Andries Bottema: innovatiemanager en bruggenbouwer in IT, datagedreven onderwijs en zorg

Andries Bottema, een bevlogen, datagedreven onderwijskundigeAndries Bottema is een bevlogen, datagedreven onderwijskundige met een uitstekend trackrecord op het terrein van IT, data en innovatie. Hij is altijd in staat geweest om zijn studies en docentschappen af te wisselen met relevante werkervaring. Ook combineerde hij adviseurschappen met een internationale carrière in zowel startups als grote IT-bedrijven. Tussen alle bedrijven door was hij investeerder en heeft hij diverse omvangrijke educatieve programma’s en baanbrekende IT-projecten begeleid, in zowel binnen- als buitenland. Momenteel vervult Andries diverse nevenfuncties, waarbij hij naast toezichthouder van enkele IT-bedrijven, ook nauw betrokken is bij IT-innovatie in niet-IT georiënteerde organisaties, zoals bijvoorbeeld onderwijsinstellingen.

Wegbereider van onderwijsinnovatie

Andries opereert op het snijvlak van strategie, IT en verandering en is daardoor de ideale persoon om organisaties een stap verder te helpen en doet dat door middel van interim-opdrachten, incompany trainingen en advisering binnen met name de onderwijssector. Het gedachtegoed van datagedreven werken houdt hij hierbij scherp in het vizier. Tevens benadrukt hij het belang van (onderwijs & IT)-innovatie. Zo probeert hij ambitieuze organisaties in de praktijk een paar stappen vooruit te helpen.

Van onderwijzer naar IT-wijzer

Andries koos na de lerarenopleiding aan de Pedagogische Academie voor de universitaire studie Onderwijskunde. Daarnaast gaf hij tijdens zijn studie enkele jaren les in statistiek aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Toen lonkte het bedrijfsleven en met name de IT-sector waar men behoefte kreeg aan zogenoemde “boundary spanners” (ook wel bruggenbouwers of verbinders genoemd).

Genieten van IT-avonturen

Een groot deel van zijn carrière was Andries in diverse leidinggevende functies werkzaam binnen verschillende werkmaatschappijen en vennootschappen van Baan Company. Zo was hij onder meer Manager International Consultancy bij Baan International en President binnen het Baan Institute for Research & Education.

Vervolgens werd hij Chief Strategy Officer en partner bij investeringsmaatschappij Vanenburg Venture Capital. Dit bleek een ideale aanjager te zijn voor de groei van startups als Webex, TopTier en tientallen andere succesvolle ondernemingen. In het kielzog van de activiteiten bij Vanenburg was Andries Managing Director van de Noaber Foundation die IT-projecten begeleidde in ontwikkelingslanden in Afrika, India en Latijns-Amerika.

Ervaring als leidinggevende

Aansluitend vervulde Andries nog een aantal leidinggevende managementfuncties in het bedrijfsleven. Zo was hij onder meer CSO, CIO en mede-eigenaar van Watermark Europe en Managing Director bij Netwiz, een onderneming die zich bezighoudt met enterprise search technologie.

Expertise en competenties Andries Bottema

Andries heeft als interim-adviseur onder meer ervaring opgedaan in de zorgsector, onderwijs en IT. Hij geldt onder meer als een expert op de volgende vakgebieden:

Comeback als docent

Na jarenlang ervaring te hebben opgedaan met zowel ERP-systemen als online-innovatie (in de rol van ontwikkelaar, implementatiemanager en investeerder), keerde Andries terug naar het onderwijs als Lector Business Intelligence aan de Hanzehogeschool Groningen. Hier ontstond ook de samenwerking met Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group. Andries werd vervolgens ook gastdocent op de Radboud Universiteit (teampsychologie), North West University (incubator & entrepreneurship) en Nijenrode (MBA-entrepreneurship).

Business Intelligence in Afrika

Verder heeft Andries naast zijn diverse adviesfuncties en investeringen in startup IT-bedrijven, een breed scala aan internationale onderwijsprogramma’s en IT-projecten gedaan. Zo stond hij aan de wieg van de ontwikkeling van een datawarehouse en ERP-systeem voor het ministerie van Onderwijs in Zuid-Afrika en de publieke TVET Colleges. Ook was hij betrokken bij het ontwerp, selectie en invoering van IT-systemen voor de Universiteit van Rwanda en Luminus (Technical University College, Al Quds colleges) in Jordanië.

Specialist in online innovatie

Ondertussen was zijn intellectuele honger naar kennis nog niet gestild en behaalde Andries in 2006 zijn bachelor Klinische Psychologie aan Universiteit Utrecht. Dankzij de wetenschappelijke inzichten uit dit vakgebied kon hij zijn ontluikende passie voor online innovatie verder ontwikkelen! Uniek is de ervaring die Andries opdeed met het managen van een aantal startups. Zo was hij intensief betrokken de ontwikkeling van een online zorgplatform voor psychologische interventies, zoals angststoornissen, verslavingen en depressies. Dit platform (portal en app) was gebaseerd op een Learning Management System, waarbij geanticipeerd werd op gedrag en cognitie door middel van een adaptief en intelligent datasysteem. Kennis die in het onderwijs goed van pas komt.

Brede ervaring met SIS en LMS

In het onderwijs heeft Andries tevens een brede ervaring opgedaan met Studenten Informatie Systemen (SIS) en zogenoemde Learning Management Systems (LMS), inclusief de daarbij behorende Business Intelligence die leerlingprestaties niet alleen monitort, maar ook voorspelt.

IT in onderwijs blijft zijn grootste passie

De carrière van Andries heeft altijd in het teken gestaan van zijn grootste passie: Boundary Spanning. Door educatie, IT en data op een intelligente manier aan elkaar te koppelen, boekte hij dan ook zijn grootste successen. Andries vervulde naast zijn reguliere functies tal van (neven)functies, waarbij hij acteerde in verschillende rollen, zoals directielid, adviseur en toezichthouder. Zo was hij onder meer lid van de adviesraad van WebEx en lid van een fiscale adviescommissie digitale handel voor de Rijksoverheid. Hij is commissaris bij LoginVSI en Netinium en adviseert daarnaast zowel nationale als internationale kennisinstellingen op het gebied van softwarestrategie, data en innovatie.

De datagedreven onderwijsinstelling

Onlangs heeft Andries een uitgebreide, maar praktische whitepaper samengesteld met als titel: De datagedreven onderwijsinstelling. Hierin bespreekt hij onder meer het belang van meer datagedreven werken in het onderwijs in het algemeen en datamanagement in het bijzonder. Je kunt hem hier bekijken en downloaden.

Neem contact op met Andries Bottema

Ben je benieuwd wat Andries Bottema voor jouw organisatie of voor jou persoonlijk kan betekenen? Neem dan contact met hem op.

neem contact met mij op