Minne van der Sluis van start bij Passionned


Minne van der Sluis van start bij PassionnedSinds 1 april is Minne van der Sluis aan de slag als Associate Partner bij Passionned Group, waar hij zich wijdt aan vraagstukken rond Big Data, Data Science en Data Warehousing. “Met Big Data klanten in staat stellen beter naar hún klanten, producten en medewerkers te kijken en zo hun processen en hun resultaten te verbeteren en uiteindelijk de sprong te maken naar innovatie. Dat zijn de slagen die ik wil maken.”

Klanten helpen met data science

Van huis uit is Minne (54) iemand die techniek belangrijk vindt, maar hij is de afgelopen decennia bij verschillende ICT-gerelateerde adviesbedrijven geleidelijk in zijn adviseursrol gegroeid. Na zijn studie Informatica begon hij bij het toenmalige BSO als kennistechnoloog, vervolgens kwam hij bij IBM Consulting en Capgemini al wat meer met business intelligence en data warehousing in aanraking. Daarna volgden Getronics PinkRoccade en Imtech. Op 1 april kwam hij als Associate Partner het Passionned-team versterken om klanten in het bijzonder te helpen bij het bepalen van een strategie op het gebied van data warehousing, big data en data science platforms. Over die drie onderwerpen verzorgt hij ook een training Big Data van drie dagen.

Een adviseur die ook achter de knoppen heeft gezeten

Minne kan gerust een echte specialist worden genoemd. “Van oudsher – toen heette data science nog data mining – heb ik dit soort dingen gedaan, als uitvoerder en later meer en meer als architect, ontwerper en management consultant. Ik heb ook gewoon achter de knoppen gezeten en met data mining-pakketten gewerkt, bijvoorbeeld voor Heineken en de Gouden Gids.”

Actiegericht de toekomst in gaan

Actiegericht de toekomst in gaanHij ziet in de huidige BI-omgevingen veel onderdelen van het analyselandschap op hun plek vallen. “Ik heb het idee dat in veel volwassen business intelligence-omgevingen zo’n beetje alles begint samen te komen wat ik in de afgelopen 25 leuk heb gevonden en waar ik bij en met klanten mee heb gewerkt. Concepten en technologieën die bedrijven in staat stellen dát te doen wat we altijd al hebben gezegd dat er moet gebeuren als het om BI, performance management en data gaat. Ik heb het gevoel dat we die potentie nu ook echt kunnen realiseren en echt actiegericht de toekomst in kunnen gaan en de slag naar data-gedreven innovatie maken.”

Voorbeelden: met big data je business model kantelen

Netflix en Brandweer Amsterdam-Amstelland zijn goede voorbeelden van organisaties die die laatste slag gemaakt hebben; met big data je business model kantelen. Een ander mooi voorbeeld daarvan – aan de technologische kant – vindt hij IBM’s Watson Analytics. “Het is een soort holistisch systeem met kennistechnologie, natuurlijke taalverwerking, big data, tekstanalyse, gestructureerde informatie, data warehousing en uiteraard data visualisatie.”

Data en technologie inzetten voor procesverbetering en innovatie

In zijn werk voor Passionned ziet hij zichzelf niet ‘achter de knoppen’ zitten. “Ik ga meedenken met de klant over hoe je verschillende soorten technologie en data kunt inzetten om verbanden te ontdekken die je uiteindelijk in staat stellen je processen te verbeteren, je resultaten te vergroten en op een slimmere manier naar je klanten, je producten en je medewerkers te kijken. Dat zijn de slagen die we als Passionned willen maken. Dus: hoe kun je die technologie en die concepten nu goed gebruiken en welke business value zit daar nou eigenlijk in.” Dat betekent volgens Van der Sluis dus ook het opstellen van business cases, het meedenken over architecturen, wendbaarheid en governance.

Externe data en open data

Externe data en open dataSteeds vaker omvat zo’n business case ook het gebruik van externe data en ook open data. “Google, Facebook en Twitter bieden tegen betaling interessante data, maar er zijn steeds meer leveranciers van data, zoals weginformatie of mobiele data. Het gebruiken van externe data is niet altijd pakken wat je pakken kan, maar ook nadenken over samenwerken met partijen die daar als dataleverancier ook van kunnen profiteren. En het is onze rol om over dat soort businessmodellen mee te denken.” Een andere belangrijke trend is voor hem het gebruik van analytics in de cloud. “Dan ben je qua technologie up-to-date; bij een on-premise-aanpak kun je de ontwikkelingen misschien niet altijd bijhouden.”

Masterclass Data warehousing & Big Data

De masterclass die Minne gaat verzorgen is vooral bedoeld voor mensen die op het gebied van performance management de diepte ingaan. “Dus bijvoorbeeld mensen die met een data warehouse werken, maar zich afvragen of ze ook naar externe data en social analytics moeten gaan kijken. Of voor de BI-manager of de CIO die de volgende stap wil zetten aan de data- en innovatiekant. En dat in de volle breedte van data warehousing, big data en data science en alles wat daartussen zit, dus ook master data management, data quality en governance. Er is in het programma ruimte vrijgemaakt om op onderdelen verder de diepte in te gaan, op basis van de behoeften van de groep.”

Op onderdelen en over de hele breedte dingen kunt leren

Bij Passionned Group heeft Minne naar eigen zeggen de mogelijkheid zijn vleugels uit te slaan. “Want de structuur van Passionned biedt mij een aantal handvatten die ik nodig heb om succesvol te zijn. Ik was op zoek naar een omgeving van mensen van wie je op onderdelen of in de hele breedte weer dingen kunt leren en die echt openstaan om ook zaken die ik op mijn beurt aandraag weer op te pakken.”

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met minne van der sluis van start bij passionned (people) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15