Minimaliseren van rework: 12 concrete voorbeelden

Inhoudsopgave

Rework houdt in dat je werk overnieuw moet gaan doen. Er is een (structurele) fout in je proces geslopen die je moet zien te herstellen. En zo snel mogelijk maar ook goed. Er zit feitelijk een gapend gat in je proces. Door te kijken naar je rework en dit op te lossen kan je de kwaliteit van je processen sterk verbeteren maar ook de snelheid van het proces verhogen. Rework vormt dé sleutel tot continu verbeteren en het verlagen van je kosten. In dit artikel illustreren we met 12 voorbeelden wat rework eigenlijk is, hoe je het kan herkennen en hoe je tot toekomstbestendige oplossingen kan komen.

Voorbeeld 1 van rework: vliegtuigen komen te laat aan

Een vliegtuig komt te laat aan op de plaats van bestemming. Afhankelijk van de vertraging moet de landing opnieuw ingepland worden, reizigers missen mogelijk hun aansluitende vlucht of trein, de mensen die wachten op de reizigers moeten hun tijd zien te doden, de bagageafhandeling gaat in de war, de catering voor de volgende vlucht met het vliegtuig komt wellicht veel te vroeg aan, de luchthaven kan een boete opleggen, et cetera. Rework zorgt dus voor een cascade van narigheid. En rework zorgt dus ook voor verspilling. Dit kan je met de lean methode oplossen.

Voorbeeld 2 van rework: terugroepacties van auto’s

Wie kent ze niet. De terugroepacties van fabrikanten in nieuwsbladen, op de radio of middels andere media? De impact van rework kan erg hoog zijn. Denk aan terugroepacties (recalls) in de auto-industrie waarbij structurele fouten in het productieproces kunnen leiden tot het terugroepen van auto’s. Deze “recalls” veroorzaken regelmatig juridische procedures, imagoschade (zeker als dit lang duurt), sterke omzetdalingen, hoge vervangingskosten of zelfs overheidssancties.

Nog eens 10 voorbeelden van rework

Rework komt in elke sector voor. Hier vind je nog eens 10 voorbeelden van rework.

  1. Een certificaat van een deelnemer aan een opleiding bevat een foute naam. Het certificaat moet je opnieuw laten drukken en opsturen in plaats van dat je het in de klas kunt overhandigen.
  2. Een pakketje kan je niet bezorgen en je moet op een ander tijdstip terugkomen om het aan de klant te kunnen overhandigen.
  3. Een TV of smartphone die het niet doet na aankoop. Die moet je weer terug vervoeren, repareren en weer opnieuw laten bezorgen.
  4. Een project dat een nieuw IT-systeem moet opleveren komt maar niet af. De directie trekt de stekker er na verloop van tijd uit. Het oude systeem blijft intact maar moet je alsnog wel vervangen.
  5. Er wordt met de Franse slag schoongemaakt. De klant pikt dit niet en eist dat de schoonmakers opnieuw aan de slag gaan maar dan goed.
  6. Bouwvakkers maken een dak dat 90 graden gedraaid staat. De toekomstige bewoner kijkt naar de tekening en vraagt om herstel door de bouwvakkers.
  7. Je laat een boek drukken en je merkt dat de voor- en achterkant zijn verwisseld. Of dat het ISBN nummer fout is. Je herstelt de fout en laat het boek opnieuw drukken want zo kan het niet in de winkel liggen.
  8. Een deur gaat niet naar buiten maar naar binnen open waardoor je grote risico’s loopt wanneer er brand uitbreekt. De brandweer wijst erop dat je dit moet herstellen.
  9. Een gedaagde wraakt een rechtbank vanwege partijdigheid en er moeten nieuwe rechters komen. De rechtszaak moet helemaal overnieuw.
  10. De data voor je afstudeeronderzoek blijkt na publicatie ervan onjuist of gemanipuleerd. Je moet het onderzoek overnieuw doen om te kunnen slagen.

Uit deze voorbeelden kun je een aantal patronen halen. Eigenlijk heeft het allemaal te maken met oplettendheid, bedachtzaamheid en kwaliteitscontrole in elke stap van je proces. Je kunt je afvragen: hoe betrokken zijn jouw medewerkers en hoe zou je die kunnen vergroten? Wij helpen je daar graag bij.
Verminder rework met de SMART KPI-bepaler 2024 Afbeelding van Verminder rework met de SMART KPI-bepaler 2024Rework is dus een zeer kritieke prestatie indicator (KPI) om op te sturen. Maar hoe vind je nu die KPI’s in jouw organisatie en hoe ga je zorgen dat iedereen erop kan gaan sturen? In de SMART KPI-bepaler vind je verschillende aanpakken om te komen tot onvervalste KPI’s die het rework in jouw organisatie feilloos blootleggen. Al meer dan 1.000 organisaties gebruiken de SMART KPI-bepaler als gids voor prestatiesturing & datagedreven werken.bekijk de SMART KPI-bepaler

Systeem van Grondige kennis: verminder rework en verdien meer

Gelukkig kun je veel rework vermijden wanneer je start met het verhogen van je kwaliteit van je producten en dienstverlening. Dr. Deming laat in zijn ‘Systeem van grondige kennis’ hieronder zien welke effecten je dan kunt verwachten. Je krijgt niet alleen minder rework en fouten in je proces. Er vindt ook veel minder verspilling plaats. Hierdoor verlaag je de kosten en verbetert je productiviteit. Daardoor gaat je marktaandeel groeien omdat je verhouding tussen je prijs en kwaliteit verbetert. Je bedrijf gaat dus groeien en je hebt meer mensen nodig.

Schema van Deming
Figuur 1: Systeem van Grondige kennis van dr. William Edwards Deming

Kortom: het verhogen van het kwaliteitsbewustzijn in jouw organisatie kan grote gevolgen hebben. De sleutel is dan om te kijken naar het rework, zo gaan mensen zich bewust worden van kwaliteit.

Rework in jouw organisatie verminderen?

Het minimaliseren van rework verbetert:

Om je hierbij te helpen ontwikkelden wij een aantal unieke opleidingen voor je.

Volg de training PDCA & kwaliteitsmanagement Afbeelding van Volg de training PDCA & kwaliteitsmanagementIn deze interactieve, praktische opleiding kwaliteitsmanagement & PDCA neemt docent mr. Leo Kerklaan je bij de hand om continu verbeteren en kwaliteitsmanagement in de praktijk te brengen. Naast de theoretische kaders en modellen ga je zelf ook aan de slag om rework in je proces aan te pakken. Je leert en oefent met alle benodigde tools, vaardigheden en kwaliteitsbouwstenen.bekijk de opleiding Kwaliteitsmanagement & PDCA3-daagse Procesmanagement training Afbeelding van 3-daagse Procesmanagement trainingIn deze Procesmanagement training leer je in de eerste plaats te denken in processen. Deze competentie is onontbeerlijk om procesmanagement in te zetten als krachtig veranderinstrument en het verbeteren van je werkprocessen. Tijdens deze training vertaal je alle nieuwe ontwikkelingen en trends naar een concurrerende bedrijfsstrategie, optimale processen, een nieuwe inrichting en een flexibele, toekomstbestendige procesarchitectuur.bekijk de opleiding ProcesmanagementVolg de cursus Performance Management & KPI's Afbeelding van Volg de cursus Performance Management & KPI'sMet deze cursus Performance Management & KPI's dring je door tot de diepste kern van je organisatie. Onvervalste KPI's leiden je naar uitdagingen zoals rework en kansen die je kunt benutten. Daarbij ligt de focus op het primaire proces. In een aantal stappen begeleidt de docent je in het opzetten van een compleet raamwerk voor performance management en effectieve sturing op KPI's.bekijk de opleiding Performance Management & KPI's

Aan de slag met het vermijden van rework?

Wil je meer informatie over hoe je rework kunt zien, herstellen en vermijden? Neem gerust contact op met de verbeterspecialisten van de Passionned Group, we helpen je graag vooruit.

Neem contact met ons op

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding SMART doelen met 100+ voorbeelden
SMART doelen met 100+ voorbeelden
Uitgelichte afbeelding Van data naar informatie, kennis & intelligentie
Van data naar informatie, kennis & intelligentie
Uitgelichte afbeelding Hoe Big Data de wereld van innovatie verandert
Hoe Big Data de wereld van innovatie verandert

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met het verminderen van rework & data analytics of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
19
jaar ervaring