Business Analytics | Agility & Alignment | Intelligent bedrijf

Waarom staren organisaties zich zo blind op Analytics?

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

De vertrouwde term BI is zoek

Waarom staren organisaties zich zo blind op Analytics?Het lijkt wel of er niets anders meer bestaat dan Business Analytics. De vertrouwde term ‘business intelligence’ of BI lijkt wel met ‘zoek en vervang’ overal veranderd te zijn in ‘business analytics’. De Zilveren Kogel die aan alle problemen een einde maakt. Was het leven maar zo eenvoudig.

Onderzoek BI & succesfactoren

Uit grondig en uitgebreid onderzoek van Passionned Group blijkt dat succesvol toegepaste Business Intelligence een aantal met elkaar verbonden kritieke succesfactoren kent. Deze kunnen worden ondergebracht in de hogere organisatiebegrippen Allround vision, Agility, Alignment en – inderdaad – Analytics.

Basis van de intelligente organisatie

Daan van Beek, managing director van Passionned Group, zegt daarover: “We gebruiken deze vier elementen als basis om van een gewone organisatie een intelligente organisatie te maken. Let wel: alle vier.”

Al eerder publiceerde Daan een artikel in het Tijdschrift voor IT Excutive om aan te geven wat de belangrijkste kenmerken zijn van intelligente organisaties, die over de gehele linie beter presteren dan andere organisaties. “Een van de belangrijke kenmerken is inderdaad het gebruiken van informatie voor analyse en actie. Maar het met elkaar bespreken van de cijfers – negatief en positief – is net zo belangrijk om succesvol te zijn.”

Vier hogere begrippen

Allround vision, Agility, Alignment en Analytics, ontleend aan Daans boek ‘De Intelligente Organisatie’, zijn de vier hogere begrippen die een organisatie in stand houden en sterker en slimmer maken.

Een vergelijking laat zich gemakkelijk maken: een mens bezit zintuigen, een brein en ledematen, componenten die elk gerelateerd kunnen worden aan een succesfactor. Allround vision staat voor de sensitiviteit en selectiviteit van de zintuigen, het brein kan worden gekoppeld aan nadenken en analyseren, en de ledematen bepalen de wendbaarheid. Daar doorheen loopt Alignment, nodig om alles op elkaar af te stemmen. “Denk aan eenduidige definities van KPI’s,” geeft Daan als voorbeeld. “Maar ook het regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets. Dat is zeker ook een vorm van alignment, waarmee je de ambities in lijn brengt met de werkelijkheid van dat moment.”

Tag cloud van Business Intelligence succes

De kritieke succesfactoren voor Business Intelligence en eigenlijk succes van de hele organisatie, hebben een bepaalde mate van belangrijkheid: ‘Informatie consequent gebruiken voor analyse en actie’ is een zwaarwegende factor, evenals ‘het regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets’ en ‘Informatie doelbewust gebruiken voor innovatie’. De belangrijkste succesfactoren zijn geplaatst in een zogenaamde tag cloud: hoe groter de letters hoe belangrijker.

Tag Cloud Business Intelligence succes

“Uit ons onderzoek weten we het implementatiepercentage van elke succesfactor in zowel intelligente als gewone organisaties. Het verschil daartussen levert een kengetal op dat we aan elke succesfactor hebben gekoppeld,” legt Daan uit. “Een voorbeeld. De succesfactor ‘regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets’ is bij 90 procent van de slimme organisaties geïmplementeerd, maar slechts bij 35 procent van de gewone organisaties. Het verschil levert het kengetal 55 op, dat we gekoppeld hebben aan deze succesfactor. Zo heeft elke factor zijn eigen kengetal.”

Alignment en Agility minstens zo relevant als Analytics

Vervolgens onderzocht Daan of het mogelijk was de kritieke succesfactoren te relateren aan de vier hogere organisatiebegrippen Allround Vision, Agility, Alignment en Analytics.

“Het consequent gebruiken van informatie voor analyse en actie hoort natuurlijk thuis bij Analytics. Het regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets is voor de helft gekoppeld aan Alignment en voor de helft aan Agility. Zo zijn alle kritieke succesfactoren gekoppeld aan de organisatiebegrippen,” licht Daan toe. “Daarna is het kengetal van elke succesfactor toegewezen aan een van de vier begrippen. Daaruit is een grafiek voortgekomen waarin de verhouding tussen  alignment, agility en analytics is weergegeven. Opvallend is dat analytics behoorlijk minder scoort dan de andere twee.”

Alignment en Agility minstens zo relevant als Analytics

Ga niet te zwaar leunen op Business Analytics

Daan van Beek concludeert: “Uit het onderzoek komt naar voren dat een organisatie heel zwaar kan gaan leunen op analytics, met of zonder hulp van geavanceerde tools, maar dat alignment en agility minstens zo relevant zijn om tot een intelligente organisatie te komen die over de hele linie beter presteert.”

Download hier de pdf van het artikel in TTIM.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met business analytics (agility & alignment) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15