Het managementboek over digitale transitie in de media
Waar de meeste sectoren de vruchten plukken van de economische groei in de laatste jaren van het tweede decennium, blijft de mediasector achter. Dit boek over innovatie, verdienmodellen, contentmarketing en datagedreven werken in de media toont aan dat het tijd is voor de mediasector om te veranderen en te vernieuwen.
Nieuwe business modellen in de mediasector
Hoewel ze zien dat het mediagedrag van consumenten verandert, blijven traditionele media vasthouden aan snel verouderende uitingsvormen als magazines en lineaire televisie. Zolang ze geen volwaardige vervanging in nieuwe business modellen ontdekken, laten veel managers in de mediasector zich liever gijzelen door hun oude, maar nog altijd best lucratieve, verdienmodel.
En juist daardoor nemen de mogelijkheden om te innoveren en ingrijpend te veranderen steeds verder af. Door vast te houden aan het langzaam krimpende oude, blijft er steeds minder capaciteit over om vol te gaan voor het nieuwe.
Voor wie is dit boek over innovatie in de media bestemd?
Het boek ‘Gouden graal of reddingsboei: innovatie, verdienmodellen en datagedreven werken in de media’ biedt managers, directies, hoofdredacties, vernieuwers en veranderaars in de media diverse handvatten om noodzakelijke veranderingen in gang te zetten. Daarnaast toont dit mediaboek aan dat het de hoogste tijd is voor de mediasector om te innoveren en te veranderen.
Lees hier het voorwoord bij het boek
Passionned Publishers
In de zomer van 2017 sloot ik mij als executive partner en publisher aan bij onderzoeks- & adviesbureau Passionned Group, dat organisaties slimmer wil laten werken. Mijn specialisme is ook hier media en organisaties die publiceren. Daarnaast heb ik een uitgeverij van boeken, online rapporten en surveys opgezet: Passionned Publishers. Het lag ineens voor de hand dat deze uitgeverij ook een boek over veranderingen, innovatie en datagedreven werken in de media zou uitbrengen.
Hopen op herstel
Mijn groeiende verbazing, toenemende zorg en ook wel enige ergernis over het gebrek aan innovatiekracht en veranderingsgezindheid in met name traditionele media was de belangrijkste aanleiding voor het schrijven van dit boek. Directies, managers en medewerkers hebben echt wel door dat de tijd van hopen op herstel van het oude verdienmodel voorbij is. Maar wat weerhoudt ze er dan van om in te grijpen? Hoeveel mediabedrijven zijn wendbaar en krachtig genoeg om een volgende recessie te overleven?
Geen ultiem nieuwe verdienmodel
Er is geen nieuw ultiem businessmodel voor kranten, magazines, vaktitels en omroepen. Dat gaat er hoogstwaarschijnlijk ook niet komen. Maar er zijn wel allerlei nieuwe mogelijkheden om je relevantie en je marktaandeel te vergroten, om omzet te genereren en je doelgroep aan je te binden. Grijp die mogelijkheden en probeer ze uit, realiseer je dat de tijd begint te dringen, maar dat het nog niet te laat is.
Contentmarketing, branded content en contentdeals
In het boek Gouden graal of reddingsboei verklaart media-adviseur Alex Beishuizen de moeilijke tijden die veel traditionele media doormaken. Daarnaast biedt hij oplossingen om via de weg van de geleidelijkheid – de enige weg die veel media nog rest – te komen tot innovaties en nieuwe inkomstenstromen, bijvoorbeeld met contentmarketing en contentdeals met commerciële partijen.
De inhoud van het boek Gouden graal of reddingsboei
Het mediaboek Gouden graal of reddingsboei is samen te vatten in 8 stellingen:
✓ Traditionele media hebben de huidige malaise ten dele over zichzelf afgeroepen.
✓ Contentmarketing is niet de redding voor de media, maar maakt er wel deel van uit.
✓ Media laten zich moeilijk veranderen, vernieuwing wordt met argwaan bekeken.
✓ Er zijn genoeg verbetertools maar dan heb je wel capabele managers nodig.
✓ Redacties en mediamarketeers werken eerder statistisch gedreven dan datagedreven.
✓ De meeste redactionele vormen of genres zijn ook geschikt voor contentmarketing.
✓ De nieuwsjournalist sterft uit, het is verstandig je te specialiseren.
✓ Digital & Data first is het beginpunt voor nieuwe verdienmodellen in de media.
Bestel nu het managementboek Gouden graal of reddingsboei
Dit unieke managementboek ‘Gouden graal of reddingsboei: innovatie, verdienmodellen en datagedreven werken in de media’ (116 pagina’s) bestel je hier voor slechts 22.25 EUR inclusief btw en verzendkosten.