Strategy mapping volgens Kaplan en Norton


Een succesvolle aanpak

Strategy mapping volgens Kaplan en NortonKaplan en Norton ontwikkelden een succesvolle aanpak voor strategievorming. De strategie krijgt pas echt duidelijk vorm door zogenaamde mappingsessies. Zij maken gebruik van het effect dat strategy mapping leidt tot een verheldering en aanscherping van de aanvankelijke strategische doelstellingen. De aanpak van Kaplan en Norton kent de volgende vier stappen:

  1. Bepaal hoe je de financiële prestaties kunt verbeteren door de omzet te vergroten en de productiviteit te verbeteren. Voor een hogere omzet zijn de opties: meer verkopen van bestaand product, aan klanten verkopen in nieuwe marktsegmenten, nieuwe producten gaan verkopen. Productiviteitsverbetering kan je bereiken door de directe en niet-directe kosten te reduceren. En daarnaast door beter gebruik te maken van de productiemiddelen.
  2. Bepaal hoe je structureel waarde toevoegt aan geselecteerde klantsegmenten. Hiervoor dragen Kaplan en Norton vier mogelijke strategieën aan: cost leadership, product leadership, het aanbieden van een totaaloplossing en het binden aan een systeem (system lock-in).
  3. Stem je interne processen af op de financiële doelen en op de gekozen wijze van waardetoevoeging. Hierbij moet je behalve de operationele processen ook de klantmanagementprocessen, de innovatieprocessen en de sociale processen afstemmen. Hierbij speelt effectief procesmanagement een zeer belangrijke rol.
  4. Breng menselijk kapitaal, informatiekapitaal en organisatiekapitaal in overeenstemming met je strategie. Deze drie kapitalen zijn belangrijke vermogens waarover de onderneming beschikt. Je moet ze dan ook aanwenden en expliciet benoemen bij de strategievorming.

Een strategieontwikkelingsproces

Voor meer informatie over deze methode verwijzen we naar de Balanced Scorecard-beschrijving. Uit het ‘recept’ van Kaplan en Norton blijkt dat zij ervan uitgaan dat er tijdens de strategy mapping een strategieontwikkelingsproces plaatsvindt. Het recept bevat tal van aanwijzingen hoe je een strategie moet ontwikkelen. Vooral stap 2 bevat veel elementen om je strategie vorm te geven.

Collectief proces ontwikkelen

Het strategymappingproces is zelfs zo effectief dat je daardoor het collectief ontwikkelen van een compleet nieuwe strategie op gang kan brengen. Een strategie ontwikkelen en zoekvelden ontwikkelen zijn activiteiten die elkaar sterk beïnvloeden. Ze gaan daarnaast gemakkelijk in elkaar over. De strategy map faciliteert dit proces bij uitstek.

Plaats review

Geef je mening over dit product of deze dienst

Dit veld is verplicht!
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht! optioneel
Dit veld is verplicht!
Review verzendenHet formulier bevat fouten.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met strategy map (kaplan & norton) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15