DataDoen™ | Data Discovery | 100% dialoog door en met data
Voer datagedreven werken & data discovery succesvol in in jouw organisatie met DataDoen™.

Naar de kennisbank

Beproefde aanpak voor datagedreven werken

DataDoen™ is een in de praktijk beproefde, actiegerichte aanpak om datagedreven werken in jouw organisatie met succes in te voeren. De aanpak is ontwikkeld samen met onze klanten binnen de sectoren: gezondheidszorg, financiële instellingen en gemeenten om tegemoet te komen aan veelvoorkomende vraagstukken als:

Leven een of meer van deze vraagstukken ook in jouw organisatie? Laat je dan ondersteunen door de DataDoen-coaches van de Passionned Group. Binnen enkele weken kun je al pakkende resultaten verwachten. Zoals bij de gemeente Rotterdam. Lees hier het verhaal ‘van heel veel platte data naar inzicht naar werk’.

De 3 unieke kenmerken van de aanpak DataDoen

  1. Platte data: er wordt in eerste instantie gewerkt met ‘platte’ data die we direct uit je bronnen of datawarehouse halen. Je hoeft dus niet eerst een groots en ‘duur’ BI-traject te doorlopen.
  2. Herkenbaar: de data plotten we op het klantproces en de mensen die werken in het primaire proces. Medewerkers herkennen zo direct waar in het proces verbeterpunten liggen.
  3. Dialoog door data: DataDoen-sessies brengen de data tot leven en halen de energie naar boven. Ze laten een dialoog starten tussen medewerkers en beslissers over de belangrijkste issues die zichtbaar worden in de data.

Dit wakkert de bewustwording bij medewerkers direct aan want de rol van data wordt herkend en erkent. De positieve energie en het enthousiasme die loskomen door deze aanpak is aanstekelijk. Ze laat een beweging opgang komen bij je mensen om (ook) hun proces te verbeteren. De ervaring is dat mensen het niet meer los kunnen laten en niet meer terug willen naar de ‘oude’ manier van werken.

In 5 stappen naar een datagedreven team en organisatie

Stap 1: de initiatie van het traject en het kiezen van een strategisch thema of domein
Stap 2: de dataopbouw vanuit de bronnen en het bepalen van een eerste businesscase
Stap 3: de data wordt in een analysemodel gegoten en gevisualiseerd
Stap 4: organiseren van DataDoen-sessies, confrontatie met de data & story telling
Stap 5: het ontwikkelen van storylines, verbeterpunten & veranderaanpak.

De stappen 2 t/m 5 ga je meerdere keren doorlopen (iteratief proces) net zolang totdat we de businesscase realiseren. Hierna ga je nieuwe DataDoen-trajecten starten voor andere thema’s zodat de DataDoen-beweging zich als een olievlek kan uitbreiden en je tot een datagedreven organisatie kan komen.

DataDoen gaan we zo fasegewijs en gecontroleerd invoeren in je organisatie. We realiseren meerdere businesscases waardoor er investeringsruimte ontstaat om indien noodzakelijk een meer volwassen datainfrastructuur te ontwikkelen zoals een datawarehouse of data lake.

Wat gebruiken we als ondersteuning

Lean / procesdenken
✓ Systeemdenken
Strategy mapping
Scrum
Prince2
✓ Datamodellering
Design thinking
✓ Coachend leiderschap

Filosofie van DataDoen: de ontwikkeling van de mens

Vier ‘inzichten’ of principes van continu verbeteren die de DataDoen-aanpak laat werken. Je mensen zullen deze zelf moeten gaan ervaren:

  1. Het werk dat ik doe is geen opeenstapeling van losstaande taken, maar een proces waar ik een onderdeel van ben.
  2. In dat proces ontvang ik input en lever ik output aan anderen. Input en output is meetbaar, als de gegevens worden vastgelegd.
  3. Wanneer de gegevens worden vastgelegd, kunnen de cijfers worden geleverd, zodat zicht ontstaat op het totale proces.
  4. Zicht op het totaal leidt tot inzicht in de verbeterpunten, zodat het mogelijk is om continu te verbeteren

Aanbevolen wordt om deze principes actief te blijven uitdragen onder alle betrokken partijen. Met deze schijnbaar open deuren staat of valt een succesvolle implementatie van datagedreven werken.

De voordelen en resultaten van DataDoen™

Tot slot: het BI-team wordt met deze aanpak veel meer in haar kracht gezet. BI-medewerkers zitten op een goudmijn maar realiseren zich dat vaak niet. Tegelijk kunnen managers en kenniswerkers minder afhankelijk worden van het BI-team (BICC).

De 5 kernwaarden van de aanpak DataDoen™

  1. Energie creëren: van het kan niet, naar het kan wel
  2. Integraal kijken & waarnemend vermogen
  3. Verandering teweegbrengen door het individu te laten kiezen vanuit vrije wil
  4. Vanuit de passie van iedereen benaderen en niét vanuit wat wij eruit willen halen
  5. Niets is fout

DataDoen™ voor Big Data & Open Data

De aanpak is geschikt om zowel interne bedrijfsdata als Big Data en Open Data te gebruiken. Of een combinatie van deze drie. En door het inpassen van voorspellende modellen (predictive analytics) wint de aanpak nog meer aan kracht. Daarbij moet je wel letten op het volgende: de conclusies voortkomend uit die modellen moet gedragen worden door je mensen en zij moeten vertrouwen hebben in het model.

DataDoen™ en BI-tools

Alleen al in Nederland zijn er wel 19 tools beschikbaar om datagedreven werken een gezicht te geven. Welke BI-software past het beste bij jouw organisatie en situatie? Op welke punten onderscheiden deze tools zich en hoe kom je tot een uiteindelijke keuze? Je leest het allemaal in onze 100% leveranciersonafhankelijke Business Intelligence & Analytics Guide™ 2021.

DataDoen™ proberen in jouw organisatie?

Wil je ook datagedreven werken met succes in jouw organisatie invoeren? Neem dan contact op met de specialisten van de Passionned Group voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in DataDoen™Met een sterk groeiend aantal consultants en trainers helpt Passionned Group organisaties om datagedreven te werken. Met een flink aantal oplossingen, een goed gevulde kennisbank, opleidingen en interimdiensten maken we dat concreet. Om het jaar organiseren we de Dutch BI & Data Science Award, een prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Neem contact met ons op

DataDoen-coaches & consultants

Mark de Kort, Executive Partner

drs. MARK DE KORT

Executive Partner

Rick van der Linden, Senior consultant datagedreven werken

ir. RICK VAN DER LINDEN

Senior consultant datagedreven werken

Dick Pouw, DataDoen projectmanager

DICK POUW MBA

Projectmanager DataDoen™

Alex de Jong, DataDoen-ontwikkelaar

ALEX DE JONG

DataDoen-ontwikkelaar

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datadoen™ (data discovery) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Mark de Kort, Executive Partner

drs. MARK DE KORT

Executive Partner

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST