De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties | Onderzoek

De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Disruptie ontwricht de ene na de andere sector

Wijsheid komt met de jaren wordt gezegd. Kan dit ook gelden voor organisaties? Hoe ouder hoe wijzer en slimmer? Er zijn voorbeelden van stokoude bedrijven. Ze vinden steeds het wiel opnieuw uit zoals IBM. Maar denk ook aan Brand (sinds 1340), Bols en Grolsch. Die bestaan al ontzettend lang en weten te overleven. Ze zijn een uitzondering.

De disruptie is tegenwoordig groot en ontwricht de ene na de andere sector. In de jaren twintig van de vorige eeuw was de gemiddelde bedrijfsleeftijd 65 jaar, dat is nu slechts 15 jaar (Yale University). Het geeft overigens wel te denken dat in de top 10 van oudste bedrijven drie drankfabrikanten voorkomen.

Desintegratie en disruptie zijn vijanden van elke organisatie

Over de jaren heen leren organisaties bij. Maar ergens in de tijd vindt dan een kentering plaats. Het vuur en de kracht van de beginjaren vervliegt en dan wordt het tegenovergestelde vaak waar: hoe ouder een organisatie hoe dommer en dementer. Elk systeem heeft namelijk de natuurlijke neiging om te desintegreren wanneer er geen tijdige bijsturing en vernieuwing plaatsvindt. Nog los van de dreiging van disruptie.

Organisaties moeten zich wapenen met intelligentie

Bestuurders en het management moeten zich wapenen tegen desintegratie en disruptie. Met competente wendbare medewerkers, goede data, vernieuwing, agility en een analytische bedrijfscultuur. Managers maken allang niet meer het verschil. Iedereen zal vanaf dag 1 proactief moeten sturen op en werken aan het ontwikkelen van intelligentie. In dit artikel kijken we vanuit wetenschappelijk en praktisch perspectief naar de belangrijkste gewoonten van hoogintelligente organisaties (bron: De intelligente organisatie, 6e druk). Die zijn sensitief, slim, snel en daardoor bijzonder succesvol. Het zou niet slim zijn als we daar niet van leren.

Profielschets van domme organisaties

Zonder duisternis geen licht.Hoogintelligente organisaties kunnen schitteren door zeer domme organisaties. Zonder duisternis geen licht. Er zijn helaas nog veel erg domme organisaties. Die tonen zich reactief, onverschillig, nalatig, kortzichtig, onverantwoordelijk en zijn bijzonder ineffectief. Ook de consumentenbond van Groot-Brittannië deed onderzoek naar deze ‘stupid businesses’. Hier komt eenzelfde beeld boven drijven: ze willen vooral snel veel geld verdienen (kortzichtig), scheppen veel te grote verwachtingen, breken erg gemakkelijk beloften (onverantwoordelijk), zijn oneerlijk, onpersoonlijk en robotic (onverschillig) en ineffectief.

Wat zijn de 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties?

Uit een groot aantal wetenschappelijke studies zijn de volgende gewoonten steevast terug te vinden bij hoogintelligente organisaties. We zien dit ook in de praktijk terug bij de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland. We presenteren je de 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties.

De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties

1. Ze gebruiken (big) data consequent voor proactief handelen

Ze gebruiken (big) data consequent voor actieZe kenmerken zich door proactief gedrag en willen niet alleen weten wat er is gebeurd (achteruitkijkspiegel), en wat er nu te zien valt (zijruit) maar gaan vooral op zoek naar de toekomst (de voorruit). Ze gebruiken (big) data consequent voor analyse en actie, en om het waarom achter zaken te achterhalen. Daarnaast ontwikkelen ze voorspellende en voorschrijvende modellen. Ze zijn daardoor de concurrentie altijd een slag voor. Ze stellen zich niet afhankelijk op van anderen maar domineren op een prettige manier en zijn hierdoor anderen de baas. Verder lezen over Analytics en Business Intelligence…

2. Ze weten goed waar ze naar toe willen: allround vision

Ze weten goed waar ze naar toe willen: allround visionZe hebben een sterke krachtige allround vision en bijbehorende strategie ontwikkeld. Ze benoemen doelen, key performance indicators en targets in lijn met hun visie, strategie en de missie. En nog veel belangrijker: medewerkers op de werkvloer handelen er ook naar. They begin with the end in mind en ze weten waartoe ze op aarde zijn. Ze kennen een langetermijnoriëntatie, zijn vastberaden en stellen ambities niet zomaar naar beneden bij. Ze hebben tegelijkertijd een scherp oog voor de veranderende wereld. Doelen maken ze consistent en het managementteam is een echte eenheid. Ze gebruiken data niet alleen om hun doelen en strategie te bepalen maar ook te toetsen en bij te stellen (zie ook 4). Verder lezen over allround vision & strategie…

3. Ze stemmen zaken continu af: alignment

Ze stemmen zaken continu af: alignmentHoogintelligente organisaties zien eruit als zeer gestroomlijnde menselijke machines. Er zijn geen managers of teams te vinden die beslissingen nemen die niet in lijn zijn met de doelen en strategie. Daarnaast hanteren ze het principe van comply or explain. Alles wordt waar relevant zo perfect mogelijk op elkaar afgestemd: organisatieinrichting, doelen, data, processen, mensen en middelen. Na analyse volgt altijd synthese. Zo gaat er nooit energie verloren. De prioriteiten zijn precies en correct.

4. Ze spreken elkaar aan op positieve en negatieve prestaties

Ze spreken elkaar aan op positieve en negatieve prestatiesEr is binnen hoogintelligente organisaties altijd sprake van win-win, ook al gaan zaken soms niet goed. Fouten mogen gemaakt worden. Ze hanteren het idee dat wanneer er geen fouten meer worden gemaakt, er niks nieuws wordt uitgeprobeerd. Desastreus. Vanuit de filosofie ‘experimenteren is leren’ spreken ze elkaar altijd aan op positieve en negatieve prestaties. Feedback zien ze als het ontbijt van winnaars. Uit ons eigen onderzoek komt feedback als de dominerende factor naar boven drijven voor succesvolle organisaties. Verder lezen over feedback…

5. Ze kennen hun klant door en door en hebben korte lijnen

Ze kennen hun klant door en door en hebben korte lijnenZij zijn bijzonder gefocust op hun klanten en hanteren dit principe consequent. Ze zitten heel dicht op de klant, werken nauw met hem samen (scrum) en hebben klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Klanten kunnen niet eens van het kastje naar de muur worden gestuurd omdat zelfsturende teams de klanten van a -z bedienen. Met als doel relatie te verbeteren en de klantwaarde te verhogen. Verder lezen over klantgerichtheid…

6. Ze denken en werken agile

Ze denken en werken agileHoogintelligente organisaties zijn niet alleen alert maar zorgen continu voor synergie met hun klant en met elkaar. Ze werken agile. Doelen en targets worden regelmatig onder de loep genomen en worden waar relevant direct bijgesteld. Soms als het nodig is naar beneden, maar altijd in een opwaartse richting. Uit de aanpassing van de doelen en targets volgt ook altijd dat de organisatieinrichting waar nodig wordt aangepast (zie ook 3). Ze kennen een mentaliteit van nooit opgeven. En dat hoeft ook niet omdat ze het belang agility heel goed snappen en steeds weer nieuwe kansen zien. Verder lezen over agile werken & agile managen…

7. Ze gebruiken data doelbewust voor verbetering en innovatie

Ze gebruiken data doelbewust voor verbetering en innovatieElke dag willen ze een beetje beter worden. Ze streven doelbewust naar minder fouten en kwaliteitsbewustzijn en -controle is diep verankerd in de organisatie. Ze zorgen dat data zoveel mogelijk leidend is om processen te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen (evidence based). Inmiddels is er ook een 8ste gewoonte bijgekomen: innovatie. Van effectiviteit en efficiency naar grootsheid. Verder lezen over continu verbeteren en vernieuwen.

Benieuwd hoe jouw organisatie intelligent kan worden?

Intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Neem vrijblijvend contact met ons op en onze specialisten vertellen je graag meer over onze aanpak om jouw organisatie blijvend intelligenter te maken. Je kunt uiteraard ook een van de opleidingen uit onze Academy volgen. En blijf je collega’s een stap voor en bestel hier de 6e druk van De intelligente organisatie.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties (onderzoek) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
14460
Aantal trainingen & workshops
14461
Aantal deelnemers opgeleid
14462
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
14463
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14