Harde aanval op business intelligence | Hans Lamboo

Harde aanval op business intelligence

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Slimme organisaties moeten het ontgelden

Op het BI platform van Array Publications gaat hoofdredacteur Hans Lamboo in de aanval op business intelligence. Met name slimme organisaties moeten het ontgelden! Hans schrijft: “Ik vind het een gotspe dat de i van BI, die staat voor intelligence, steeds weer opnieuw in verband gebracht wordt met intelligentie. [..] zodra het om Business Intelligence gaat [..] worden intelligentie organisaties ten tonele gevoerd. Leuk voor sappige marketingslogans zoals “Hoe slim is jouw organisatie?” en “Wat is de intelligentste organisatie van het land?”, maar wel heel erg kort door de bocht.”

Hieronder de reactie van onze managing director Daan van Beek:

Er is niets sappigs aan ‘Hoe slim is jouw organisatie?’

“Ik voel me als collega en auteur van het Business Intelligence boek – De intelligente organisatie’ geroepen om je tot de orde te roepen:) Er is niets sappigs aan ‘Hoe slim is jouw organisatie?’ en ook niet met het concept ‘De intelligente organisatie’. Dat er inmiddels een zevende druk aan zit te komen en tienduizenden exemplaren zijn verkocht, zegt misschien niet genoeg, maar wel dat veel mensen nieuwsgierig zijn hoe je een slimme organisatie kunt realiseren. Maar nog belangrijker, inmiddels verdienen (of besparen) veel bedrijven heel veel geld door een intelligente organisatie, en hebben medewerkers in dergelijke organisaties veel meer plezier in hun werk gekregen. Waarom? Omdat ze meer verantwoordelijkheid kunnen nemen, data kunnen analyseren, decentraal ondernemerschap, et cetera.

Intelligentie is hoe informatie wordt gebruikt

Ik onderschrijf je mening volledig als je zegt dat intelligentie vooral te maken heeft met wat een persoon of organisatie met de informatie doet. En ook dat BI in enge zin (datawarehousing, rapporten, dashboard) niet voor een intelligente organisatie kan zorgen. Dit is overduidelijk uit ons onderzoek en rapport gekomen ‘de 7 grootste valkuilen in BI’.

Business Intelligence inbedden in een verbetercyclus

Een van de conclusies is bijvoorbeeld als Business Intelligence (BI) niet wordt ingebed in de PDCA cyclus, is het behoorlijke geldverspillerij. Of noem het een hele dure hobby van een paar mensen. Ook kwam uit het onderzoek naar voren: elkaar aanspreken op de cijfers, normen en targets regelmatig evalueren en bijstellen en de belangrijkste kritische succesfactor bleek te zijn een analytische bedrijfscultuur. Ik zou wat je zegt over het belang van het gebruik van informatie het daarom niet alleen willen onderschrijven, maar zelfs dubbel willen onderstrepen.

Een andere opvatting over BI?

Maar misschien hebben wij allebei een andere opvatting over wat Business Intelligence nu is. In mijn optiek is het je organisatie beter runnen door slim gebruik van met name integrale informatie en analyses. Dat je daarmee kennis moet opdoen van je organisatie (kennismanagement) en ook je processen slimmer moet inrichten (procesmanagement) spreekt wat mij betreft voor zich. Ik begrijp dat sommige personen Business Intelligence alleen met techniek associëren, in mijn optiek is dàt een gotspe, en ga je daar gigantisch de mist mee in.

Prijsvraag Slimste organisatie van Nederland

Juist bij de prijsvraag voor de Slimste organisatie van Nederland, de Dutch BI & Data Science Award (2020 komt er weer aan), kijken wij vooral ook naar het zelflerend vermogen, een holistisch besturingsmodel en visie, klantgerichtheid en de koppeling tussen informatie met de strategische doelen. In die zin pakken wij het volgens mij precies aan hoe je het zou willen! Maar we kijken ook verder, hoe gaan medewerkers en managers met elkaar om, werken ze samen om dingen op te lossen, hoe zit het met horizontale sturing, geven managers het goede voorbeeld en is de directie betrokken bij BI. Niet alleen als project, maar ik bedoel dan vooral het continue Business Intelligence veranderproces.

Je wilt de Formule 1 winnen?

Ik zie het zo: stel je koopt een prachtige Ferrari (datawarehouse, Business Intelligence, analysetools), en je wilt de Formule 1 winnen, dan moet je ook zorgen voor geweldige coureurs en een excellente organisatie daarachter! Dat is pas slim!

  1. Avatar Harde aanval op business intelligence Albert schreef:

    Ik ben het niet met het eerste commentaar eens. Als het slechts gaat over ‘information’ dan zou er niet zoveel aan BI gewerkt worden. Het gaat juist om langzamerhand de overstap te maken van ‘information’ naar ‘intelligence’. Het ondersteunen van beslissingen wordt in deze complexe tijd niet meer gedaan met nog meer informatie, maar met ‘intelligence’. Dit laatste gaat uit van een presentatie en samenstelling van informatie (op een intelligente manier) die in de gevraagde context toegevoegde waarde vertegenwoordigd.

    albert vlaardingerbroek
    directeur bestuursdienst at Noorderpoortcollege

  2. Avatar Harde aanval op business intelligence Marc schreef:

    “Intelligentie en slim zijn/ worden/ handelen zijn verschillende definities die misschien beter niet in één adem moeten worden genoemd. BI zou er beter aan doen om zich te laten vertalen door Business Informations.”

    Marc Lensen

Reageer ook op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met harde aanval op business intelligence (hans lamboo) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15