in de top 10 van oudste bedrijven drie drankfabrikanten voorkomen.

Veranderen kost moeite

Veranderen is lastig. In het bijzonder bij organisaties die van alles doen zoals de overheid. Met druk vanuit de samenleving om beter te presteren, zetten veel overheden zwaar in op digitale dienstverlening. Wat kan met internet, wat moet via het loket? Volgens de plannen zou minimaal 65% van de dienstverlening van de overheid digitaal moeten verlopen. En inwoners en ondernemers kunnen nu ook in veel gevallen via internet zaken doen met de overheid. Op het eerste gezicht geen slecht resultaat.
Voldoende uitdagingen

Voorwoord bij het boek Sturen naar een Intelligente overheid

In het boek “Sturen naar een intelligente overheid” van Daan van Beek wordt in vier delen stilgestaan bij de ontwikkelingen binnen de overheid op het vlak van klantgerichte en efficiënte dienstverlening. De geschetste ontwikkelingen zijn onontkoombaar. De overheidsorganisatie kan, zal en moet veranderen. De eisen die wij als samenleving stellen aan de overheid nemen alleen maar toe. Dat is ook eenvoudig te begrijpen: hoe groter, complexer, dynamischer en meer verweven een samenleving in elkaar zit, hoe hoger de eisen die wij stellen, aan de mensen en hun leven, aan de bedrijven en instellingen die dan bestaan, maar uiteraard ook aan de overheid. Voor de informatiesamenleving geldt dat nog veel meer dan voor de postindustriële samenleving. Dit boek biedt daar een interessante, uitdagende, maar vooral ook praktische blik op.
Hoe ziet de overheid er over 10 jaar uit?

De mens als succesfactor van jouw strategie

In een succesvolle en intelligente organisatie staat de mens centraal bij het uitvoeren en managen van je bedrijfsstrategie. Hoe hard je afspraken, procedures, processen en systemen ook zijn, het gaat erom dat je medewerkers goed en gepassioneerd met elkaar én met je systemen samenwerken om de strategie uit te voeren.

Dat is de belangrijkste slagings- of mislukkingsfactor in al je plannen. Helaas richten de meeste organisaties zich niet op deze typische mensenonderwerpen. Meestal zijn die uitbesteed aan een afdeling HRM. Daarmee krijgen die onderwerpen een rol in de kantlijn van de organisatie. En dit terwijl ze juist centraal zouden moeten staan!

Enterprise architecture: BI, workflow en enterprise portals

In een Enterprise Architectuur staat de vraag van de klant centraal. De processen dienen dusdanig te worden ontworpen dat ze de vraag en klantsituatie snel en grondig in kaart brengen: procesmanagement. Input voor deze processen is de klantvraag en het aanbieden en leveren van producten en diensten vormen de Output die deze vraag vervuld.

Om het product tot stand te brengen zijn er vervolgens middelen nodig (Enablers). Deze bestaan op hoofdlijnen uit Natuur, Arbeid, Kapitaal, Informatie en Techniek (ICT). Verder zijn er voorwaarden en beperkingen (Guides). Deze bestaan uit business rules, wet- en regelgeving, architectuurprincipes, normering en standaardisering.

Hoe werkt datagedreven marketing?

Het vakgebied Business Intelligence (BI) kent vele toepassingen in bedrijven. Eén daarvan ligt binnen de marketingafdeling, waar men de communicatie met bezoekers zeer gericht kan vormgeven door specifieke kennis over de bezoeker te gebruiken. Deze toepassing noemt men ook wel Behavioral targeting.

Deze toepassing omvat een scala aan tools en data science technieken (wat is data science?) die gebruikt worden door online uitgevers en adverteerders om de effectiviteit van advertenties en banners op de site te vergroten. Dit doen zij door informatie te gebruiken over het surfgedrag van de gebruiker of bezoeker. Het doel is om gerichter en directer in te spelen op specifieke interesses, wensen en behoeften van de klant die je kan afleiden uit het surfgedrag en de transactiehistorie.

Strategische positie volgens Porter

In het vorig artikel is het woord ‘strategie’ al meerdere malen gevallen. We praten er makkelijk over. Maar wat is strategie? Bedoelen we hetzelfde? Kim Warren definieert een strategie simpelweg als de manier waarop een organisatie haar doelstellingen wil bereiken. Maar er bestaan (veel) meer definities. Dat laat zien dat het begrip strategie niet makkelijk te vangen is.
Elementen in het proces van strategievorming

Strategische positionering

Een succesvolle strategie leidt tot het realiseren van toenemende omzet bij de doelgroepen en soms daarbuiten. Uiteraard hoopt de onderneming hiermee ook een stijgende winst te realiseren. Dit is weer afhankelijk van de kosten die de onderneming moet maken. De gedroomde strategie laat steeds een stijgende omzet en winst zien. Maar die droom wordt helaas wreed verstoord; aan alle mooie dingen komt een eind.

Wordt elke BI consultant een Data Scientist?

Het traditionele beeld van Business Intelligence (BI) is dat van een “club rapportenbouwers”, zoals een klant van mij dat onlangs verwoordde. Vanuit dat traditionele beeld is het profiel van de typische BI-consultant ontstaan. Een handige en bekwame rapportenbouwer die vooral veel kennis heeft van tools, methoden en technieken. Soms bemoeit hij of zij zich ook met het verzamelen van de business requirements van zijn klanten.

Managementgedrag en het motiveren van medewerkers

De meest gestelde vraag tijdens managementtrainingen is: hoe krijg je je medewerkers in beweging? Als het maar werkt willen managers van alles doen: iets voor hen bedenken, instrumenten inzetten, hen naar een cursus sturen, hen overtuigen van het belang van ander gedrag, op de zeepkist klimmen, peptalk houden.

Deze maatregelen zijn echter betrekkelijk willekeurig en succes is zeker niet gegarandeerd. Meer houvast geeft een intern communicatieplan tijdens het implementatieproces. Hierbij ga je van tevoren nadenken over de verschillende boodschappen die je wilt communiceren: de sense of urgency, het belang van ambitie en doelstellingen, het uitwerken van de doelstellingen en de gevolgen op de werkvloer, de vorderingen tijdens de rit en de eerste resultaten. Deze vorm van interne communicatie is enorm belangrijk. Waarom? Hij moet het gat dichten tussen ‘de kopgroep’, degenen die bedenken en beslissen welke kant het op moet, en ‘het peloton’ dat op de pedalen moet gaan staan om de veranderingen te doen slagen.

Wordt er naar mij geluisterd?

Bij de invoering van prestatiemanagement testen medewerkers altijd of ze ook invloed krijgen. Het gaat er niet om dat een medewerker geduldig wordt aangehoord, maar of er echt wordt geluisterd naar wat de persoon zegt. Wat ligt er meer voor de hand dan dat de mensen die hun gedrag moeten richten naar de stand van een indicator in de cockpit, betrokken worden bij de totstandkoming van die indicator.

Het belang van goede communicatie binnen prestatiemanagement

Goede communicatie kan veel zorgen wegnemen en weerstanden reduceren. De nieuwe interne spelregels worden dan sneller geaccepteerd. De belangrijkste communicatieboodschap die managers kunnen uitzenden is: ‘u kunt ons vertrouwen’. Dat vertrouwen moet natuurlijk wel worden waargemaakt.

Of het management vertrouwen krijgt hangt samen met de manier waarop het omgaat met de weerstanden. Managers moeten als professionals begrijpen dat weerstand volkomen normaal is. Van het invoeren van prestatiemanagement gaat onbedoeld altijd een zekere dreiging uit die een positieve opstelling blokkeert.

Top-down & bottom-up problemen en oplossingen

De zoekveldmethode op basis van het strategische informatieplan is van nature top-downgericht. Kenmerk van deze aanpak is dat je het organisatiebeleid systematisch en consequent per niveau ‘naar beneden toe’ vertaalt. De indicatoren ontwerp je in een klein gezelschap, bijvoorbeeld de directie of het management. Daarmee committeren ze zich. Het sterke punt van deze benadering is dat het management er de samenhang in het beleid mee kan versterken. Vooral als de top een nieuwe koers wil varen en je alle afdelingen hierop wil laten aanhaken, is deze ‘integrale’ route een logische keuze. Om uitvoering en consistentie van het nieuwe beleid in de gaten te kunnen houden, kan je verder een managementinformatiesysteem opzetten.

Veranderkundige aspecten van de implementatie

Prestatiemanagement verbetert het proces van waardecreatie in organisaties op twee manieren.

Er zijn managers die prestatiemanagement gebruiken om de strategische doelen te realiseren of de vitale problemen van hun organisatie op te lossen.
Andere managers voeren prestatiemanagement vooral in om nieuwe kansen voor hun organisatie te creëren? Hoe? Door uit te lokken dat noodzakelijke innovaties en noodzakelijke veranderingen op tijd plaatsvinden.

“Als de data eenmaal verzameld is, moet er ook een leerstructuur zijn”

Onlangs verscheen het boek ‘De wendbare organisatie – Agility based strategie in de praktijk’, het nieuwste boek van de hand van mr. Leo Kerklaan. Naast associate partner bij Passionned Group is Leo bedrijfskundige, jurist en schrijver van meerdere succesvolle managementboeken, waaronder ‘De cockpit van de organisatie’. Ter ere van de lancering van zijn nieuwste boek vertelt hij over de inzichten die erin naar voren komen, en geeft hij zijn kijk op de intelligente organisatie.

Leiders in BI & Analytics verstevigen hun marktpositie verder

Passionned Group houdt al jarenlang de markt voor Business Intelligence & Analytics nauwlettend in de gaten. Elk jaar brengen wij meerdere updates uit van ons wereldwijd gebruikte Business Intelligence Tools Survey en de Passionned Parabola voor BI & Analytics. De huidige editie van de survey is in maart 2016 weer compleet bijgewerkt met de laatste versies van de beschikbare BI-tools. De belangrijkste wijzigingen:
Yellowfin

BI onlosmakelijk onderdeel van de wendbare organisatie

Ook in 2016 sluiten zich weer ervaren en belangrijke mensen aan bij de Passionned Group. Onlangs voegden zich maar liefst twee associate partners bij ons groeiende team van gepassioneerde ‘slimmer werken’-consultants. Isaac Shawky is één van hen.

Isaac, een zeer ervaren business consultant en projectmanager met een sterke focus op Business Intelligence, opereert op het snijvlak van business strategie, business processen en de ondersteunende (ICT) technologie. Hij deed veel ervaring op in functies waar klantdata en klantprocessen centraal staan, zoals Marketing, CRM en Customer service. Tijdens een vraaggesprek maakten we nader kennis met Isaac.

Maike van Meulen: “het gaat tegenwoordig om human to human”

Ook in 2016 sluiten zich weer belangrijke en ervaren mensen aan bij de Passionned Group. Onlangs voegden zich maar liefst twee associate partners bij ons groeiende team van gepassioneerde ‘slimmer werken’-consultants. Maike van Meulen is één van hen.

Maike van Meulen studeerde International Hospitality Management in Leeuwarden en Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze is een gecertificeerd projectmanager met veel kennis van IPMA, PRINCE2 en Projectmatig Creëren. Maike heeft 15 jaar ervaring met project- en verandermanagement in de rol van consultant, trainer, coach en facilitator, en geeft graag colleges over het succes van project- en verandermanagement. Hieronder vertelt ze wat haar drijft.

Data Science in 2025

De wereld verandert continu en de grote invloed van data is haast voor ons allemaal merkbaar en voelbaar. Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord die door uitstekende inzet van integrale datasets mensenlevens redt. Een oliemaatschappij die pompen op de zeebodem voorziet van sensors zodat ze proactief onderdelen die kapot dreigen te gaan snel kunnen vervangen. Vliegtuigen die een veilige luchthaven moeten zoeken omdat de continue stroom van data uit de motoren een verdacht patroon laat zien.
Schoenen, sporters en stoeptegels

Passionned Proeverij ‘Wendbare organisaties in woelige tijden’

Op woensdag 13 april a.s. organiseert Passionned Group een unieke proeverij over ‘wendbare organisaties’. Hoe vaak wordt een organisatie niet verrast door plotselinge gebeurtenissen? De ontwikkelingen zijn turbulent en managers moet steeds vaker complexe strategische keuzen maken. Organisaties die niet slim en wendbaar zijn kunnen de veranderingen niet bijhouden. De houdbaarheid van de strategie valt nauwelijks meer uit te drukken in jaren.

Hoe kan Big Data waarde toevoegen?

Als de geschetste uitdagingen van Big Data goed worden aanpakt, door zaken relevant, behapbaar en toegespitst te houden, kun je van Big Data naar Right Data komen en vandaar Right Decisions nemen. Uiteindelijk ben je dan in staat om de 4 V’s van Big Data in je voordeel te laten werken; je gaat als organisatie meer en beter zien!

Volume: Je kunt meer zien
Velocity (snelheid): Je ziet ‘t sneller

Passionned Group zoekt Sales Talent

De gezonde groei van de Passionned Group zet ook door in 2016. Om deze groei verder te verstevigen zijn we op zoek naar een geboren Sales Talent (medior) voor 40 uur per week.
Over de Passionned Group
Passionned Group helpt kleinere en grotere organisaties bij het invoeren van slimmer werken en de kanteling naar een intelligente organisatie. Meer dan 250 organisaties hebben we al met succes geholpen met continu verbeteren, Data Science, Business Intelligence, KPI’s en strategietrajecten. Onze uitgebreide kennisbank, een management opleiding, advies en interim zijn hierbij belangrijke onderdelen. Lees meer over de missie en de geschiedenis van Passionned Group.

De 7 Business Intelligence trends van 2016

Steeds meer organisaties zien de voordelen van goede Business Intelligence en Analytics. Dankzij voortdurende innovatie is er met steeds meer data steeds meer mogelijk. Dat leidt tot nuttige en verrassende inzichten in zowel de particuliere als de publieke sector, die de verworven informatie steeds slimmer gaan gebruiken. Passionned Group ziet in de praktijk de volgende zeven Business Intelligence trends voor 2016.
1. Data Ethiek wordt cruciaal

Dienstverlening die niet wordt gemeten is verdacht

Dr. ir. Huub Vinkenburg ontving onlangs van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement een onderscheiding voor zijn betekenis voor de (kritische) kwaliteitskunde in Nederland. Huub Vinkenburg promoveerde in 1995 op het proefschrift ‘Stimuleren tot perfectie; kritieke factoren bij het verbeteren van dienstverlening’. Door de redactie van Sigma (platform voor kwaliteit van de organisatie) werden een aantal vakgenoten, waaronder ik, gevraagd om te reflecteren op enkele stellingen van Huub Vinkenburg. Ik koos voor zijn stelling over de meetbaarheid van dienstverlening. Hier volgt mijn betoog dat in het blad Sigma (nr. 5, november 2015) wat beknopter is weergegeven.

Lean expert Louis Brackel versterkt Passionned Group

“Lean brengt het beste in iedereen boven”

Passionned Group blijft groeien en werkt continu aan het verbeteren van de dienstverlening. Om een organisatie slimmer te laten werken, zijn de mensen van essentieel belang. Want nadat de processen slimmer zijn ingericht en het ‘Lean’-gedachtengoed is omarmd, moet de nieuwe werkwijze ook in het DNA van de organisatie worden verankerd. Zo moet er geleerd worden om van verticaal horizontaal te gaan denken en doen, en hun teams weer meer in de driver seat te brengen met behulp van informatie die er echt toe doet.

Veiligheidsregio NHN winnaar Slimste Organisatie van Nederland 2015

Levens redden dankzij slim gebruik van data analytics

Nieuwegein, 4 december 2015 – Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord is de grote winnaar van de Dutch Business Intelligence Award 2015 en mag zich terecht de Slimste Organisatie van Nederland noemen. De organisatie neemt een voorbeeldrol aan door met inzet van slimme datacombinaties en interactieve dashboards maar liefst 20 minuten tijdwinst te boeken in het proces van acute hartinfarctzorg. Datagedreven verbeteringen met grote menselijke en maatschappelijke impact, die zowel de vakjury als het publiek wisten te waarderen.

Proeverij ‘Informatiegestuurd werken & verbeteren’

De gemeentelijke organisatie staat voortdurend onder druk. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe verantwoordelijkheden en de vraag naar nieuwe perspectieven neemt toe. Denk hierbij aan:

De richtingen: procesgericht, informatiegericht, gebiedsgericht, burgergericht, resultaat- en prestatiegericht
Aan de manier van werken en sturen: vraaggestuurd, informatiegestuurd, datagedreven, et cetera
De roep om het uitbouwen van de regiefunctie en wendbaarheid in besluitvorming en uitvoering.

Informatie is pas informatie als de organisatie erdoor verandert

Informatie ‘vertelt’ ons meer over een situatie. Iets dat we nog niet wisten bijvoorbeeld. Informatie kan ook bevestigen of onze veronderstellingen wel of niet kloppen. Dan kunnen we besluiten om actie te nemen met de bedoeling om naar de gewenste situatie toe te sturen.

Ik wist al dat er vanavond een feestje was, maar nu ik hoor dat mijn favoriete band optreedt, besluit ik om er heen te gaan. Gaan of niet-gaan, doen of niet-doen; het zijn simpele keuzen. Besluitvorming is vaak ingewikkelder.

Traditionele BI-marktleiders in het nauw gedreven

Uit de Passionned Parabola™, een onderdeel van de jaarlijkse Business Intelligence Tools Survey van Passionned Group, komt onder meer naar voren dat de grote, traditionele IT-bedrijven gevaar lopen hun positie als BI-marktleider kwijt te raken. Ze missen focus.

De leveranciers die de beste posities bekleden in de Parabola, te weten SAS, MicroStrategy, Qlik, Tableau en Yellowfin BI, zijn stuk voor stuk bedrijven die zich volledig toeleggen op Business Intelligence en Analytics.

Zoetermeer kantelt van financial naar business control

Waarom elke controller alles van Big Data moet weten

Controllers houden zaken graag beheersbaar en proberen de organisatie met KPI’s in het gareel te houden. Vanuit een risicomanagementperspectief is dat begrijpelijk en ook verstandig, maar de moderne controller dient vandaag de dag zijn horizon te verruimen. Zo wordt hij of zij geacht bijvoorbeeld ook alles van Big Data te weten. Want traditionele KPI’s en begrippen als controleerbaarheid en beheersbaarheid moeten het veld ruimen voor Big Data en innovatie. Organisaties die die deze trends over het hoofd zien, lopen het risico de boot te missen.
Big Data vervangt traditionele KPI’s

Passionned Proeverij ‘Bekijk BI eens van de andere kant’

In de Passionned Proeverij ‘Bekijk BI eens van de andere kant’  op 26 augustus 2015 a.s. stellen wij een aantal uitdagingen van BI aan de orde. De groei van Business Analytics / BI is onstuimig en de markt wordt steeds veeleisender. Wij ervaren dat de BI-organisatie in toenemende mate onder druk komt te staan, beter moet presteren en een omslag dient te maken. Herkent u dit ook:

Het gevoel van regie verliezen: in de organisatie komen (opeens) allerlei projecten rondom Big Data / data mining naar boven zonder dat het BI-team hier van weet of invloed op kan uitoefenen. De verantwoordelijke BI functionaris voelt dat hij of zij de regie kwijt aan het raken is. Tegelijkertijd klagen gebruikers over de datakwaliteit.

Rotterdam op weg met informatiegestuurd werken

De gemeente Rotterdam wilde in 2014 meer samenhang brengen in alle BI-activiteiten. Gestart werd met een informatie-architectuur en het beschrijven van een strategie. Een pilot rond voortijdige schoolverlaters, samen met Passionned Group, moet nu laten zien hoe het werkt in de praktijk.

Gemeenten zien steeds vaker in dat hun aloude beleidscyclus, gebaseerd op meerjarige plannen, niet meer zo goed werkt. Er is daarnaast een groeiende noodzaak om flexibel te zijn en om te kunnen bijsturen aan de hand van beschikbare actuele gegevens. Willy Groenewold, senior adviseur informatiemanagement bij het CIO-office van de gemeente Rotterdam, heeft daarvoor de term ‘informatiegestuurd werken’ geïntroduceerd bij de gemeente. “Het is een wat waardevrijere term dan business intelligence, gekozen om een beetje los te komen van de techniek en het gevoel ‘dat is niet voor mij’.”

Minne van der Sluis van start bij Passionned

Sinds 1 april is Minne van der Sluis aan de slag als Associate Partner bij Passionned Group, waar hij zich wijdt aan vraagstukken rond Big Data, Data Science en Data Warehousing. “Met Big Data klanten in staat stellen beter naar hún klanten, producten en medewerkers te kijken en zo hun processen en hun resultaten te verbeteren en uiteindelijk de sprong te maken naar innovatie. Dat zijn de slagen die ik wil maken.”

De 7 grootste valkuilen in CRM en hoe er niet in te trappen!

Klantgericht ondernemen is cruciaal wanneer het om CRM en een juiste benadering van de klant gaat. Er is veel geschreven over klantgericht ondernemen, maar dit daadwerkelijk in de praktijk brengen blijft lastig. In dit artikel presenteert Dick Pouw de 7 belangrijkste oorzaken en worden tips gegeven over hoe je hiermee kunt omgaan.
Door Dick Pouw, associate partner Passionned Group

Als je succesvol klantgericht wilt ondernemen, dan moet duidelijk zijn waar je voor staat. De klantvisie moet inspirerend zijn voor medewerkers, klanten en andere stakeholders van een organisatie. Dit moet de stip op de horizon zijn, waar iedereen naar toe kan werken. Medewerkers, klantgerichte werkprocessen en ook de ondersteunende systemen moeten op dit doel gericht zijn.

Een onthutsend profiel van domme organisaties

In dit artikel wordt stilgestaan bij domme organisaties, wat kenmerkt hen en hoe kan hun zakelijke intelligentie worden verhoogd. Een doorbraak is nodig. Maar eerst een korte profielschets van de allerslimste organisaties van Nederland.

Hoe gedragen de allerslimste organisaties zich? Organisaties die in ons onderzoek (266 organisaties) uitmuntende resultaten wisten te behalen dankzij business intelligence – de slimmeriken – weten dat zij informatie consequent moeten gebruiken voor analyse en actie.

‘Het is bijna science fiction wat we met BI doen’

Elie van Strien is commandant van het Brandweerkorps Amsterdam-Amstelland. Twee jaar geleden werd zijn korps tot Slimste Organisatie van Nederland gekozen, dankzij een baanbrekende BI-innovatie: Brandweer Intelligence. Dit jaar neemt Van Strien zitting in de jury van de verkiezing van de Slimste Organisatie van Nederland 2015, georganiseerd door Passionned Group. Commandant Van Strien voelt zich een jongetje in de speelgoedwinkel van BI.

Hoe moet ik het juiste Business Intelligence platform kiezen?

Wij hebben allemaal gehoord dat Business Intelligence-projecten een hoge risicofactor hebben. De experts weten ons te vertellen dat tussen twee derde en driekwart van de BI-projecten niet tot de gewenste resultaten leidt en dat het aantal gebruikers blijft steken bij niet meer dan een kwart van het potentieel. Vreemd genoeg is dit de laatste 20 jaar niet of nauwelijks veranderd. De software is verbeterd, de machines zijn sneller geworden, client-server is vervangen door het web, we hebben iPad’s en andere mobiele devices, maar toch blijft men ontevreden met de Business Intelligence-platform die door ICT gekozen is en gaat men terug naar Excel-spreadsheets als een soort veilige haven.

Open source Business Intelligence in trek

Opnieuw maakt de BI-markt een opmerkelijke fase mee, door de overnames van drie grote BI-suites. Dat is op zich niet zo bijzonder in een markt die al jarenlang aan het consolideren is, maar in dit geval gaat het om open source software. Dat maakt het opmerkelijk.

De eerst opwellende vraag is er een van algemene aard: hoe kun je een product overnemen dat bestaat uit open broncode en een losse, alternatieve community? Dat kan door de support te vercommercialiseren en onder te brengen in een onderneming, die zorgt voor continuïteit.

9 IJzersterke argumenten voor een datawarehouse

Steeds meer organisaties vragen zich hardop af wat het nut is van een datawarehouse en of het de investering wel waard is. Ook willen ze weten welke alternatieven er zijn. Want een groeiend aantal IT-leveranciers en enkele zogenaamde “experts” beweren dat het einde van het datawarehouse in zicht is. Bij leveranciers moet je overigens denken aan leveranciers van datawarehouse-appliances, data-virtualisatie tools en data discovery tools. Wij hebben echter een andere overtuiging. Het datawarehouse is volgens ons nog steeds hét kloppende hart van elke intelligente organisatie. Het vervult een aantal vitale functies.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15