Passionned Group™

Wat is Kaizen: betekenis, het principe, 6 processtappen en 12 soorten verspilling

Managing Partner Kaizen
Door: Jan Bond MSc
Managing Partner Kaizen
Inhoudsopgave

Een vaak toegepaste methode voor procesverbeteringen is de Kaizen methode. Deze van oorsprong Japanse methode gaat uit van ononderbroken verandering en continue verbetering. Hier zie je de gelijkenis met de PDCA cyclus tevoorschijn komen want elke dag, elke week wil je een hoger niveau bereiken en succesvoller zijn. Welke stappen moet je daarvoor zetten? Wat zijn de 5 pijlers van Kaizen? En vooral, hoe implementeer je Kaizen succesvol in jouw organisatie? In dit artikel lees je alles over deze fascinerende filosofie.

Wat betekent Kaizen?

Kaizen is meer dan een methode, het is een levensfilosofie. Kaizen betekent letterlijk ‘verandering’ (kai) om ‘goed te worden’ (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is ‘uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier’. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.

De vijf pijlers van het Kaizenprincipe

Kaizen gaat uit van vijf fundamentele elementen:

  1. Teamwork met de essentie van Team
  2. Persoonlijke discipline
  3. Beter moreel
  4. Kwaliteitscirkels
  5. Suggesties voor verbeteringen

Team kan hierbij worden opgevat als: Together Everyone Achieves More. Kortom: samen bereiken we meer. Een team is een aantal mensen dat samenwerkt aan een gezamenlijk doel. Belangrijk zijn hierbij communicatie, afspraken, ritme (gestructureerd overleg), evaluatie van het proces, feedback en feed forward.

De zes Kaizen stappen

Kaizen kent zes stappen (DMAGIC) in het continu verbeterproces. Deze zijn gericht op het in kaart brengen van nodeloze verspillingen, inflexibiliteit en schommelingen in het proces:

  1. Definieer het probleem en de doelstelling middels een probleemdefinitie worksheet
  2. Meet de feiten waarbij onderbuikgevoel wordt aangevuld met ‘harde’ feiten en data. Bijvoorbeeld met de pareto-analyse, waardestroomschema of meet verschillende tijden met de TTE Waterval methode
  3. Analyseer de feiten, bijvoorbeeld door middel van een Iskikawa-diagram. Dit noemen we ook wel oorzaakgevolgdiagram of visgraatdiagram. Daarnaast gebruik je de 5 x Waarom vragen
  4. Genereer, categoriseer en prioriteer verbeteringen. Selecteer de oplossing bijvoorbeeld gebaseerd op een impact- en haalbaarheidsmatrix
  5. Implementeer verbeteringen en houd overzicht over de status en voortgang
  6. Controleer en “borg” door standaardisatie

Het raamwerk van 5 S-en

Binnen de Kaizen-methodiek gaat het om processen ‘schoonmaken’. Zo zorg je voor netheid en ordelijkheid. Het raamwerk van vijf S-en reikt je een aantal principes aan om dat voor elkaar te krijgen. Ze staan voor:

  1. Scheiden of sorteren (Seiri)
  2. Schikken (Seiton)
  3. Schoonmaken (Seiso)
  4. Standaardiseren (Seiketsu)
  5. Systematisch verbeteren (Shitsuke)

De impact van Kaizen

Maar wat betekent het nu concreet om verstoringen en verspillingen te elimineren? Bij het aanpakken van verstoringen in het proces spelen verspilling, inflexibiliteit en variabiliteit een grote rol. Belangrijk is daarbij om deze betekenis om te zetten naar aantoonbare impact.

  1. Verspilling verminderen (muda) betekent: hogere consistentere kwaliteit tegen lagere kosten. Denk hier bijvoorbeeld aan een klant die voortaan een foutloze nota toegestuurd krijgt.
  2. Minder inflexibiliteit (muri) betekent: de juiste hoeveelheid kunnen leveren op het juiste moment (just in time delivery). Hierbij zet je medewerkers bijvoorbeeld flexibel in om veranderingen in de klantvraag op te vangen.
  3. Minder variabiliteit (mura) betekent: hogere betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van het proces. Denk hierbij aan het uitgangspunt waarbij standaarden voor de procescyclustijd en kwaliteit bekend en identiek zijn. Dus voor verschillende personen, producten of methodes.

Kaizen en vooral de focus op minder verspilling, inflexibiliteit en variabiliteit drijven veranderingen aan op het gebied van kwaliteitszorg, doorlooptijd, productiviteit en houding & gedrag. Deze veranderingen leiden tot meetbare verbeteringen op de resultaatgebieden klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en de winstgevendheid.

De 12 Kaizen verspillingen

De Kaizen-methode richt zich net als Lean op het elimineren van verspillingen. Er zijn 7 traditionele en 5 moderne verspillingen:

  • overproductie
  • wachten
  • overbewerking
  • transport
  • fouten c.q. defecten
  • (werk)voorraden
  • onnodige (zoek)bewegingen
  • verkeerde producten
  • onbenut talent
  • niet gebruikte systemen
  • energie & water
  • materiaalverspilling

Aan de slag met Kaizen

Kaizen pas je toe bij het (her)ontwerpen van bedrijfsprocessen en het implementeren van verbeterprocessen. Wij helpen organisaties bij dat verbeterproces en bieden onder meer onafhankelijk advies, interim specialisten en opleidingen. Tijdens deze trainingen maken we duidelijk hoe Lean, PDCA en Kaizen voor je kunnen gaan werken en oefen je met continu verbeteren.

Slagen maken met Kaizen en PDCA?

Benieuwd naar onze datagedreven Kaizen-aanpak? Neem dan gerust contact met ons op voor een gesprek met een van onze Kaizen-experts / facilitators. Wij helpen je graag verder.

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in KaizenPassionned Group is de Kaizen verbeterspecialist. Onze ervaren en bevlogen consultants helpen kleinere en grotere bedrijven bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Door juiste toepassing van Kaizen, Lean & PDCA gaat jouw organisatie op alle niveaus beter functioneren. Continu verbeteren met data en met elkaar in het DNA invoeren is onze kerncompetentie.

neem contact met ons op

Onze Kaizen experts

Jan Bond - Managing Partner Kaizen

JAN BOND MSc

Managing Partner Kaizen

Ko Achterberg - Senior consultant Procesoptimalisatie

dr KO ACHTERBERG

Senior consultant Procesoptimalisatie

Gijs Eerdmans - senior Kaizen consultant

GIJS EERDMANS

senior Kaizen consultant

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Jan Bond - Managing Partner Kaizen

JAN BOND MSc

Managing Partner Kaizen

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen ___
Trainingen & workshops ___
Deelnemers opgeleid ___
Beoordeling klanten 8,9
Consultants & docenten ___
Kantoren 3
Jaar ervaring 18