De mens als succesfactor van jouw strategie | Opinie

De mens als succesfactor van jouw strategie

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

In een succesvolle en intelligente organisatie staat de mens centraal bij het uitvoeren en managen van je bedrijfsstrategie. Hoe hard je afspraken, procedures, processen en systemen ook zijn, het gaat erom dat je medewerkers goed en gepassioneerd met elkaar én met je systemen samenwerken om de strategie uit te voeren.

De mens is een kritieke factor in de strategie

Dat is de belangrijkste slagings- of mislukkingsfactor in al je plannen. Helaas richten de meeste organisaties zich niet op deze typische mensenonderwerpen. Meestal zijn die uitbesteed aan een afdeling HRM. Daarmee krijgen die onderwerpen een rol in de kantlijn van de organisatie. En dit terwijl ze juist centraal zouden moeten staan!

Het beste uit je medewerkers halen

Je mensen moeten ondernemingsgeest tonen en zich medeverantwoordelijk voelen. Bij deze visie hoort een andere inrichting van je organisatie en een andere stijl van leidinggeven. Een benadering waarmee je de mens achter de werknemer aanspreekt. Daarmee haal je het beste uit je medewerkers naar boven. Ze worden ervan doordrongen dat de toekomst van de organisatie afhangt van goede oplossingen voor strategische problemen.

Een cultuur van openheid en oplossingen

Dit proces zelf leidt al tot een cultuur van meer openheid en motivatie van je medewerkers, aangewakkerd door slimmere managers en medewerkers. Onderzoek toont aan dat deze aanpak werkt: “De snelheid waarmee een groep uit alle lagen van de onderneming zich de complexe problematiek van strategische vraagstukken eigen kan maken én kan komen met originele oplossingen is verbluffend”, aldus prof. dr. A. Roobeek, verbonden aan de Nyenrode Business University. Het gevolg is een veel snellere acceptatie en uitvoering van de strategie en daarmee een snellere en betere strategie-implementatie.

Alles begint met een heldere missie en visie

Met een heldere strategie kan het bedrijf groeien

Het vormen van een organisatiestrategie begint bij het formuleren van je missie en visie. Daarbij staan de volgende vragen centraal:

  • Waar staat onze organisatie voor?
  • Waar gaat onze organisatie voor?

Zodra je in drie zinnen deze vragen kunt beantwoorden, heb je een duidelijke missie en visie. En zo kun je deze gemakkelijk aan iedereen binnen en buiten je organisatie uitleggen.

Het vormen van de strategie

De missie en visie van een organisatie zijn het leidraad voor het vormen van de strategie. De missie en visie formuleer je ruim, zodat die langere tijd relevant kan blijven. Om tot een concrete strategie te komen zijn nog een aantal andere aspecten van belang.

  • Doel: wat wil je bereiken in welk tijdsbestek?
  • Scope: hoe baken je jouw dienstverlening af?
  • Competitief voordeel: wat is de kernkracht van jouw organisatie, in vergelijking met andere?

De strategiekaart als hulpmiddel

Passionned Group denkt met je mee en helpt je met het analyseren en uiteindelijk onder woorden brengen van je strategie door onder andere een strategiekaart en een communicatieplan.

Van strategie naar flexibele organisatie

“Het valt onder de huidige marktomstandigheden niet mee om een strategie te implementeren.” De afgelopen vijf jaar is dit een veelgehoorde kreet geweest. Juist nu is het belangrijk om je strategie helder te krijgen, met een flexibelere organisatie als doel.

  • Onvoorspelbare ups en downs eisen snelle aanpassingen van je organisatie
  • Daar moeten je mensen en je automatisering klaar voor zijn
  • Je moet snel beslissingen kunnen nemen, op basis van feiten.

De intelligente aanpak

Voor dat laatste moet je de omgeving en je bedrijfsprestaties goed monitoren. Je moet de juiste, betrouwbare informatie op het juiste moment beschikbaar hebben. Passionned Group zorgt daarvoor met een heldere Business Intelligence aanpak. En door je bedrijfsprocessen beter op elkaar af te stemmen, wendbare klantgerichte medewerkers en zelfsturende teams. Dit noemen we agile werken.

Reageer op dit artikel van Leo Kerklaan

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de mens als succesfactor van jouw strategie (opinie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15