De geschiedenis van Passionned Group

Inhoudsopgave

Geboren uit een tweetal frustraties

In 2004 zag Passionned Group het levenslicht. De opleidings- en adviesorganisatie is geboren uit een tweetal frustraties en een grote passie om daar wat aan te doen. Oprichter Daan van Beek werkte voorafgaand aan de oprichting van Passionned Group in vaste dienst bij een aantal grotere bedrijven. Daar had hij intussen veel soorten dashboards in elkaar getimmerd, KPI-kaarten gemaakt en datawarehouses opgebouwd. In de dagelijkse praktijk liep hij echter tegen twee zaken aan die hem echt tegen begonnen te staan: spelen met mooie dashboards maar medewerkers klein houden.

Spelen met mooie dashboards, maar medewerkers klein houden

  1. Hoe mooi de dashboards met grafieken en meters ook waren vormgegeven, er werd door de leidinggevenden niet consequent op gestuurd. Waardevolle informatie werd soms compleet genegeerd of naar eigen inzicht gecorrigeerd. Hoeveel data er ook in een datawarehouse werd gestopt, er werden lang niet altijd de juiste dingen mee gedaan. Kortom: er werd niet uitgehaald wat er in zat en er werd verhoudingsgewijs veel te veel geld in de techniek geïnvesteerd.
  2. Medewerkers kregen op het werk niet de ruimte en vrijheid die ze verdienden om zich verder ontwikkelen. Thuis nemen ze beslissingen over tonnen, maar op het werk moesten ze voor een uitgave van 20 euro om een procesverbetering door te voeren toestemming vragen aan hun baas. Dat steekt. Ook erg slimme mensen werden op die manier “klein” gehouden. Het aanwezige talent werd niet echt gewaardeerd en optimaal benut. Veelbelovende initiatieven sneuvelden door interne politiek.

Over een andere boeg

Geen logge olietankers maar wendbare speedboten.Daan besloot dat het tijd werd om zijn passie te volgen en organisaties te helpen hoe ze optimaal in kunnen zetten op de talenten en aan te haken op de passie van mensen. Hij besloot Passionned Group te starten en het over een hele andere boeg te gooien. Niet alleen managers mogen sturen, maar ook medewerkers, klanten en toeleveranciers in de keten. Weg met het organisatieharkje.

Elke euro die je investeert in techniek investeer je ook in de mens.

Geen logge olietankers maar wendbare speedboten. Hij startte toen ook met het schrijven van artikelen. Begin 2005 kwam al de 1e druk van het boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ uit. Het boek kon direct al op een warme ontvangst rekenen. Inmiddels is het boek een bestseller en heeft Daan nog drie andere boeken geschreven.

De eerste opdrachtgevers dienden zich aan

Gewapend met zijn boek zette hij toen ook de eerste commerciële stappen. De eerste opdrachtgevers dienden zich aan en de eerste consultants gingen aan de slag. Hogescholen en universiteiten gingen het boek als verplichte literatuur voorschrijven.

Samen met André de Waal, Leo Kerklaan en Harry Starren werd een verkiezing in het leven geroepen: De slimste organisatie van Nederland. Nu vooral bekend onder de naam Dutch BI & Data Science Award™. Van het een kwam het ander en het managementconcept ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ werd opeens een thema binnen veel directies. Hoe kunnen wij veel slimmer worden dan de rest en hoe zetten we data in om dat te bereiken? Kortom: datagedreven werken en beslissingen nemen.

De missie: organisaties slimmer & datagedreven laten werken

De missie: organisaties slimmer laten werkenEn daar was dan de missie van Passionned Groep: organisaties slimmer en datagedreven laten werken. Vanuit een visie dat veel organisaties nog erg gefragmenteerd werken en ze beslissingen niet in lijn met elkaar nemen. Maar vooral dat ze data nog veel te weinig doelbewust inzetten voor innovatie en continu verbeteren. En data is de nieuwe olie en informatie de zuurstof van elke organisatie. Het slim benutten ervan kan markten compleet op z’n kop zetten en business modellen doen kantelen. Of juist doen wankelen als je niet zit op te letten. Lees meer over onze missie…

Consultancy, maar dan anders

Natuurlijk doen we consultancy maar we doen het anders. De belangrijkste KPI bij ons gaat niet over declarabiliteit (uurtje factuurtje) maar over het toevoegen van waarde bij onze klanten. Soms kan dat veel beter in de vorm van een opleiding, gericht advies, een onderzoeksrapport, een managementtool, een BI-gids of een mix ervan.

Inmiddels bedient Passionned Group als 100% onafhankelijk bureau meer dan 10.000 organisaties met kennis, adviezen, opleidingen, interim management en implementaties.

Benieuwd naar wat Passionned Group voor je kan betekenen?

Neem dan nu contact met ons op voor een inspirerend gesprek over het intelligenter en meer datagedreven maken van jouw organisatie.

neem contact met ons op