Blog over de I/O | Succes met analytics

Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 4 van 10

Maak kennis met alle invalshoeken van BI, Big Data & AI
Blog over Intelligente, datagedreven organisaties: pagina 4 van 10
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Dit is de blog van de consultants van Passionned Group over intelligente, datagedreven organisaties. Wij schrijven hier over allround vision & strategie, analytics & BI, agility, decision management en continu verbeteren. Verder kun je hier meer te weten komen over onze events, people en de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ bestellen.

Als elke seconde telt

‘Levensreddende BI’, kopte de Automatisering Gids vorig jaar zomer. ‘Een slimme logistieke oplossing, inzichtelijk gemaakt met een dashboard’, relativeren Martin Smeekes (directeur ambulancezorg) en Anouk Schoemaker (manager bedrijfsvoering en BI). Hoe je het ook noemt, het project ‘Call to Balloon’ leverde de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord het predicaat Slimste Organisatie van Nederland (2015) op. En – belangrijker nog – 20 minuten tijdwinst voor patiënten met acute hartklachten die gedotterd moeten worden. Die kostbare minuten zijn vaak levensreddend.

Waarom je organisatie niet klaar is voor de toekomst

In mijn vorige blog ‘Stop de gijzeling van de Big Data organisatie’ over de stagnerende datarevolutie hebben we de zes succesfactoren besproken om datagedreven werken als organisatiecompetentie in je organisatie-DNA te verankeren. In deze blog ga ik in op organisatiecomponenten die succesvolle verandering naar datagedreven organiseren frustreren. Sterker nog deze componenten spelen vaak een belemmerende factor in elke organisatietransformatie.

Bereik je doelen sneller met een datagedreven PDCA-cirkel

De PDCA cirkel laat teams sneller leren, helpt de kwaliteit continu te verbeteren en laat jouw organisatie eenvoudiger van koers veranderen. Als manager, bestuurder of adviseur wil je dan weten hoe de verbetercirkel in de praktijk werkt:

Plan: bedenken van een plan, het definiëren van KPI’s, bepalen van bijbehorende datasets en het stellen van normen en targets
Do: het plan uitvoeren, KPI’s en data analyseren en gebruiken voor actie en procesverbetering

Datagedreven procesmanagement: do’s en don’ts voor banken

Ook banken kunnen beschikken over steeds meer data op klantniveau, waarmee in principe een veel verfijndere klantanalyse kan worden gemaakt. De grootste uitdaging is de koppeling te maken tussen die data en het gericht aanbieden van diensten, stelt Ko Achterberg, organisatieadviseur, hoogleraar procesmanagement en associate partner van Passionned Group.

Vacature | PHP Developer | Ben jij onze held?

 

Wij zijn opzoek naar een echte specialist op het gebied van PHP. Die business processen begrijpt, systemen ontwikkelt, documenteert, test, problematiek analyseert, deze zelfstandig kan oplossen en de verbeterslag maakt. Die opzoek is naar een flexibele- (agile) en transparante werkomgeving voor gemiddeld vier dagen in de week.

De werkzaamheden bestaan uit:

Bedrijfsprocessen analyseren en vormgeven

Business Intelligence als profit center

Veel mensen binnen het bedrijfsleven zien business intelligence als de stafafdeling van de stafafdeling. Een cost center bij uitstek. De business intelligence afdeling maar ook de organisatie als geheel hebben er baat bij BI anders te positioneren. Aan het einde van deze blog zet ik uiteen waarom. Eerst doen we een gedachte-experiment. Hoe kunnen we de BI afdeling positioneren als profit center?

Laat je niet verblinden door de Big Data-hype

Big Data is regelmatig een belangrijk onderwerp van gesprek in managementteams en op de werkvloer. We zitten midden in een digitale revolutie. Jouw organisatie zeer waarschijnlijk ook. Uit een onderzoek van IDC komt naar voren dat de hoeveelheid data tussen 2010 en 2020 met een factor 50 zal zijn gegroeid. Maar met datalakes en een flexibele infrastructuur alleen kom je geen steek verder. In organisaties waarin het wél iets oplevert, zien we vaak een sterke verandering in werkwijzen en gedrag. Maar let op! Alleen daar waar het de wijze van samenwerken, beslissen, strategievorming en innovatie verandert, leiden Big Data, datalakes enzovoorts tot significant betere bedrijfsresultaten.

De 32 belangrijkste producten van een BI-team

Een intelligente, datagedreven organisatie laat zich niet verrassen. Ze is sensitief, slim, snel en wendbaar. Beslissingen neemt ze op basis van betrouwbare data. En die data is voor iedereen en altijd beschikbaar. Want in een wereld waar dagelijks nieuwe concurrenten op de loer liggen, markten verzadigd raken en de digitalisering nieuwe kansen biedt maar ook nieuwe uitdagingen opwerpt, zijn wekelijkse rapportages niet meer genoeg. Het BI-team kan veel meer producten leveren dan je denkt. Wij hebben ze voor jou geïnventariseerd. Het zijn er maar liefst 32. In deze blog vind je ze allemaal.

General Data Protection Regulation: 11 issues

De wereld van informatietechnologie en datamanagement is altijd in beweging. De wet- en regelgeving hobbelt hier meestal achter aan. Hier zijn we inmiddels wel gewend aan geraakt. Sinds 25 mei 2018 is echter de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing, ook wel GDPR genoemd. Dat betekent dat sindsdien in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving geldt. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer.

De 5 principes van Lean Management

Veel organisaties passen Lean Management inmiddels met succes toe. Je vraagt je misschien af of Lean Management ook iets voor jouw organisatie kan opleveren. Dat is zeker het geval, zeker als je een of meer van onderstaande situaties herkent:

Je resultaten staan onder druk omdat klanten meer en meer voor de concurrent kiezen en dat doet pijn.
Je financiële ruimte neemt drastisch af omdat degene die jou financiert zelf minder middelen heeft.

De 5 belangrijkste Business Analytics trends 2017

Een oude term uit 1960 wordt nieuw leven ingeblazen. Dit gaat in een rap tempo, aangejaagd door alle toepassingen van de grote databoeren zoals Google, Uber, Amazon, LinkedIn, Instagram en FaceBook. De algoritmen waren er, maar de grote hoeveelheden data ontbraken. Artificial Intelligence kwam hierdoor niet echt uit de verf. En voorspellingen waren niet altijd even betrouwbaar. Nu er veel meer foto’s, video’s, blogs, posts en sensordata beschikbaar komt, krijgt AI echt zijn meerwaarde.

Stop het veroordelingscircus!

Heb je al je beoordelings- en functioneringsgesprekken achter de rug? Tijdens coachingsgesprekken hoor ik hier veel klachten over. De hoeveelheid tijd en administratie is een probleem. Het is lastig om subjectieve oordelen te vermijden. En het levert vaak spanningen en frustraties op. Daarbij is er tijdelijk meer oog voor de problemen van vroeger in plaats van de uitdagingen van nu.

Het creëren van een innovatiecultuur

Het zal je niet verbazen dat innovatie een erg lastig thema is voor gevestigde bedrijven en organisaties. Strategische, organisatorische en culturele factoren blijken bepalend te zijn voor succes bij innovatie in met name wat grotere ondernemingen. Wie de meest succesvolle bedrijven en organisaties van dit moment bekijkt, zal al snel een patroon herkennen in hun bedrijfscultuur en strategie. Zij zijn allemaal gericht op het leveren van innovatieve producten en diensten die een specifieke waarde hebben voor hun klanten. Denk dan aan bedrijven als Apple, fietsenwinkel.nl, Amazon, Netflix, Google, Tesla, 3M en Coolblue.

Executie nieuwe stijl

In mijn vorige blog heb ik enkele belangrijke consequenties van digitale disruptie en digitale transformatie op tafel gelegd. Sloom op de digitalisering reageren betekent je business op het spel zetten. Toch gebeurt dat op grote schaal.

Kijk eens naar de Nederlandse taxibranche. Het antwoord op Uber is daar nog niet gevonden. Maar nog belangrijker: hoe intensief is men hiermee bezig? En worden dan de voordelen van Uber bekeken vanuit het perspectief van de reiziger? Wat voegt de tussenlaag die Uber er zo mooi heeft uitgesneden nu eigenlijk toe in ons traditionele model.

De 5 onmisbare stappen voor een datagedreven organisatie

Wil je ook de concurrentie voorblijven en je klant de beste ervaring geven? Word dan nu een datagedreven organisatie. In plaats van te beslissen op basis van meningen, temperament, wie het hardste schreeuwt of omdat we het nou ‘eenmaal altijd zo doen’, neemt jouw organisatie voortaan actie op basis van data en feiten.

Geen koffie maar data die wakker maakt

Op 15 februari a.s. is het zover. Dan vertellen de gemeente Rotterdam, NPRZ en de gemeente Zaanstad meer over een belangrijke doorbraak in informatiegestuurd werken & data science voor de publieke sector: ‘Ontwaken door data en het creëren van een organisatiebrede cultuuromslag door informatiegestuurd werken’. U ervaart tijdens deze interactieve kennissessie:

Hoe u platte data kunt inzetten om een cultuurverandering op gang te krijgen.

Digitale transformatie is blijven transformeren

Digitale disruptie en digitale transformatie staan volop in de belangstelling. Het meest spraakmakend is de digitale disruptie. Disruptie laat jouw business model als sneeuw voor de zon smelten. Dé klassieke voorbeelden zijn Uber en Airbnb. Inmiddels zijn er veel andere ondernemingen die ook proberen om met een disruptief businessmodel de gevestigde orde het nakijken te geven. Hierop een antwoord vinden is nog niet zo simpel.

Kom jij bij ons werken als marketingtalent? [VERVULD]

De gezonde groei van de Passionned Group zet ook door in 2016. Om deze groei verder te realiseren zijn we op zoek naar een marketingtalent & recruiter (junior / medior) voor 32 – 40 uur per week. REEDS VERVULD.

De geboorte van zelfsturende teams

Het streven van organisaties om datagedreven te gaan werken vraagt om meer probleemoplossende competenties en persoonlijk leiderschap van medewerkers. Daarnaast is voor het functioneren in een zelfsturend team een bepaald niveau van taakvolwassenheid nodig. Maar tegelijk voor iedereen en met name de directie ook veel loslaten aan structuren, gedrag et cetera. In de praktijk komen we veel vragen tegen. De belangrijkste zijn:

Concurreren met Lean processen

De accountancybranche staat onder druk. Deze laat al jaren een dalende performance zien. Het brancheonderzoek van bijvoorbeeld de Rabobank ‘Accountancy – Toekomstige investeringen drukken resultaat’ schetst:

Concurrentie op prijs neemt toe en omzetten staan meer en meer onder druk
Toenemende kwaliteitseisen en verscherpt toezicht vergen extra investeringen
Digitalisering wordt een belangrijke randvoorwaarde voor de basisdienstverlening.

6 redenen om géén data lake aan te leggen

In onze door technologie gedomineerde wereld geloven wij graag in vooruitgang. Maar soms vergeten we dat nieuw niet altijd beter is. Een goed voorbeeld hiervan is het fenomeen data lake. Letterlijk vertaalt: een meer aan data. Het is een hype in de wereld van Business Intelligence (BI) en Big Data. Veel bedrijven gingen er direct mee aan de slag. Maar was dit wel zo’n goed idee? Was het niet beter geweest eerst goed na te denken over wat je hiermee kunt bereiken?

Klantinzicht met Web Analytics

Ben je een retailer in de consumentenmarkt, dan is er een grote kans dat je een belangrijk deel van je business inmiddels online afhandelt. Het zoeken, vergelijken, bestellen en betalen van goederen gaat steeds meer online. Daarnaast gebruik je zeer waarschijnlijk het internet ook om promotie te maken voor jouw organisatie, nieuwe klanten te werven en de relatie met bestaande klanten te onderhouden. Bij al deze processen kun je jezelf afvragen of je wel voldoende inzicht hebt in het verkeer op je website en wat het gedrag van klanten en bezoekers je nog meer kan vertellen. Het gaat hierbij om waardevolle informatie waarmee je de relatie met bestaande klanten kunt verbeteren en de kans op nieuwe klanten kunt verhogen.

Gemeente R’dam: van platte data naar waardevolle inzichten

Het hoort bij elke grote gemeenten: veel werkzoekenden met een recht op een uitkering. Maar wie zijn die mensen? Waar wonen ze? Hoe bewegen deze mensen zich door de gemeentelijke organisatie? Hoe ligt de verhouding tussen inspanning en het rendement? Hoe krijg je ze weer aan het werk? Is er sprake van recidivisten, en zo ja, zijn het er veel? Op die vragen wilde de Gemeente Rotterdam graag een antwoord. Met behulp van platte data bracht de gemeente het sociale domein in kaart.

Keynote Daan van Beek in Helsinki

Begin september vond in Helsinki de jaarlijkse Business Intelligence & Analytics-conferentie plaats. Op deze conferentie waren ruim 140 eindverantwoordelijken voor BI en analytics uit Zweden, Finland en Estland aanwezig. Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group en auteur van De intelligente organisatie, was één van de twee keynotesprekers.

5 innovaties in Business Analytics die je niet mogen ontgaan

Al jaren doen wij onderzoek naar de Business Intelligence markt met onze 100% onafhankelijke BI-gids. Dit onderzoek is recent bijgewerkt met de laatste versies van de Business Intelligence tools. Op basis van de verzamelde data en onze analyse vallen er een aantal zaken op.

Design Thinking: begrijp je klant, win van je concurrent

Als je bedrijf wilt overleven dan is innovatie onmisbaar. Maar hoe? Met design thinking. Door alle digitale disruptie wordt de urgentie van innovatie meer dan ooit gevoeld. Het belang van de ervaring van de eindgebruiker, waar ontwerpers altijd mee bezig zijn, wordt eindelijk erkend.

Functie van opkomende strategieën

Nieuwe inzichten leiden tot een aanpassing of correctie van de oorspronkelijke strategie. Die inzichten vormen een zogenaamde opkomende strategie, Mintzberg spreekt over de emergent strategy. De initiële strategie wordt eerst gecorrigeerd omdat een deel ervan ofwel niet kan worden uitgevoerd ofwel niet langer relevant is. Wat overblijft, de deliberate strategy, wordt aangevuld met de opkomende strategie. Dit alles maakt dat menig bedrijf met ‘een keurige strategie op papier’ in werkelijkheid strategisch gedrag laat zien dat niet meer correspondeert met de voorgenomen strategie. Onderstaande figuur laat zien hoe het werkt.

De veranderingen binnen strategie

Bijna 95% van de Nederlandse organisaties maakt een jaarplan en bij 26% van de organisaties blijven deze plannen in de kast liggen. Minder dan 10% van de ondervraagde managers vindt het jaarplan future proof. Slechts 16% van de organisaties is klaar voor verandering en 48% van de plannen voorziet slechts in wendbaarheid op korte termijn. De cijfers onderstrepen nog eens de tweede uitdaging voor het strategisch management. In menig organisatie is het jaarplan een papieren tijger; het ziet er ambitieus uit, maar van doelrealisatie komt niet veel terecht.

De samenhang tussen efficiency, effectiviteit en bereikbaarheid

In de voorgaande blogs hebben wij al een aantal thema’s besproken. Daarbij is ook het gewenste gedrag dat we binnen de overheid verwachten besproken. Dit kunnen en moeten we nog verder doortrekken naar verschillende kritische speerpunten. We gaan het beleid om de organisatie verder te ontwikkelen verder vormgeven conform de wensen van de inwoners. De volgende zaken hangen nauw met elkaar samen.

De rollen van de overheid

De overheid kan naar de inwoners toe meerdere rollen vervullen. We richten ons hier op de rol van de inwoner als klant waaraan we diensten verlenen. Zoals het verstrekken van een paspoort, het beoordelen en al dan niet afgeven van een parkeervergunning enzovoort. Voor het gemak scharen we hier ook de bedrijven onder. Het type dienstverlening verschilt immers in essentie niet. Wel kent het bedrijfsleven dikwijls een hogere complexiteit van de vragen.

De business case voor de intelligente overheid

De keuze voor één van de routes die ik in mijn vorige blog besprak heeft gevolgen. Je gaat het management en wellicht ook het bestuur overtuigen van de noodzaak, het nut en rendement. Binnen de overheid gebeurt dit nog veel te weinig op een gestructureerde manier. Goede initiatieven worden daardoor in de kiem gesmoord. Het is vaak geen gemakkelijke zaak, zeker niet in een politieke omgeving. Daarom geven we hier enkele richtlijnen en tips voor het opstellen van een goed investeringsvoorstel.

Drie routes naar een intelligente overheid

In deze blog passeren in vogelvlucht drie routes naar een intelligente overheid. Iedere organisatie is anders en heeft bepaalde sterke en minder sterk ontwikkelde kanten. Datzelfde geldt voor eventuele voorkeuren en cultuurbepaalde factoren. De routes spelen daarop in. Soms door mee te gaan in de richting die een organisatie al was ingeslagen. Dan leggen we de nadruk op doorontwikkeling van waar de organisatie al sterk in was.

Overheid en bedrijfsleven naast elkaar

Naar aanleiding van de vorige blog zou het idee kunnen ontstaan dat de overheid ‘achterlijk’ is en er weinig goed gaat. Niets is minder waar. Vanuit de context van de overheid kunnen we lijnen trekken naar het bedrijfsleven. We zien gelijke gedragspatronen, mismanagement en problematiek. Ook bij banken, de groot- en detailhandel en andere commerciële organisaties zien we dat er slechts mondjesmaat aan integraal management wordt gedaan. Problemen blijven doorsudderen totdat er aandeelhouders- of media-aandacht is. Of er staat een geweldige leider op die de externe druk gebruikt om te veranderen. Ook in het bedrijfsleven is nog veel verbetering mogelijk. Wel kunnen we er veel van leren. Het bedrijfsleven loopt namelijk op bepaalde vlakken voorop.

Hoe Big Data de wereld van innovatie verandert

De opkomst van het internet, de sociale media en smartphones hebben ervoor gezorgd dat zich in onze samenleving een geheel nieuw inzicht heeft kunnen ontwikkelen. Namelijk het besef van de kracht en het nut van de enorme hoeveelheid gegevens die tegenwoordig wordt opgeslagen. We spreken van Big Data als de datasets zo groot en complex worden dat de gangbare datamanagementsystemen ontoereikend zijn voor de verwerking hiervan.

De kloof tussen bestuur en uitvoerende ambtenaren

We nemen een flinke kloof waar tussen het politieke bestuur en het uitvoerende ambtenarenapparaat. Het zijn dikwijls twee verschillende werelden. De gemiddelde manager stuurt vooral op de financiën en weinig op inhoud en kritische succesfactoren. Het bestuur zou veel dichter en met meer regelmaat tegen het apparaat aan kunnen kruipen en vice versa. Men komt daarmee ook dichter bij de inwoners. Hierdoor zien burgemeester en wethouders (B&W) en de raad, het kabinet en de Tweede Kamer eerder wat er aan de hand is. En zien ze het niet pas achteraf. De vertaalslag van nieuw beleid naar de uitvoering kan men dan beter sturen.

7e druk van ‘De intelligente organisatie’

“De eerste druk kwam in december 2004 uit, het boek gaat dus al ruim 11 jaar mee. Het pakt een thema beet dat heel erg leeft bij veel organisaties: het doelbewust verzamelen en combineren van data voor betere beslissingen en de bijbehorende organisatorische veranderingen. Veel boeken over Business Intelligence en Big Data stoppen na het eerste stuk, terwijl naar mijn filosofie juist dan het meest spannende gedeelte begint. Als inzichten uit data ertoe leiden dat organisaties besluiten het over een andere boeg te gaan gooien, hebben ze meer handvatten nodig. Die wil ik met ‘De intelligente organisatie’ graag bieden. Dat heeft geleid tot een boek dat, naar ik vaak hoor, erg compleet is en door de vele praktijkvoorbeelden aanspreekt en inspireert. Het wordt daarom ook veel voorgeschreven op hogescholen en universiteiten.”

Bespaar tijd en geld met feedback in overleg

We overleggen wat af met elkaar in onze poldersamenleving. Zo heeft de Vergaderbarometer uitgevoerd door Synovate/Interview NSS al in 2007 aangetoond dat we met elkaar voor 60 miljard per jaar vergaderen. Hierbij gaf zelfs 44% aan dat zij de helft of meer van de vergaderingen niet nuttig vinden. Maar doen we dat overleggen dan ook effectief? Of is de vergadering een bron van irritatie. Halen we met elkaar eruit wat er in zou moeten zitten? Hoe gaan we met de tijd, kennis en ieders bijdrage om? Wat is er eigenlijk nodig om constructief met elkaar aan de slag te gaan?

De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties

Wijsheid komt met de jaren wordt gezegd. Kan dit ook gelden voor organisaties? Hoe ouder hoe wijzer en slimmer? Er zijn voorbeelden van stokoude bedrijven. Ze vinden steeds het wiel opnieuw uit zoals IBM. Maar denk ook aan Brand (sinds 1340), Bols en Grolsch. Die bestaan al ontzettend lang en weten te overleven. Ze zijn een uitzondering.

De disruptie is tegenwoordig groot en ontwricht de ene na de andere sector. In de jaren twintig van de vorige eeuw was de gemiddelde bedrijfsleeftijd 65 jaar, dat is nu slechts 15 jaar (Yale University). Het geeft overigens wel te denken dat in de top 10 van oudste bedrijven drie drankfabrikanten voorkomen.

De overheid: overhead of dienstverlener pur sang?

We hebben in het vorige artikel globaal niveau inzicht gekregen in hoe we domme gewoontes kunnen omzetten in slim gedrag. Speciaal voor de overheid is er een aantal beperkende factoren die dat bemoeilijken, tegenhouden of zelfs tenietdoen. Hiervoor geldt dat wat we met onze linkerhand tot stand brengen, we niet met onze rechterhand moeten vernietigen. De overheid komt daardoor maar moeilijk tot verandering. Ze presteert in de ogen van de inwoners en ondernemers wellicht niet goed.

Een slimme overheid ontwerpen

Een slimmere overheid ontwerpen en realiseren is een nobel streven. Eerst schetsen we de kenmerken van domme organisaties. Dan begrijpen we misschien beter wat er mis is. En wat we eraan kunnen doen. Minder slimme organisaties kenmerken zich vooral door een groot gebrek aan samenhang in de processen, strategie en het beleid. De organisatie vertoont een sterke mate van verzuiling, zonder dat er op welke manier dan ook integratie is toegepast. Medewerkers werken langs elkaar heen en voelen zich nauwelijks betrokken bij het geheel.

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de i/o (succes met analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST