Interim management: huur tijdelijke capaciteit of expertise in voor je (strategische) projecten

Foto Daan van Beek MSc
Contactpersoon: Daan van Beek MSc
Executive Recruiter & auteur
Inhoudsopgave

Met interim management ontzorgen we jou wanneer je tijdelijke capaciteit of interim expertise voor je projecten nodig hebt. Wij helpen je met het vinden en de inhuur van ervaren interim specialisten en door de wol geverfde interim managers. Onze pool bestaat uit experts en managers die bij ons in dienst zijn en ook beschikken we over een uitgebreide database van freelancers. Met onze interim management diensten kun je niet alleen pieken in drukte opvangen voor bestaande of nieuwe projecten. Maar je krijgt ook specifieke (senior) expertise of verandercapaciteit om je doelen sneller te realiseren. De frisse, onbevangen, en soms kritische blik van een interimmer kan voor jouw project weleens van onschatbare waarde blijken te zijn. Met gezwinde spoed stellen we je graag een aantal geschikte kandidaten voor als je hier je aanvraag indient.

Wat is interim management?

Met interim management stelt een bedrijf voor een korte(re) periode expertise of capaciteit beschikbaar aan andere organisaties. Je huurt iemand voor een bepaalde periode in omdat er op dit moment in je eigen organisatie niemand beschikbaar is. Soms heeft dit te maken met voor de hand liggende redenen zoals een collega die met ouderschapsverlof gaat. Maar ook wanneer er bijvoorbeeld sprake is van pieken in drukte (seizoenswerk) of grote projecten die lopen of van start gaan. Interimmers of freelancers huur je gewoonlijk in tegen een uurtarief of dagtarief.

Wat betekent (ad) interim?

Illustratie: wat betekent (ad) interim?Letterlijk staat deze term voor tijdelijk. Het woord vindt zijn oorsprong in het Latijn. De betekenis van ‘ad interim’ is in afwachting, tijdelijk of voor een bepaalde tijd. Ad interim wordt vaak afgekort als a.i. en moet je niet verwarren met de afkorting voor artificial intelligence. Met ad interim huur je iemand op tijdelijke basis in. Er is dus geen sprake van een vast dienstverband en je kunt de overeenkomst eenvoudig opzeggen zonder ‘nare’ gevolgen. Interim inhuur kan ook passend zijn in afwachting van iemand die voor een bepaalde functie of rol in vaste dienst gaat komen maar nog niet (kan worden) gevonden of gecontracteerd is.

Op zoek naar bevlogen interim-managers?

Onze interim-managers zijn niet zomaar managers. Het zijn deskundige toppers in hun vakgebied en beschikken allemaal over het unieke, ijzersterke Passionned-DNA. Ze zijn bevlogen, deskundig en resultaatgericht. Ze helpen je stap voor stap bij het implementeren van slimme oplossingen en hebben een natuurlijk oog voor verandermanagement. Passionned Group levert interim-managers op de volgende terreinen:

Huur een interim manager in

Interim-specialisten op een aantal specialistisch gebieden

Naast interim-managers beschikt Passionned Group over een groot netwerk aan specialisten en experts op het gebied van business intelligence, Data Science, continu verbeteren en datagedreven werken. Alleen de best passende professionals op je aanvraag worden je gepresenteerd. Hoge kwaliteit, een persoonlijke benadering en continuïteit staan bij ons voorop. Wij hebben de volgende experts en specialisten voor BI, AI en analytics beschikbaar:

Wij hebben de volgende experts voor lean, kwaliteitsmanagement en PDCA (continu verbeteren) beschikbaar:

Huur een expert in

Duur van de interim-periode

Onze managers en specialisten (vaste medewerkers en flexibele schil) huur je in voor een nader te bepalen aantal dagen of uren in de week voor een langere periode. Het kan gaan om enkele weken, 1 maand, 3, 6 of 12 maanden. Hierna is vaak verlenging mogelijk. Passionned Group neemt alle rompslomp voor je uit handen. We dragen natuurlijk dan ook zorg voor de administratie en de afdracht van relevante belastingen. Voor zzp’ers hanteren wij de modelovereenkomst van de Belastingdienst, VNO-NCW en MKB Nederland, zodat je geen zorgen hebt over de fiscale gevolgen voor je organisatie.

Hoe ziet het interim management proces eruit?

Je stuurt ons jouw aanvraag voor capaciteit of expertise. Waar nodig helpen we je met het opstellen van het profiel. Op basis daarvan gaan we kijken naar de beschikbaarheid in onze eigen organisatie en waar nodig in de markt. We selecteren daaruit de meest geschikte kandidaten en sturen je een voorstel met tarief, beschikbaarheid en overige condities. Daarna gaan de geselecteerde kandidaten op interview en bij een positief gesprek sturen we je een inzetovereenkomst. Na ondertekening zorgen we dat het administratieve proces wordt ingeregeld en kan jouw kandidaat snel aan de slag om meerwaarde te gaan leveren.

7 tips bij inhuur & interim management

Waar moet je allemaal op bedacht en beducht zijn bij interim management? We geven je hier 7 tips:

  1. Stel vooraf duidelijke doelstellingen: maak inzichtelijk wat je precies wilt bereiken met de inhuur van de interim expert of interim manager. Wil je bijvoorbeeld een datawarehouse laten (her)bouwen, een KPI dashboard maken voor een specifieke doelgroep of wil je dat beslissingen voortaan datagedreven genomen worden? Dit helpt niet alleen bij het selectieproces maar het geeft ook de kandidaat inzicht in de doelen waarnaar toe gewerkt moet worden. Bespreek de doelstellingen tijdens het interview en vraag om feedback van de kandidaat.
  2. Organisatiesentiviteit: veel interimmers ‘sneuvelen’ vroeg of laat doordat ze zich onvoldoende bewust zijn van de interne politiek, de belangen die spelen, de organisatiedoelen, de (informele) structuur en de verwachtingen die er zijn. Uiteindelijk zoek je iemand die zich als een vis in het water kan bewegen. Bevraag de kandidaat op competenties en vaardigheden die te maken hebben met organisatiesensitiviteit zoals behendigheid, flexibiliteit en gevoel voor verhoudingen.
  3. Toets op expertise en vergelijkbare ervaring: vergelijk de kandidaten op hun expertise en ervaringen. Hebben ze het kunstje als eens eerder gedaan en waren ze daarin succesvol? Vraag de kandidaten hoe ze bepaalde kennis en expertise hebben opgebouwd en hoe ze die denken te kunnen toepassen in jouw project. Vraag eventueel om referenties.
  4. Stel een duidelijk profiel op: inhuur van een interim specialist of manager zonder duidelijk profiel is vrijwel altijd gedoemd te mislukken. Een profiel heb je nodig om de juiste kandidaten te ’triggeren’ en die personen eruit te filteren die de ‘perfecte match’ vormen met de behoefte. Heb je nog geen profiel? Geen probleem, wij helpen je graag met het opstellen ervan. Leg nu je interim aanvraag bij ons neer.
  5. Fit met het team en de cultuur: de zachte aspecten bij inhuur zijn misschien net zo belangrijk als de harde aspecten. Stel je zelf voor hoe de kandidaat zich gaat opstellen in het team en meer specifiek tijdens teammeetings. Maak dit met de kandidaat bespreekbaar. Toets ook of de kandidaat goed zou kunnen passen bij de cultuur van de organisatie en de nieuwe omgeving. Een topkandidaat kan zich snel ‘voegen’ naar de nieuwe werksituatie en -omgeving. Let daarbij ook op eerdere ervaringen van de kandidaat. Zie ook tip 2.
  6. Hybride of op kantoor werken: veel mensen vinden het prettig om voor enkele dagen per week vanuit huis te kunnen werken maar niet iedereen kan of wil dat. Verzeker je ervan dat de kandidaat passend is bij het beleid van hybride werken van jouw organisatie. Sommige goede kandidaten haken af wanneer er alleen op kantoor gewerkt kan worden, bijvoorbeeld door de reisafstand. Wees hier niet te rigide in want de interim-arbeidsmarkt is op dit moment krap.
  7. Toets op respect, vertrouwen en integriteit: hoewel dit ook zeer essentiële zaken zijn bij een vast dienstverband is het bij inhuur nog meer van belang. Want met interim gaat de meter gelijk lopen. Je moet eigenlijk direct op de interimmer kunnen bouwen. Een goede kandidaat geeft vertrouwen, maar vraagt er ook om. Respect voor andere mensen en culturen, en integriteit behoren in het DNA te zitten van een ‘externe’.

Tot slot een meer algemene regel. Om de interimmer goed aan te sturen en te bevragen en heb je als (toekomstige) leidinggevende of collega van de kandidaat een behoorlijke dosis kennis nodig van het domein waarop die werkzaam is. Externen hebben nogal eens de neiging om met hun eigen methode of tool aan te komen. Ze zijn daarin soms bijzonder eigenwijs. En dat kan tegen je gaan werken. Bouw in je team voldoende kennis op van het domein zodat je kan beoordelen of de interim specialist geen onzin loopt uit te kramen of een stokpaardje berijdt.

De voordelen van interim & inhuur via Passionned Group

Het inschakelen van de Passionned Group voor interim en inhuur biedt je organisatie direct een aantal voordelen. De 10 belangrijkste algemene voordelen hebben we voor je op een rij gezet. En je kunt ook nog eens rekenen op:

  • Alle kandidaten zijn uitgebreid gescreend en geschikt bevonden.
  • Door onze ervaring kun je ervan uitgaan dat je altijd de beste kandidaat ziet.
  • Huur je een expert of manager in, dan krijg je gratis toegang tot onze kennisbank.
  • Iedereen uit je organisatie heeft recht op 25% korting op onze opleidingen.
  • We combineren snelheid met kwaliteit, zodat het inhuurproces vlot verloopt.

Interesse in een interim opdrachten en samenwerking?

Ben je zzp’er, freelance consultant of (project)manager en heb je interesse om een samenwerking met Passionned Group aan te gaan? Wij zijn altijd op zoek naar nog meer gedreven en betrokken consultants en docenten. Lees meer over wat we elkaar kunnen bieden: kom werken bij Passionned Group.

Je aanvraag voor een interimmer indienen

Wil je gebruik maken van onze interim management dienstverlening en snel goede kandidaten te zien krijgen? Neem dan nu contact met ons op en laat ons weten welke expertise je zoekt.

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in InterimPassionned Group levert hoogwaardige interimdiensten op een aantal specialistische gebieden. Onze bevlogen interim consultants en managers helpen grotere en kleinere bedrijven om verder te gaan als intelligente, datagedreven organisatie.

neem contact met ons op

Veelgestelde vragen

Wat is interim management?
Interim management houdt in dat iemand een tijdelijke opdracht gaat vervullen bij een bedrijf, overheids- of non-profit instelling. Als opdrachtgever heb je interimmers soms nodig omdat er binnen je organisatie tijdelijk geen of onvoldoende capaciteit beschikbaar is om bepaalde taken of projecten professioneel uit te laten voeren.
Hoe kom ik aan goede kandidaten?
De markt is verdeeld in zogenaamde CV-schuivers (vaak zijn dat ook éénpitters) die geen inhoudelijke kennis van zaken hebben en bedrijven die interimmers of freelancers aanbieden die wel kennis van zaken hebben. Ons advies is om altijd aan te kloppen bij de laatste categorie. Zij kennen als geen ander de problematiek en de vraagstukken en kunnen daardoor veel beter inschatten of een kandidaat toegevoegde waarde kan gaan leveren. Daarnaast kunnen bedrijven met kennis van zaken sneller zorgen voor vervanging en back-up en brengen ze naast de kennis van de kandidaat zelf ook veel kennis en ervaring in bijvoorbeeld in de vorm van opleidingen of kennisbankproducten.
Hoelang duurt een gemiddelde interim opdracht?
Doorgaans gaat het bij de start van een traject om 3 maanden, maar soms wordt een kandidaat gelijk al gecontracteerd voor 6 of 12 maanden. Hierna is veelal verlenging mogelijk. Natuurlijk komt inhuur van enkele weken ook voor.
Voor hoeveel dagen per week kan ik iemand inhuren?
Het minimum is 4 uur per week (halve dag) en het maximum is 40 uur per week, al komt overwerk ook incidenteel voor. Natuurlijk is inhuur op afroep ook mogelijk.
Wat is de opzegtermijn?
Doorgaans hanteren wij een opzegtermijn van 1 kalendermaand. Contractueel kan anders worden overgekomen.
Wat kost de inhuur van een expert of manager?
Onze uurtarieven zijn gebaseerd op expertise, ervaring, leiderschap en duur van de inhuurovereenkomst. Afhankelijk daarvan beweegt het uurtarief zich van 90 euro voor een junior/medior expert tot 187,50 euro voor een ervaren interim manager of adviseur. Het gemiddelde uurtarief over de afgelopen jaren bedraagt 124 euro. Jaarlijks indexeren we de tarieven met de inflatie.
Wat is het verschil tussen een interimmer en een freelancer?
Bij inhuur is er eigenlijk praktisch geen verschil. Alleen is een freelancer altijd zzp'er: zelfstandige zonder personeel. Een interimmer kan ook in dienst zijn van een consultingbedrijf of detacheringsbureau. Maar een interimmer kan ook net zo goed freelancer zijn.
Waar moet ik bij interim management extra alert op zijn?
We hebben je al 7 tips gegeven en daarnaast moet je altijd letten op de toegevoegde waarde die een interimmer levert. Zodra daar twijfels over zijn moet je (bij ons) aan de bel trekken. Uiteraard polsen we zelf ook regelmatig of onze interim experts en managers nog leveren naar verwachting en of ze nog op hun plek zitten.

De experts in interim management

» Bekijk alle experts

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding Artikel 'Moeten er nog managers zijn?'
Artikel 'Moeten er nog managers zijn?'
Uitgelichte afbeelding Management
Management
Uitgelichte afbeelding Onderzoekers leggen 'blind spots' Nederlandse managers bloot
Onderzoekers leggen 'blind spots' Nederlandse managers bloot

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met interim management, data experts & interim IT specialisten of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Eindbaas van de Passionned GroupDAAN VAN BEEK MScEindbaas van de Passionned Group

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring