Artificial Intelligence (AI) is een blijvertje

Artificial Intelligence (of kunstmatige intelligentie) wordt volgens kenners gezien als de technologie achter de huidige 4e industriële revolutie. Managers, bestuurders of consultants die denken dat artificial intelligence (AI) wel zal overwaaien, lopen het risico van een koude kermis thuis te komen. Nu al kunnen Bach-experts het verschil niet meer horen tussen een muziekstuk gecomponeerd door een algoritme en een compositie van Bach zelf. Kunstmatige intelligentie gaat zeker een enorme impact hebben op maatschappij, banen, bedrijven en andere organisaties. Hoe? Dat vertellen we je graag op deze pagina vol met trends, verdiepingsartikelen en succesvolle implementaties uit de praktijk.

AI is terug op de agenda

AI is terug op de agendaEen oude term uit 1960 wordt nieuw leven ingeblazen. Dit gaat in een rap tempo, aangejaagd door alle toepassingen van de grote datafabrieken. De algoritmes waren er, maar de grote hoeveelheden data ontbraken. Artificial Intelligence kwam hierdoor niet echt uit de verf. Lees meer in ‘De belangrijkste AI trends van 2020’

AI kent een sterk disruptief karakter

Wanneer organisaties artificial intelligence met succes weten toe te passen, zal de impact groot zijn. Diverse branches gaan dat absoluut merken. In potentie kan AI vanwege het disruptieve karakter ervan ook jouw branche volledig op zijn kop zetten. Het is dan ook cruciaal om te weten hoe je AI met succes kunt inzetten in je eigen organisatie. En natuurlijk moet je weten wat de toepassingsgebieden, voordelen, valkuilen en, last but not least, de risico’s zijn. Want die zijn er ook. Belangrijke vragen in dit verband zijn:

  • Welke toepassingsgebieden en use cases kun je voor je eigen organisatie ontdekken en hoe vind je die?
  • Welke (nieuwe) expertise heb je nodig om een succesvol team op te bouwen dat artificial intelligence in jouw organisatie kan gaan implementeren?
  • Wat is de relatie tussen AI, innovatie en nieuwe businessmodellen en wie moet je bij het traject betrekken?
  • Welke technologieën en tools staan tot je beschikking om artificial intelligence systemen te ontwikkelen?
  • Welke gevolgen kan AI hebben voor de arbeidsorganisatie, het management en de werkgelegenheid? En hoe kun je daar het beste mee omgaan?

Spelen een of meer van deze vragen ook door jouw hoofd en wil je verbeterslagen met artificial intelligence maken? Dan is het een uitstekend idee om je te laten inspireren door de AI-specialisten van de Passionned Group.

Wat is artificial intelligence?

Een definitie van Artificial Intelligence (AI):

Het ontwikkelen en toepassen van (zelflerende) computeralgoritmen die in staat zijn om bestaande of nieuwe correlaties te ontdekken in (big) data en zelf beslissingen te nemen, waardoor de effectiviteit en efficiency van een proces drastisch verbeteren.

Deze definitie laat zien dat AI gaat over het registreren en opvangen van de juiste data en het ontwikkelen van intelligentie. Daarnaast zie je in deze definitie een ambitie terug: het beter doen dan gisteren en het beter doen dan de concurrent. Hoe je dat doet, kun je lezen in deze beknopte schets van een intelligente organisatie.

De impact van AI op organisaties en beroepen

In onderstaande video legt Daan van Beek, auteur van De intelligente organisatie en eindbaas van de Passionned Group uit wat artificial intelligence is en welke impact AI heeft op de maatschappij, organisaties en beroepen.

Brandpunt+ | Data Mania: toekomst voorspellen met data (4/5)

adviesgesprek aanvragen

Vier heldere use cases van AI

  • Een van de Nederlandse banken ontwikkelde een algoritme dat frauduleuze transacties herkent die voor de wet Melding Ongebruikelijke Transacties (MOT) gemeld moeten worden aan de instanties. Hierbij is het van belang dat het aantal zogenoemde “false positives” zo laag mogelijk blijft. Deze bank moet continu aan het model sleutelen om criminelen voor te blijven.
  • Een wereldwijd uitzendbureau kan op basis van artificial intelligence-algoritmen sneller zien bij welke organisatie de komende tijd behoefte bestaat aan uitzendkrachten. Ze combineren allerlei open data met interne data. Hiermee kunnen accountmanagers veel effectiever zijn in het aanboren van nieuwe klanten en markten.
  • Een oliemaatschappij voorzag belangrijke onderdelen van hun pompenarsenaal van allerlei type sensoren, onder andere sensoren die de temperatuur kunnen meten. Deze genereren continu data die ze realtime versturen naar een datacenter. Een algoritme ziet patronen ontstaan die wijzen op slijtage of andere mankementen. Op basis daarvan kijkt de oliemaatschappij hoe preventief onderhoud kan voorkomen dat een pomp uitvalt.
  • Een algoritme bepaalt tegenwoordig op welke plekken de politie surveilleert. Niet alleen weersomstandigheden, maar ook het gedrag van draaideurcriminelen is bepalend voor de plek waar de agenten die dag naar toe worden gestuurd.

Wij geloven dat in elke sector artificial intelligence het verschil gaat maken tussen succesvolle en niet-succesvolle organisaties.

Elk beroep krijgt met artificial intelligence te maken

Elk beroep krijgt met artificial intelligence te makenDe data scientists en data analisten zijn tegenwoordig niet meer aan te slepen. De vraag naar deze mensen is enorm groot. Zij worden dagelijks, soms tot vervelens toe, benaderd door recruiters. Voor andere beroepen zijn de vooruitzichten minder rooskleurig: bankiers, taxateurs, taxichauffeurs, docenten, planners, verzekeringsadviseurs, artsen, kunstenaars en accountants hebben of krijgen het moeilijk.

De man-in-the-middle en de specialist gaan verdwijnen. Waarom? Omdat artificial intelligence al het beoordelingswerk zal gaan overnemen. Digitale disruptie ligt voor vele beroepen op de loer. De maatschappij zal veranderen en de politiek zal moeten nadenken over nieuw beleid waar nieuwe technologie en mens samen verder kunnen. Harvard Business Review heeft hierover een interessant artikel gepubliceerd.

De technologie achter en naast AI

Artificial Intelligence is een concept dat werkt met data. Het liefst met grote hoeveelheden die continu worden aangevoerd. Zodat het algoritme zelflerend kan worden en goed kan blijven functioneren. De technologieën die vaak een rol spelen bij succesvolle AI zijn:

  • Sensoren die data genereren en iets vertellen over de toestand van een apparaat, mens, machine of omgeving. Denk aan hartslagmeters, luchtvochtigheidsmeters, thermometers, decibelmeters, et cetera.
  • Fotografie wordt ook wel de nieuwe universele taal genoemd. Mensen maken een foto van hun moedervlek en een algoritme vertelt hen of ze risico op huidkanker lopen.
  • Big Data is de verzamelnaam voor alle data die te groot, te vluchtig of te complex is voor een reguliere database. Het gaat om documenten, emails, foto’s, films, twitterberichten, reviews, appjes, geluidsopnamen en logfiles. Die data sla je op in datalakes.
  • Programmeertalen zoals R, Python, RapidMiner en software van bijvoorbeeld SAS stellen organisaties in staat om modellen te ontwikkelen met geavanceerde data mining, textmining en image processing.
  • Drones, zelfrijdende auto’s, robotica, apps en REST API’s zorgen ervoor dat je artificial intelligence eenvoudig kan inbedden in het dagelijkse leven.

De tools die artificial intelligence ondersteunen hebben we hier voor je op een rij gezet.

Opleidingen om AI te leren

Naast onderzoek, advies en consultancy biedt Passionned Group ook een aantal hoogwaardige opleidingen aan op het gebied van artificial intelligence en data science.

Waarom Passionned Group inschakelen?

✓ Wij geloven in een multidisciplinaire aanpak: datagedreven werken, strategie én IT
✓ Dienstverlening van a tot z: van kennisbank, AI-opleidingen tot interim
✓ Succesvolle klantcases die je zeker zullen aanspreken en bewustwording creëren
✓ Ons doel is om je te helpen verder te gaan als intelligente organisatie
✓ Wij zijn 100% onafhankelijk van de leveranciers en dienen alleen jouw belang

Vandaag nog aan de slag met artificial intelligence?

Wil je de grote zaken klein en behapbaar houden en met kleine stapjes vanuit een breder en helder perspectief artificial intelligence implementeren? Neem dan gerust contact op met een van onze AI-specialisten en laat je verrassen door onze unieke datagedreven aanpak.

neem contact met ons op

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Auteur van 'De intelligente organisatie'  & CEO

DAAN VAN BEEK MSc

Auteur van het AI-boek 'De intelligente, datagedreven organisatie' & CEO

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15