Strategy mapping volgens de outside-inmethode


Strategy mapping volgens de outside-inmethodeEen andere manier van strategy mapping is gebaseerd op het consequent van buiten naar binnen denken vanuit een centrale doelstelling. Deze outside-inmethode werkt met het volgende stappenplan:

Het stappenplan volgens de outside-inmethode

  1. Bepaal de centrale doelstelling. De missie en de verschillende strategische doelen zijn nogal eens te herleiden tot een overall doelstelling waaraan de anderen moeten bijdragen. In de profitsector is het financiële perspectief bepalend. De top stelt nogal eens een ambitieuze doelstelling voor omzet, winst of vermogensgroei op. Voor not-forprofitorganisaties en overheidsinstellingen hebben de strategische doelstellingen betrekking op de maatschappelijke functie. In alle gevallen blijft het aantal doelstellingen beperkt.
  2. Stel de externe karakteristieken van de organisatie vast. Aan welke factoren kunnen klanten of burgers de organisatie herkennen en welke factoren zijn voor deze buitenstaanders zelf ook van groot belang? Voorbeelden van dergelijke key performance indicators zijn: productkwaliteit, snelle levering, duurzaamheid van producten, optimale serviceverlening of de manier van ethisch ondernemen.
  3. Stel de interne karakteristieken van de organisatie vast. Wat moet de organisatie (wij, intern) allemaal doen om aan de gedefinieerde externe karakteristieken te kunnen voldoen? Ofwel: wat is nodig om kwaliteit of de gewenste leversnelheid te bereiken, of een duurzaam product of de gewenste social accountability?
  4. Toets de strategy map. Het eindresultaat moet kritisch worden bekeken. Hiervoor kan een checklist worden gebruikt.

Voordat je een mappingsessie kunt starten

De outside-inaanpak wordt met voorbeelden verder toegelicht in De cockpit van de organisatie. Daar staan tevens praktijktips om de techniek zelf te kunnen toepassen. Welke aanpak je ook toepast, voordat je een mappingsessie kunt starten, is de volgende input nodig.

  • De besturingsopgave i.c. de missie en strategische doelstellingen die de top heeft opgesteld. Dat geeft de groepsleden een duidelijke focus.
  • Het antwoord van de top op enkele fundamentele vragen over de beste aansluiting op de omgeving. De top is immers verantwoordelijk voor scenarioplanning de omgevingsverkenning. Voorafgaande aan de mappingsessie laat de leiding van de organisatie haar licht schijnen over kwesties als: Hoe spelen we in op ontwikkelingen in de omgeving? Wat zijn opportunities? Wat biedt de meeste kans voor overleven? Hoe kunnen we de concurrentie de baas?

De top moet de goede vragen stellen

Door het geven van deze input kan de top het strategymapping-proces richting meegeven. Het komt erop neer dat de top aan het managementteam goede vragen moet stellen die het mappingproces kunnen sturen. Een voorbeeld: Hoe kunnen we inspelen op de steeds grotere vraag naar totaaloplossingen zonder de kosten teveel op te drijven?

Nog een voorbeeld. Uit de omgevingsverkenning is duidelijk geworden dat de concurrentie het tempo van innoveren steeds verder opvoert. Hoe kunnen we daarop inspelen? In de volgende paragrafen bespreken we de stappen die nodig zijn om ten slotte in een mappingsessie de strategische zoekvelden te bepalen.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met strategy mapping (outside-in-methode) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15