BI Tools Nieuwsalert juli 2019 | De BI-markt krimpt

Marktverschraling BI software dreigt door overnames

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BI Tools nieuwsalert juli 2019

Gedurende de hele maand mei kabbelde de markt voor BI-platforms en analytics zo’n beetje voort, maar begin juni was er breaking news. Zo werd de BI-gemeenschap opgeschrikt door de overname van twee veelbelovende leveranciers van BI Tools (vergelijking) en kwamen er ontluisterende mislukkingen aan het licht bij twee bekende specialisten van bigdataoplossingen.

Looker en Tableau overgenomen

We beginnen bij de overnames. Eerst was de in het Amerikaanse Santa Cruz gevestigde “nichespeler” Looker aan de beurt. Looker, vooral bekend van LookML als alternatief voor SQL, “verdween” voor 2.6 miljard dollar in contanten in de Google cloud. Nauwelijks van de schrik bekomen, werd pal daarna bekendgemaakt dat Salesforce voor omgerekend 15,7 miljard dollar de in Seattle gevestigde “leider” Tableau opslokt. Valt er op termijn voor klanten nog wel wat te kiezen?

Op dit moment is nog moeilijk in te schatten wat de exacte gevolgen zullen zijn voor huidige en toekomstige klanten, distributeurs en andere partners van de twee overnamedoelwitten. Zoals gebruikelijk zijn er veel geruststellende woorden, wordt er geschermd met synergievoordelen en meer financiële armslag en enorme marketingmogelijkheden voor zowel Looker als Tableau. En dat allemaal onder de vleugels van de twee bekende techgiganten.

Grotere afhankelijkheid van dominante marktpartijen

Een ding is zeker, dit nieuwe “overnamegolfje” in de BI-wereld betekent voor klanten een nog grotere afhankelijkheid van enkele dominante marktpartijen en dat maakt hun onderhandelingspositie er in het algemeen meestal niet sterker op. Bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre de overnemende partijen bereid zijn verder te investeren in innovatie van het producten- en dienstenportfolio van de overgenomen BI-spelers. Ook moet nog blijken hoe lang Google en Salesforce nog bereid zijn om te investeren in de merknamen van Looker en Tableau. Als we verder inzoomen op de aangekondigde acquisities valt een aantal details op.

Inspelen op digitale transformatie

Salesforce betaalt de bestaande aandeelhouders van het beursgenoteerde Tableau in aandelen, terwijl Google de aandeelhouders van het privaat gefinancierde Looker in cash betaalt. Ook de transactiewaarde verschilt aanzienlijk. Voor Tableau wordt omgerekend 6 keer meer betaald dan voor Looker. Dat is logisch, omdat Looker tot voor kort nog in de financieringsronde van “E-funding” verkeerde en Tableau volwassener is. Tableau is sinds 2013 beursgenoteerd en daardoor heeft het langer kunnen bouwen aan een hogere marktkapitalisatie.

Data is het fundament

Salesforce beschikt met Tableau volgens eigen zeggen over een ijzersterke propositie. De bedrijfsculturen komen overeen en zijn volgens hen sterk gericht op het succes van klanten. Gezamenlijk hopen ze te fungeren als een “supercharger” voor de digitale transformatie. De nummer 1 op de markt voor CRM systemen en de nummer 1 van end-to-end analytics platforms bundelen hun platforms om klanten te helpen bij die digitale transformatie. ‘Data is het fundament voor elke digitale transformatie’, zo stelt Salesforce. Tableau’s CEO Adam Selipsky verwacht met hulp van Salesforce miljoenen nieuwe eindgebruikers te kunnen bedienen met zijn platform en “actionable insight”.

De potentiële markt voor bedrijven die met de digitale transformatie worstelen, wordt door marktonderzoeksbureau IDC geschat op maar liefst 1,8 biljoen Amerikaanse dollars.

Niet alleen kijken naar data, maar deze ook begrijpen

Kortom: de leveranciers lijken vooral zichzelf rijk te rekenen. Of eindgebruikers hier nu direct beter van worden, dat valt echter nog te bezien. Salesforce verwacht veel van Customer 360 en Einstein, het eigen platform, waarmee het klanten nu al op Artificial Intelligence (AI betekenis) gebaseerde inzichten verstrekt op het gebied van verkoop en marketing. In combinatie met het intuïtieve self-service analytics platform van Tableau hoopt het een nog bredere doelgroep aan klanten en eindgebruikers te bereiken in elke fase van de customer journey en tijdens elk touchpoint. De missie is om gebruikers te ondersteunen, zodat ze data niet alleen zien, maar ook begrijpen.

Alles lijkt business as usual

Tableau heeft in zestien jaar tijd een klantenbestand opgebouwd van zo’n 86.000 klanten wereldwijd, waaronder Netflix, Verizon en Schneider Electrics. Als onderdeel van Salesforce zal Tableau als zelfstandig merk verder opereren vanuit hetzelfde hoofdkantoor in Seattle en onder leiding van het huidige managementteam en dezelfde CEO. “Never change a winning team”, zo lijkt het devies. De communities van beide partijen, de 1,4 miljoen Trailblazers en de 1 miljoen tellende Tableau-community zullen elkaar bovendien alleen maar versterken, zo schatten beide partijen in.

Bedrijven hopen op de befaamde hefboomwerking

Ook Looker verwacht de vruchten te kunnen plukken na de overname door Google, dat formeel onderdeel uitmaakt van het moederbedrijf Alphabet. Na de finalisering van de transactie en de betaling van de overnamesom van 2,6 miljard dollar zal Looker direct opgaan in de Google Cloud.

Looker, dat in 2012 werd opgericht en een hoofdkantoor heeft in Santa Cruz, verheugt zich met name op een groter bereik en verwacht over meer middelen en intellectueel kapitaal te kunnen beschikken om hun zogenoemde unified platform voor BI, big data-applicaties en embedded analytics aan de man te brengen. Vanuit de Google Cloud zal Looker zijn klanten in staat stellen om te profiteren van de hefboomwerking die ontstaat door analytics, machine learning en AI te combineren.

Looker heeft een klantenbestand van zo’n 1.700 bedrijven en instellingen, waaronder bekende merken als Amazon, Etsy, IBM, Kickstarter, Lyft, Sony, Spotify en The Economist. Voor Google is de overname van Looker de grootste overname sinds de acquisitie van Nest, de slimme, ‘lerende’ thermostaat, die onder meer het verwarmen van je woning aanpast aan je leefpatroon, hetgeen je  op afstand kunt regelen via je smartphone. Net als Tableau verwacht ook Looker door de overname bedrijven beter te kunnen ondersteunen bij de digitale transformatie.

Overname van Looker door Google komt niet helemaal uit de lucht vallen

De overname van Looker door Google komt niet helemaal uit de lucht vallen. Beide bedrijven onderhielden tot dusverre al een samenwerkingsverband waarbinnen ze 350 gezamenlijke klanten bedienden, waaronder Buzzfeed, Hearst, King en Yahoo!

Orkestratie van gegevens

Birst, onderdeel van Infor en aanbieder van BI vanuit de cloud en analytics voor grootzakelijke bedrijven, introduceert Birst 7. De software maakt enterprise data modeling, self-service data preparation en orkestratie van gegevens mogelijk binnen een uniforme, gebruiksvriendelijke interface.

Geschikt voor modelleren van grote, complexe schema’s

Binnen Birst 7 is Smart Analytics een nieuwe reeks AI-functies die zakelijke gebruikers op basis van machine learning algoritmen nieuwe intelligente inzichten bieden. Met Birst 7 kunnen bedrijven volgens de leverancier vertrouwde KPI’s (betekenis: Key Performance Indicators) en complexe bedrijfsgegevensmodellen creëren voor de hele organisatie. Tegelijkertijd biedt het gedecentraliseerde teams de mogelijkheid om analyses met hun eigen gegevens uit te breiden, op een manier die gebruiksvriendelijk, schaalbaar en herhaalbaar is. Concreet biedt de nieuwe softwarerelease nieuwe mogelijkheden voor het modelleren van grote, complexe schema’s en het uploaden van complexe flat files met analysemogelijkheden en gedeelde verbindingen voor gecentraliseerde en gedecentraliseerde teams. Volledige applicatiemetadata en door de gebruiker gedefinieerde objectlokalisatie worden ondersteund in meer dan 40 talen, inclusief een volledig gepersonaliseerde gebruikerservaring voor gedecentraliseerde teams.

Nieuwe uniforme interface

Er is binnen Birst 7 sprake van een nieuwe, uniforme interface voor het maken en beheren van complexe variabelen en beveiliging op rijniveau en op individueel tenant-niveau, met uitgebreide aanpassings- en personalisatiefuncties voor gedecentraliseerde teams. Tevens zijn er nieuwe beheermogelijkheden voor het klonen van complexe workflows voor data-orkestratie, het overdragen van het tenant-eigenaarschap tussen gecentraliseerde en gedecentraliseerde teams, en nieuwe, beperkte monitoringrollen voor gedecentraliseerde teams.

Tot slot is voorzien in een administratiemodule voor het beheer van gecentraliseerde en gedecentraliseerde implementaties, waaronder nieuwe auditingfuncties en meer gedetailleerde mogelijkheden voor gebruikersbeheer. De gecentraliseerde compliance en governance blijft hierbij geborgd. Birst 7 is beschikbaar, zowel als een cloudproduct of als een on-premises virtuele appliance.

Sterk groeiende vraag naar locatiedata

Nog voor de aangekondigde overname door Salesforce introduceerde Tableau nieuwe mapping-mogelijkheden voor een soepeler en slimmer gebruik van locatiegegevens. Zo biedt versie 2019.2. functionaliteit voor het analyseren van geospatiale data en nieuwe zogenoemde authoring-mogelijkheden voor de samenstellers.

Vernieuwingen in Ask Data

Deze nieuwe release breidt de door Mapbox aangedreven technologie voor background mapping uit met vectorkaarten. Gebruikers kunnen hiermee gedetailleerdere locatiedata naar voren brengen en analyseren op basis van achtergrondlagen met meer contextuele informatie. Aanvullende parameter-settings zorgen volgens de leverancier daarnaast voor verbeterde visuele interactiviteit in de nieuwe release. Ook zijn er verbeterde tools beschikbaar gekomen voor het samenstellen van dashboards en vernieuwingen in Ask Data, de natural language processing (NLP)-technologie van Tableau. De softwareleverancier signaleert een groeiende vraag naar locatiedata.

Analyses zonder onderbreking

Volgens een recent analistenrapport zal 30 procent van alle interacties met klanten in 2022 worden aangestuurd door realtime analyses van hun locatie. In 2017 was dit nog slechts 4 procent. De nieuwe vectorkaarten in Tableau bieden gedetailleerde informatie en soepelere verkenningsmogelijkheden dan mapping-oplossingen die gebruikmaken van afbeeldingen. Als gebruikers inzoomen, uitzoomen of schuiven past de software de kaartomvang automatisch aan en hoeft deze geen afbeeldingen te laden, zodat gebruikers geen enkele onderbreking in hun analyse-flow hoeven te ervaren.

Praktijkvoorbeelden

De nieuwe kaartlagen van Mapbox met achtergrondinformatie geven ook meer context aan geospatiale data, zoals labels voor metro- en treinstations, ruimtebeslag van gebouwen, grond en waterpartijen. PATH, een wereldwijde organisatie voor de volksgezondheid, monitort met gebruik van Tableau en Mapbox bijvoorbeeld de meldingen van ziektes zoals malaria. Zo houdt de organisatie eenvoudiger en nauwkeuriger gebieden waar felle uitbraken zijn van overdraagbare ziektes in de gaten. Er is tevens een nieuwe functie genaamd parameter actions. Deze maakt het mogelijk om de parameters te wijzigen die aan de basis staan van berekeningen, analysefuncties en referentielijnen. Het enige dat gebruikers hiervoor hoeven te doen, is datapunten selecteren in een visualisatie. Een volledig overzicht van functies in Tableau 2019.2 is beschikbaar op tableau.com/new-features.

Van een tuin met groot gazon, naar met z’n allen op een klein balkon

Tot slot de in het begin van deze blog genoemde mislukkingen. Dat niet alles in goud verandert in Silicon Valley, blijkt onder meer uit de grote financiële en organisatorische perikelen waarmee respectievelijk MapR en Cloudera kampen.

Unicorn van 1 miljard dollar moet deuren sluiten

In zijn hoogtijdagen werd het in Santa Clara gevestigde MapR nog gewaardeerd op meer dan een 1 miljard dollar. De zogenoemde “unicorn” groeide uit tot Apache Hadoop-specialist, maar moet nu de deuren sluiten, tenzij er nog een koper wordt gevonden. Ondanks de enorme hype heeft Hadoop niet zo’n hoge vlucht genomen. Volgens Gartner gebruikte in 2017 slechts 14 procent van de ondernemingen de als traag en complex ervaren opensourcesoftware. De CEO is samen met 122 werknemers ontslagen. Oftewel: “van een tuin met groot gazon, naar met z’n allen op een klein balkon”, zoals Telfort het zo treffend verwoordt in zijn onvolprezen tv-commercials.

Recente megafusie levert niet gewenste resultaat

Ook bij Cloudera, ‘the enterprise data cloud company’ is de uittocht begonnen. De CEO is vervangen en de recente megafusie met rivaal Hortonworks heeft blijkbaar niet het gewenste resultaat opgeleverd. De financiële resultaten vallen vies tegen. Bovendien stellen de bestaande klanten van de fusiepartners nieuwe investeringen uit, vanwege de ontstane onzekerheid en het ontbreken van een gezamenlijke roadmap. Ook de concurrentie van de public cloud vendors speelt Cloudera parten.

Slecht nieuws voor eindgebruikers

Hoe je het ook bekijkt, dit is allemaal slecht nieuws voor klanten en eindgebruikers die ooit in goed vertrouwen met deze op papier veelbelovende partijen in zee zijn gegaan. Moraal van het verhaal: doe je huiswerk en probeer, voor zover mogelijk, een goed beeld te krijgen van de roadmap, het USP, de kwaliteit van het management, reviews, gebruikerservaringen, enzovoorts. En last but not least, blijf zoveel mogelijk weg van de hypes.

Meer informatie

logo van Passionned GroupPassionned Group is uitgever van de Business Intelligence Tools Survey 2019. Dit is een 100% leveranciersonafhankelijk vergelijkingsrapport en marktanalyse. Met deze survey krijg je direct inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van de diverse oplossingen en leveranciers. Je bespaart kostbare tijd en krijgt direct inzicht in het platform dat het beste past bij jouw bedrijf en situatie. Dit rapport is een must voor de moderne consultant Business Intelligence. De BI Tools Survey is beschikbaar in verschillende edities en kun je online bestellen.

naar de survey

Reageer op dit artikel van Eric van der Steen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met bi tools nieuwsalert juli 2019 (de bi-markt krimpt) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
27950
Aantal trainingen & workshops
27951
Aantal deelnemers opgeleid
27952
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
27953
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14