contact
Elke euro die je investeert in technologie investeer je ook in de mens

Zet gedrag op de Business Intelligence agenda

Business Intelligence zorgt dat de juiste informatie bij de juiste persoon in de juiste vorm op het juiste moment terecht komt. Althans, dat beoogt het vakgebied te bieden. Als dat lukt, dan is er al heel veel gewonnen. De formule is weliswaar simpel maar de implementatie ervan buitengewoon complex. Echter, het echte werk moet ook dan nog beginnen: de beïnvloeding van het gedrag van klanten, managers en medewerkers op basis van essentiële informatie en inzichten. Alleen als dat lukt, mogen we spreken van succesvolle Business Intelligence.

Waarom is een focus op gedrag zo belangrijk?

Onderstaande grafiek van een speelgoedgroothandel laat het percentage van bestellingen buiten de standaardverpakkingseenheid zien van een specifieke winkel van de afgelopen dertien maanden. De speelgoedauto’s liggen per tien stuks verpakt in het magazijn en de winkel bestelt elke maand negen stuks. Dergelijke bestellingen buiten die standaardverpakkingseenheid kosten de organisatie veel geld; magazijnmedewerkers moeten herverpakken. Wat de groothandel wil, is dat de winkelmanager niet tien maanden achtereen negen stuks per keer zou bestellen, maar negen keer tien stuks over een periode van tien maanden.

Percentage van bestellingen buiten de standaard verpakkingseenheid
Figuur 1: Percentage van bestellingen buiten de standaard verpakkingseenheid

Een ander voorbeeld. Een autoschadeverzekeraar is gebaat bij klanten die zo min mogelijk schade aan hun auto’s veroorzaken. Om hier inzicht in te verkrijgen is een indicator ‘( schadebedrag per klant – eigen risico ) / contractpremie’ door de desbetreffende verantwoordelijken ontwikkeld. Wanneer deze indicator boven de 100% uitkomt, draait de verzekeraar verlies op het contract en zullen maatregelen dienen te worden overwogen.

Boven de 100% draait de verzekeraar verlies op een contract
Figuur 2: Boven de 100% draait de verzekeraar verlies op een contract

Competenties van managers, relatie met de klant

Bovenstaande voorbeelden maken mogelijk duidelijk dat business intelligence en gedrag veel met elkaar te maken hebben. Bij de implementatie van business intelligence wordt deze koppeling zelden besproken, terwijl dit eigenlijk wel nodig is. Uiteindelijk wilt u een gedragsverandering bewerkstelligen bij uw klanten om de prestaties te verbeteren, liefst blijvend. Slimme managers zorgen daarom dat dit soort indicatoren op zijn of haar dashboard staan met als doel deze managementinformatie waar nodig te analyseren en te gebruiken om met medewerkers en klanten het gesprek aan te gaan (relatiemanagement).

Vragen die hierbij gesteld kunnen worden

In dat licht is het misschien geen slecht idee om de vaardigheden & competenties binnen jouw organisatie eens tegen het licht te houden. Want als er ’tekorten’ op dat vlak zijn, is een gerichte BI training een eenvoudig en uiterst effectief middel om snel meer rendement te behalen op de huidige en toekomstige investeringen in Business Intelligence. Laat dit geen sluitpost zijn van je BI agenda (en begroting). Een gerichte training of workshop volgen op dit vlak? Klik hier voor meer informatie over PDCA.

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met BI & datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST