Eric van der Steen


Sterk klantgerichte instelling

Eric van der SteenEric van der Steen studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmusuniversiteit Rotterdam met als keuzevakken Bedrijfspsychologie en Commerciële Beleidsvorming. Via stages bij een tweetal executive search-bureaus kwam hij voor het eerst in aanraking met het consultancy-vak. Hier legde hij de basis voor een sterk klantgerichte instelling.

Tevens onderkende hij voor het eerst het belang van uitgekiende beslissingsondersteunende systemen. Zo bouwde hij samen met een collega onder meer een database om het search-proces naar geschikte kandidaten te stroomlijnen en te versnellen. Sinds 2018 is Eric senior content engineer bij de Passionned Group.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Na het avontuur in de executive search-wereld bouwde Eric aan een nieuwe carrière in de uitgeverij- en mediasector, waar hij uiteindelijk bijna zestien jaar met veel plezier werkte op verscheidene locaties in verschillende werkmaatschappijen, clusters en businessunits. Binnen het Wolters Kluwer-concern stond hij onder meer aan de wieg van enkele toonaangevende handboeken, nieuwsbrieven en tijdschriften, waaronder het Handboek Certificatie, de nieuwsbrieven Logistiek Actueel, Kwaliteit & Certificatie en Facto, tijdschrift voor facility management.

Ondertussen worstelde de klassieke uitgeefwereld met de transitie van print naar digitaal uitgeven. Abonnees kregen de eerste elektronische nieuwsbrieven toegestuurd. Cross selling, synergie, parallelgebruik en hergebruik van informatie, inclusief het mediumneutraal opslaan van data in SGML en XML-formaat, waren toentertijd actuele thema’s die veel stof deden opwaaien.

Silicon Valley: the place to be

Op zoek naar de menselijke maat verliet Eric uiteindelijk het uit de kluiten gegroeide, beursgenoteerde Wolters Kluwer en daarmee ook de redactie van Tijdschrift Controlling. Hij werkte vervolgens als hoofdredacteur voor verschillende kleine uitgeverijen, waar hij leiding gaf aan kleinschalige redacties. Bij het in IT-titels gespecialiseerde Array Publications was hij onder meer verantwoordelijk voor de vaktijdschriften Telecommagazine en Storage Magazine. Regelmatig vertoefde hij in Silicon Valley om daar start-ups te monitoren en verslag te doen van congressen en leveranciersbijeenkomsten. Het bouwen en onderhouden van netwerken stond hierbij centraal.

Minimaal budget, maximaal resultaat

‘Content is king’. Of het nu gaat om cover interviews, blogs, tweets, columns, whitepapers of advertorials, voor Eric staat de inhoud altijd voorop. De juiste content, op het juiste moment bij de juiste doelgroep bezorgen, geeft hem een kick. Met een minimaal budget een maximaal resultaat neerzetten binnen een B2B-omgeving is het motto waarmee hij concrete resultaten heeft geboekt in zowel de financiële – als de IT-journalistiek.

Pijnpunten bij klanten wegnemen

Hoewel onafhankelijkheid en betrouwbaarheid altijd hoog in het vaandel staan, heeft Eric steeds meer oog gekregen voor de commerciële kansen en innovaties binnen het communicatie- en adviesvak, inclusief nieuwe business- en verdienmodellen. Een succesvolle contentstrategie speelt volgens hem vooral proactief in op de belangrijkste pijnpunten van klanten.

Content is king

‘Content may be king, but context is queen.’ Zo beschikt Eric over een goed ontwikkeld gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en issues die spelen in de boardroom en daarbuiten. Opgegroeid in een tijd dat 28.8k modems, lineaire televisie en Teletekst hip waren, is hij ruim op tijd aangehaakt bij de Netflix-generatie en de zogenoemde terabyte kids. Eric is in staat om relevante trends, zoals bijvoorbeeld cybersecurity, kunstmatige intelligentie en blockchain snel op te pikken, te ontleden, te duiden en te vertalen naar verschillende doelgroepen.

Bouwen aan aansprekende merken

‘In God we trust, all others bring data’, zei William Edwards Deming ooit. Het is fantastisch om als content engineer vanuit een datagedreven strategie een zichtbare bijdrage te leveren aan de verdere uitbouw van de verschillende activiteiten en merken binnen de Passionned Group. Samen met collega’s, ‘Friends, Followers en Fans’ bouwen aan aansprekende, betrouwbare en emotioneel geladen B2B-merken, is hard werken, maar vooral veel fun.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken, business intelligence en artificial intelligence of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15