12 procesoptimalisatie modellen & verbetermethoden voor gedreven organisaties

Auteur van De cockpit van de organisatie (5e druk)
Auteur: mr. Leo Kerklaan
Auteur van De cockpit van de organisatie (5e druk)
Inhoudsopgave

Tegenwoordig zijn er gelukkig veel goede verbetermethoden en proces verbeteren modellen beschikbaar. Ze helpen je met het in de dagelijkse praktijk brengen van prestatiemanagement en continu verbeteren. Maar welke verbetermethode past nu het beste bij jouw organisatie en team? Het maakt nogal een verschil of je kiest voor PDCA, procesmanagement, Lean of bijvoorbeeld Kaizen. De insteek en de uitgangspunten kunnen behoorlijk verschillen. Bovendien kunnen sommige procesoptimalisatie modellen en verbetermethoden naast of zelfs door elkaar gebruikt worden. Om je te helpen zetten we hier maar liefst 12 verbetermethoden voor jou op een rij, inclusief alle karakteristieken. De datagedreven verbeterspecialisten van de Passionned Group adviseren je graag en helpen je bij de implementatie van onderstaande proces analyse modellen.

Waarom continu verbeteren en modellen procesoptimalisatie?

Onderzoek toont aan dat intelligente organisaties verbeteren niet als een eenmalige exercitie zien maar als een continu proces. Ze doen dat datagedreven, gebaseerd op feiten en gevoel. Want ze willen hun klanten de allerbeste ervaring bieden. En ze willen de beste zijn in wat ze doen tegen zo min mogelijk kosten. Uit het onderzoek blijkt verder dat wanneer je een verbetermethode of procesanalyse model structureel toepast je prestaties blijvend toenemen. En dan maakt het niet uit welke verbetermethode of model voor procesoptimalisatie je kiest.

Welke verbetermethode ga jij gebruiken?

De ene methode is de andere niet. Voor bepaalde type processen en organisaties werkt de ene methode nu eenmaal beter dan de andere. En voor nog betere resultaten ga je waar nodig meerdere verbetermethoden en procesoptimalisatie modellen combineren. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste verbetermethoden en modellen met een beknopte beschrijving.

1. Start met Plan Do Check Act

1. Start met Plan Do Check ActPDCA is het oermodel voor continu verbeteren. Je ziet deze verbetermethode vaak terug in de zorg, het onderwijs en bij gemeenten. Maar ook de industrie en banken werken met PDCA. Hoe doen ze dat? Ze doorlopen de 4 stappen consequent met data & KPI's. Ze slaan nooit een stap over in dit verbeterproces. Start vandaag nog met deze unieke, praktische verbetercirkel van dr. Deming. En je komt er als team sterker uit.Ga aan de slag met PDCA

2. Pas de KPI-methode toe

2. Pas de KPI-methode toeMet de juiste KPI's sta je als verbetermanager veel sterker. Zonder onvervalste KPI's en duidelijke indicatoren is continu verbeteren nauwelijks mogelijk. Want dan kijk je niet naar de feiten, laat staan dat je er over praat met elkaar. Met onze KPI-methode bereik je sneller jouw doelen en komt jouw verbeterproces in een hogere versnelling.Start slim met de SMART KPI-bepaler

3. Optimaliseer je processen met procesmanagement (BPM)

3. Optimaliseer je processen met procesmanagement (BPM)Processen vormen de kern van elke organisatie en dat maakt dat je deze procesanalyse methode altijd en overal kunt toepassen in het verbeterproces. Zeker wanneer je ziet dat er veel zaken buiten je normale proces om gaan: de uitzonderingen. Je werkt aan procesdenken en implementeert een optimale procesinrichting voor jouw bedrijf.Verdiep je in procesmanagement

4. Verbeter met kwaliteitsmanagement & kwaliteitszorg

4. Verbeter met kwaliteitsmanagement & kwaliteitszorgTopbedrijven hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan. Met kwaliteitsmanagement richt je je op het continu verbeteren van de kwaliteit. Niet alleen van je producten, processen en systemen, maar juist ook van je medewerkers en managers. Je zet de juiste stappen naar een gezond bedrijf.Zet kwaliteit hoog in het vaandel

5. Bestuur je organisatie met een Balanced Scorecard

5. Bestuur je organisatie met een Balanced ScorecardOntwikkel, meet, verfijn en verbeter je strategische capaciteiten met een Balanced Scorecard en strategy maps. Vier perspectieven helpen je om continu beter te presteren in de dagelijkse praktijk te brengen. Je brengt vooral samenhang aan in je besturing. Zodat jouw doelen sneller aan de horizon verschijnen.Lees meer over de Balanced Scorecard

6. Schoon & structureer met Kaizen

6. Schoon & structureer met KaizenOnonderbroken verandering en continue verbetering staan bij de Kaizen-methode centraal. Veranderen naar beter dus. De 5 pijlers van dit proces analyse model helpen je met het verhogen van teamwork, discipline en het moreel. En je maakt kennis met de kwaliteitscirkels van Kaizen.Kies Kaizen voor schone processen

7. Elimineer de verspilling met Lean

7. Elimineer de verspilling met LeanDe leanmethode helpt je bij het elimineren of reduceren van verspilling en het verhogen van de toegevoegde waarde van jouw processen. Onderzoeken, leren en kijken vanuit de ogen van de klant. Hoewel het van oorsprong uit de industrie komt, passen alle sectoren lean tegenwoordig met succes toe.Start hier met een Lean proces

8. Verdubbel je rendement met Lean Six Sigma

8. Verdubbel je rendement met Lean Six SigmaDeze variant op Lean helpt je om de winstremmers of klantvernietigers in je processen te vinden. Daarnaast biedt Lean Six Sigma je ook de tools om dit probleem structureel op te lossen. Het doel van deze methode is het aantal 'fouten' te beperken tot maximaal 3,4 per miljoen transacties. Waar dit mysterieuze getal vandaan komt lees je hier.Verdiep je in Lean Six Sigma

9. Zorg voor een sociale infrastructuur met feedback

9. Zorg voor een sociale infrastructuur met feedbackFeedback en feedforward vormen het wezenskenmerk van intelligente organisaties. Met deze verbetermethode veranker je feedback en positieve kritiek diep in je bedrijfscultuur. Zo kan je jouw organisatie en je teams duurzaam en slim blijven verbeteren. Het verankeren is echter makkelijker gezegd dan gedaan.Verhef feedback tot de standaard

10. Ontwikkel een Data Science infrastructuur

10. Ontwikkel een Data Science infrastructuurMet Data Science werk je toe naar een datagedreven organisatie. Je gaat data consequent verzamelen, combineren, analyseren en toepassen voor procesverbetering en innovatie. Je ontwikkelt analytische modellen (machine learning, algoritmes) die zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Zo maak je jouw organisatie niet alleen intelligenter, maar ga je ook het delegatiedilemma te lijf.Starten met Data Science

11. Ga je verbeterprojecten scrummen

11. Ga je verbeterprojecten scrummenMet scrum ga je gecontroleerd kleine stukjes afgerond werk in je proces inplanten. Dit kan software zijn, een app of een nieuw product dat je wilt lanceren. Je werkt met scrum kortcyclisch aan het verbeteren van je dienstverlening. Je gaat hier ontdekken hoe je scrum toepast en succesvol implementeert.Scrum je weg naar boven

12. Bekijk het integrale framework 'Datacratisch werken'

12. Bekijk het integrale framework 'Datacratisch werken'Deze datagedreven, integrale verbetermethode laat je zien hoe je via datagedreven verbetercirkels de dienstverlening, innovatie en de strategie van jouw organisatie op een steeds hoger plan kunt tillen. Of je nu werkt bij een gemeente, een ziekenhuis, een bank of een online fietsenwinkel, overal ligt nog een enorm verbeterpotentieel braak. Deze praktische methodiek geeft je alle tools in handen waarmee je je organisatie eenvoudig kunt professionaliseren. Datacratisch werken is genomineerd voor het Managementboek van het Jaar.Naar het framework

Modellen procesoptimalisatie en proces analyse modellen

Bovenstaande procesoptimalisatie modellen en theorieën helpen je om je bedrijfsprocessen en activiteiten te analyseren en optimaliseren. De theorie bij procesoptimalisatie is dat door procesanalyse (nauwgezet onderzoek) zaken aan het licht komen die je kunt verbeteren. De praktijk leert dat je altijd wel iets vindt dat je kunt verbeteren in je proces wanneer je een procesanalyse uitvoert. Idealiter gebruik je daarbij relevante data zoals bij process mining software. Hierbij gebruik je onder andere ook proces analyse modellen. Proces verbeteren modellen kennen vaak een filosofie (visie op continu verbeteren), pijlers waarop het model rust en verschillende stappen, denk aan de stappen PDCA, DMAIC bij Lean of de zes stappen van Kaizen.

Aan de slag met verbeteren, kwaliteit en processen

Een belangrijke stap bij continu verbeteren en alle procesoptimalisatie modellen is doen. Dit geldt ook voor het implementeren van een verbetermethode zodat je kwaliteit en processen op een hoger prestatieniveau kunnen functioneren. Onze specialisten hebben alle praktijkkennis in huis voor het succesvol toepassen van bovenstaande verbetermethoden en proces verbeteren modellen. Blijf niet te lang hangen in beleid, de theorie en plannenmakerij, maar ga vandaag al aan de slag, bijvoorbeeld:

Onze experts in procesanalyse, procesoptimalisatie modellen en verbeterprocessen helpen je graag verder met advies en de implementatie. Neem hier contact met ons op voor meer informatie of vraag een offerte aan.

Wat zegt Dirk Schaele over Passionned Group?

Een waardevolle & krachtige Lean training van de Passionned Group. Het team gaf waardevolle feedback bij de nabespreking. Mensen laten nu al ander gedrag zien. Ze gaan anders met elkaar om, benoemen verbeteringen concreter en proberen die te kwantificeren. We gaan nu aan de slag om te kijken hoe we samen met andere teams binnen Lapperre Hearing Systems verbeterprocessen verder kunnen toepassen.

Dirk Schaele
Director Operations
Lapperre Hearing Systems

Wij helpen je graag verder met het verbeterproces

Wil je weten welke verbetermethode of procesanalyse model het beste bij jouw situatie past? Of wil je meer te weten komen over het implementeren van een verbeterproces? Neem dan hier contact met ons op voor meer informatie of een afspraak. Wij helpen je graag verder met advies over modellen voor procesoptimalisatie (theorie) en de implementatie van proces analyse modellen (praktijk).

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in verbetermethodes en proces analyse modellenPassionned Group is de verstandige, datagedreven verbeterspecialist. Onze ervaren en gepassioneerde adviseurs helpen jou graag met duurzaam verbeteren. En natuurlijk het liefst met data, want daar zijn we gek op. Zodat jouw bedrijf kan kantelen naar een intelligente, datagedreven organisatie.

neem contact met ons op

Onze senior verbeterspecialisten

» Bekijk alle experts

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Dit vind je misschien ook interessant

Continu verbeteren
Continu verbeteren
Continu meten en verbeteren
Continu meten en verbeteren
De noodzaak van versneld leren en verbeteren
De noodzaak van versneld leren en verbeteren

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Leo Kerklaan - Auteur van De cockpit van de organisatie (5e druk)mr. LEO KERKLAANAuteur van De cockpit van de organisatie (5e druk)

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring