Ook vooruit kunnen kijken in het proces
Financiële indicatoren uit de huidige rapporten hebben slechts betrekking op een klein deel van het proces. En dat moest beter. “We moeten niet alleen omkijken, maar ook vooruit kunnen kijken in het proces. Dat was één van de belangrijkste doelstellingen om het Business Intelligence systeem te maken.” aldus Jan Maarten van der Meulen, partner bij Advisory en opdrachtgever.
Het ontdekken van de kritieke succesfactoren
Bij PwC gaat het erom dat medewerkers en managers de essentie en de kritieke succesfactoren kunnen ontdekken van de Advisory business. We hebben dan met elkaar samenhangende informatie nodig van het totale proces. Alleen zo kan integraal management en integrale planning op een hoger niveau gebracht worden.
Business Intelligence brengt vier systemen samen
In het gerealiseerde business intelligence systeem komen gegevens uit vier verschillende systemen samen:
- Het CRM systeem met prospects, klanten en opportunities.
- Het planningssysteem waar medewerkers zichzelf kunnen inplannen op opdrachten.
- Het HR systeem met allerlei gegevens van medewerkers.
- En het financiële systeem met de contractenadministratie, de geboekte uren, de opbrengsten en de kosten.
Data gelijkschakelen, rangschikken en presenteren
Deze gegevens zijn zodanig gelijkgeschakeld, gerangschikt en gepresenteerd dat partners, managers en medewerkers snel een compleet en betrouwbaar inzicht krijgen in:
- de stand van de opportunities en proposals;
- de impact daarvan op de planning;
- de sales funnel (wat moeten we nog realiseren volgens target en wat zit er in de pipeline);
- de geplande versus de gerealiseerde productiviteit;
- financiële informatie zoals omzet, gemiddelde tarieven en winstgevendheid.
Leegloop verminderen en tegelijkertijd de marge op peil houden
Jos Bucx is informatiemanager bij PricewaterhouseCoopers:
Door die stuurinformatie op slimme wijze te combineren, kunnen we de proposalscore en bezetting verbeteren, leegloop verminderen, terwijl tegelijkertijd de marge op peil kan worden gehouden
Belangrijke voorwaarde voor prestatieverbetering is wel dat men de stuurinformatie daadwerkelijk gebruikt voor analyse en actie, en de ontwikkeling van de organisatie.
Het is allemaal snel en soepel verlopen
De verankering daarvan in de organisatie zal de nodige tijd en aandacht vereisen. De opdrachtgever over het gerealiseerde business intelligence systeem:
Het ziet er mooi uit en ik ben tevreden met het resultaat. Het is allemaal snel en soepel verlopen
aldus Jan Maarten van der Meulen. Inmiddels zijn ook andere Lines of Services aangehaakt op het Business Intelligence systeem.
Heb je ook interesse in onze business intelligence-aanpak?
Passionned Group heeft PricewaterhouseCoopers begeleid bij het traject in de rol van projectmanager en adviseur. Voor meer informatie kun je vrijblijvend contact met een van onze consultants of associate partners opnemen.