Design Thinking | Win in slechts 6 stappen van je concurrent!

Design Thinking: begrijp je klant, win van je concurrent

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Urgentie meer dan ooit gevoeld

Als je bedrijf wilt overleven dan is innovatie onmisbaar. Maar hoe? Met design thinking. Door alle digitale disruptie wordt de urgentie van innovatie meer dan ooit gevoeld. Het belang van de ervaring van de eindgebruiker, waar ontwerpers altijd mee bezig zijn, wordt eindelijk erkend.

Digitale transformatie hoog op de agenda

Het is inmiddels een belangrijke discussie in de bestuurskamers van organisaties over de hele wereld. In het huidige digitale tijdperk voelen traditionele ondernemingen zich steeds meer onder druk staan om echt datagedreven te gaan worden. Met digitale transformatie hoog op de agenda krijgt het designdenken nu een belangrijke plek in de bestuurskamers van traditionele bedrijven.

Uitdagingen en onzekerheden omarmen

Designdenkers zijn gericht op het grotere probleem, ze omarmen abstracte uitdagingen en onzekerheden. Door op een andere manier naar problemen te kijken ontstaan nieuwe ideeën en innovatie. Er wordt geleerd continu verbeteringen door te voeren op basis van feedback van eindgebruikers.

Lastig om de cultuur te veranderen

Dit maakt het voor traditionele bedrijven lastig om de cultuur compleet te veranderen. Het is de bedoeling dat nieuwe ideeën naar boven komen en door hiërarchische lagen heen breken. Het is de kunst om veranderingen te omarmen en er voordeel uit te halen door sneller te schakelen dan concurrenten.

Klantbehoefte centraal

Design thinking is een proces waarbij je de onvervulde behoefte van je klant ontdekt, centraal stelt en oplost. Alleen op die manier vind je de beste ideeën die je een stap voor geven op je concurrenten. Hoe doe je dit?

1. Begrijp

Om diensten te leveren is er participatie van de klant nodig. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik maken van openbaar vervoer. Deze zou niet bestaan zonder de klant. Diensten kunnen niet als gestandaardiseerde producten opgeslagen worden. In plaats daarvan ontstaat een dienst door de interactie tussen klant en leverancier van een dienst.

Jouw doel is om de ervaring van de gebruiker voor wie je ontwerpt te doorgronden. Ga in gesprek, observeer en verzamel informatie. Dompel je onder in hun leefwereld en beleef hun ervaringen. Maak een oprechte verbinding met je klant. Om tot een goed design te komen wil je zaken begrijpen als gewoonten, cultuur, sociale context en passie van de klant begrijpen.

2. Definieer

Voor originele invalshoeken stel je een team samen met verschillende achtergronden en expertises. Dit noemen we ook wel multidisciplinair. Het is belangrijk om dit team goed te coachen. Als je een team samenstelt uit verschillende afdelingen binnen een organisatie is het goed om te realiseren dat men niet direct begrijpt waar iedereen goed in is. Denk bijvoorbeeld aan de tegenstelling als finance versus sales. Dit kost tijd. Maar als je elkaars kwaliteiten kent en erkent, zal het team tot grote hoogten gaan stijgen.

Hierna definieert het team actief het business probleem en neemt het niet zomaar over van een PowerPoint-presentatie. Uitgangspunt is de klant en zijn ervaring die je verbetert. Vraag telkens weer waarom. Bijvoorbeeld: Bouw een brug over een kanaal. Waarom een brug?

Formuleer een probleemdefinitie die zich richt op je klant, hun probleem en die creativiteit stimuleert. Bijvoorbeeld: ‘Ontwerp iets waar vrienden naast elkaar op een comfortabele manier tijd met elkaar doorbrengen in een niet-staande positie.’ Dus niet: Ontwerp een bankstel.

3. Ideevorming

Iedereen kan creatief zijn. Kom met zoveel mogelijk oplossingen in plaats van met de meest voor de hand liggende. Doe dit altijd samen. Design thinking heeft als uitgangspunt dat 5 personen in 1 dag meer antwoorden vinden dan 1 persoon in 5 dagen. Er zijn verscheidene methoden en gereedschappen die gebruikt kunnen worden om tot inzichten te komen vanuit verschillende invalshoeken. Dit is cocreatie.

4. Bouw en test prototypes

Kies en maak je oplossingen tastbaar. Bouw prototypen die je direct laat zien en gebruiken door klanten. Met hun feedback en die van jezelf verbeter je de oplossing steeds verder. Het ontbreken van feedback als vorm van communicatie frustreert veel verbeterinitiatieven. Het is zelfs een van de belangrijkste oorzaken waarom slim en duurzaam verbeteren niet goed van de grond komt. Als er geen feedback wordt gegeven wanneer moet er dan anders gehandeld worden? Cultiveer een omgeving waarbij je mensen durven te experimenteren, zodat ideeën verder groeien en verfijnen.

5. Herhaling

Ga snel aan de slag in plaats van maandenlang een projectopzet te definiëren. Soms is een herhaling van ronde 3 en 4 nodig. Geef hiervoor de tijd en ruimte.

6. Selecteer

Selecteer nu de beste oplossing en voer die uit. Je nieuwe product of dienst wordt een succes. Gefeliciteerd. Maak verbinding met je klant en ontwerp jouw bedrijf nu naar de top met design thinking. Wij helpen je hier natuurlijk graag bij.

Reageer op dit artikel van Leo Kerklaan

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met design thinking (win in slechts 6 stappen van je concurrent!) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
15844
Trainingen & workshops
15845
Deelnemers opgeleid
15846
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
15847
Kantoren
3
Jaar ervaring
14