Gouden graal of reddingsboei | Mediaboek | Innovatie & Data
Het boek 'Gouden graal of reddingsboei' biedt managers, directies en hoofdredacties in de media diverse handvatten om te innoveren.

laat een review achter

Het managementboek over digitale transitie in de media

Waar de meeste sectoren de vruchten plukken van de economische groei in de laatste jaren van het tweede decennium, blijft de mediasector achter. Dit boek over innovatie, verdienmodellen, contentmarketing en datagedreven werken in de media toont aan dat het tijd is voor de mediasector om te veranderen en te vernieuwen.

Productkenmerken

Formaat:Paperback
Pagina’s:116
Prijs:18.82 EUR
Auteur:Alex Beishuizen

bestellen

Nieuwe business modellen in de mediasector

Hoewel ze zien dat het mediagedrag van consumenten verandert, blijven traditionele media vasthouden aan snel verouderende uitingsvormen als magazines en lineaire televisie. Zolang ze geen volwaardige vervanging in nieuwe business modellen ontdekken, laten veel managers in de mediasector zich liever gijzelen door hun oude, maar nog altijd best lucratieve, verdienmodel.

En juist daardoor nemen de mogelijkheden om te innoveren en ingrijpend te veranderen steeds verder af. Door vast te houden aan het langzaam krimpende oude, blijft er steeds minder capaciteit over om vol te gaan voor het nieuwe.

Voor wie is dit boek over innovatie in de media bestemd?

Boek Gouden graal of reddingsboeiHet boek ‘Gouden graal of reddingsboei: innovatie, verdienmodellen en datagedreven werken in de media’ biedt managers, directies, hoofdredacties, vernieuwers en veranderaars in de media diverse handvatten om noodzakelijke veranderingen in gang te zetten. Daarnaast toont dit mediaboek aan dat het de hoogste tijd is voor de mediasector om te innoveren en te veranderen.

hier bestellen

Lees hier het voorwoord bij het boek

Dit boek hing in de lucht vanaf het moment dat mijn goede vriend en coauteur Johannes van Bentum en ik besloten dat ons eerste boek uit 2009 een vervolg moest krijgen. Dat was in 2012. We maakten telkens nieuwe plannen en opzetjes voor boeken over steeds wisselende thema’s en schreven in 2016 daadwerkelijk enkele hoofdstukken, maar tot een boek kwam het niet.

Passionned Publishers

In de zomer van 2017 sloot ik mij als executive partner en publisher aan bij onderzoeks- & adviesbureau Passionned Group, dat organisaties slimmer wil laten werken. Mijn specialisme is ook hier media en organisaties die publiceren. Daarnaast heb ik een uitgeverij van boeken, online rapporten en surveys opgezet: Passionned Publishers. Het lag ineens voor de hand dat deze uitgeverij ook een boek over veranderingen, innovatie en datagedreven werken in de media zou uitbrengen.

Hopen op herstel

Mijn groeiende verbazing, toenemende zorg en ook wel enige ergernis over het gebrek aan innovatiekracht en veranderingsgezindheid in met name traditionele media was de belangrijkste aanleiding voor het schrijven van dit boek. Directies, managers en medewerkers hebben echt wel door dat de tijd van hopen op herstel van het oude verdienmodel voorbij is. Maar wat weerhoudt ze er dan van om in te grijpen? Hoeveel mediabedrijven zijn wendbaar en krachtig genoeg om een volgende recessie te overleven?

Geen ultiem nieuwe verdienmodel

Er is geen nieuw ultiem businessmodel voor kranten, magazines, vaktitels en omroepen. Dat gaat er hoogstwaarschijnlijk ook niet komen. Maar er zijn wel allerlei nieuwe mogelijkheden om je relevantie en je marktaandeel te vergroten, om omzet te genereren en je doelgroep aan je te binden. Grijp die mogelijkheden en probeer ze uit, realiseer je dat de tijd begint te dringen, maar dat het nog niet te laat is.

“Mogelijk hadden de mammoeten aan het einde van de laatste ijstijd niet door dat ze uitstierven omdat ze het te druk hadden met overleven. Wellicht geldt dit ook voor traditionele media.”

Contentmarketing, branded content en contentdeals

In het boek Gouden graal of reddingsboei verklaart media-adviseur Alex Beishuizen de moeilijke tijden die veel traditionele media doormaken. Daarnaast biedt hij oplossingen om via de weg van de geleidelijkheid – de enige weg die veel media nog rest – te komen tot innovaties en nieuwe inkomstenstromen, bijvoorbeeld met contentmarketing en contentdeals met commerciële partijen.

De inhoud van het boek Gouden graal of reddingsboei

Het mediaboek Gouden graal of reddingsboei is samen te vatten in 8 stellingen:

✓ Traditionele media hebben de huidige malaise ten dele over zichzelf afgeroepen.
✓ Contentmarketing is niet de redding voor de media, maar maakt er wel deel van uit.
✓ Media laten zich moeilijk veranderen, vernieuwing wordt met argwaan bekeken.
✓ Er zijn genoeg verbetertools maar dan heb je wel capabele managers nodig.
✓ Redacties en mediamarketeers werken eerder statistisch gedreven dan datagedreven.
✓ De meeste redactionele vormen of genres zijn ook geschikt voor contentmarketing.
✓ De nieuwsjournalist sterft uit, het is verstandig je te specialiseren.
✓ Digital & Data first is het beginpunt voor nieuwe verdienmodellen in de media.

Bestel nu het managementboek Gouden graal of reddingsboei

Dit unieke managementboek ‘Gouden graal of reddingsboei: innovatie, verdienmodellen en datagedreven werken in de media’ (116 pagina’s) bestel je hier voor slechts 18.82 EUR inclusief btw en verzendkosten.

nu bestellen

Over de auteur

Alex Beishuizen, executive partner en publisher Passionned GroupAlex Beishuizen is actief als executive partner bij de Passionned Group en is uitgever bij Passionned Publishers. Hij is tevens co-auteur van het boek ‘Online of flatline, een uitweg uit het sterfhuis van de media’ en expert digitale transities & datagedreven werken in de mediasector.

» Neem contact op met de auteur

Reviews over "Boek ‘Gouden graal of reddingsboei’"

Full red starFull red starFull red starFull red starWhite star
Arjan Paans | | 18 juli 2018

Waar veel traditionele media nog in de ontkenningsfase zitten, maakt Alex Beishuizen in dit helder geschreven boek, duidelijk dat nadenken over nieuwe commerciële samenwerkingsvormen voor alle media profijtelijk kan zijn. Content marketing is, zo is mijn eigen ervaring, lang niet altijd de gouden graal, maar zeker een potentieel verdienmodel. Mijn tip: wees tegenover de lezer volstrekt helder als een stuk dankzij een deal tot stand is gekomen. Dit boek is een goede hulp bij het opstellen van een strategie die voor elk medium anders zal zijn.

Full red starFull red starFull red starFull red starFull red star
Geertruide Koenen | GK language services | 5 juli 2018

Naast de uitdagingen waar mediabedrijven voor staan, geeft dit boek tegelijkertijd ook de potentiële mogelijkheden weer. Een goed startpunt voor het opdoen van ideeën en daarmee het inzetten van verandering!

Full red starFull red starFull red starFull red starWhite star
Leo Schouwenaar | Omroep Flevoland | 23 juni 2018

Beishuizen weet met zijn vlotte pen en overtuigingskracht menig redactie naar het internet te leiden, omdat de oude media krimpen. Maar om nou midden tussen je journalistieke werk content marketing te plaatsen.... Een slimme lezer ziet dat en denk aan de vervlogen tijden van het huis-aan-huis-blad: de redacteur mocht mee op de bagagedrager van de advertentieverkoper. Stond er toch een stukje in over de nieuwe toonbank van de slager! Zo! En ook een grotere advertentie dan vorige week. Innoveren mag van mij. Moet zelfs. Maar hou redactie en commercie gescheiden.

Full red starFull red starFull red starFull red starWhite star
Jacob-Jan | Havana Orange | 18 juni 2018

Beishuizen has done it again. Na zijn boek dat hij samen met Johannes van Bentum schreef is er met Gouden Graal wederom een meesterstuk op de markt gekomen.

Full red starFull red starFull red starWhite starWhite star
Alexia Hageman | BSL | 12 juni 2018

Voor als je snel op de hoogte wilt zijn van de (digitale) uitdagingen waar de hedendaagse uitgeverij voor staat. Met name interessant is de uitleg over contentmarketing en wat marketeers en journalisten van elkaar kunnen leren.

Toon alle reviews Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met gouden graal of reddingsboei (mediaboek) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
19755
Trainingen & workshops
19756
Deelnemers opgeleid
19757
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
19758
Kantoren
3
Jaar ervaring
14