De 5 principes van Lean Management

Foto Jan Bond MSc
Auteur: Jan Bond MSc
Lean Black Belt & adviseur continu verbeteren
Inhoudsopgave

Veel organisaties passen Lean Management inmiddels met succes toe. De kern van de leanfilosofie bestaat uit samenwerken en respect voor medewerkers. Je vraagt je misschien af of Lean Management ook iets voor jouw organisatie kan opleveren. Maar levert lean management wel genoeg rendement op? Dat is absoluut het geval, zeker als je een of meer van onderstaande noodsignalen leert herkennen. In dit artikelen presenteren we daarnaast de vijf basisprincipes van Lean Management.

Herken de noodsignalen

  • Je resultaten staan onder druk omdat klanten meer en meer voor de concurrent kiezen en dat doet pijn.
  • Je financiële ruimte neemt drastisch af omdat degene die jou financiert zelf minder middelen heeft.
  • Het verloop van je beste medewerkers is echt te hoog. De kwaliteit van je dienstverlening lijdt daaronder.
  • Een groot aantal medewerkers klaagt al een tijd over te veel stress. Ze roepen om meer personeel die je niet wilt of kunt binnenhalen.
  • Het nieuwe automatiseringssysteem zorgt voor veel fouten, miscommunicatie en herstelwerk. Er bestaat geen overzicht meer over hoe het proces zou moeten lopen.

Onze Lean-specialisten helpen je graag verder met Lean Management en de invoering ervan. Op deze pagina lees je de essentie van Lean Management en de 5 belangrijkste principes. Maar we hebben ook praktijkgerichte cursussen voor Lean & continu verbeteren en een kennisbank.

De kern: samenwerken en meer plezier voor medewerkers

Lean Management richt zich op het elimineren van verspilling in processen. Daarmee kun je niet alleen flink kosten besparen en je winst verhogen. Ook jouw klanten maak je blij. Bovendien gaan je medewerkers beter presteren en met meer plezier naar hun werk. Dit omdat je de Lean filosofie Samenwerken en Respect voor Medewerkers centraal stelt.
Lees het artikel 'Het geheim achter 50 jaar Lean succes' Afbeelding van Lees het artikel 'Het geheim achter 50 jaar Lean succes'Na verloop van tijd merk je dat na het eerste Lean succes alles weer terugzakt naar de oude situatie. Je haalt er een Lean expert bij en die schudt zijn hoofd. Wat is er fout gegaan? Ontdek het geheim achter langdurig Lean succes. De schellen vallen van je ogen van de hoeveelheid verspillingen die je kunt vermijden. Wacht niet langer en ga vandaag nog aan de slag met Lean Management.bekijk het artikel 'Het geheim achter 50 jaar Lean succes'

Wat is Lean Management?

Het mes snijdt bij Lean Management aan twee kanten. Dat wat je wegsnijdt kun je weer vullen met activiteiten waar je klanten blijer van worden. Maar nu eerst een definitie van Lean Management:

het consequent verwijderen van overbodige stappen in een bedrijfsproces (vanuit de ogen van de klant) en tegelijk de toegevoegde waarde voor je klant verhogen.

Zo reduceer je ook kosten en ook daardoor verhoog je je toegevoegde waarde voor de klant. En natuurlijk krijgen je medewerkers zo ook meer plezier in hun werk omdat ze nu meer dingen doen die er echt toe doen. Verdere uitleg over ‘Wat is Lean Management’ vind je in de volgende paragrafen.

De 5 principes van Lean Management

Lean Management bestaat uit 5 eenvoudige principes. De figuur hieronder laat zien waar je begint, wat de vervolgstappen zijn en welke rol PDCA speelt. Het in de praktijk brengen kan echter vroeg of laat meer moeite kosten. Het gedrag van het management en de medewerkers zal moeten veranderen. Daar helpen we je natuurlijk graag bij.

De vijf principes van Lean Management
Figuur 1: De 5 principes van Lean Management met PDCA geborgd.

  1. WAARDE: specificeer de toegevoegde waarde voor je klant. In stap 1 van Lean Management ga je concreet de toegevoegde waarde vanuit het perspectief van de klant specificeren. Bijvoorbeeld de doorlooptijd tussen het moment van plaatsen en bevestigen van een order is maximaal 1 uur. Veel organisaties specificeren de klantwensen niet. Laat staan dat ze daarop sturen. En als ze die wel concreet maken dan hebben ze het hun klanten meestal niet gevraagd. Overigens worden ook interne klanten als klanten aangemerkt. Denk even aan een intern proces als incidentmanagement.
  2. WAARDESTROOM: definieer alle activiteiten van je proces. Hier ga je alle activiteiten opsommen die je moet doen om het product of de dienst te leveren. Het proces “Plaatsen order” omvat bijvoorbeeld de activiteiten:
    • ontvangst order
    • verwerken order in het systeem
    • controleren beschikbaarheid
    • bevestigen van de order aan de klant

    De keuze van het begin en eind van het proces maak je onder andere afhankelijk van waar het grootste probleem zit. En om het behapbaar te houden denk je na over de scope van een Lean-traject.

  3. FLOW: verwijder alle overbodige activiteiten. Je streeft naar snellere doorlooptijden, lagere kosten en een hogere kwaliteit. Alle activiteiten die niet direct bijdragen aan de toegevoegde waarde voor de klant haal je uit het proces. Wat overblijft richt je opnieuw in. Zo kan jouw product of de dienst ‘vrijer en sneller stromen’ richting je klant. Minder obstakels, geen tijdverlies en met de gespecificeerde kwaliteit. Je werkt met een multidisciplinair team dat de ‘overbodige’ en ‘vertragende’ activiteiten gaat zoeken. Zo voorkom je halve oplossingen en werk je meteen aan een cultuur van samen verbeteren.
  4. PULL: zet je klant aan het stuur. Met Lean Management zorg je ook voor ‘Just in Time’: de klant haalt de ’trigger’ over. En zo start jouw bedrijfsproces Lean. Zodra je de trigger opmerkt, ga je activiteit 1 uitvoeren: het verwerken van de order. Dat haalt de ’trigger’ voor activiteit 2 over: controleren beschikbaarheid. En zo ga je door voor al je activiteiten. Daarmee begin je pas met werken als het echt nodig is. Traditioneel nemen we veel te veel hooi op onze vork. We voeren vaak zaken in bulk uit omdat we automatisch denken dat het efficiënter is. De praktijk wijst anders uit. De bulk verminderen we juist ten gunste van ‘one piece flow’.
  5. PDCA: streef naar perfectie. Lean gebruikt hiervoor de PDCA cyclus. De gewenste veranderingen in de stappen 1 t/m 4 ga je nu werkelijk doorvoeren in je proces. En je borgt de resultaten daarvan. Het is veel effectiever gebleken om elke dag kleine stapjes te zetten, en soms een paar grote, en dat jarenlang vol te houden. In plaats van elke paar jaar een groot project waarvan de resultaten tegenvallen. Perfectie zullen we natuurlijk nooit bereiken. Het gaat hier om de mindset die gericht is op de lange termijn en steeds weer een stapje beter worden. Dan kun je Lean Management ook met succes volhouden en jarenlang bovengemiddelde resultaten halen.

De 10 Gouden Regels van de Lean Manager

De voordelen van Lean Management voor jouw organisatie

Het recept om echt resultaat te bereiken vind je in de beschreven stappen hiervoor. De voordelen van lean management Welke resultaten mag je eigenlijk van Lean Management verwachten? Het Leanmes snijdt aan twee kanten:

  • Kant 1: je verhoogt de productiviteit, kwaliteit en winst
  • Kant 2: je doorlooptijden, werkvoorraden, kosten en verspilling gaat omlaag

Klanten, medewerkers, management en andere stakeholders allemaal tevreden. Een prachtig resultaat dat we graag helpen te realiseren.

Trainen en Lean direct toepassen?

Wij bieden een 3-daagse interactieve Lean Training aan met een uniek Lean Processpel. De training is op het niveau van Green Belt en je krijgt ook een officieel certificaat. Je competenties ‘klantgedreven’, ‘datagedreven’ en ‘resultaatgericht’ gaan zeker verbeteren. Na het volgen de training kun je meteen met Lean Management aan de slag in je eigen organisatie. En je weet hoe je succesvolle samenwerking vorm kunt geven.
de 3-daagse Lean Training Green Belt Afbeelding van de 3-daagse Lean Training Green BeltVeel lean-trajecten behalen helaas (nog) niet de beoogde resultaten of stranden voortijdig. Na het behalen van de quick wins verslapt de aandacht. Of verbeterteams lopen aan tegen de hiërarchie in de organisatie. In deze unieke 3-daagse training Lean krijg je alle instrumenten in handen om in jouw organisatie Lean met succes op te zetten en te implementeren.bekijk de Lean Training Green Belt

Verdiep je hier direct verder in Lean management

Aan de slag met Lean Management

Als je concreet aan de slag wilt met Lean of Lean Six Sigma dan helpen we jou graag verder. Neem hier contact met ons op voor meer informatie over onze Lean aanpak en maak vrijblijvend een afspraak met één van onze Lean adviseurs (Black Belt).

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding De 10 Gouden Regels van de Lean Manager
De 10 Gouden Regels van de Lean Manager
Uitgelichte afbeelding Vijf belangrijke Lean trends 2024
Vijf belangrijke Lean trends 2024
Uitgelichte afbeelding Data als het nieuwe hart van de lean processen
Data als het nieuwe hart van de lean processen

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
19
jaar ervaring