Bedrijfsstrategie in 35 woorden | Formuleer 3 zaken kristalhelder

Vat je bedrijfsstrategie samen in 35 woorden!

Geschreven door

Zouden je collega’s de bedrijfsstrategie eender formuleren?

Kun je jouw bedrijfsstrategie samenvatten in 35 woorden of minder? En zo ja, zouden je collega’s het op dezelfde manier formuleren? Het is onze ervaring dat weinig bestuurders en managers deze vraag bevestigend kunnen beantwoorden. En het valt ook op dat de bedrijven waar managers werken die het wel kunnen, toevallig vaak ook het meest succesvol in hun branche zijn.

Zonder bedrijfsstrategie verkeren medewerkers in vertwijfeling

Daartegenover staan de ondernemingen die geen heldere formulering van hun bedrijfsstrategie hebben. Die bedrijven maken dus geen heldere keuzes of ze durven dat niet. Ze vallen vaak in de categorie van bedrijven die het niet lukte om hun strategie te implementeren. Of  erger nog, die eigenlijk nooit een (duidelijke) strategie gehad hebben. In dit soort bedrijven ontstaan vragen als:

  • Ik weet niet of ik deze kans in de markt nu moet grijpen of niet. Ik krijg gemengde signalen terug vanuit het topmanagement.
  • Waarom doen we weer mee met deze tender? Die hadden we vorig jaar ook al verloren. Ik dacht dat we erover eens waren dat we daar geen energie meer in zouden stoppen.
  • Zal ik de prijs verlagen voor deze klant? Ik weet niet of we beter af zijn met het winnen van deze deal met een lagere prijs of dat we die business zouden moeten laten schieten.

Waarom een prachtig gepolijste strategie niet altijd werkt

Waarom een prachtig gepolijste bedrijfsstrategie niet altijd werktManagers van dit soort ondernemingen vragen zich vertwijfeld af waarom hun strategie niet werkt. Ze dachten zelfs dat ze een prachtig gepolijste strategie hadden. Maar zij onderkennen niet het belang van het hebben van een simpele, duidelijke en beknopte bedrijfsstrategie. Een die elke medewerker zich eigen kan maken. Een die kan dienen als ‘lichtbaken’ bij het maken van moeilijke maar ook dagelijkse beslissingen.

Wat staat er in een goede formulering van je bedrijfsstrategie?

Natuurlijk, Michael Porter beschrijft in zijn standaard-artikel ‘What is strategy?’ (Harvard Business Review, 1996) de kenmerken van een goede organisatiestrategie. Maar uit onze ervaring weten de meeste bestuurders niet wat nu de basiselementen van een heldere bedrijfsstrategie zijn. En dit maakt het ze vrijwel onmogelijk om er één op te stellen.

Maar wat als het wél lukt?

Dan gebeuren er twee dingen. Eén, het formuleren ervan wordt een stuk eenvoudiger omdat managers weten wat ze proberen te formuleren. En twee, het implementeren ervan wordt een stuk simpeler. Dit omdat je de essentie van de strategie helder kan communiceren binnen de organisatie. Zodat je medewerkers de bedrijfsstrategie zich veel sneller en gemakkelijker eigen kunnen maken.

Over 3 zaken moet het bestuur kristalhelder zijn

De basiselementen bij het bepalen van je strategie zijn:

1. Het doel

Elke strategieformulering moet beginnen met een vaststelling van de doelen waarvoor de organisatie is opgericht om te bereiken. ‘Als je niet weet waar je heen gaat, is elke weg de juiste’, is een toepasselijke uitspraak hierbij. Het doel moet niet alleen een te bereiken eindsituatie weergeven. Maar je moet ook het bijbehorende tijdspad om het te bereiken helder maken.

2. Het bereik

Gezien het feit dat ondernemingen veelal in een min of meer onbegrensd landschap concurreren, is het ook cruciaal dat ze het bereik (of domein) bepalen van de business waar ze in zitten. Wat zijn de grenzen waarbuiten we niet meer meedoen? Als je in de restaurant-business gaat ondernemen, ga je dan voor de snelle service of voor uitgebreid comfort? Ga je voor luxe of voor eenvoudig? Wat voor type gerechten ga je serveren? Frans? Mexicaans? Welk geografisch gebied wil je bedienen? Dat soort vragen helpen je om het bereik van je strategie scherp te krijgen.

3. Het concurrentievoordeel

Beide bovenstaande aspecten zijn niet genoeg voor het bepalen van je strategie. Zou iemand in je restaurant investeren als je niet kan uitleggen hoe je jouw doelen gaat behalen? Het bepalen van je concurrentievoordeel is de essentie van je bedrijfsstrategie. Wat doet jouw bedrijf anders of beter dan anderen? Dit definieert de middelen waarmee je jouw doelen wilt bereiken, binnen het door jou vastgestelde bereik.

Het concurrentievoordeel heeft 2 componenten die elkaar aanvullen: extern en intern. De externe component moet een heldere waardepropositie opleveren voor je klanten. Die maakt duidelijk waarom de door jou gewenste klant bij jou koopt in plaats van bij de alternatieven. De interne component beschrijft hoe je jouw interne activiteiten gaat organiseren en op elkaar afstemmen (alignen) zodat jouw firma die waardepropositie ook kan waarmaken.

Over deze 3 zaken moeten bestuurders en managers kristalhelder zijn. Deze elementen zijn een eenvoudige, maar ook voldoende, opsomming. Tezamen omschrijven en bepalen ze de concurrentiepositie van je onderneming. Zie ook het artikel ‘Strategie bepalen’ van dr. Bart Eikelenboom.

Voorbeelden van een bedrijfsstrategie

Als je institutionele klanten wilt bedienen, dan zou je retail-klanten kunnen negeren. Als jouw waardepropositie ‘lagere prijzen’ is, dan kies je bijvoorbeeld niet voor modetrends of specifieke wensen. Als je concurrentievoordeel ‘schaalvoordelen’ zijn, dan zul je niet voor maatwerk kiezen. Dit zijn de afwegingen die individuele ondernemingen strategisch van elkaar onderscheiden.

Aan de slag met dit onderwerp?

Wil je meer weten over de 3 elementen van je bedrijfsstrategie? En wil je vooral bepalen hoe je die effectief kunt implementeren? Neem dan gerust contact op met één van onze strategie-adviseurs.

Reageer op dit artikel van Mark De Kort

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met bedrijfsstrategie in 35 woorden (formuleer 3 zaken kristalhelder) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15