Zet gedrag op de business intelligence agenda van nu | Opinie

Zet gedrag op de business intelligence agenda

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Business Intelligence zorgt dat de juiste informatie bij de juiste persoon in de juiste vorm op het juiste moment terecht komt. Althans, dat beoogt het vakgebied te bieden. Als dat lukt, dan is er al veel gewonnen. Echter, het echte werk moet dan nog beginnen: de beïnvloeding van het gedrag van klanten, managers en medewerkers op basis van essentiële informatie en inzichten. Alleen als dat lukt, mogen we spreken van succesvolle Business Intelligence.

Waarom is een focus op gedrag zo belangrijk?

Onderstaande grafiek van een speelgoedgroothandel laat het percentage van bestellingen buiten de standaardverpakkingseenheid zien van een specifieke winkel van de afgelopen dertien maanden. De speelgoedauto’s liggen per tien stuks verpakt in het magazijn en de winkel bestelt elke maand negen stuks. Dergelijke bestellingen buiten die standaardverpakkingseenheid kosten de organisatie veel geld; magazijnmedewerkers moeten herverpakken. Wat de groothandel wil, is dat de winkelmanager niet tien maanden achtereen negen stuks per keer zou bestellen, maar negen keer tien stuks over een periode van tien maanden.

Percentage van bestellingen buiten de standaard verpakkingseenheid

Een ander voorbeeld. Een autoschadeverzekeraar is gebaat bij klanten die zo min mogelijk schade aan hun auto’s veroorzaken. Om hier inzicht in te verkrijgen is een indicator ‘( schadebedrag per klant – eigen risico ) / contractpremie’ door de desbetreffende verantwoordelijken ontwikkeld. Wanneer deze indicator boven de 100% uitkomt, draait de verzekeraar verlies op het contract en zullen maatregelen dienen te worden overwogen.

Indicator

Competenties van managers, relatie met de klant

Bovenstaande voorbeelden maken mogelijk duidelijk dat business intelligence en gedrag veel met elkaar te maken hebben. Bij de implementatie van business intelligence wordt deze koppeling zelden besproken, terwijl dit eigenlijk wel nodig is. Uiteindelijk wilt u een gedragsverandering bewerkstelligen bij uw klanten om de prestaties te verbeteren, liefst blijvend. Slimme managers zorgen daarom dat dit soort indicatoren op zijn of haar dashboard staan met als doel deze managementinformatie waar nodig te analyseren en te gebruiken om met medewerkers en klanten het gesprek aan te gaan (relatiemanagement).

Vragen die hierbij gesteld kunnen worden

  • Wordt informatie consequent gebruikt voor analyse, verbetering en gerichte actie?
  • Worden medewerkers en managers aangesproken op positieve dan wel negatieve prestaties en ontwikkelingen? Hoe doet u dat?
  • Welke competenties hebben slimmere managers nodig?
  • Op welke manier wordt het gedrag van klanten in de gaten gehouden en op welke manier wordt hierover met elkaar en de klant gecommuniceerd?

In dat licht is het misschien geen slecht idee om de vaardigheden & competenties binnen uw organisatie eens tegen het licht te houden. Want als er ‘tekorten’ op dat vlak zijn, is een gerichte training een eenvoudig en uiterst effectief middel om snel meer rendement te behalen op de huidige en toekomstige investeringen in business intelligence. Laat dit geen sluitpost zijn van uw BI agenda (en begroting).

Een gerichte training of workshop volgen op dit vlak? Kijk op www.pdcacyclus.nl voor meer informatie.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met zet gedrag op de business intelligence agenda van nu (opinie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15