Het managen van de strategie | Strategisch management
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Aan de slag dus

Eerder zijn we ingegaan op het beschrijven van de strategie en het meten van een strategie. Daarmee zijn de harde voorwaarden vervuld om de strategie van de organisatie te kunnen monitoren. Aan de slag dus.

Lang niet alle strategische verandertrajecten slagen

Het managen van de strategieDe organisatie moet nu overgaan tot gerichte actie en het initiëren en uitvoeren van strategische programma’s. Kaplan en Norton laten hier een groot geloof zien in de maakbaarheidsgedachte. Op papier lijkt het allemaal zo logisch. De werkelijkheid is echter dat lang niet alle strategische verandertrajecten slagen. Ook niet alle Balanced Scorecard-implementatietrajecten.

Perfecte uitvoering belangrijker dan kwaliteit

Uit een onderzoek begin jaren tachtig is zelfs gebleken dat minder dan tien procent van de technisch gezien adequaat geformuleerde strategieën succesvol geïmplementeerd worden (Kiechel, 1982). Uit een ander onderzoek onder 275 managers bleek dat zij de vaardigheid om strategie succesvol uit te voeren en te managen veel belangrijker vonden dan de kwaliteit van de strategie zelf (Ernst & Young, 1998).

Het management kan geen zwaartepunt leggen

Ook Kaplan en Norton laten zich ontvallen “beter een minder fraai uitgewerkte strategie die goed gecommuniceerd wordt dan omgekeerd”. Kaplan en Norton hebben ook een verklaring voor de mislukte implementaties. Zij veronderstellen dat in geval van mislukking het management geen zwaartepunt kan leggen in de veelheid van bedrijfsactiviteiten. Het management moet ervoor zorgen dat de organisatie gefocusd is op de gestelde (strategische) doelen. Dat is nu juist waar het zo vaak mis gaat.

Vijf principes

Kaplan en Norton hebben daarom het concept Balanced Scorecard aangevuld en er vijf principes / stappen aan toegevoegd. Die dienen als fundament voor de creatie van een Strategy Focused Organization (2001):

  1. Het vertalen van strategie in operationele doelen
  2. Het afstemmen van de organisatie op de strategie om synergie te bereiken
  3. Het vertalen van de strategie naar de dagelijkse gang van zaken
  4. Strategievorming is een continu proces
  5. Het initiëren en mobiliseren van veranderingen door sterk leiderschap

Gratis artikel

Download gratis het artikel ‘De 5 slimste strategische stappen’.

Neem contact op voor het juiste advies

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak voor een oriënterend gesprek met een van onze implementatieconsultants.

neem contact met ons op

 

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met het managen van de strategie (strategisch management) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Bart Eikelenboom, Senior strategie consultant

dr. BART EIKELENBOOM

Senior strategie consultant

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
3328
Trainingen & workshops
3329
Deelnemers opgeleid
3330
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
3331
Kantoren
3
Jaar ervaring
14