Strategy mapping | De scorecard voorbij | Update Kaplan & Norton

Strategy mapping: de scorecard voorbij

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Een strategie neergezet in een goede strategy map kan een duurzaam concurrerend voordeel betekenen. Maar alleen als je er voor kunt zorgen dat de activiteiten die je kiest anders zijn of op een andere manier uitvoert dan de concurrentie.

Lastig om met elkaar verbonden activiteiten te evenaren

Volgens Porter is het lastiger voor een concurrent een verzameling met elkaar verbonden activiteiten te evenaren dan alleen maar een bepaalde verkooptechniek of  proces/product te imiteren.  Marktposities die zijn bereikt op een samenspel van activiteiten zijn veel duurzamer dan posities die zijn gebaseerd op losse activiteiten. De strategy map kan je hierbij helpen om duurzaam concurrerend te worden. In een zestal mini-artikelen zal ik uitleggen hoe dit werkt.

Definities

Strategiekaarten bestaan uit een aantal gerelateerde perspectieven

Strategiekaarten bestaan uit een aantal gerelateerde perspectieven

Voordat ik start met de beschrijving van de verschillende rollen die in mijn ogen een strategy map heeft, geef ik definities van begrippen rondom een strategiekaart. Ik doe dit aan de hand van een aantal zichtbare onderdelen die we tegenkomen in een strategy map.

  • Strategy map: een overzicht op een a4 van de belangrijkste aandachtsgebieden van een organisatie die op een logische en volgtijdelijke manier elkaar beïnvloeden.
  • Perspectieven: De blokken waar (financiële) missie, verkoopargument, thema’s en competenties van de organisatie een plaats krijgen
  • Kritieke Succesfactoren/Knelpunten: de deeldoelen weergegeven door aparte blokken of cirkels en voorzien van een werkwoord die gezamenlijk het uitdagende verhaal van de organisatie vertellen.
  • Kritieke Prestatie Indicatoren & Targets:  Leidende en volgende meetwaarden die in samenwerking met het ambitieniveau de voortgang in de deeldoelstellingen tonen.
  • Gap: Het verschil tussen de ambitie (target) en het huidige resultaat van een Kritieke Prestatie Indicator (KPI) of Kritieke Resultaat Indicator (KRI).
  • Verbindingslijnen: De verwachting van het management hoe de verschillende succesfactoren elkaar beïnvloeden.
  • Tijdspaden: De voorspelling op de verbindingslijnen met welk vertragend effect we rekening moeten houden in een verbindingslijn (bv het aannemen van een nieuwe verkoper levert meestal niet in dezelfde periode een verhoging van de omzet op).

Een strategy map vertelt hét verhaal van de organisatie

Deze vormt het startpunt van doorvertaling dieper de organisatie in, zorgt voor een prima balans tussen verschillende tijdspaden en geeft richting aan het doelmatig definiëren van kritieke prestatie indicatoren. Een strategy map is het ultieme A4-tje waar iedereen binnen de organisatie (en vaak ook daarbuiten) op een eenvoudige manier de strategische veranderingen mee kan communiceren.

De komende weken:

  • Strategie vertaling, Planning & Communicatie met behulp van een strategiekaart
  • Dynamiek & Evenwicht in een strategiekaart
  • Diepgang & verandering met een strategiekaart
  • Sturing en verantwoordelijkheid/Eigenaarschap middels een strategiekaart
  • Strategiekaart & Business Intelligence

Wil je direct meer weten over strategy mapping? Schrijf je dan in voor de aankomende masterclass Strategy Mapping.

Reageer op dit artikel van Mark De Kort

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met strategy mapping (de scorecard voorbij) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15