Wat is een Kritische Resultaat Indicator (KRI): betekenis en hoe deze te beïnvloeden

Key Result Indicators: de 4 resultaatgebieden van elke organisatie

Naast (kritieke) prestatie indicatoren, financiële indicatoren en procesindicatoren kun je metingen verrichten in vorm van Kritieke Resultaat Indicatoren (KRI’s), ofwel: Key Result Indicators. Een KRI geeft de prestatie weer op één van de 4 belangrijkste resultaatgebieden van elke organisatie. De score op de KRI’s zijn sterk afhankelijk van de scores op de onvervalste organisatie-KPI’s. De crux van een hogere winst (KRI) of meer tevreden klanten (klanttevredenheid KRI) zit hem in het gezamenlijk bespreken, begrijpen en verbeteren van de scores op de KPI’s die grote impact hebben op de KRI’s. Van hoog tot laag en van links tot rechts in de organisatie. Iedereen moet een heel goed begrip krijgen hoe het geld wordt verdiend en besteed, hoe het verdienmodel van de organisatie in elkaar steekt en op welke manier alle activiteiten met elkaar samenhangen om tevreden klanten en medewerkers te krijgen.

Wat is een KRI?

Een Kritieke Resultaat Indicator is het eindresultaat van heel veel activiteiten en inspanningen in de totale organisatie. De scores van de belangrijkste KRI’s weerspiegelen het wel en wee van een organisatie. Een definitie:

Een Kritieke Resultaat Indicator geeft op één belangrijk aspect aan of de organisatie (en de directie) goed functioneert.

Het is cruciaal dat het management van een bedrijf en de werkvloer begrijpt op welke manieren je de score op een KRI kunt beïnvloeden en verbeteren.

De 4 belangrijkste KRI’s van elke organisatie

Icon met 4 gebouwenElke organisatie kent slechts vier KRI’s, meer zijn er gewoon niet. Hoewel je ze anders definieert, zijn het voor elke organisatie steeds dezelfde vier. Het totale functioneren van welke organisatie dan ook kun je aflezen aan de volgende Kritieke Resultaat Indicatoren:

  1. Klanttevredenheid: hoe tevreden zijn je klanten om zaken met je te doen? Vaak wordt hier gekeken naar de uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoeken, het aantal klachten en retouren.
  2. Winstgevendheid: wat is de financiële gezondheid van je organisatie? Om dit te berekenen worden meestal de totale uitgaven in mindering gebracht op de totale opbrengsten. Voor bedrijven is de afkorting EBITDA van belang, het is dé maatstaf voor de brutowinst.
  3. Medewerkerstevredenheid: hoe tevreden zijn je medewerkers om voor jouw organisatie te werken? Dit meet je onder andere door het personeelsverloop en via medewerkertevredenheidsonderzoeken.
  4. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO): in hoeverre neemt je organisatie haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en heeft ze oog voor het milieu, de minderheden in de samenleving en menselijkheid in het algemeen.

Deze vier KRI’s zijn voor elke organisatie hetzelfde maar ze worden vaak op verschillende manieren gedefinieerd. Een ding weet je zeker: je kunt niet draaien aan een knop waarmee je direct de winstgevendheid of de tevredenheid van klanten of medewerkers kunt vergroten. Je zult dus moeten gaan kijken hoe je de scores op de KRI’s dan wel kunt gaan beïnvloeden.

Effectief beïnvloeden van de Kritieke Resultaat Indicatoren

Op welke manier kun je als organisatie de vier resultaatgebieden nu op een effectieve manier beïnvloeden? Wat is de motor achter je eindresultaten? En wat zit er onder de motorkap? Welke onderdelen presteren goed en welke niet? Onder de motorkap van de organisatie bevinden zich de Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s). Zij laten direct zien hoe je motor presteert, waar die eventueel hapert en waar je deze nog verder zou kunnen verbeteren. Zodat tegelijkertijd de score op al je KRI’s kan toenemen. Hoe dat werkt lees je in onze SMART KPI Gids.

De SMART KPI Gids met succesfactoren voor KRI’s

Icon met vuurwerkIn de SMART KPI Gids 2025, hét handboek voor performance management, KPI’s en datagedreven werken, lees je alles over het vinden van de onvervalste KPI’s voor jouw organisatie. En hoe je deze koppelt aan de Kritische Resultaat Indicatoren. Ook maak je kennis met het SMART maken ervan. En door middel van prestatie-indicatoren leer je hoe je het continu verbeterproces kunt sturen door middel van de PDCA cirkel. Al met al een tool waarmee je als organisatie echt het verschil kan gaan maken.

naar de SMART KPI Gids