Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 4 van 9


Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 4 van 9
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

Nieuw filmpje: De intelligente organisatie in 1 minuut!

Recent heeft Passionned Group een animatiefilmpje laten maken om helder te maken wat een intelligente organisatie is. Bekijk het resultaat hieronder en ontdek in 1 minuut de voordelen van een intelligente organisatie (inclusief succesfactoren). Wij helpen je graag die te realiseren.

Neem dan vrijblijvend contact met ons op!
Of bestel het boek ‘De intelligente organisatie’ (6e druk).

Nieuwe white paper over KPI’s: ‘Grijp in voor het te laat is’

Wanneer er vanuit een Performance Management initiatief een dashboard is opgeleverd, wordt er daarna soms door de makers verzucht: “Er gebeurt niets met de cijfers”. In deze gloednieuwe white paper schept senior consultant Rick van der Linden een glashelder kader om effectief te sturen op cijfers en de discussie daarover te ondersteunen.
De white paper direct downloaden.

Dat er soms niets gebeurd met de cijfers is uitermate jammer en kan vele oorzaken hebben. Eén van de oorzaken, die we dan het minst graag onder ogen zien, is dat de cijfers niet direct geschikt zijn om acties op uit te zetten, dat ze geen verklarend vermogen hebben, laat staan een voorspellend vermogen. Ze constateren slechts een feit.

Martijn Stuiver aan boord bij Passionned Group

Martijn Stuiver (40) is sinds begin dit jaar Director Continuous Improvement van de Passionned Group. Martijn is expert op het gebied van veranderingen en gedrag en gaat klanten van Passionned helpen zichzelf continu te verbeteren en te leren innoveren. “Veranderen is lastig,” zegt Martijn, “maar als het doel van de verandering samenvalt met het doel van het team, wordt het werk leuker en zijn de resultaten beter.”

Passionned levert nu ook Interim Managers en Specialisten

Bedrijven en organisaties die tijdelijk extra capaciteit of expertise nodig hebben kunnen vanaf begin 2015 bij Passionned Group terecht voor hoogwaardige specialisten en interim managers die optimaal binnen de organisatie passen. De interim managers behoren tot de top van hun vakgebied en zijn doordrenkt van het Passionned-DNA: ze zijn bevlogen, deskundig en resultaatgericht. De interim managers zorgen ervoor dat de veranderingen door de organisatie gedragen worden en daarmee een blijvend karakter krijgen.

Prof. Ko Achterberg versterkt Passionned Group

Dr. Ko Achterberg RA (1949) is meer dan 35 jaar organisatieadviseur. Daarnaast is hij even lang hoogleraar en docent aan respectievelijk de Vrije Universiteit te Amsterdam en de Erasmus Universiteit te Rotterdam (postmaster controller opleiding). Hij heeft achtereenvolgens studies voltooid in de bedrijfseconomie, belastingrecht en accountancy. Daarna is hij gepromoveerd op het onderwerp Informatiemanagement.

De 7 minuten klantcontact workout om slimmer te worden

We zijn in de eerste weken van het jaar weer vol enthousiasme begonnen met het in praktijk brengen van onze goede voornemens. Bovenin de top 10 van goede voornemens staat, bijna zoals gebruikelijk, meer bewegen en meestal gaan we daarvoor naar de sportschool. Wat we steeds vaker tegenkomen is, dat we te weinig tijd hebben en ‘het er dan maar bij laten zitten’.

De fitnesswereld heeft op deze trend ingespeeld en heeft een nieuwe manier bedacht om toch een workout te kunnen doen. Maar dan in veel minder tijd. De ‘zeven minuten workout’. Iedere dag een workout van maar 7 minuten, waarin je al je spiergroepen traint. Deze formule blijkt heel succesvol te zijn.

Zijn er nog klanten voor de ICT-organisatie?

Passionned Group helpt bedrijven klantgericht te worden door ze als het ware te injecteren met het Customer Care DNA. Volgens ons is klantgerichtheid in denken en werken voor ICT-organisaties een absolute voorwaarde om te overleven.

“Het is mijn eigen ervaring uit de praktijk, dat ICT-bedrijven als het ware blijven hangen in een technocratische oriëntatie en geen oog hebben voor de klant,” zegt Dick Pouw. “In andere domeinen dan de IT is zeer veel kennis en ervaring op het gebied van klantgerichtheid en customer care opgebouwd. Als dat DNA in de bestaande ICT-organisatie komt te zitten, zal dat de klassieke gap met de business dichten.”

De 6 Belangrijkste Trends in BI voor 2015

In de digitale economie draait alles om informatie. Steeds slimmer wordende organisaties verzamelen en analyseren data op structurele wijze om snel hoogwaardige fact based besluiten te kunnen nemen. Het toenemende belang en gebruik van informatie leidt tot nieuwe ontwikkelingen die een grote impact gaan hebben op Business Intelligence. Passionned Group ziet in de praktijk de volgende zes Business Intelligence trends voor 2015.

Vat je bedrijfsstrategie samen in 35 woorden!

Kun je jouw bedrijfsstrategie samenvatten in 35 woorden of minder? En zo ja, zouden je collega’s het op dezelfde manier formuleren? Het is onze ervaring dat weinig bestuurders en managers deze vraag bevestigend kunnen beantwoorden. En het valt ook op dat de bedrijven waar managers werken die het wel kunnen, toevallig vaak ook het meest succesvol in hun branche zijn.

Daartegenover staan de ondernemingen die geen heldere formulering van hun bedrijfsstrategie hebben. Die bedrijven maken dus geen heldere keuzes of ze durven dat niet. Ze vallen vaak in de categorie van bedrijven die het niet lukte om hun strategie te implementeren. Of  erger nog, die eigenlijk nooit een (duidelijke) strategie gehad hebben. In dit soort bedrijven ontstaan vragen als:

Compleet vernieuwde editie van de ETL Tools Survey

De ETL Tools & Data Integration Survey van Passionned Group bestaat al sinds 2003 en is een 100% leveranciersonafhankelijk vergelijkingsrapport en marktanalyse. Wereldwijd gebruiken honderden organisaties het rapport om in korte tijd de beste keuze te maken voor een ETL tool of data integratie oplossing. Onlangs verscheen de editie van december 2014. “Niet alleen een update, maar in feite zijn alle onderdelen gereviseerd”, zegt samensteller Rick van der Linden van Passionned Group.

Wie verdient de titel ‘Slimste organisatie van 2015’?

De afgelopen jaren zag de vakjury van de verkiezing van De Slimste organisatie van Nederland (Dutch BI Award) een groot aantal bijzonder slimme organisaties de revue passeren. Jury en publiek werden overrompeld door de vindingrijkheid waarmee organisaties de traditionele grenzen van Business Intelligence doorbraken.

Stuk voor stuk innovaties in de informatievoorziening met een meer dan positief effect op de doelstellingen van de organisatie. En de ontwikkelingen op BI-gebied voltrekken zich in dit digitale tijdperk in een razend tempo. Bijna dagelijks horen en lezen we over oplossingen die de fantasie prikkelen.

Business Intelligence moet flexibeler, sneller en goedkoper

Gaat het over agile Business Intelligence, dan gaat het vaak over scrum: het projectmanagement perspectief. Of het gaat over het idee dat BI de business meer agile kan maken: het business perspectief. Weinig aandacht is er nog om het BI proces zelf meer agile, sneller en goedkoper te maken. Vandaag de dag kan dat vrij eenvoudig. Dan moet je wel de traditionele bouwers van rapportenfabrieken en dashboardverzamelingen (vooralsnog) buiten de deur zien te houden. Waarom? Zij hebben dikwijls weinig belang bij zo min mogelijk rapporten en dashboards. Business Intelligence frameworks kunnen je hierbij helpen.

Nieuwe update BI Tools Survey verwelkomt Birst

De Business Intelligence Tools Survey van Passionned Group bestaat sinds 2007 en is een 100% leveranciersonafhankelijk vergelijkingsrapport en marktanalyse. Wereldwijd gebruiken honderden organisaties deze unieke BI-gids om in korte tijd de beste keuze te maken voor een Business Intelligence tool / platform. Je krijgt direct inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van de diverse tools. Je bespaart kostbare tijd en krijgt direct inzicht in het platform dat het beste past bij jouw bedrijf en situatie. De BI Tools Survey wordt per jaar een aantal malen geactualiseerd. Onlangs verscheen de update van september 2014.

Passionned doceert BI & Analytics aan Tilburg University

Vorige jaar startte TIAS, een aparte divisie voor executive teaching van Tilburg University, met een executive programma voor IT Consulting. Van de 10 modules is er één gewijd aan Business Intelligence. Prof. dr. Piet Ribbers vroeg Passionned het leeuwendeel van de BI-dagdelen voor zijn rekening te nemen. “Een hele mooie uitdaging en een hele eer”, aldus Daan van Beek.

TIAS biedt een aantal programma’s die IT-gerelateerd zijn. De studenten zijn doorgaans dertigers met een jaar of 5 werkervaring die graag een extra MSc-diploma of een ander door de praktijk gewaardeerd diploma willen halen. Het programma IT Consulting is gericht op diegenen die zich op dat vlak willen bekwamen. Het programma is ontstaan naast het bestaande programma van IT Auditing. Er is een gemeenschappelijke instroom voor IT Auditing en IT Consulting, na ongeveer een jaar splitsen de beide groepen zich.

Dick Pouw versterkt team van Passionned Group

Per 1 september 2014 is Dick Pouw (52) toegetreden tot de Passionned Group. Dick brengt grote ervaring mee op het gebied van het doorvoeren van veranderingen in organisaties, het overbruggen van de kloof tussen business en IT, en klantgericht werken. Hij deed dat vooral in diverse IT-managementfuncties bij de Telegraaf Media Groep. “Ik ben geen hardcore IT-er. Mijn kracht is het vertalen van plannen naar de praktijk,” zegt hij. “Je kunt een nieuwe aanpak prachtig op papier zetten, maar het gaat erom het op de juiste manier in de organisatie te implementeren.”

Nieuw: KPI-workshop!

Kritieke Prestatie Indicatoren vormen de kern van de intelligente organisatie en beïnvloeden de bedrijfsresultaten in hoge mate. Het vinden van de echte, zuivere KPI’s is echter geen eenvoudige opgave: ze zitten vaak ‘verstopt’ in de operationele processen.

Eenmaal in het vizier vormen KPI’s een perfect ‘early warning system’ voor toekomstige prestaties en waarschuwen bij een slechte score ten opzichte van de doelen van de organisatie. In een nieuwe workshop laat Wouter Huisman, management consultant bij de Passionned Group, u op een heel toegankelijke en laagdrempelige manier kennismaken met KPI’s en de bijbehorende kritieke succesfactoren.

Waarom heeft het BI-team vaak hogere ambities dan de business?

Deze vraag houdt ons bij Passionned Group al lang bezig. Gebaseerd op onze kennis en praktijkervaringen ontwikkelde collega Rick van der Linden het concept van disharmonische ontwikkeling van BI. We zien vaak dat ambities van een Business Intelligence afdeling verder reiken dan die van de interne klanten. Ook zien we dat de verwachtingen van interne klanten niet worden waargemaakt door de resultaten die de Business Intelligence afdeling levert.

BI advies voor de Gemeente Delft

Bij de opdrachtgever wordt al jarenlang gewerkt met specifieke software voor rapportage en analyse. Eerst als aanvulling op operationele systemen, later is dat uitgegroeid tot een zelfstandige management rapportage omgeving. Die omgeving kent een aantal verbetervlakken, waaronder responstijden, het beheer en het combineren van informatie uit verschillende bronnen.
Geen datawarehouse
De huidige architectuur bestaat uit voornamelijk losstaande kubussen met daarop rapportages. Er wordt geen gebruik gemaakt van een datawarehouse. De gemeente Delft heeft de ambitie om door te groeien in volwassenheid op het vlak van BI, wanneer de middelen en budgetten daarvoor in verhouding staan met de opbrengsten.

Sentimentanalyse wijst uit: BI heet nog steeds gewoon Business Intelligence

Passionned Group heeft haar Business Intelligence Tools Survey uitgebreid met een nieuw element. De zojuist verschenen editie 2019 bevat naast de gebruikelijke uitgebreide analyse van functionaliteiten van de tools en kenmerken van de Business Intelligence-leveranciers, nu ook een Sentiment Analyse.

De aanleiding daarvoor is de door veel leveranciers ingenomen stelling dat Analytics het nieuwe BI zou zijn. In vele publicaties en presentaties wordt gepromoot om de term BI naar het archief te verwijzen en voortaan alleen nog te spreken van Analytics.

De 5 grootste valkuilen voor PDCA

Veel organisaties hebben steeds meer aandacht voor continu verbeteren en PDCA. Dat is niet zo vreemd. Want met deze zeer krachtige verbetermethodiek realiseer je veel betere prestaties. Dit blijkt uit ons landelijke PDCA-onderzoek. Daarnaast is PDCA in het hart van elk intelligent bedrijf aanwezig. Dat zie je ook terug bij Fietsenwinkel.nl. Zij sleepten onlangs de prestigieuze titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ in de wacht.

Gemeente Den Haag en Passionned werken samen aan BI

Al enige tijd ondersteunen Daan van Beek en Wouter Huisman van Passionned Group een projectgroep van de gemeente Den Haag. Het doel is te komen tot een gemeentebrede business intelligence Roadmap. “Qua business intelligence staan we nog echt in de kinderschoenen,” zegt Ling-Po Shih, concernadviseur / projectleider Business Intelligence (BI) bij de gemeente. “In 2009 bleek uit intern onderzoek dat we destijds nog helemaal niet klaar waren voor BI. In 2013 hebben we dat onderzoek opnieuw gedaan. Nu zijn we zover dat we een BI Roadmap willen opstellen. Daar hebben we echter wel wat hulp bij nodig.”

KPI’s zitten in het hart van elk bedrijf, ook in die van u!

Veel organisaties hebben steeds meer aandacht voor de kritieke prestatie indicator (kpi). Dat is niet verwonderlijk want het is een zeer krachtige managementtool en kpi’s zitten in het hart van elk bedrijf, ook in die van u.

Echter, kpi’s luisteren erg nauw. Een misgreep is soms snel gemaakt. Daarom attenderen we u graag op het gloednieuwe artikel ‘De 5 grootste KPI-blunders’ en bieden we u de mogelijkheid om een kpi-opleiding te volgen.

De juiste dingen juist doen

In mijn vorige bijdrage ben ik ingegaan op de elementen waaruit de strategiekaart is opgebouwd. In deze bijdrage wil ik ingaan op de verschillende manieren waarop we een strategiekaart kunnen lezen en samenstellen.

Een mogelijkheid om te komen tot de juiste kritieke succes factoren is het definiëren van een strategiekaart: de juiste dingen juist doen. Een strategiekaart laat door middel van een aantal aandachtsgebieden zien hoe een organisatie (-onderdeel) een transitie wil doormaken. De strategiekaart is meestal opgebouwd uit 4 niveaus die elkaar volgtijdelijk kunnen versterken. Als we een strategiekaart scherp neerzetten zijn we vervolgens ook beter in staat de juiste metingen hiervoor te definiëren.

De 7 kenmerken van onvervalste KPI’s

Niet alle indicatoren zijn zuivere KPI’s. Het vinden van de juiste KPI’s voor jouw bedrijf is soms zoeken naar een speld in een hooiberg. Om deze zoektocht te vergemakkelijken, hebben we voor jou de 7 kenmerken beschreven van echt onvervalste KPI’s. Zodat je sneller weet waar en hoe je ze kunt vinden en er vervolgens op kan bouwen. Want wie wil nu niet sturen op basis van een betrouwbaar stuurplan en KPI’s die je blindelings kunt vertrouwen en geen bijwerkingen veroorzaken.

E = MC2 met echte KPI’s

Het verschil tussen een echte KPI en geen KPI is glashelder te maken door te kijken naar Einsteins’ speciale relativiteitstheorie. Echte onvervalste KPI’s (E) hebben directe impact op de drie belangrijkste resultaatgebieden van een organisatie (MC2). Denk dan aan winst, medewerkers- en klanttevredenheid. Gewone indicatoren zoals omzet of marge hebben dat niet, of pas met grote vertraging.

Neem bijvoorbeeld schooluitval, het voortijdig schoolverlaten (VSV). Een student schrijft zich in voor een MBO-opleiding maar haakt na twee jaar af.

De 5 grootste KPI-blunders

Veel bedrijven en (overheids)instellingen hebben steeds meer aandacht voor de key performance indicator (KPI). Dat is logisch want het is een krachtige tool voor managers, verbeterteams en controllers. Bovendien zitten KPI’s in het hart van elke organisatie, ook in die van jou. De kunst is om die te vinden.

Het bepalen van KPI’s en SMART doelen luistert erg nauw. Een misgreep is snel gemaakt. Of voor je het weet heb je er veel te veel van. We hebben voor jou de 5 grootste KPI-blunders en valkuilen op een rij gezet. Zodat je die in de toekomst kunt vermijden.

Realiseer een KPI-rendement van 200%

Een grote woningcorporatie in het Oosten van het land staat te boek als een innovatieve vastgoedonderneming met stevige ambities. Ze opereert in een dynamische markt en mede daarom is de overgang van een meer taak- naar een volledig procesgeoriënteerde organisatie in gang gezet.

Doelstellingen daarbij zijn slimmer organiseren, lean processen en meer sturen op de kritieke succesfactoren. Daarbij loopt de onderneming vooruit op maatregelen die naar verwachting de komende jaren vanuit de landelijke en Europese overheid komen. En die zullen financiële consequenties kunnen hebben.

Strategy mapping: de scorecard voorbij

Een strategie neergezet in een goede strategy map kan een duurzaam concurrerend voordeel betekenen. Maar alleen als je er voor kunt zorgen dat de activiteiten die je kiest anders zijn of op een andere manier uitvoert dan de concurrentie.

Volgens Porter is het lastiger voor een concurrent een verzameling met elkaar verbonden activiteiten te evenaren dan alleen maar een bepaalde verkooptechniek of  proces/product te imiteren.  Marktposities die zijn bereikt op een samenspel van activiteiten zijn veel duurzamer dan posities die zijn gebaseerd op losse activiteiten. De strategy map kan je hierbij helpen om duurzaam concurrerend te worden. In een zestal mini-artikelen zal ik uitleggen hoe dit werkt.

Ontwikkelen van het KPI-systeem

Bij het ontwikkelen van een KPI-systeem moet je de zoekvelden identificeren en daarna vertalen in één of enkele maatstaven. Daarna zijn de normen, eventueel met gradaties en toleranties, vastgesteld. Wanneer je hieraan een meetsysteem koppelt, kun je gaan draaien.

In de praktijk betekent dat het maken van duidelijke afspraken over wijze en frequentie van meten, KPI-rapportage en voorbeelden, vormgeving en startdatum van een indicator. Stuk voor stuk zijn dit belangrijke zaken. Eén kleine relativering van onze opdeling van het Meetplan (maatstaf, norm, meetsysteem en rapportage) is hier nog wel op zijn plaats.

De mogelijkheden van Gaming in Performance Management

Een goed ontworpen Performance Managementsysteem heeft treffende overeenkomsten met een goed ontworpen spel. Senior consultant Mark de Kort schetst in dit artikel hoe kruisbestuiving tussen performance management en de gamewereld kan worden verkregen.

Een goed ontworpen Performance Managementsysteem heeft treffende overeenkomsten met een goed ontworpen spel. Hieronder schets ik hoe we kruisbestuiving kunnen bereiken tussen performance management en de gamewereld.

Gratis white paper – Van proces naar KPI: een praktische werkmethode

Eén van de voordelen van goede Business Intelligence is dat iedere gebruiker zonder moeite direct de voor hem of haar relevante informatie op het scherm ziet, 100% bijgewerkt, interactief en snel.

In het Business Intelligence Framework legt u voor elke organisatierol vast welke informatie deze nodig heeft in welke vorm en op welk moment in het bedrijfsproces. Het Business Intelligence Framework vormt de solide basis voor de inrichting van de Business Intelligence omgeving.

Passionned Group verwelkomt Mark de Kort

Per 1 januari 2014 is Mark de Kort (49) toegetreden tot de Passionned Group. Zijn kwaliteiten op het gebied van Business Intelligence liggen vooral bij Performance Management, en het ontwerpen en toepassen van management games.

Mark heeft ruim 20 jaar ervaring op het gebied van Performance Management. In 1993 startte hij het bedrijf EFM Software, dat het zelf ontworpen en gebouwde managementsoftware Bizzscore in de markt zette, een platform voor wat nu Performance Management zou heten. Tien jaar later richtte hij een nieuwe onderneming op als reseller van onder meer Bizzscore, maar met de nadruk op daarbij behorende consultancydiensten.

Boek ‘The Intelligent Organisation’ is uit!

Daan van Beeks bekende boek ‘De Intelligente Organisatie’ beleefde onlangs de vierde geheel herziene en uitgebreide druk. De intelligente organisatie’ is hét handboek om te komen tot een solide en succesvolle Business Intelligence-infrastructuur en bijbehorende sociale infrastructuur die er werkelijk toe doen.

Daarnaast verscheen de Engelse versie bij uitgeverij Vandeplas-Grether Publishing BV onder de titel: “The Intelligent Organisation – using Business Intelligence for organisational development and better performance”.

Hoe kun je het effect van de strategievorming maximaliseren?

Strategievorming kan op totaal verschillende manieren kan plaatsvinden. Er is kennelijk geen ‘one best way’. De vier kwadranten met de strategiescholen sporen managers aan zelf een keuze te maken afhankelijk van hun eigen situatie. Ondanks de verschillen denk ik dat er ook conclusies worden getrokken die in vrijwel alle situaties van toepassing zijn. Met deze conclusies geef ik aan hoe strategievorming in een organisatie effectiever kan plaatsvinden.

De juiste KPI’s kiezen

Bijna altijd is het mogelijk om één zoekveld met meerdere KPI’s meetbaar te maken. Eenmaal in die luxe positie moet er een keuze worden gemaakt. Ook hier geldt echter weer dat het niet mogelijk is om met wiskundige zekerheid de juiste maatstaf te kiezen. In veel gevallen is dat, naar onze ervaring, niet eens zo heel erg van belang. Meestal is het belangrijker om op de trend te letten dan op de absolute waarde van een indicator.

De norm van een KPI vaststellen

Na het bepalen van een KPI, kunnen we gaan meten. Als we de eerste waarnemingen in handen hebben, is dat het begin van het zichtbaar maken van de resultaten. We maken er wellicht mooie grafiekjes van en bespreken ze met onze collega’s. Al snel ontspint zich dan een discussie rondom de vraag of we nu tevreden mogen zijn met de behaalde resultaten. Stel dat je de klanttevredenheid meet en dat de score een 6 is. Is dat reden tot tevredenheid of reden tot zorg?

De maatstaf bepalen

De zoekvelden in het Informatieplan zijn te beschouwen als de onderwerpen waarin we sterk geïnteresseerd zijn. Zó sterk dat we onze resultaten of de stand van zaken op deze gebieden zichtbaar willen maken met behulp van indicatoren.

In geval van de Balanced Scorecard worden de zoekvelden als kritieke succesfactoren aangeduid. Wat kritiek is voor de organisatie, moet worden beheerst en dus meetbaar worden gemaakt. Daarvoor gebruiken we prestatie-indicatoren (PI). Een indicator bestaat uit twee delen: een maatstaf en een norm.

Ontdek de succesfactoren van Analytics op 19 t/m 21 maart a.s.

Je wilt maximaal rendement behalen op jouw Business Intelligence systemen en organisatie? Neem dan deel aan ‘de 3-daagse Business Intelligence opleiding van Passionned Group’ van 19 t/m 21 maart a.s. Bij inschrijving ontvang je gratis de spiksplinternieuwe druk van het BI-boek ‘De intelligente organisatie’. Dit standaardwerk voor Business Analytics & Data Science is in 2018 compleet herzien.

In drie dagen komen alle Business Intelligence elementen die nodig zijn voor succesvolle procesverbetering aan de orde. Deelnemers die onze driedaagse opleiding volgden, bleken heel goed in staat om, de weken erna, in hun Business Intelligence project de juiste stappen te zetten.

Managers ontwikkelen de strategie

In het boek De cockpit van de organisatie willen we verduidelijken hoe je met behulp van de Organisatiecockpit een strategie meetbaar kunt maken. We zouden dus afstand kunnen nemen van de vraag hoe een strategie te ontwikkelen.

Voor het opstellen van een Organisatiecockpit is het immers voldoende dat de organisatie op een zeker moment in de tijd een strategie heeft. Maar een boek over strategisch prestatiemanagement schrijven zonder ‘kleur te bekennen’ is niet mogelijk. Want bij strategievorming beïnvloeden inhoud en proces elkaar. Dat is ook de reden dat de leiding van een intelligente organisatie probeert inhoud en proces elkaar te laten versterken.

CFO van de oude stempel nekt modern datawarehouse

Laatst was ik uitgenodigd bij een MT-vergadering van een financiële dienstverlener. Zij vroegen mij om een heldere visie te geven over een specifiek Business Intelligence-vraagstuk. Naast de CEO en verschillende managers was ook de CFO van het bedrijf aanwezig. Hij beklaagde zich over het feit dat de cijfers uit het datawarehouse nooit aansloten op zijn boekhouding. Hij wilde één versie van de waarheid, wat op zich te prijzen is.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15