De Business Intelligence kloof | big data die explodeert

De Business Intelligence kloof

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Beschikbare tijd neemt af

Het gevolg van allerlei ontwikkelingen is dat de beschikbare tijd die managers en medewerkers hebben om goede beslissingen te nemen sterk aan het afnemen is, dit terwijl de complexiteit van beslissingen toeneemt. Bovendien neemt de hoeveelheid data – die nodig is om goede beslissingen te nemen – zo goed als exponentieel toe*. Die twee factoren, beslissingstijd en hoeveelheid data, zijn elkaars opponenten. Wat de Business Intelligence kloof wil weergeven is dat ze steeds verder van elkaar verwijderd raken als een organisatie niets zou doen.

* De hoeveelheid unieke data verdubbelt elke drie jaar (Lyman en Varian, 2003). Volgens andere onderzoeken zou de verdubbeling zelfs binnen anderhalf jaar kunnen plaatsvinden.

De Business Intelligence kloof: de hoeveelheid data neemt toe en de tijd om te beslissen neemt af.

Precisie-instrumenten nodig

Als gevolg van de steeds beperktere fout- en tijdmarges, hebben organisaties alsmaar fijnere en gevoeligere precisie-instrumenten nodig om de Business Intelligence kloof te overbruggen, om de juiste beslissingen te nemen en uiteindelijk om te kunnen overleven.

Complexere besturingen

De steeds verder uitdijende kloof maakt het sturen en het succesvol leiden van organisaties steeds moeilijker. We krijgen te maken met steeds omvangrijkere en complexere besturingen, voornamelijk als gevolg van toenemende omgevingsinvloeden. In het postindustriële tijdperk zullen organisaties steeds meer te maken krijgen met toenemende complexiteit en dynamiek. Hierdoor neemt de behoefte aan goede informatie en gedegen beslissingen substantieel toe.

Kritische kanttekening

Dikwijls zien we dat Business Intelligence heel erg intern gericht is, en daarom is in dit verband een kritische kanttekening op zijn plaats. Juist in deze tijd hebben beslissingen die buiten de organisatie – door klanten, concurrenten of overheden – worden genomen veel grotere impact op de organisatie dan de interne beslissingen. Met Business Intelligence moeten we dus vooral ook zorgen dat interne en externe informatie moeiteloos gecombineerd kan worden.

Bron: Boek Business Intelligence: De intelligente organisatie

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de business intelligence kloof (big data die explodeert) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15