Het beschrijven van de strategie | Strategische management

Hoe beschrijf je jouw strategie?

Het hebben van een doordachte strategie is een goed begin. Maar wat nu als blijkt dat je hem niet goed kunt beschrijven? Je krijgt hem niet op papier. In dat geval zal de strategie niet gedragen kunnen worden door de gehele organisatie. Simpelweg omdat hij niet voor iedereen duidelijk is. Het deskundig en nauwkeurig kunnen beschrijven van de organisatiestrategie is essentieel. Niet alleen voor je bedrijf als totaal, maar in alle lagen van de bedrijfsvoering.

Hoe gaat het beschrijven van de organisatiestrategie?

Bij het strategisch beschrijven kan een zogenoemde strategiekaart je verder helpen. Deze visualiseert de verschillende elementen ervan. En je maakt een ‘model’ van de oorzaak- en gevolgrelaties tussen de tevoren bepaalde strategische doelstellingen. Zodat je je strategie helder kan maken.

Hoe een strategiekaart helpt bij het beschrijven ervan

Volgens de visie van Kaplan en Norton helpt de strategiekaart om de veronderstellingen van het management over een succesvolle bedrijfsformule te toetsen aan de werkelijkheid. Deze toets gebeurt met de indicatoren op de Balanced Scorecard.

Wat levert het beschrijven van de strategie je op?

Opleiding Strategy Mapping

Wil je ook een intelligenter werkende organisatie en een steeds beter business model? En een strategie die door de gehele organisatie gedragen wordt? Dan biedt onze 3-daagse opleiding Scenarioplanning & Business Dynamics de uitkomst.

naar de opleiding

Belangrijk bij het beschrijven van de strategie

Waar het om gaat, is het identificeren van de oorzaak- en gevolgrelaties. Hierna kun je vrij eenvoudig de KPI’s definiëren. Het aanbrengen van een netwerk van relaties tussen de strategische doelen is volgens Kaplan en Norton, maar ook andere auteurs, van essentieel belang.

Hoe de Balanced Scorecard helpt bij je organisatiemissie

Het vertrekpunt van Kaplan en Norton is de Balanced Scorecard met 4 perspectieven. Je kunt die vrijwel steeds gebruiken om de missie van een organisatie(-onderdeel) te vertalen naar strategische doelen, kritieke succesfactoren en key performance indicatoren.

De vertaalslag naar indicatoren

In de praktijk blijkt de koppeling tussen de strategische doelen van de organisatie en de indicatoren van de Balanced Scorecard van die organisatie vaak mis te lopen. Een strategiekaart versoepelt en faciliteert de vertaalslag naar indicatoren.

Wat zeggen onze klanten?

“Door deze opleiding heb ik ervaren dat het beste in onze managers boven kwam drijven. Het prikkelde enorm om vanuit een planningsperspectief meer input aan te leveren. Mark de Kort heeft ons tijdens de opleiding uitstekend begeleid.”

CEO
Europese touroperator

“De opleiding Scenarioplanning & Business Dynamics heeft ons direct een besparing van 17 mensdagen per maand opgeleverd. Bovendien werden geleidelijk de KPI’s steeds scherper neergezet middels een strategy map. De geleidelijke introductie is hierbij een van de succesfactoren gebleken.”

Manager Finance & Control
Zakelijke dienstverlener

De strategiekaart als verbindende schakel

Kaplan en Norton vinden dat de strategiekaart net zoveel inzicht geeft aan leidinggevenden als de Balanced Scorecard zelf. De strategiekaart geeft een weergave van de oorzaak- en gevolgverbanden tussen de verschillende onderdelen van de organisatiestrategie. Ze vormt daarmee de verbindende schakel met de operationalisering middels toetsbare indicatoren.

Specialisten in het beschrijven van de organisatiestrategie

De consultants van de Passionned Group hebben meer dan 15 jaar ervaring in het beschrijven van strategieën en het doorvoeren ervan. Zo hebben we veel bedrijven kunnen helpen bij het behalen van successen. Neem contact met ons op of volg onze opleiding strategy mapping & business dynamics. Zo kun je zelf een specialist worden in het beschrijven van je bedrijfsstrategie.

Liever direct aan de slag?

Uiteraard kunnen wij je ook begeleiden in het beschrijven van je strategie en het doorvoeren ervan. Neem contact met ons op voor meer informatie of plan een afspraak in met een van onze strategiespecialisten.

neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met het beschrijven van de strategie (strategische management) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Mark de Kort, Co-auteur van Systemisch Performance Management: met mensen naar duurzame verandering

drs. MARK DE KORT

Co-auteur van

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15