Waarom een strategie niet werkt, een paar voorbeelden:
Er zijn veel redenen waarom een strategie niet werkt, vaak hebben die te maken met de volgende weeffouten:
- De organisatie werkt nog te veel top-down. De directie gooit een strategie over de muur en verwacht dat de werkvloer die vanzelf wel oppakt.
- De aandacht ligt nog te veel bij operationele zaken. Wanneer je continu druk bent met brandjes blussen komt er van de strategie-executie niet veel terecht.
- Er wordt eenmalig aan een strategie gewerkt, daarna verslapt het. Terwijl strategie juist elke dag weer aandacht moet krijgen omdat het de werkvloer handelingsperspectief biedt.
- Een strategie wordt onvoldoende ingebed in de organisatie. Dit blijkt ook uit onderzoek: in 78% van de organisaties leeft de strategie niet op de werkvloer.
Hoe definieer je nu een succesvolle strategie? En hoe zorg je ervoor dat deze volledig wordt opgenomen binnen je organisatie?
Een succesvolle strategie
Een slimme en krachtige bedrijfsstrategie zorgt voor een helder raamwerk waarlangs beslissingen van hoog tot laag genomen kunnen worden. En dat zorgt ervoor dat medewerkers hun belangrijke bijdrage in de strategie beseffen. Ze kunnen elke dag acties en beslissingen nemen in lijn met de strategie. Met dit raamwerk is een strategie niet alleen een definitie, maar een concreet organisatiemodel.
Wat zeggen onze klanten?
“Door het strategisch advies van Passionned Group hebben we niet alleen een zeer succesvolle strategie, maar is deze nu ook volledig geïmplementeerd en opgenomen in onze totale organisatie.”
Strategisch advies door Passionned Group
Ons strategisch advies richt zich op twee cruciale onderdelen:
- Glasheldere formulering die voor iedereen te begrijpen valt (zie ook strategiekaart).
- Implementatie tot in de haarvaten van je onderneming.
1. Glasheldere formulering
Tijdens de eerste fase van het strategisch advies kijken we naar het competitief voordeel dat je kunt bereiken. Ook nemen we de belangrijkste ontwikkelingen in je branche, de technologische trends, je huidige strategische positionering en het veranderpotentieel in je organisatie onder de loep. Het strategisch advies moet tenslotte goed uitvoerbaar zijn.
Bekijk ook: IT strategie, BI strategie
2. Grondige implementatie
In de tweede fase van het strategisch advies kijken we op welke wijze je managers en medewerkers concreet bij kunnen dragen aan de uitvoering van de strategie. Kortom: welke acties helpen om sneller je doelen te realiseren, en welke juist niet? Wat moet er veranderen? Ons uitgangspunt daarbij is dat het talent in jouw organisatie in dat proces een belangrijke rol krijgt toebedeeld.
Voordelen van Passionned Group
- Integrale aanpak met aandacht voor mens, proces en technologie.
- Werken vanuit strategische doelen en de missie van de organisatie.
- Organisatieadvies én bijbehorende implementatie.
- Diepgaande kennis van jouw sector.
- Focus op de intelligente, datagedreven organisatie.
Specialist in strategisch advies
Een van de specialiteiten van Passionned Group is het geven van strategisch advies. Onze consultants zijn doorgewinterde strategen met zeer ruime ervaring en expertise op strategisch vlak. Als organisator van de prestigieuze Slimste organisatie van Nederland-verkiezing en auteur van het boek ‘De wendbare organisatie’ behoort Passionned Group tot de top van de organisatieadvies- en implementatiebureaus in de Benelux.
Neem contact op voor het juiste strategie advies
Neem gerust contact met ons op voor een afspraak over strategisch advies en leg ons je vraagstuk voor.
Over Passionned Group
