Jouw ambities
- Je wilt jouw organisatie(onderdeel) snel klantgericht laten worden en geen omzet verliezen.
- Je hebt als shared service organisatie de opdracht om zelfstandig te opereren. Collega’s worden hierdoor ineens klanten die buiten de deur kunnen gaan shoppen.
- Er zijn concurrenten die veel meer datagedreven en klantgericht opereren, waardoor je bedrijf omzet mist.
- Je wilt je in de markt echt onderscheiden met CRM & klantgericht ondernemen, maar weet niet waar je moet beginnen.
- Je hebt veel klantdata tot je beschikking, maar je weet deze niet te combineren en te verzilveren.
- Je werkt heel hard en boekt successen, maar dit wordt niet erkend door de omgeving en je klanten.
De opleiding CRM & Analytics is voor jou de uitgelezen kans om meer kennis op te doen en tegelijkertijd je eigen plan te ontwikkelen. Zodat je hiermee direct in jouw organisatie aan de slag kunt.
Praktische informatie: locatie, duur, data en prijs
Locatie: Amrâth Berghotel AmersfoortDuur: 3 dagen
Data: 11 t/m 13 september 2024,9 t/m 11 april 2025,10 t/m 12 september 2025
Prijs: € 2.250
Hoe voer je klantgericht ondernemen in jouw organisatie in?
Gedurende deze driedaagse CRM-opleiding komen alle aspecten van klantgericht ondernemen en datagedreven werken (CRM & Analytics) aan de orde. Aan de hand van de, door jou tijdens de lessen opgedane, kennis ga je aan de slag met jouw case. Na afloop van de opleiding heb je dan een concreet plan dat je direct kunt implementeren in jouw organisatie.
Deze unieke training CRM & analytics is praktisch en gericht op het daadwerkelijk implementeren van de verandering in jouw organisatie. Aan de orde komen zaken als:
- Waar sta ik met mijn organisatie?
- Uit welke acties kan ik kiezen om snel echt het verschil te kunnen maken?
- Hoe krijg ik mijn organisatie mee in deze verandering?
- Hoe laat ik aantoonbaar verbeteringen op dit gebied zien?
De inhoud van de 3-daagse CRM masterclass
Deze praktische opleiding bevat alle onderdelen die je nodig hebt om succesvol veranderingen op het gebied van CRM & Analytics door te voeren in jouw organisatie. Je leert verschillende technieken toe te passen die zich al in de praktijk bewezen hebben. Er komen best practices aan de orde en ook is er ruimte om ervaringen met elkaar uit te wisselen. De drie dagen zien er als volgt uit:
Dag 1: Overview CRM, de trends & het 9-lagen klantcontactmodel
Tijdens de eerste dag van de opleiding maak je kennis met de vraag waarom klantgericht ondernemen zo belangrijk is. Aan de hand van het 9-lagen klantcontactmodel gaan wij in op de ontwikkelingen in de markt, de volwassenheid van organisaties en de manier waarop je klantcontacten en -processen vorm kan geven.
Gedurende deze dag maak je ook een start met het vormen van een beeld van je eigen organisatie en welke stappen zij kan, of beter nog, móet zetten om haar doelstellingen te bereiken. De docent behandelt onder meer volgende onderwerpen uitgebreid:
- Definitie van het 9-lagen klantcontact model: wat zijn de kenmerken van een succesvolle klantinteractie en wat moet daarvoor gebeuren? Hoe ontwikkel je een eigen visie en operationaliseer je deze binnen een organisatie?
- Trends in klantgericht ondernemen (CRM): welke trends zijn er nu in de markt? Welke zijn voor jou van belang en hoe kun je daar het beste op inspelen?
- De klant centraal zetten: dit is vaak een moeizaam en pijnlijk proces in een organisatie. Waarom is dat zo en wat kun je eraan doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen?
- Volwassenheid van organisaties: niet iedere organisatie is op elk aspect even ver. Waar staat jouw organisatie en waar vind je dat jouw organisatie zou moeten staan? Maar vooral, waar zou je (moeten) beginnen om jouw bedrijf nog klantgerichter te maken?
- CRM-projectmanagement: hoe zorg je dat de klant de veranderingen echt ervaart en dat de organisatie deze succesvol realiseert? Wat zijn de 10 belangrijkste projectrisico’s op dit gebied en hoe kun je die voorkomen of beperken?
Dag 2: CRM-instrumenten, klantreizen & implementatie workshop
Tijdens de tweede dag gaat de docent in op de vraag hoe je de bedrijfsstrategie kan vertalen en welke instrumenten ter beschikking staan om deze doelstellingen te operationaliseren. Een van de belangrijkste leerdoelen is dat je na oefening in staat bent een customer journey in kaart te brengen. Je leert ook de belangrijkste stakeholders hierin mee te krijgen.
Met een aantal belangrijke instrumenten ga je daadwerkelijk oefenen en gezamenlijk evalueren we dit proces. Een nevendoel is om de deelnemers te leren hoe zij zelfstandig deze technieken in hun eigen organisatie toe kunnen passen. De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- De verschillende instrumenten: welke CRM-instrumenten zijn er en waar zet je deze instrumenten in? Welke instrumenten zijn voor jou nu relevant?
- Succesvol gebruik van veranderinstrumenten: in dit deel leer je het inzetten van de diverse instrumenten en de geheimen om deze succesvol te gebruiken.
- Workshop customer journey en klantprocessen: samen met de andere deelnemers ga je in groepjes oefenen om een customer journey in kaart te brengen. Je leert deze te vertalen naar aanpassingen in klantprocessen.
- Workshop strategie-implementatie: in dit deel van de cursus maak je aan de hand van je strategie een persoonlijk verbeterprogramma. Dat legt de basis voor de klantcontactverbeteringen binnen jouw organisatie.
- Meetbare verandering: waarom is veranderen zo moeilijk in de dagelijkse praktijk? Hoe houd je de focus vast? Door veranderingen goed in te richten en meetbaar te maken. In dit onderdeel geven we veel praktische tips en trucs waar je direct mee aan de slag kunt.
Dag 3: Analytics, klantwaarde, (big) data, KPI's & customer insights
CRM en Analytics zijn synoniemen van elkaar geworden. In de derde dag gaan we in op de vraag hoe je klanten en klantcontacten kunt meten. Maar dat is niet genoeg. Je moet ook continu meegaan met de marktontwikkelingen. Hoe zorg je ervoor dat je organisatie datagedreven opereert en constant bijstuurt?
In deze derde dag komen verschillende concepten en thema’s aan de orde zoals: de inrichting van de intelligente organisatie, de voordelen van datagedreven werken en het belang van de ‘demystificering’ van big data. De dag sluiten we af met een recap van jouw plan en vervolgafspraken.
- De inrichting van de intelligente organisatie: wat houdt dit concept in en hoe kan het jouw organisatie helpen klantgerichter en flexibeler (meer agile) te zijn naar de toekomst toe.
- Databronnen en hoe te ontsluiten: organisaties beschikken vaak over veel meer gegevens dan ze zelf denken. Hoe ontsluit je deze bronnen zonder ellenlange discussies en langlopende ICT-projecten? Ontdek het geheim van een datawarehouse.
- Data en Big Data: er is tegenwoordig erg veel aandacht voor big data en dat is de nieuwe ‘heilige graal’ voor klantgericht ondernemen. Maar zorgt dit wel voor extra klanten en meer omzet, of kost het alleen maar geld? In dit onderdeel komen het verschil en de overlap tussen Business Analytics en Big Data aan de orde en hoe organisaties dit succesvol kunnen inrichten.
- KPI-keuze en implementatie: in dit laatste deel van de driedaagse cursus komt alles bij elkaar. Gezamenlijk bespreken we welke KPI’s je kunt maken en voor welk doel je die voor jouw organisatie kunt inzetten. Met dit onderdeel sluit de docent de CRM-cursus af. Je beschikt nu over een compleet eigen plan, waarmee je de volgende werkdag direct aan de slag kunt.
Ontdek de succesfactoren van CRM en Analytics
In deze driedaagse opleiding CRM en analytics komen zowel de strategische als de operationele aspecten van CRM en analytics aan de orde. Denk aan gebruik van KPI’s, (CRM en data) tools, datakwaliteit, verschillende soorten databronnen, de verschillende rollen, verandermanagement aanpakken (project versus scrum) en visualisatietechnieken. Het belangrijkste onderwerp is echter: wat zijn de succesfactoren van datagerichte CRM in de (digitale) praktijk van alledag.
Praktijkgerichte opleiding CRM & klantgericht ondernemen
Tijdens de opleiding maak je een plan voor je eigen organisatie waarmee je de volgende werkdag direct aan de slag kunt. Alles in deze CRM opleiding is erop gericht om klantgericht ondernemen en datagedreven werken binnen jouw organisatie tot een succes te maken. Zodat je direct en aantoonbaar het verschil kan gaan maken. Na afronding van de opleiding ontvangt elke deelnemer een certificaat en een gesigneerd exemplaar van het boek over klantgerichte organisaties: ‘De intelligente, datagedreven organisatie’).
Keep in touch: we laten je niet los
Als je met jouw eigen plan aan de slag gaat in je organisatie, dan sta je er niet alleen voor. Na afloop van de opleiding nemen we binnen enkele weken contact met je op en maken we een afspraak om de voortgang van het plan met je te bespreken. Waar gewenst en nodig kun je gebruikmaken van CRM advies.
Dit gesprek (van een uur) is geheel gratis en maakt onderdeel uit van de opleiding. Mocht je tussentijds vragen hebben of loop je ergens tegenaan, dan kun je als (voormalige) cursist altijd contact zoeken met Passionned Group. Wij zorgen ervoor dat je een antwoord krijgt op al je vragen. Je staat er na deze praktijkgerichte CRM opleiding dus niet alleen voor. Passionned Group denkt met je mee om de verandering ook daadwerkelijk te realiseren.
Voor wie is deze CRM opleiding bedoeld?
Voor iedereen die betrokken is om een organisatie (onderdeel) klantgerichter en meer datagedreven te maken, biedt deze opleiding houvast. De opleiding wordt veel gevolgd door managers die verantwoordelijk zijn voor klantcontact, business managers, medewerkers en managers van ICT- en BI-afdelingen, CRM consultants en CRM managers en datagedreven verandertrajecten, zoals BI projectleiders en programmamanagers.
Aanvullende informatie van deze training
De prijs van deze opleiding is inclusief lunchbuffet, onbeperkt thee en koffie, overige drankjes en hapjes tijdens de breaks. Je ontvangt ook een exemplaar van het De intelligente, datagedreven organisatie (compleet herziene druk) van Daan van Beek.
✪ vrijgesteld van BTW
✪ geen studiebelasting
✪ gewaarmerkt digitaal certificaat
✪ van 9:00 tot 17:00
Behaalde leerdoelen aan het eind van deze CRM training:
- Je hebt ervaren waarom klantgericht ondernemen zo belangrijk is
- Je weet hoe het 9-lagen klantcontact model in elkaar steekt
- Je hebt inzicht gekregen in de de 10 belangrijkste projectrisico’s
- Je kunt dankzij intensieve oefeningen een customer journey helder in kaart brengen
- Je bent in staat om klantcontactverbeteringen binnen jouw organisatie te realiseren
- Je doorgrondt de relatie tussen klantgericht ondernemen en datagedreven werken
- Je hebt een realistisch beeld van wat big data kan betekenen voor een CRM-gerichte organisatie
- Als projectmanager beschik je over genoeg bagage om elk CRM-project te laten slagen
Meld je nu aan voor de 3-daagse training CRM
Via ons inschrijfformulier kun je je direct inschrijven voor de eerstkomende opleiding CRM & Analytics. Mocht je vragen hebben over deze CRM training of wil je deze incompany laten organiseren, neem dan contact met ons op.
Over de docent
Daan van Beek is is de trainer voor de CRM-cursus. Zijn expertise in Business Intelligence en Kunstmatige Intelligentie, gecombineerd met zijn ervaring als consultant, spreker en auteur, maakt hem zeer geschikt voor deze rol. Zijn vermogen om complexe onderwerpen begrijpelijk en boeiend over te brengen, is van grote waarde voor iedereen die dieper in CRM wil duiken.
Reviews over Opleiding CRM
Frank de Jong | Belastingdienst: Veel verschillende onderwerpen. Goede interactie (maar daar was alle gelegenheid toe bij kleine groep) Bredere doelgroep dan de opleiding zelf denkt.Gea Brokking-Krechting | Het Financieele Dagblad B.V.: Ik vond het een goede opleiding, op een duidelijke manier gegeven. Het enige minpunt zou kunnen zijn dat er wel veel onderwerpen op de agenda stonden, waardoor er per onderwerp soms weinig tijd was. De docent heeft dit goed opgelost door te overleggen en de overwegingen om ergens snel(ler) door heen te gaan uit te leggen.
Julia van Heukelom | Basic-Fit International B.V.: Interactieve CRM opleiding waar veel aandacht wordt gegeven aan individuele vraagstukken.
Nadesh Lauwerijssen | Yonego B.V.: Het was een veelzijdige cursus waar voldoende ruimte was voor implementatie in de organisatie