contact
Hoe triest is het kennis te hebben als die niet leidt tot wijsheid
Hoe zijn data, informatie, kennis en intelligent gedrag onlosmakelijk met elkaar verbonden? Ontdek onze unieke aanpak.

Naar het BI-boek

Van data naar informatie, kennis & intelligentie

Data, informatie, kennis en intelligent gedrag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch vergeten we dat vaak. Er worden nog veel datawarehouses uit de grond gestampt zonder dat men weet welke analyses kunnen leiden tot meer inzicht en kennis van grote waarde. En ook: wat is nu precies het verschil tussen data en informatie? De trits 'data, informatie, kennis en intelligent gedrag' vormt een essentiële schakel in Business Intelligence processen. Dat helpt organisaties om meer rendement te behalen uit data, menselijk kapitaal, kennis en IT systemen. Zodat je organisatie als geheel intelligenter en meer datagedreven kan worden.

Laat data zich transformeren tot informatie en wijsheid

De data vormt de basis van informatie, kennis en natuurlijk ook wijsheid. Gegevens zijn bewerkte of onbewerkte signalen die een organisatie registreert voor allerlei doeleinden. Ze krijgen pas vorm, betekenis en meerwaarde als ze op het juiste moment, in de juiste vorm bij de juiste persoon geïnterpreteerd én geanalyseerd worden. Data kan zich dan als relevante informatie voordoen. Data wordt informatie zodra je het nodig hebt. Inzicht kan zelfs leiden tot wijsheid als je weet wanneer je welke kennis met succes kunt toepassen. Maar een van de grote wetenschappers uit de vorige eeuw merkt terecht op:

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal – Albert Einstein

Kennis alleen is dus niet alleszaligmakend. Verbeelding, Intuïtie en creativiteit blijven noodzakelijk, ook al kun je je beslissingen 100% logisch onderbouwen met data analyse.

Verandering in denken én handelen

De informatie dient te leiden tot nieuwe kennis en heldere inzichten over de organisatie, de markt, gebeurtenissen, bedrijfsprocessen en de voortgang op operationele, tactische en strategische doelstellingen. Die kennis en informatie moet idealiter (direct) leiden tot een verandering in denken en anders handelen: wijsheid. Helaas is de praktijk niet altijd zo.

Als de data rechtsaf zegt, dan gaat ze ook rechtsaf

In een intelligente, datagedreven organisatie is dat wel het geval. Medewerkers en managers gaan zich anders gedragen en nemen (direct) betere beslissingen. De organisatie gaat bijvoorbeeld nieuwe markten betreden, bestaande klanten beter bedienen, of juist afscheid nemen van bepaalde klanten. Of ze streeft naar kortere doorlooptijden of realiseert een nauwere betrokkenheid van de leveranciers bij de onderneming. Als de data zegt rechtsaf, dan gaat ze ook rechtsaf.

Wat zeggen de grote filosofen?

“Hoe triest is het kennis te hebben als die tot niets leidt”

Sophocles

Weerstand tegen transparantie

Medewerkers en managers tonen soms weerstand tegen meer transparantie en integratie van gegevens in een datawarehouse. Het betekent immers dat nu zichtbaar wordt hoe zij presteren en ze niet meer op zichzelf kunnen werken (eigen domein). Problemen afschuiven op anderen of problemen doorschuiven is er niet meer bij. Meer afstemming is gewenst met andere domeinen en disciplines, evenals slimmer samenwerken en procesgerichte KPI’s.

Aandacht voor gedrag, structuur en cultuur

Dat gaat niet vanzelf. Daarom kunnen systemen alleen nooit vanzelf de situatie beter maken. Gerichte aandacht voor gedrag, structuur en cultuur in dit veranderingsproces is essentieel. Met als doel om volledige integratie van mens, organisatie en techniek effectief te maken. Zie ook onze 3-daagse Business Intelligence training.

  1. Door data te op te schonen en te combineren krijg je relevante informatie.
  2. Door informatie te integreren en interpreteren krijg je kennis.
  3. Doordat je kennis je eigen maakt en deelt ga je een aanzet geven tot gedragsverandering.
  4. Door verandering van gedrag kun je beter gaan presteren, organiseren en zakendoen.

Het boek waar dit alles wordt uitgelegd

Inmiddels is er een compleet herziene druk verschenen van het boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ van Daan van Beek MSc. In dit boek komen alle belangrijke facetten aan bod over het transformeren van data tot actionable informatie en kennis. Zodat effectieve (gedrags)verandering kan optreden. Ook gaat de auteur uitgebreid in op de organisatieinrichting, BI roadmaps, projectmanagement en het BICC (datalab).

BI en kennismanagement moeten samenwerken

Een intelligente, datagedreven organisatie vertaalt de resultaten van business intelligence naar het vakgebied kennismanagement en vice versa. Ze laat deze disciplines nauw met elkaar samenwerken. Dit kan het succes van BI vergroten.

Kennis ontwikkelen, distribueren en toepassen

Kennismanagement richt zich op het verbeteren van de kennishuishouding in organisaties om kennis te ontwikkelen, te combineren, toegankelijk te maken, te distribueren, te delen en toe te passen en wil dat beleid vervolgens ook evalueren. Maar kennismanagement is ook het creëren van een omgeving waarin mensen aangezet en uitgenodigd worden om hun eigen kennis met die van anderen slim te combineren om zo de besturing en prestaties te verbeteren. Met Business Intelligence streven we naar het omzetten van ruwe data tot informatie en nieuwe kennis.

Het combineren van data, kennis en innovatie

Door specifieke verkoopgegevens van een auto-importeur te combineren met algemene demografische gegevens, maken we bijvoorbeeld op dat niet alleen welgestelde tweeverdieners met kinderen en een hond geïnte­resseerd zijn in grote sportieve terreinwagens, maar ook alleenstaande mannen met een iets meer dan modaal inkomen van 45 jaar en ouder. Die interesse blijkt het grootst in de stad. Deze kennis kan je vervolgens actief verspreiden binnen de organisatie zodat medewerkers die beschikken over de juiste gedragscompetenties, gericht actie kunnen ondernemen. Bijvoorbeeld als de afdelingen marketing en innovatie gezamenlijk tot een besluit komen om ook een ‘light’-versie van de terreinwagen speciaal voor mensen met een iets meer dan modaal inkomen te produceren.

Kennis als basis voor het bedenken van nieuwe producten

Vaak wordt kennismanagement geassocieerd met innovatie. Kennis vormt immers de basis voor het genereren van nieuwe producten of het optimaliseren van procesmanagement. Goede managers hebben daarnaast ook oog voor verbeelding: de creatieve basis voor slimme innovaties en ideeën. Albert Einstein (1879 – 1955) merkte eens op dat “fantasie belangrijker is dan kennis” en “logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal”. Na de verbeelding kunnen we met onze kennis de haalbaarheid van het idee testen en ­even­tueel tot uitvoering brengen. Voor innovatie heb je dus beide elementen in je organisatie nodig.

Benieuwd naar het kwartet: data, informatie, kennis & gedrag?

Wil je meer informatie over het onderwerp ‘Data, informatie, kennis en intelligent gedrag’ of eens vrijblijvend kennismaken met een van onze experts in business analytics en artificial intelligence? Neem dan nu contact op met ons.

Neem contact met ons op

Onze experts in data analytics

Caroline Raaijmaakers - Senior adviseur managementinformatie & sturing

drs. CAROLINE RAAIJMAAKERS

Senior adviseur managementinformatie & sturing

Herman van Dellen - Associate Partner Data Science

HERMAN VAN DELLEN MSc

Associate Partner Data Science

» Bekijk alle experts

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met Business Intelligence & Informatiegestuurd werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Caroline Raaijmaakers - Senior adviseur managementinformatie & sturing

drs. CAROLINE RAAIJMAAKERS

Senior adviseur managementinformatie & sturing

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST