Supply Chain Innovatie | Old school versus New school BI

Supply Chain Innovatie & Business Intelligence

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Op het drukbezochte Supply Chain Innovations event in Antwerpen gaf managing director Daan van Beek onlangs een lezing over de toegevoegde waarde van Business Intelligence in de supply chain.

De 4 grootste beloften van BI

Allereerst werd stilgestaan bij de vier grootste beloften van Business Intelligence:

  1. Krachtige beslissingen kunnen nemen gebaseerd op harde feiten;
  2. Competitief voordeel creëren op basis van diepgaande inzichten;
  3. Het creëren van meer eenheid in besturing (alignment) en veel sneller kunnen reageren (agility);
  4. Het beter kunnen voorspellen van trends en ontwikkelingen.

1+ 1+ 1 = 5

In zijn vervolg ging Daan van Beek in op de specifieke toegevoegde waarde van Business Intelligence voor de Supply Chain: 1 + 1 + 1 = 5. Door het combineren van allerlei databronnen komen inzichten tevoorschijn die verbeterpotentieel in de Supply chain blootleggen welke anders verborgen zou blijven. Organisatiebrede Business Intelligence kan de performance van de organisatie daarom drastisch verbeteren. Immers, het stelt medewerkers, klanten en leveranciers in staat om eenvoudig betrouwbare informatie en krachtige analyses te maken over meerdere interne en externe databronnen heen, die te visualiseren en te delen.

Verschillen tussen Old School & New School BI

Vervolgens werd stilgestaan bij de verschillen tussen ‘old school’ en ‘new school’ Business Intelligence.

Old school BINew school BI
volgt de rapporteringslijn van de hiërarchie van het bedrijfvolgt het bedrijfsproces
gebaseerd op functies en positiesgebaseerd op organisatierollen
rapporten vooral gericht op managementinformatieinzichten die medewerkers aanzetten tot discussie en actie
gebruikers moeten nog steeds zoeken naar de voor hen relevante informatiegebruikers krijgen terstond de voor hen relevante informatie aangereikt

Slotbetoog

In zijn slotbetoog benadrukte Daan nog eens het belang van het consequent gebruiken van informatie voor analyse en continue procesverbetering. “Business Intelligence kent twee kanten: de technologie maakt het informatielogistieke proces efficiënt; de gebruiker maakt het effectief” aldus Daan van Beek.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met supply chain innovatie (old school versus new school bi) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15