BI Tools Nieuwsalert maart 2019 | Alexa betreedt de BI-wereld

BI Tools Nieuws: Alexa betreedt de BI-wereld

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BI Tools Nieuwsalert maart 2019

Softwareontwikkelaars en analisten zijn meesters in het bedenken van nieuwe afkortingen en exotisch klinkende namen voor hun platformen, features, plug-ins en add-ons. Wat te denken van NLG, VBD, MOLAP, BIaaS, federated analytics, augmented intelligence, de Prep Conductor, Vizzes en smart analytics? Voor eindgebruikers is het lastig om alle nieuwe aankondigingen op de merites te beoordelen. Met een kritische grondhouding (‘concentreer je op de beloofde functionaliteit’) kom je gelukkig een heel eind. Een kleine bloemlezing van aankondigingen van BI-leveranciers die wij de afgelopen twee maanden tegenkwamen, willen we je niet onthouden.

Op deze plaats zal Passionned Group, uitgever van onder meer de populaire Business Intelligence Tools Survey 2019, maandelijks een overzicht geven van de in haar ogen belangrijkste nieuwsaankondigingen die de redactie speciaal voor jou verzamelt en duidt. Hieronder volgt aflevering 1 van onze BI Tools Nieuwsalert.

Klikloze analytics

MicroStrategy trapte het jaar af met een nieuw enterprise platform. MicroStrategy 2019 moet volgens eigen zeggen “business intelligence vanzelfsprekend maken”. Het ambitieuze doel is om mobility-oplossingen te creëren die de digitale transformatie vlekkeloos moet laten verlopen. Tegelijkertijd wordt het, op het eerste gezicht vaag klinkende, concept van HyperIntelligence geïntroduceerd. Op een speciale microsite wordt het principe van contextuele achtergrondinformatie, die automatisch als een pop-up oplicht in de vorm van HyperCards, echter al snel duidelijk gemaakt. De softwareleverancier claimt dat hiermee business intelligence als een ‘natuurlijke intelligentielaag’ beschikbaar komt, zonder dat de gebruiker één keer hoeft te klikken. Zij spreekt in dit verband zelfs van “klikloze analytics”, waarmee ze het belang van self-service analytics nuanceert. “Wanneer het echt om seconden gaat, kan het niet zo zijn dat je moet doorklikken om waardevolle informatie te zien. Laat staan dat er tijd is voor medewerkers om datasets samen te stellen met self-service analytics”, zo stelt de leverancier.

Federated analytics

Een andere feature waar MicroStrategy mee schermt is federated analytics. Hiermee kunnen organisaties de analysetools die hun eindgebruikers nu gebruiken (zoals Microsoft Power BI, Tableau en Qlik) aansluiten op het MicroStrategy 2019-platform. Zo zou je als gebruiker kunnen toewerken naar één versie van de waarheid. Met de zogenoemde HyperCard feature kun je gegevens en KPI’s over klanten, producten, mensen enzovoorts beschikbaar maken in webapplicaties zoals e-mail, Salesforce of Office 365. Vermeldenswaard, tot slot, is dat het nieuwe platform ook draait op de cloudplatforms AWS en Azure. Bij AWS kunnen gebruikers met Alexa for Business desgewenst ook “een intelligente assistente” inschakelen.

Verbeterde spraakgestuurde analyses

Ook Qlik, bekend van Qlikview dashboards, begon het nieuwe jaar voortvarend door de AI-analysebot van CrunchBot en het AI-team van Crunch Data over te nemen. Met deze acquisities mikt de softwareleverancier op verbeterde spraakgestuurde analyses. Het bedrijf zoekt volgens eigen zeggen doorlopend naar manieren om gebruikers zogenoemde augmented intelligence te bieden en hun datavaardigheden te verbeteren. De klanten van Qlik maakten al gebruik van de augmented intelligence en natuurlijke taalverwerking. Met CrunchBot worden deze mogelijkheden volgens de leverancier verder uitgebreid met een conversational interface. Hierdoor kunnen gebruikers vragen stellen op een natuurlijke manier via de interface van Qlik Sense of populaire samenwerkingstools zoals Slack, Skype, Salesforce Chat en Microsoft Teams.

Verder kunnen ze beschikbare data verkennen en er vragen over stellen via spraakinteractie, dankzij integratie met services zoals (daar is ze weer) Amazon Alexa. Ook kunnen eindgebruikers inzichten en antwoorden ontvangen inclusief context, met automatisch gegenereerde grafieken, interpretaties, drivers, periode-op-periode berekeningen en prognoses. Tot slot kunnen ze gebruikmaken van natuurlijke taalverwerking (NLP) die zichzelf automatisch traint en de vragen van de gebruikers bijhoudt, en natuurlijke taalproductie (NLG), die inzichten biedt over wat er gebeurt en waarom, en wat de volgende stappen zijn.

CrunchBot heet voortaan Qlik Insight Bot

CrunchBot zal worden omgedoopt tot Qlik Insight Bot en werkt naast de bestaande Insight Advisor en wordt geïntegreerd met de zogenoemde cognitieve engine van Qlik. De overnamehonger van Qlik is overigens nog niet gestild. Zo werd onlangs bekend dat Qlik het Israëlische Attunity overneemt, een leverancier van oplossingen voor data-integratie en big data management. Attunity biedt datastreaming via meerdere platformen, wat volgens beide partijen meer mogelijkheden biedt voor de overstap naar de cloud en het gebruik van real-time analytics.

Nieuwe AI-functionaliteiten

Birst zet met zijn nieuwe zogenoemde Smart Analytics-oplossingen en het bekende Infor Coleman AI-platform zwaar in op kunstmatige intelligentie. Zo bestaat Smart Analytics uit een nieuwe reeks AI-functies die data science machine learning algoritmen gebruiken om zakelijke gebruikers nieuwe zogenoemde “intelligente inzichten” te bieden. Het platform biedt geautomatiseerde en gepersonaliseerde inzichten en aanbevelingen. Met Smart Insights, de eerste in een reeks van AI-functionaliteiten, kunnen zakelijke gebruikers data science management toepassen en direct zien welke variabelen de Key Performance Indicators (betekenis) aansturen. Daarnaast kunnen gebruikers relaties ontdekken tussen een bepaalde KPI en bedrijfsvariabelen en vervolgens automatisch visualisaties en dashboards genereren die het gedrag van de KPI verklaren. Voor het gebruik van de software is volgens de  leverancier geen gespecialiseerde expertise vereist. De dashboards die door Smart Insights worden gegenereerd, volgen de zogenoemde VBD (Value-Based Design)-methodologie van Birst.

Verbeteren van het besluitvormingsproces

De verkregen inzichten zijn volgens Birst hierdoor effectiever omdat ze prioriteit geven aan de zaken die de grootste impact hebben op bepaalde KPI’s. Extra functionaliteiten die Birst in de nabije toekomst nog wil toevoegen zijn onder andere: Anomaly Detection, Natural Language Generation/Querying (NLG/NLQ) en Intelligent Alerting. Zakelijke gebruikers kunnen volgens Birst van de mogelijkheden profiteren die tot nu toe alleen beschikbaar waren voor hoogopgeleide data scientists.

De echte waarde van AI in analytics zit volgens de leverancier overigens niet in het automatiseren, maar in het verbeteren van het besluitvormingsproces. Infor Coleman is een platform voor kunstmatige intelligentie, speciaal ontworpen voor zakelijke gebruikers. Het platform is vernoemd naar de natuurkundige en wiskundige Katherine Coleman Johnson die indertijd betrokken was bij de eerste maanlandingen.

Datagedreven werken

De International Bike Group (IBG), in Nederland bekend van de omnichannel Fietsenwinkel.nl, heeft Tableau geselecteerd om haar data beter te kunnen zien en begrijpen. IBG heeft als doelstelling meer data-gedreven te opereren en verzamelt data van haar on- en offlinekanalen in verschillende landen. Met de oplossingen van Tableau kunnen IBG-medewerkers gegevens visualiseren en analyseren zonder externe ondersteuning. Na het behalen van de eerste voordelen van een data-gedreven bedrijfscultuur wilde het bedrijf deze graag naar een hoger niveau tillen. Hiervoor werd het essentieel dat naast de bedrijfsdata-analisten ook andere medewerkers hun eigen data voor inzichten aan zouden kunnen spreken.

Eerste implementatie

Terwijl het datawarehouse (voorbeeld) onder het bestaande gegevensplatform op het Google Cloud Platform werd herbouwd, startte IBG een leveranciersselectieproces om een oplossing te vinden waar zowel de analisten als andere zakelijker gebruikers mee uit de voeten konden. De oplossing moest met name eenvoudig te gebruiken zijn en beschikken over hoogstaande infographics en datavisualisaties om beslissingen te optimaliseren en bedrijfsactiviteiten te verbeteren. Bij de eerste implementatie zullen 80 IBG-medewerkers en 40 winkels aan de slag gaan met de interactieve KPI dashboards (‘Vizzes’) van Tableau vanuit verschillende afdelingen zoals marketing, verkoop, logistiek en strategie. International Bike Group was de Winnaar van de Dutch BI & Data Science Award in 2017. IBG, opgericht in 2009, telt meer dan 500 medewerkers in de Benelux en Scandinavië en heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam.

Nieuwe catalogiseringsmogelijkheden

Tableau introduceert Prep Conductor. Met deze software kunnen centrale teams (zoals IT) autorisaties instellen voor dataflows en databronnen om zo het beheer in handen te houden en aan compliancebehoeften en -vereisten te voldoen. Prep Conductor automatiseert processen (flows) die gemaakt worden in Tableau Prep Builder. Dit is de nieuwe naam voor Tableau Prep die volgens de leverancier door meer dan 11.000 klantaccounts wordt gebruikt. Later dit jaar zullen er ook nieuwe catalogiseringsmogelijkheden worden toegevoegd aan Tableau Data Management. Hiermee kunnen organisaties vanaf elke locatie naar verschillende soorten data zoeken met behulp van zogenoemde verrijkte metadata. Klanten kunnen de nieuwe functionaliteit toevoegen aan hun bestaande omgeving door te upgraden naar Tableau Server 2019.1 en zich te abonneren op het Data Management-pakket van de leverancier.

Volgende stap in evolutie van selfservice-analytics

Tevens lanceert Tableau de functionaliteit Ask Data: een nieuwe manier om data te analyseren door middel van Natural Language Processing (NLP). Zoals de naam al suggereert, kunnen gebruikers vragen stellen in gangbare bewoordingen. Vervolgens krijgen zij direct een visueel antwoord. De zogenoemde parser van Ask Data pikt automatisch dubbelzinnig taalgebruik op. Deze functionaliteit, waarvoor een patent is aangevraagd, maakt het volgens de softwareleverancier eenvoudiger om data te onderzoeken en analytische inzichten te verkrijgen, ongeacht het vaardigheidsniveau van de gebruiker. Deze inzichten kun je ook met anderen delen zonder dat je iets hoeft te installeren of programmeren.

Waar Tableau volgens eigen zeggen eerder pionierde met het drag-and-drop-concept binnen data analytics, is Ask Data volgens de leverancier de volgende stap in de evolutie van selfservice-analytics. Volgens de leverancier kan iedereen de dialoog aangaan met zijn of haar data, of het nu om een leidinggevende, arts of restauranteigenaar gaat. De software maakt gebruik van algoritmes die gericht zijn op begrip van de intentie van de gebruiker, in plaats van op sleutelwoorden. Dit zou relevantere resultaten moeten opleveren. Ask Data maakt gebruik van de gepatenteerde Show Me-technologie en is kosteloos beschikbaar als onderdeel van Tableau Server en Tableau Online.

De volgende BI Tools Nieuwsalert zal volgende maand verschijnen (wederom in blogvorm). Suggesties, aanvullingen en commentaar zijn welkom.

Meer informatie:

Passionned Group is uitgever van de Business Intelligence Tools Survey 2019. Dit is een 100% leveranciersonafhankelijk vergelijkingsrapport en marktanalyse. Met deze survey krijg je direct inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van de diverse oplossingen en leveranciers. Je bespaart kostbare tijd en krijgt direct inzicht in het platform dat het beste past bij jouw bedrijf en situatie. Dit rapport is een must voor de moderne consultant Business Intelligence.

Drie verschillende versies

De Business Intelligence Tools Survey is beschikbaar in drie verschillende edities en kun je online bestellen. De compacte editie bevat basisinformatie waarmee je een selectie kunt uitvoeren op hoofdlijnen. De professional editie bevat daarnaast ook de lijst met 197 selectiecriteria, inclusief uitleg. De enterprise editie bevat ook alle onderzoeksdata. Daarmee kun je met grote precisie komen tot een shortlist en een uiteindelijke keuze die perfect past bij je requirements.

Reageer op dit artikel van Eric van der Steen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met bi tools nieuwsalert maart 2019 (alexa betreedt de bi-wereld) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15