Wat is de rol en meerwaarde van een interim kwaliteitsmanager?

Foto mr. Leo Kerklaan
Auteur: mr. Leo Kerklaan
Associate Partner Kwaliteitsmanagement
Inhoudsopgave

De rol van de kwaliteitsmanager heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke transformatie ondergaan. Waar de focus vroeger lag op het verbeteren van interne processen en producten, ligt de nadruk nu steeds meer op het optimaliseren van processen, het continu verbeteren, en kostenreductie. Dit alles gebeurt onder toenemende externe druk en de verwachting van transparantie vanuit de overheid, toezichthouders, klanten, en de publieke opinie. In deze veranderende omgeving wordt de kwaliteitsmanager steeds belangrijker, vooral als het gaat om het voorkomen van fouten uit het verleden. Passionned biedt ervaren interim kwaliteitsmanagers aan die organisaties helpen om niet alleen aan de groeiende eisen te voldoen, maar ook om kwaliteit en risicomanagement op een praktische en duurzame manier te implementeren.

Gevolgen van sterke groei

Het antwoord daarop was duidelijk: veel meer regels, sterke uitbreiding bij de toezichthouders en sterke groei van afdelingen die te maken hadden met kwaliteits- & risicomanagement. Het resultaat was veel beter voorspelbare processen, minder kans op misbruik en veel meer transparantie.

Maar dit had ook een keerzijde. De sterke groei van het aantal regels en de toenemende hoeveelheid kwaliteitssystemen zorgden ervoor dat het steeds moeilijker werd om het primaire proces uit te voeren en wendbaar te worden. De vraag is dan ook of we niet zijn doorgeslagen. Kan een kwaliteitsmanager voor 100% garanderen dat de kwaliteit goed is en dat risico’s voor organisaties nooit meer voorkomen? De vraag stellen is hem eigenlijk al beantwoorden. Natuurlijk niet.

huur een kwaliteitsmanager in

Ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitsmanagement gaan snel en zijn de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Deze ontwikkeling is niet meer te stoppen. De belangrijkste trends hiervoor zijn:

  • Normering en toezicht groeit explosief: door alle ontwikkelingen in de afgelopen jaren zijn het aantal kwaliteitssystemen en de normering voor organisaties sterk gegroeid. Ook het aantal toezichthouders neemt sterk toe of het toezicht is veel pro-actiever geworden.
  • Transparantie is de norm geworden: organisaties moeten zich steeds vaker actief verantwoorden richting de toezichthouders en de maatschappij.
  • Sterke groei in kwaliteitssystemen: er komen steeds meer kwaliteitssystemen bij en de regelgeving groeit. Op alle gebieden bijblijven en deze normen vertalen naar hanteerbare regels binnen het primaire proces van een organisatie is de uitdaging.
  • Kwaliteitsdenken wordt een integraal onderdeel: kwaliteitsdenken en kwaliteitsmethoden worden nu integrale onderdelen van elk bedrijfsproces in een organisatie. Het is al lang niet meer zo dat het een ‘feestje is van een stafafdeling’. Met kwaliteitsmanagement maken organisaties het verschil ten opzichte van de concurrentie.
  • Outside in denken wordt de norm: processen, kwaliteitssystemen en verbetermethodieken denken steeds meer vanuit de klant. Processtappen voer je alleen nog maar uit als die ook daadwerkelijk waarde toevoegen voor je klant. Deze aanpak wordt wel ‘Value Stream Thinking’ genoemd.

Dit zijn natuurlijk lang niet alle trends. Op het gebied van kwaliteitsmanagement speelt er nog veel meer. Zoals hoe maak je processen en kwaliteit echt meetbaar binnen een organisatie? En hoe voegt de kwaliteitsmanager, vanaf de zijlijn, voldoende waarde toe, zonder op de stoel van de lijnmanager te gaan zitten?

Passionned Academy

Het trainingsaanbod van de Passionned Academy op het gebied van continu verbeteren en vernieuwen omvat onder meer de training kwaliteitsmanagement. Kijk ook eens naar onze andere opleidingen.

Waar moet je op letten bij een kwaliteitsmanager?

De belangrijkste punten zijn:

  • Welke vaardigheden mag je verwachten van een goede kwaliteitsmanager?
  • Welke werkzaamheden en verantwoordelijkheden horen bij dit profiel?
  • Hoe meet je het succes van kwaliteitsmanagement?
  • Waarom een kwaliteitsmanager inhuren via de Passionned Group?
  • Welke stappen kun je zetten om de juiste kwaliteitsmanager te worden of te vinden?

Al deze vragen komen hieronder aan bod.

Welke praktische vaardigheden moet een kwaliteitsmanager bezitten?

De rol van de kwaliteitsmanager verschuift. Was hij voorheen (vaak) intern gericht, meer en meer worden door toezichthouders nieuwe en veel strengere eisen gesteld aan organisaties. En daarmee dus ook aan het kwaliteitsmanagementproces.

Kwaliteitsmanagement verandert in toenemende mate van de juiste kwaliteitssystemen en technieken in organisaties implementeren, naar het meekrijgen van de gehele organisatie in het denken in kwaliteits- en risicomanagement. De belangrijkste vaardigheden hiervoor zijn:

  • Kwaliteitssystemen en -technieken echt kunnen implementeren in organisaties.
  • Kwaliteitsmanagement ‘praktisch’ kunnen implementeren in organisaties, zonder dat het als ballast wordt gezien.
  • Goede relatie als staffunctionaris kunnen opbouwen met iedereen in de organisatie.
  • Risico’s en mogelijke (toekomstige) problemen met betrekking tot kwaliteit op tijd kunnen rapporteren.
  • Processen op een juiste manier kunnen beheersen, maar daarbij je onafhankelijke rol kunnen waarborgen.

Is de vakinhoudelijke kant dan niet belangrijk? Natuurlijk wel. De kwaliteitsmanager moet alle kwaliteitssystemen en meetinstrumenten kennen en in organisaties toe kunnen passen. Maar hij moet vooral op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen ook met betrekking tot de veranderende regelgeving.

Hoe word je een (nog betere) kwaliteitsmanager?

Ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitsmanagement, lean, agile en slim verbeteren zitten in een stroomversnelling. Deze vakgebieden groeien steeds meer naar elkaar toe. Al deze aanpakken zijn erop gericht om organisaties steeds beter te laten aanpassen aan de veranderende markt. Kwaliteitsmanagers die in staat zijn deze verandering vorm te geven zijn schaars.

Wil je jezelf als kwaliteitsmanager ontwikkelen, dan is het lezen van vakliteratuur, bijvoorbeeld uit onze kennisbank, natuurlijk altijd goed. Er zijn ook diverse goede boeken geschreven, die je nieuwe inzichten kunnen verschaffen op jouw vakgebied.

Vervolgstappen bij de Passionned Academy

Maar wil je echt vervolgstappen zetten en je bekwamen in het implementeren van veranderingen vanuit kwaliteitsmanagement, dan heeft de Passionned Academy een uitgebreid palet aan opleidingen voor je klaar staan. Van Lean trainingen tot zelfs een masterclass PDCA & Kwaliteitsmanagement. Wil je jouw eigen effectiviteit vergroten en medewerkers beter ‘in beweging krijgen’, dan is bijvoorbeeld onze workshop Feedback voor jou een aanrader.

Als je een kwaliteitsmanager wilt inhuren?

Je kunt bij verschillende organisaties interim kwaliteitsmanagers inhuren of je kunt dit doen bij de Passionned Group. Onze interim kwaliteitsmanagers kenmerken zich doordat zij, naast dat zij zeer ervaren zijn, ook gefocust zijn op het implementeren en verbeteren van kwaliteitssystemen in de ‘waan van alle dag’ binnen organisaties.

We hebben een duidelijke en transparante aanpak. Nadat je een aanvraag bij ons hebt neergelegd nemen we binnen één dag contact met je op om jouw aanvraag in detail met je door te spreken. Op basis daarvan maken wij een gedetailleerd profiel en gaan wij binnen ons netwerk op zoek naar de beste kandidaten.

Indien mogelijk stellen we twee kandidaten voor. Nadat je de keuze op één van onze kandidaten hebt laten vallen, is het mogelijk om het proces binnen 48 uur af te ronden. Kort daarna kan de door jou geselecteerde interim kwaliteitsmanager bij je aan de slag.

stuur je aanvraag in

Welke extra’s leveren wij?

Natuurlijk hebben onze kwaliteitsmanagers ruime ervaring op kwaliteitsmanagement gebied, maar er is meer. Ze richten zich niet alleen op de strategische- en tactische visie van kwaliteitsmanagement, maar juist op implementatie van de instrumenten binnen de primaire processen van een organisatie.

Daarbij hebben ze een heldere visie op deze veranderingen: begin nu direct met implementeren en verbeter continu. Dit geldt niet alleen voor de processen waar ze kwaliteitsmanagement voor inrichten (de primaire processen), maar ook voor de kwaliteitsmanagementprocessen zelf.

Kwaliteitsmanagers als docenten

Sommige van onze kwaliteitsmanagers geven ook zelf les aan de Passionned Academy. Hierdoor ontstaat er een perfecte mix van enerzijds theorie en anderzijds de dagelijkse praktijk. De kwaliteitsmanager kan beschikken over een zeer uitgebreide kennisbank en ’toolkit’ die tevens beschikbaar is voor de medewerkers in jouw organisatie. Hiermee kun je nog sneller stappen zetten op het gebied van kwaliteitsmanagement.

Kwaliteitsmanagement nu en in de toekomst!

Kwaliteitsmanagement is in bepaalde sectoren van het bedrijfsleven sterk veranderd na het uitbreken van de (banken)crisis. Uit de analyse na deze crisis bleek dat veel organisaties onvoldoende transparant waren en risico’s verkeerd inschatten. Dat leidde er soms toe dat bedrijven gered moesten worden. Toezichthouders, de overheid, klanten en ook de publieke opinie eisten meer transparantie, want dit mocht nooit meer voorkomen.

Dit alles zorgde ervoor dat de eisen met betrekking tot toezicht, kwaliteitsmanagement en risicobeheersing aangescherpt werden. Er kwamen veel nieuwe regels en kwaliteitscontroles bij. Veel organisaties moesten aan nieuwe eisen voldoen en dit leidde ertoe dat kwaliteit- en risicomanagement binnen organisaties op de kaart werd gezet. Het aantal medewerkers op die afdelingen breiden ze vaak uit en ze introduceerden nieuwe controle- en kwaliteitssystemen.

Kwaliteitsmanager als verlengstuk

Vaak gebeurde dit met het argument: het moet nu eenmaal van de overheid. Kwaliteitsmanagers werden als een verlengstuk van die toezichthouders gezien en waren daarom ‘alleen maar lastig’. Maar dat is en mag niet de reden zijn om niet aan kwaliteits- en risicomanagement te doen. Het is tegenwoordig een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering en hoort een onderdeel te zijn van het werkpakket van elke leidinggevende. Net zoals HRM dat is.

Meer eisen van buitenaf

We zullen eraan moeten wennen dat er meer en meer gevraagd wordt dat organisaties voldoen aan kwaliteitssystemen en daar transparant over rapporteren. Het is aan de kwaliteitsmanagers in de organisatie om samen met het management hier een weg in te vinden. Kwaliteitsmanagement moet meer zijn dan iets wat geëist wordt van buitenaf. Het moet in het DNA van elke organisatie gaan zitten. Bij succesvolle bedrijven zoals Apple zit kwaliteitsmanagement in haar bedrijfs-DNA.

Het nieuwe motto moet zijn: we moeten niet werken voor het kwaliteitssysteem, maar het kwaliteitssysteem moet voor ons werken. Anders gezegd: kwaliteit levert geld op in plaats van dat het geld kost.

Vacature kwaliteitsmanager

Wij zijn regelmatig op zoek naar zeer ervaren kwaliteitsmanagers voor opdrachten bij onze opdrachtgevers. Herken je jezelf in de hier beschreven rol en wil je nader kennismaken, neem dan contact met ons op.

Heb je interesse of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze interim kwaliteitsmanagers? Heb je vragen over een specifieke opleiding of heb je andere vragen. Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in interim kwaliteitsmanagersPassionned Group helpt organisaties al meer dan 15 jaar zich continu te verbeteren door datagedreven werken, procesoptimalisatie en PDCA. Onze kwaliteitsmanagers en verbeterconsultants helpen organisaties klant- en actiegericht verbeteringen door te voeren.

Neem contact met ons op

Onze kwaliteitsmanagers

» Bekijk alle experts

Bekijk hier het PDCA-boek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met Kwaliteitsmanagement & datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Leo Kerklaan - Associate Partner Kwaliteitsmanagementmr. LEO KERKLAANAssociate Partner Kwaliteitsmanagement

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
19
jaar ervaring