Het meten van de strategie | Strategisch management
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

In het eerste deel ‘de strategie beschrijven’ is uiteengezet hoe de strategie kan worden beschreven; een beschrijving is echter niet voldoende. Het adagium ‘What gets measured gets done’ volgend, zijn Kaplan en Norton van mening dat een organisatie zijn strategie meetbaar moet formuleren om deze te kunnen implementeren.

De volgende stap

Het meten van de strategieDe organisatie die een goede strategiekaart heeft opgesteld, en dus haar strategie concreet en tastbaar in doelen en/of succesfactoren heeft beschreven, heeft een belangrijke voorwaarde vervuld om de strategie meetbaar te kunnen maken. De volgende stap is nu om – geclusterd per perspectief – de kritieke succesfactoren te voorzien van bijbehorende indicatoren. Wanneer een kritieke succesfactor tijdens de eerste stap reeds is voorzien van een heldere omschrijving, dan wordt het opstellen van de bijbehorende prestatie-indicatoren bijzonder vergemakkelijkt.

De vertaling zuiver laten plaatsvinden

Niettemin vraagt het veel zorg om de ‘vertaling’ van elke kritieke succesfactor in slechts enkele indicatoren zuiver te laten plaatsvinden. Het blijkt een lastige opgave om een set indicatoren te ontwikkelen waarmee de strategische doelrealisatie kan worden gemonitord. Het is echter de moeite waard om deze uitdaging aan te gaan. De SMART KPI-bepaler kan daarbij van pas komen.

Prestatie-indicatoren hebben het voordeel dat zij:

  • De aandacht focussen op de hoofdzaken;
  • Prestaties van een afdeling of organisatie in één oogopslag duidelijk maken;
  • Trendmatige positieve of negatieve ontwikkelingen zichtbaar maken;
  • Besluitvorming ondersteunen met harde data / aanvullen met kwantitatieve informatie;
  • Aanwijzingen geven voor welke succesfactoren correctieve actie of verbetering nodig is;
  • Een resultaatgerichte houding stimuleren.

Wanneer is een indicator geschikt voor zijn taak?

Aan het gebruik van prestatie-indicatoren zijn dus voordelen verbonden. Wanneer is een indicator geschikt voor zijn taak en kan van die voordelen ook worden geprofiteerd? Om een kwalitatief goede indicator te ontwerpen, moet eerst gezorgd worden voor de juiste samenstelling van de indicator. Een indicator kent de volgende drie onderdelen.

  1. Het onderwerp waarop de meting betrekking heeft;
  2. De maatstaf die aangeeft wat we van het geselecteerde onderwerp willen weten;
  3. De norm die de prestatie beschrijft waarop wordt gemikt.

Indicatoren moeten relevant zijn!

Een meting kan nog zo nauwkeurig worden uitgevoerd, als het geen belangwekkend onderwerp betreft, is de meting niet zinvol. Het gaat hierbij dus om de relevantie van de informatie. De doelstellingen en kritieke succesfactoren van de Balanced Scorecard moeten daarom relevant zijn. In de praktijk is bij nadere beschouwing vaak nog interne en externe relevantie te onderscheiden.

Verschillende percepties op relevantie

Voor de NS is bijvoorbeeld de gemiddelde punctualiteit intern relevant; er kan op gestuurd worden. Voor de reiziger is de zgn. reizigerspunctualiteit op een traject dat hij dagelijks aflegt van meer relevantie. De eerste opgave bij het ontwikkelen van indicatoren is dus het traceren van relevante meetonderwerpen. In een vervolgtraject kunnen de indicatoren worden gevisualiseerd met een dashboard.

Vraag nu strategisch advies aan

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak voor een oriënterend gesprek met een van onze strategieconsultants.

neem nu contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met het meten van de strategie (strategisch management) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Caroline Raaijmaakers, Senior strategie consultant

CAROLINE RAAIJMAAKERS

Senior strategie consultant

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15