Zoeken naar een speld in de hooiberg?

Niet alle indicatoren zijn zuivere KPI’s. Het vinden van de juiste KPI’s voor jouw bedrijf is soms zoeken naar een speld in een hooiberg. Om deze zoektocht te vergemakkelijken, hebben we voor jou de 7 kenmerken beschreven van echt onvervalste KPI’s. Zodat je sneller weet waar en hoe je ze kunt vinden en er vervolgens op kan bouwen. Want wie wil nu niet sturen op basis van een betrouwbaar stuurplan en KPI’s die je blindelings kunt vertrouwen en geen bijwerkingen veroorzaken.

De 7 karakteristieken van key performance indicators

  1. Cascade van ellende: een slechte score op een KPI veroorzaakt een cascade aan ‘ellende’. Denk dan aan zaken als herplannen, rework, verspilling, klachten, boetes, imagoschade, extra kosten, et cetera. Ga eens na in jouw organisatie waar de meeste ellende zich voordoet of zich voor kan doen. Bekijk vervolgens dan wat de root cause van die ellende is.
  2. Impact op je winst: een slechte score op een key performance indicator heeft altijd directe invloed op de winstgevendheid van je organisatie. De woorden ‘altijd’ en ‘direct’ geven een 1:1 relatie aan. Je omzet kan bijvoorbeeld stijgen of dalen, maar daarmee hoeft niet per se je winstgevendheid per direct te verbeteren of te verslechteren. Omzet is dan ook geen echte KPI.
  3. Impact op klanten en medewerkers: een KPI heeft naast een directe impact op je winstgevendheid ook altijd directe invloed op je medewerkers- of klanttevredenheid en in sommige gevallen zelfs beide. Dan heb je echt een heel belangrijke KPI te pakken.
  4. Continu verbeteren: key performance indicators zijn vooral gericht op verbetering van het totale (bestaande) proces. Daarmee gaan je resultaten verbeteren en kun je het proces optimaliseren. Ze zijn minder geschikt voor het vinden en doorvoeren van productinnovaties.
  5. Kritieke succesfactoren: KPI’s maken de kritieke succesfactoren van jouw organisatie duidelijk zichtbaar en goed meetbaar. Zodat de strategie en het businessmodel bij iedereen op het netvlies kan komen te staan. Dit is relevant en belangrijk omdat bij 78% van de organisaties het gros van de medewerkers niet weet wat hun bijdrage aan de strategie is.
  6. KPI’s zijn per definitie niet financieel: op het moment dat je de score van een indicator kan uitdrukken in euro’s is één ding zeker: het is geen onvervalste KPI. Een KPI heeft natuurlijk wel altijd een financiële impact.
  7. Direct te beïnvloeden: de score op de key performance indicators kunnen medewerkers die dagelijks werken in de processen direct beïnvloeden. Bijvoorbeeld door hun gedrag aan te passen, door het werk anders in te delen of systemen aan te passen.

Wil je precies weten hoe het zit met de KPI’s voor jouw eigen organisatie en deze snel kunnen benoemen en definiëren? Bestel dan nu de SMART KPI-bepaler: de onmisbare “bijbel” voor prestatiegerichte managers. Al meer dan 500 klanten gingen je voor.

Ga meteen aan de slag met de experts

Maak gebruik van de jarenlange ervaring van de KPI-consultants van Passionned Group op het gebied van KPI-systemen. Neem hier contact met ons op voor een oriënterend gesprek of meer informatie.

neem contact met ons op

  1. Avatar De 7 kenmerken van onvervalste KPI's Bauke Hoekstra schreef:

    Goedemiddag Daan,

    Route Cause moet zijn Root Cause, onder 1.Cascade van ellende.

    Met vriendelijke groet,

    Bauke Hoekstra

Reageer ook op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de 7 kenmerken van onvervalste kpis (performance management) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,8
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15