Kritieke Prestatie Indicatoren (kpi)

Schiet scherp met de juiste KPI's!

Slim verbeteren met echte KPI’s

Als manager / bestuurder of controller wilt u niets liever dan de score op uw kpi’s steeds sneller en slimmer behalen. De praktijk wijst echter uit hoe lastig dat is. Want, niet elke kpi is een onvervalste.

  • Welke kpi’s / inzichten zijn nu echt kritiek om slim te verbeteren & sneller resultaten te boeken?
  • En hoe zet u die kpi’s zodanig in dat uw medewerkers continu de processen gaan verbeteren?

Het bij de hand hebben van de juiste set kpi’s op de juiste manier gevisualiseerd vormt dan de sleutel. Maar hoe komt u tot die set?

Kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s)

Kpi’s zijn key performance indicators, de allerbelangrijkste succesfactoren achter totale prestatieverbetering. Zij vormen daarnaast een ‘early warning system’ zodat u tijdig en precies kunt ingrijpen. Deze succesfactoren zijn vaak zelfs niet door ervaren managers onmiddelijk op te lepelen.

Een slechte KPI-score heeft grote impact op de gehele organisatie

Bedrijven die in de gevarenzone komen of failliet gaan, sturen doorgaans niet op de juiste indicatoren. Zij kijken vaak louter naar (financiële) resultaten en hebben geen diep besef welke processen kritiek zijn om uit het dal te klimmen of in één klap op meerdere resultaatgebieden tegelijk de resultaten te verhogen. In onze visie dient daarom iedereen in uw bedrijf de echt onvervalste kpi’s te kennen en vooral ermee te leren werken. Zodat uw medewerkers een nog effectievere bijdrage gaan leveren aan de strategie en de doelen.

Wat bereikt u met een juiste kpi-benadering?

  • U verbetert in korte tijd uw margestructuur en verhoogt de winstgevendheid.
  • U kan de doorlooptijden van uw bedrijfsprocessen sterk inkorten.
  • U legt de basis voor continue procesverbetering en het slimmer samenwerken van afdelingen.
  • U krijgt meer tevreden klanten én medewerkers die met meer gemak uw strategie verwezenlijken.
  • U gaat eenvoudiger sturen met een intelligent  (zuiverder inzicht en betere grip).

 

Schiet scherp met de juiste KPI'sPrestatie-indicatoren meten de prestatie op een bepaald deelgebied van de organisatie of van een specifieke stap in het totale bedrijfsprocesOnze KPI-bepaler geeft snel inzicht of een indicator een echte KPI is of nietMet business intellgence kunt u de KPI's integreren in de bedrijfsvoering  Doelgericht sturen met performance management Het intelligente organisatie concept is een framework waarmee u zich kan onderscheiden van de concurrentieDagelijks inzicht in uw kerncijfers met een overzichtelijk dashboard

Hoe kunt u structureel verbeteren met behulp van kpi’s?

Stap 1: Longlist samenstellen van de meest belangrijke  in uw bedrijf.
Stap 2: Met de juiste methodiek komen tot een shortlist van de echt onvervalste kpi’s.
Stap 3: Het inbedden daarvan in de organisatie met dashboards en rapportages ().
Stap 4: De organisatie gaat met de kritieke prestatie indicatoren werken en sturen.

Voorbeeld van een Kritieke Prestatie Indicator
Een bekende vliegmaatschappij stuurt zorgvuldig op het op tijd kunnen laten vertrekken en aankomen van haar vliegtuigen. Dat is voor het bedrijf een uiterst kritiek proces. Wanneer een vliegtuig te laat aankomt heeft dat direct effect op meerdere resultaatgebieden. Klanten zijn ontevreden omdat ze aansluitende vluchten missen, de bagageafhandeling en catering lopen in de war, het vliegveld kan een sanctie opleggen, reizigers kunnen een claim indienen enzovoorts.

naar de KPI-bepaler

Hoe voer ik deze succesvol in onze organisatie in?

Het vinden en benoemen van de Kritieke Prestatie Indicatoren (stap 1 en 2) is geen eenvoudige opgave, vooral als u de eerste keer hiermee aan de slag gaat. Het met elkaar komen tot een afgewogen set van juiste en goed stuurbare KPI’s blijkt soms een enorme zoektocht. Niet elke indicator is immers voor iedereen even belangrijk en beïnvloedbaar.

Snel inzicht met de KPI-bepaler

De Passionned Group heeft jarenlange ervaring in het bepalen van onvervalste kritieke prestatie indicatoren en 1 miljoen euro inzichten in uiteenlopende branches. De kpi’s die gebruikt worden in succesvolle organisaties vertonen veel overeenkomsten. Dit vormde de basis voor de ontwikkeling van een krachtige tool: de KPI-bepaler.

Liever direct aan de slag met kpi-management?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak voor een oriënterend gesprek met een van onze consultants of volg onze unieke KPI-workshop.

METEEN AAN DE SLAG?

Maak gebruik van de jarenlange ervaring van de Passionned Group op het gebied van kpi-sturing.

neem contact op