Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI)

Schiet scherp met de juiste KPI's!
Hoe verbetert u uw bedrijf met kritieke prestatie-indicatoren?

U als manager / bestuurder of consultant bent bezig om de commerciële en eventueel ook de maatschappelijke doelen van de organisatie te verbeteren. Maar de praktijk wijst uit hoe lastig het is om interne processen te veranderen die zorgen voor het gewenste resultaat. Hoe u het ook wendt of keert, het begint allemaal bij het inzicht in de kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s).

Kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s)

KPI’s zijn key performance indicators, oftewel de succesfactoren achter prestatieverbeteringen van een bedrijf. Deze succesfactoren vormen de drijvende krachten voor betere resultaten en zijn vaak zelfs niet door ervaren managers op te lepelen.

Een slechte score heeft grote impact op uw marge en klanten

Bedrijven die in de gevarenzone komen of failliet gaan, hebben altijd een probleem op KPI-niveau. Vaak is er binnen organisaties geen of nauwelijks besef welke kritieke processen (strategiekaart) een essentiële rol spelen om in één klap betere bedrijfsresultaten te bereiken. Met alle gevolgen van dien! In het artikel ‘De 5 grootste KPI-blunders’ worden de belangrijkste valkuilen behandeld.

Wat kunt u met een juiste KPI-benadering bereiken?

  • Verbeteren van het totale rendement.
  • Monitoren en sterk inkorten van doorlooptijden.
  • Verbeteren van processen in de organisaties.
  • Meer tevreden klanten én medewerkers.
  • Beter sturen met een intelligent dashboard (zuiver inzicht en betere grip).

 

Schiet scherp met de juiste KPI'sPrestatie-indicatoren meten de prestatie op een bepaald deelgebied van de organisatie of van een specifieke stap in het totale bedrijfsprocesOnze KPI-bepaler geeft snel inzicht of een indicator een echte KPI is of nietMet business intellgence kunt u de KPI's integreren in de bedrijfsvoering  Doelgericht sturen met performance management Het intelligente organisatie concept is een framework waarmee u zich kan onderscheiden van de concurrentieDagelijks inzicht in uw kerncijfers met een overzichtelijk dashboard

Hoe kunt u structureel verbeteren met behulp van KPI’s?

Stap 1: Longlist samenstellen van alle mogelijke  voor de organisatie.
Stap 2: Met de juiste methodiek komen tot een shortlist van KPI’s voor de organisatie.
Stap 3: Het inbedden daarvan in de organisatie met dashboards en rapportages (IT).
Stap 4: De organisatie gaat met de kritieke prestatie indicatoren werken en sturen.

Voorbeeld van een Kritieke Prestatie Indicator
Een bekende vliegmaatschappij stuurt zorgvuldig op het op tijd kunnen laten vertrekken en aankomen van haar vliegtuigen. Dat is voor het bedrijf een uiterst kritiek proces. Wanneer een vliegtuig te laat aankomt heeft dat direct effect op meerdere resultaatgebieden. Klanten zijn ontevreden omdat ze aansluitende vluchten missen, de bagageafhandeling en catering lopen in de war, het vliegveld kan een sanctie opleggen, reizigers kunnen een claim indienen enzovoorts.

naar de KPI-bepaler

Hoe voer ik deze succesvol in onze organisatie in?

Het vinden en benoemen van de Kritieke Prestatie Indicatoren (stap 1 en 2) is een zeer complexe activiteit, vooral als het de eerste keer is dat u hiermee bezig bent. Niet elke indicator is even belangrijk. Sturen op wat echt essentieel is, kan een prestatiedoorbraak betekenen voor uw bedrijf. Minder meten is meer weten!

Snel inzicht met de KPI-bepaler!

De Passionned Group heeft jarenlange ervaring in het bepalen of een indicator wel echt een onvervalste Kritieke Prestatie Indicator is. De KPI’s die gebruikt worden in succesvolle KPI-systemen vertonen veel overeenkomsten. Dit vormde de basis voor de ontwikkeling van een krachtige tool: de KPI-bepaler!

Liever direct aan de slag met KPI-management?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak voor een oriënterend gesprek met een van onze consultants.

METEEN AAN DE SLAG?

Maak gebruik van de jarenlange ervaring van de Passionned Group op het gebied van KPI-systemen.

neem contact op