Keynote Daan van Beek in Helsinki | Events

Keynote Daan van Beek in Helsinki

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

140 verantwoordelijken voor BI & Analytics

Begin september vond in Helsinki de jaarlijkse Business Intelligence & Analytics-conferentie plaats. Op deze conferentie waren ruim 140 eindverantwoordelijken voor BI en analytics uit Zweden, Finland en Estland aanwezig. Daan van Beek, eindbaas van de Passionned Group en auteur van De intelligente organisatie, was één van de twee keynotesprekers.

Spreken voor experts uit je vakgebied

Daan vindt het elke keer weer bijzonder als hij als spreker gevraagd wordt: “Sowieso is het een hele eer als je mag spreken voor experts uit je vakgebied. Dat zo’n organisatie bij mij uitkomt, heeft behalve dat we een bijzonder verhaal hebben, ook te maken met de online aanwezigheid van Passionned Group. Je valt dan sneller positief op naast alle Amerikanen en Engelsen. Het helpt ook als je al in New York, India en Singapore presentaties en opleidingen hebt geven.” Het onderwerp van Daan’s keynote in Helsinki luidde: “Hoe kunnen bedrijven naar hoogintelligente organisaties transformeren?”

Combinatie van organisatie en techniek

Om als spreker over BI een zaal mee te nemen, is het belangrijk om te laten zien dat je naast de organisatorische kant ook de technische materie nog steeds in de vingers hebt. Daan begon zijn verhaal daarom met zijn passie voor techniek. Die zat er al jong in: op dertienjarige leeftijd kocht hij zijn eerste computer. Er ging een wereld voor hem open. In tegenstelling tot veel andere jongens van zijn leeftijd programmeerde hij liever spelletjes dan dat hij ze speelde. “Mijn eerste programma was TypeMon, een soort typevaardigheidstrainer waarbij spreekwoorden op het scherm werden geprint, die je dan vervolgens zo snel en accuraat mogelijk moest overtypen. Deed je dat goed, dan ging je naar een volgend level, was je te langzaam of maakte je te veel fouten dan at een monster je op”, lacht Daan bij de herinnering.

“Sindsdien zijn al mijn besluiten volledig rationeel”

Van het een kwam het ander. Een jaar later schreef Daan zijn eerste decision support-systeem omdat hij een studiekeuze moest maken. Met het systeem kon je een besluit modelleren door opties, criteria en wegingen op te voeren. “Maar na invoer van alle data kwam er niet direct uit wat ik eigenlijk wilde. En wat doe je dan? Criteria toevoegen, verwijderen, wegingen aanpassen, net zo lang tot er wel uitkomt wat je wilt. Sindsdien zijn al mijn besluiten volledig rationeel.”, besluit hij met een knipoog.

En zo is De intelligente organisatie geboren

Na zijn studie artificial intelligence ging Daan zich toeleggen op datawarehouses en dashboards. Op een gegeven moment stelde hij voor een bedrijf een dataset samen waaruit bleek dat de helft van de klanten zich niet aan de contracten hield. “Ze gingen zogezegd vreemd. Naar mijn idee hadden we met deze informatie goud in handen, maar in de praktijk slaagden accountmanagers er niet in om de informatie door te vertalen in concrete acties richting de klant”, zegt hij. “Sterker nog, ze schoten in de verdediging en trokken zowel de data als de definities in twijfel. Dat was voor mij dé aanleiding om me meer met de organisatorische en veranderkundige kant van business analytics bezig te gaan houden. En zo is mijn boek ‘De intelligente organisatie’ geboren.”

Er komt altijd een goed besluit uit

Je zou zeggen, geef beslissers de juiste data op het juiste moment en er komt altijd een goed besluit uit. Maar zo simpel is het niet volgens Daan. “Er zijn ontzettend veel zaken die objectieve besluitvorming in de weg kunnen zitten, soms zijn dit zelfs hele kleine dingen. Zo is bijvoorbeeld uit onderzoek van de Yale University gebleken dat wanneer mensen voorafgaand aan een gesprek met een sollicitant een beker hete koffie vasthouden, ze sneller geneigd zijn tot een positieve beoordeling van een kandidaat dan wanneer ze een glas ijskoude cola in hun handen hebben.” Irrationele aspecten spelen dus nog steeds een grote rol in situaties waar mensen beslissingen nemen.

Geldverspilling

En dat terwijl er in big data en business intelligence toch ontzettend veel geld omgaat. “Van alle investeringen ter wereld gaat er tegenwoordig misschien wel een paar procent naar BI & Big Data gerelateerde initiatieven. Dat is een enorm bedrag, maar om allerlei redenen slaagt toch slechts een vierde van alle initiatieven. Er wordt dus door heel erg veel bedrijven enorm veel geld weggegooid, doodzonde.”

Miia Vanninen“Thank you once again for your great input at our conference.”

Miia Vanninen
Business Manager
Alma Talent Events Oy

Met data als bewijslast gaat het gesprek ergens over

Dat is ook de reden dat Daan in zijn keynote inging op de ‘gewoonten’ die tot succesvolle toepassingen leiden. “Bedrijven moeten weten waar ze naar toe willen, maar ook tijdig bijsturen indien nodig. Eén hele belangrijke gewoonte hierbij is feedback. Het is cruciaal dat eerst met elkaar het gesprek wordt gevoerd over de cijfers. En toetsen bedrijven hypotheses wel voor ze de data in duiken?”

“En wat doen ze daarna? Laten ze bijvoorbeeld als ze de data hebben verzameld deze ook beoordelen door anderen voordat er conclusies worden getrokken? Dit gebeurt naar mijn mening bij veel organisaties nog te weinig. Omdat het vaak niet in de cultuur zit om elkaar met respect voor de persoon de waarheid te zeggen. Om business intelligence te laten slagen moet je zacht op de mens, maar hard op de zaak zijn. Met data als bewijslast gaat het gesprek ergens over!”

Business Intelligence als geloof

Wat Daan de toehoorders in Helsinki daarnaast wilde meegeven, is dat business intelligence meer is dan een gereedschap. “Het is geen stuk software, maar een proces, misschien zelfs wel een geloof. Bedrijven komen verder als ze de brug tussen beslissers en data blijven slaan. Wie dat goed doet, kan het ver schoppen.” Een aansprekend voorbeeld is volgens Daan Uber. “Veel gebruikers zien dat alleen als een handige app, maar onder de oppervlakte gaat enorm veel analytics schuil die voortdurend data analyseert om voor een zo goed mogelijke dienstverlening te kunnen zorgen.”

Ik hoefde niks te zeggen

“Hoeveel gebruikers openen de app op een bepaald moment? Hoeveel gebruikers zijn er in een bepaald gebied? De reviews, de geoposities, het gedrag van de ubertaxichaffeur, het weegt allemaal mee.” Daan bestelde zijn eerste Uber in Praag. “Ik vond via TripAdvisor een restaurant waar ik graag wilde eten. Een Uber-taxi zou binnen vier minuten bij mijn hotel kunnen zijn. Drie minuten later stopte er een keurige auto met dito chauffeur voor de deur. Ik hoefde niks te zeggen; hij reed de kortste route, en toen ik aan het eerste biertje zat, kreeg ik per mail de rekening. Slechts 4,35 euro.”

Big Data als precisie-instrument

Het bewijst dat Big Data een precisie-instrument kan zijn, waarmee bedrijven net als Uber de klantervaring een geweldige boost kunnen geven tegen een veel lagere prijs. Maar, zo hield Daan zijn publiek voor, daarvoor moeten ze wel continu blijven acteren: “Traditionele BI was maandenlang data verzamelen en vervolgens pas gaan analyseren en vertalen naar relevante informatie. Moderne BI en Big Data betekent realtime analyse op grote datasets als kernproces en deze vrijwel gelijktijdig omzetten in relevante informatie en toepassingen. Daarin zit de echte winst!”

Meer weten over De intelligente organisatie? Bestel dan nu het boek.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met keynote daan van beek in helsinki (events) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15