contact
Wil je falen met BI? Mik alleen op het laagste niveau

Sterke correlatie BI-volwassenheid & betere prestaties

Business Intelligence wil niet alleen de organisatie beter begrijpen, maar heeft veel grotere ambities: continu verbeteren en innoveren. Hoe hoger het volwassenheidsniveau, hoe groter de kans op succes met BI. Hoe zit dat? Enerzijds: hoe meer je investereert in de groei van Business Intelligence, hoe meer rendement je mag verwachten in termen van betere marges, lagere werkvoorraden, snellere doorlooptijden en een hogere klanttevredenheid. Anderzijds: als je wilt falen met Business Analytics dan moet je vooral BI inzetten om zaken alleen maar te monitoren (kijken naar de KPI’s) en met rapporten zaken te verantwoorden. Maar er is meer!

Lees verder
Open de inhoudsopgave

Volwassenheidsniveaus en BI succes lopen gelijk op

In de afbeelding hieronder presenteren we de 4 volwassenheidsniveaus van Business Intelligence en de relatie die elk niveau heeft met (groot) BI-succes. Aan de rechterkant staat per niveau het streven van BI. Het is van cruciaal belang om je te realiseren dat niet alleen meer investeren in BI loont, maar dat het hier ook om de intentie gaat. Welke rol wil je BI in jouw organisatie toekennen: BI als kijkdoos (laagste niveau) of BI als continu verbeter- en innovatieplatform (hogere niveaus).

BI kent vier volwassenheidsniveaus
Figuur 1: De 4 volwassenheidsniveaus van Business Intelligence en de relatie die elk niveau heeft met BI-succes. Een volwassenheidsniveau wordt ook wel ambitieniveau genoemd.

De intelligentie, datagedreven organisatie zal vervolgens weer proberen te begrijpen hoe de processen voor de nieuwe ontwikkelde producten of diensten lopen. Ze begint in zekere zin weer van onderaf aan maar dan met een veel kleinere scope.

Definitie van (groot) BI succes

In voorgaande tekst spraken we al een aantal keren van (groot) BI succes. Het is van belang om dat precies te definiëren. BI succes hebben we in ons onderzoek gedefinieerd als:

BI draagt aantoonbaar bij aan betere winstmarges, lagere werkvoorraden, snellere doorlooptijden, meer tevreden klanten en laat innovatie makkelijker slagen.

Op tenminste 3 van deze resultaatgebieden moest de organisatie aantonen dat Business Intelligence daarbij substantieel een bijdrage aan heeft geleverd. Kon de organisatie minder resultaatgebieden aanwijzen dan was er geen sprake van (groot) BI succes. Dit betekent overigens niet dat je niet op kleinere schaal succes met BI kunt bereiken.

Een meer integrale manier van Business Intelligence

Een hoger ambitieniveau vraagt om een meer doordachte en integrale manier van Business Intelligence. Immers, ambitieniveau twee vereist reeds integratie van data uit verschillende bronnen. Je gaat de verschillende taken of processen nu beter op elkaar afstemmen. Je hebt ook dikwijls data van aanpalende processen nodig om een taak beter uit te voeren.

De volgende ambitieniveaus, ‘verbeteren’ en ‘innoveren’, verplichten tot het samenvloeien van interne data, externe data, open data en Big Data. Denk hierbij bijvoorbeeld aan data van leveranciers, informatie over de markt, de concurrentie of technologische ontwikkelingen, machine data, foto’s, geluidsfragmenten en sensordata. Door al deze data in samenhang te analyseren kom je tot patronen, verbanden en inzichten waarmee je het totale ‘systeem’ in zijn geheel kan optimaliseren. En zo kan innovatie succesvoller zijn en kan je bedrijf zich beter uitlijnen en positioneren ten opzichte van haar omgeving. Zelfs een totaal ander business model ligt in het verschiet.

Business Intelligence succes en ambitie

Hoe belangrijk is het ambitieniveau van Business Intelligence voor het succes ervan? Uit onderzoek onder 389 organisaties blijkt dat de verschillen tussen bedrijven die met Business Intelligence hun (financiële) prestaties sterk verbeterden (groep A) en bedrijven die weinig of geen prestatieverbetering met Business Intelligence behaalden (groep B) sterk oplopen, naarmate het ambitieniveau hoger wordt. Het verschil tussen groep A en B is voor het niveau ‘begrijpen’ slechts 2%, op het niveau ‘verbeteren’ 25% en op het niveau ‘innoveren’ is het verschil opgelopen tot ruim 50%. Hoe hoger het verschil hoe steviger de correlatie tussen betere prestaties, Business Intelligence succes en het volwassenheidsniveau is.

Wil je falen met BI? Mik alleen op het laagste niveau

Kort gezegd komt het hierop neer dat het weinig zin heeft om Business Intelligence alleen toe te passen om de organisatie beter te begrijpen. De inzet voor de lange termijn zal veel hoger moeten zijn, wil er enig rendement mogelijk zijn. Echter, het is belangrijk om eerst de organisatie en de bedrijfsprocessen goed te begrijpen – door Business Intelligence te richten op de bedrijfsprocessen en ervaren mensen deze informatie te laten gebruiken – en pas dan aan te passen (Hammer, 1995). In de groei in BI-volwassenheidsniveaus zit blijkbaar een groot spanningsveld. Je wilt zo snel mogelijk naar de top van de pyramide maar je kan geen niveau overslaan.

Intenser samenwerken noodzakelijk op hogere volwassenheidsniveaus

Tot slot: hoe hoger het ambitieniveau, hoe beter en intenser de samenwerking moet zijn tussen de disciplines van Business Intelligence, kennismanagement, data management, verandermanagement en strategisch management, om uiteindelijk op het hoogste ambitieniveau vrijwel volledig samen te vallen.

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met Business Intelligence & data science of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST