De vertrouwde term BI is zoek
Het lijkt wel of er niets anders meer bestaat dan Business Analytics. De vertrouwde term ‘business intelligence’ of BI lijkt wel met ‘zoek en vervang’ overal veranderd te zijn in ‘business analytics’. De Zilveren Kogel die aan alle problemen een einde maakt. Was het leven maar zo eenvoudig.
Onderzoek BI & succesfactoren
Uit grondig en uitgebreid onderzoek van Passionned Group blijkt dat succesvol toegepaste Business Intelligence een aantal met elkaar verbonden kritieke succesfactoren kent. Deze kunnen worden ondergebracht in de hogere organisatiebegrippen Allround vision, Agility, Alignment en – inderdaad – Analytics.
Basis van de intelligente organisatie
Daan van Beek, managing director van Passionned Group, zegt daarover: “We gebruiken deze vier elementen als basis om van een gewone organisatie een intelligente organisatie te maken. Let wel: alle vier.”
Al eerder publiceerde Daan een artikel in het Tijdschrift voor IT Excutive om aan te geven wat de belangrijkste kenmerken zijn van intelligente organisaties, die over de gehele linie beter presteren dan andere organisaties. “Een van de belangrijke kenmerken is inderdaad het gebruiken van informatie voor analyse en actie. Maar het met elkaar bespreken van de cijfers – negatief en positief – is net zo belangrijk om succesvol te zijn.”
Vier hogere begrippen
Allround vision, Agility, Alignment en Analytics, ontleend aan Daans boek ‘De Intelligente Organisatie’, zijn de vier hogere begrippen die een organisatie in stand houden en sterker en slimmer maken.
Een vergelijking laat zich gemakkelijk maken: een mens bezit zintuigen, een brein en ledematen, componenten die elk gerelateerd kunnen worden aan een succesfactor. Allround vision staat voor de sensitiviteit en selectiviteit van de zintuigen, het brein kan worden gekoppeld aan nadenken en analyseren, en de ledematen bepalen de wendbaarheid. Daar doorheen loopt Alignment, nodig om alles op elkaar af te stemmen. “Denk aan eenduidige definities van KPI’s,” geeft Daan als voorbeeld. “Maar ook het regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets. Dat is zeker ook een vorm van alignment, waarmee je de ambities in lijn brengt met de werkelijkheid van dat moment.”
Tag cloud van Business Intelligence succes
De kritieke succesfactoren voor Business Intelligence en eigenlijk succes van de hele organisatie, hebben een bepaalde mate van belangrijkheid: ‘Informatie consequent gebruiken voor analyse en actie’ is een zwaarwegende factor, evenals ‘het regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets’ en ‘Informatie doelbewust gebruiken voor innovatie’. De belangrijkste succesfactoren zijn geplaatst in een zogenaamde tag cloud: hoe groter de letters hoe belangrijker.
“Uit ons onderzoek weten we het implementatiepercentage van elke succesfactor in zowel intelligente als gewone organisaties. Het verschil daartussen levert een kengetal op dat we aan elke succesfactor hebben gekoppeld,” legt Daan uit. “Een voorbeeld. De succesfactor ‘regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets’ is bij 90 procent van de slimme organisaties geïmplementeerd, maar slechts bij 35 procent van de gewone organisaties. Het verschil levert het kengetal 55 op, dat we gekoppeld hebben aan deze succesfactor. Zo heeft elke factor zijn eigen kengetal.”
Alignment en Agility minstens zo relevant als Analytics
Vervolgens onderzocht Daan of het mogelijk was de kritieke succesfactoren te relateren aan de vier hogere organisatiebegrippen Allround Vision, Agility, Alignment en Analytics.
“Het consequent gebruiken van informatie voor analyse en actie hoort natuurlijk thuis bij Analytics. Het regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets is voor de helft gekoppeld aan Alignment en voor de helft aan Agility. Zo zijn alle kritieke succesfactoren gekoppeld aan de organisatiebegrippen,” licht Daan toe. “Daarna is het kengetal van elke succesfactor toegewezen aan een van de vier begrippen. Daaruit is een grafiek voortgekomen waarin de verhouding tussen alignment, agility en analytics is weergegeven. Opvallend is dat analytics behoorlijk minder scoort dan de andere twee.”
Ga niet te zwaar leunen op Business Analytics
Daan van Beek concludeert: “Uit het onderzoek komt naar voren dat een organisatie heel zwaar kan gaan leunen op analytics, met of zonder hulp van geavanceerde tools, maar dat alignment en agility minstens zo relevant zijn om tot een intelligente organisatie te komen die over de hele linie beter presteert.”
Reageer op dit artikel van Daan van Beek