Wat is management: de vier hoofdtaken en drie aanvliegroutes

Foto drs. Wouter Huisman
Auteur: drs. Wouter Huisman
Management Consultant
Inhoudsopgave

Als gedreven manager of bekwaam bestuurder wil je jouw bedrijf steeds slimmer organiseren en beter managen. Uit wereldwijd onderzoek in meer dan 100 landen, het bekende HPO onderzoek van dr. André de Waal, blijkt dat de kwaliteit van management medebepalend is voor organisatiesucces. Ook is bekend dat topbedrijven (intelligente, datagedreven organisaties) veel minder managers hebben dan traditionele organisaties. Maar hoe pak je deze efficiencyslag aan en wat komt er dan allemaal bij kijken? In dit korte artikel kijken we onder andere naar de drie aanvliegroutes voor het management om meer grip te krijgen, de hoofdtaken van managers en de factoren die de kwaliteit van management bepalen.

Drie aanvliegroutes voor het management

Er zijn meestal meerdere wegen die naar Rome leiden, maar op basis van onze ervaring bij klanten zijn er drie basisvraagstukken die uiteindelijk je aanvliegroute bepalen.

Leven een of meer van deze vraagstukken ook bij jou, dan helpen de management consultants van de Passionned Group je graag verder.

De vier hoofdtaken van het management

Traditionele organisaties werken met managers die vasthouden aan besturing volgens het command-and-control-principe. In de huidige dynamische tijd schiet die aanpak echter tekort. Wat vandaag de standaard is, is bij wijze van spreken morgen al weer achterhaald. Dat vraagt om een wendbare organisatie die snel en op maat kan inspelen op de veranderlijkheid en dynamiek in de eigen organisatie en de externe omgeving. Het (senior) management van intelligente organisaties laat zien dat bekwaamheid nodig is op de volgende terreinen:

  1. Strategisch management: deze managementtaak zorgt dat je organisatie altijd de juiste koers en organisatiestrategie kan bewandelen. Een datagedreven strategie, SMART doelen formuleren en onvervalste KPI’s zijn nodig om steeds weer te bepalen of de strategische koers correct is en of bijsturing noodzakelijk is.
  2. Verhogen van de analytische capaciteiten: het management draagt zorg dat de juiste informatie en kennis op het juiste tijdstip bij de juiste persoon in de juiste vorm beschikbaar komt én daadwerkelijk wordt gebruikt. Datagedreven technologie zoals Business Intelligence & Analytics vormt niet alleen een aanjager voor het verder ontwikkelen van de strategische capaciteiten, maar ook voor grotere wendbaarheid.
  3. Datagedreven werken en managen: de derde hoofdtaak van managers gaat over het inbouwen van wendbaarheid in processen onder andere door informatiemanagement, klantgerichtheid, verandermanagement en procesmanagement. Dankzij datagedreven werken kunnen organisaties sneller reageren op ontwikkelingen in de markt en de concurrentie altijd voorblijven.
  4. Datagedreven verbeteren: bovenstaande taken kunnen niet zonder een cultuur van continu verbeteren, innovatiemanagement en sneller leren door onder andere experimenteren. De PDCA-methode, kwaliteitsmanagement en feedback zitten in de toolbox van elke moderne manager.

Passionned Group heeft al talloze keren bewezen dat organisaties die deze vier hoofdtaken serieus nemen en hierin slagen weten te maken, automatisch veel intelligenter worden. Met als resultaat: meer winst, meer tevreden klanten en een hogere medewerkerstevredenheid.

Minder managers, meer grip en sturing

Het lijkt een paradox maar met minder managers kun je toch meer grip en sturing krijgen. Fijnmaziger, preciezer en sneller. De leiding beoogt taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden lager in de organisatie neer te leggen. En dat lukt helaas nog maar weinig organisaties met succes. Alleen de meest intelligente organisaties kunnen dat aan. Zie ook de impact die Artificial Intelligence kan hebben op het delegatiedilemma van het management.
Het artikel 'Moeten er nog managers zijn?' Afbeelding van Het artikel 'Moeten er nog managers zijn?'Volgens prof. Janka Stoker is het concept van de zelfsturende teams weer helemaal terug van weggeweest. Deze organisatievorm en strategie zie je nu plots opduiken in de zorgsector. Buurtzorg van Jos de Blok is daar een goed voorbeeld van. In dit artikel verkennen Janka Stoker en directeur Daan van Beek de vraag of er nog wel managers moeten zijn.Lees het artikel 'Moeten er nog managers zijn?'

De intelligente, datagedreven organisatie

Ons managementconcept ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ helpt je bij het proces van het kantelen van jouw organisatie. De te dominante hiërarchie waar baasjes de scepter zwaaien, maakt plaats voor klantgerichte processen, capabele medewerkers en integrale sturing door moderne managers.

In ons managementboek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ (compleet herziene druk) lees je alles over deze interessante ontwikkeling. Een 10-stappenplan om jouw organisatie intelligenter, datagedreven te laten werken. Van strategie en datagedreven besluitvormingsprocessen tot elke dag continu verbeteren en vernieuwen.

Artificial Intelligence stopt het delegatiedilemma

Het is een bekende uitdaging van veel managers: taken en beslissingen wel of niet delegeren aan ondergeschikten. De manager weet te veel en kan daardoor de verantwoordelijkheid van een taak of beslissing niet makkelijk overdragen. Met de komst van Artificial Intelligence (AI) stopt het delegatiedilemma want algoritmes blijken prima vervangers van veel beslissers. AI maakt in veel gevallen zelfs veel betere beslissingen dan een manager omdat de biases eruit gehaald zijn én er veel meer kanten van het verhaal in ogenschouw genomen kunnen worden. Wil je weten hoe dat zit? Lees hier dan meer over wat Artificial Intelligence is.

Wat zeggen onze klanten?

De consultants van Passionned Group hebben een schat aan ervaring en delen dat met veel enthousiasme met hun klanten.

André Drenth
Gemeente Almere

Wat bepaalt de kwaliteit van management?

Dat de kwaliteit van management medebepalend is voor het succes van organisaties staat buiten kijf. De kwaliteit kun je afmeten aan de scores op de drie belangrijkste resultaatgebieden van elke organisatie: financiële situatie, klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid. Maar wat zijn nu de achterliggende succesfactoren van succesvolle managers? Eigen onderzoek legt nu voor het eerst die succesfactoren bloot:

  1. feedback geven en ontvangen is een kunst en kunde, zeker wanneer zaken niet goed gaan
  2. kwaliteitszorg inbedden in het bedrijfsproces, zorgen voor een cultuur van elke dag beter
  3. datagedreven beslissingen nemen en een grote mate van transparantie in “handel en wandel”

Meer over ons uitgebreide onderzoek naar continu verbeteren door managers kun je lezen in het onderzoeksrapport ‘De kracht van continu verbeteren’.

Toolbox voor slimmer management

Naast managementopleidingen biedt de Passionned Group tal van oplossingen om aan te haken bij slimmer management. Zo helpen we je om je organisatie beter en winstgevender te laten functioneren.
De SMART KPI-bepaler Afbeelding van De SMART KPI-bepalerIn dit e-learning document (PDF) leer je als manager hoe je het beste de meest geschikte KPI's kunt bepalen en die met succes invoeren in je organisatie. Vier praktijkgerichte methodieken passeren de revue aangevuld met meer dan 350 voorbeelden uit diverse sectoren, diverse oefeningen en tal van tips voor beter en slimmer management. Bepaal je KPI's op radicaal andere wijze en verbeter je managementvaardigheden.E-learning: KPI's bepalen voor managersHet onderzoeksrapport 'De kracht van continu verbeteren' Afbeelding van Het onderzoeksrapport 'De kracht van continu verbeteren'Als manager, staflid of adviseur wil je de prestaties van jouw bedrijf blijvend verbeteren. Maar je weet niet precies hoe je dat in het vat moet gieten. En je weet niet precies welke factoren kritisch zijn om succes te behalen. Samen met het topvakblad Kwaliteit in Bedrijf deden we uitgebreid onderzoek naar het management van continu verbeteren. In dit onderzoeksrapport presenteren we je de belangrijkste factoren die dat kunnen maken of breken. het onderzoeksrapport 'De kracht van continu verbeteren'Het artikel '4 factoren die elke manager moet kennen' Afbeelding van Het artikel '4 factoren die elke manager moet kennen'Als je een blik werpt op de PDCA-cirkel dan zie je op het eerste gezicht een prima principe waar niemand op tegen kan zijn: plannen, uitvoeren, controleren en bijsturen. Maar implementatie blijkt niet zo eenvoudig. Slechts 7 procent van de Nederlandse organisaties passen de vier factoren consequent toe. En dat doen ze met groot succes: de winst stijgt, de klanten zijn blijer en de medewerkers meer betrokken. Ze realiseren veel betere prestaties. Wat is hun geheim?Verdiep je in de 4 factoren die elke manager moet kennenHet boek 'De intelligente, datagedreven organisatie' Afbeelding van Het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'In dit unieke managementboek (meer dan 25.000 exemplaren verkocht) maak je kennis met de belangrijkste uitgangspunten, principes, tools en methodes om je bedrijf intelligenter en meer datagedreven te maken. Je volgt een 10-stappenplan om integraal management, KPI's, datawarehouses, machine learning, een platte organisatie en datagedreven beslissingen met succes te implementeren. Ook het delegatiedilemma komt aan bod. Met kunstmatige intelligentie kun je beslissingen voortaan met een gerust hart overlaten aan computers.Naar een intelligente, datagedreven organisatieHet boek 'De cockpit van de organisatie' Afbeelding van Het boek 'De cockpit van de organisatie'Elke manager werkt met KPI's maar zijn het wel de juiste? De wereld wint elke dag aan turbulentie en om strategisch te kunnen manoeuvreren, moet de organisatie adaptief worden. En het management flexibel. De organisatiecockpit is een overzichtelijk dashboard waarmee je kunt monitoren, analyseren en je processen verbeteren. Dit boek (al meer dan 35.000 exemplaren verkocht) neemt je mee in de wereld van KPI's, gedrag en integraal performance management.Ontwerp een coole cockpit voor het managementHet boek 'De wendbare organisatie' Afbeelding van Het boek 'De wendbare organisatie'Het boek 'De wendbare organisatie' van mr. Leo Kerklaan is het handboek voor moderne managers die strategische beslissingen (moeten) maken. De kwaliteit daarvan bepaalt of hun organisatie zal overleven en de toekomst met open vizier tegemoet kan treden. Wil je aan agile strategie, een wendbare organisatie en je strategie executie optimaliseren? Dan is dit boek, waarvan inmiddels al meer dan 5.000 exemplaren zijn verkocht, een absolute aanrader.Bestel het boek 'De wendbare organisatie'Het PDCA-handboek 'Datacratisch werken' Afbeelding van Het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'In dit unieke PDCA- & continu verbeterboek (meer dan 5.000 exemplaren verkocht) leer je als teamleider en management alles over datacratisch werken. Dit is een kersverse, veelbelovende cocktail van continu verbeteren, big data analyse, AI, procesoptimalisatie en datagedreven werken. Managers die eenmaal de zoete smaak van datacratisch werken hebben geproefd, zijn direct verslaafd. Toch een belangrijke kanttekening: als de data rechtsaf zegt en de directie zegt linksaf, dan ga je toch rechtsaf.Managementboek 'Datacratisch werken & PDCA'

Volg een van onze praktische managementopleidingen

Om de kwaliteit van het management verder te ontwikkelen en te verfijnen, ontwikkelde Passionned Group tal van praktische managementopleidingen. Opleidingen die jou en je medewerkers helpen om de juiste vaardigheden en competenties aan te leren. Tegelijkertijd werk je aan het verhogen van de intelligentie van je organisatie. Met een keur aan onderwerpen, zeer ervaren docenten en actueel onderwijsmateriaal ben je zeker van een hoge kwaliteit managementopleiding.

Kennismaken met slimmer management?

Onze interim-managers en adviseurs laten je graag kennismaken met onze visie en oplossingen om jouw management op een hoger plan te tillen. Maak nu gerust een afspraak voor een oriënterend gesprek met een van onze managementadviseurs.

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in managementvraagstukkenDe management consultants van de Passionned Group helpen kleinere en grotere organisaties bij het verbeteren van de kwaliteit van het management, de besluitvorming en datagedreven werken. Om het jaar organiseren we de verkiezing tot de Slimste organisatie van Nederland samen met Menno Lanting.

neem contact met ons op

Onze management consultants

» Bekijk alle experts

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding Artificial Intelligence
Artificial Intelligence
Uitgelichte afbeelding Boek Artificial Intelligence
Boek Artificial Intelligence
Uitgelichte afbeelding Kwaliteit
Kwaliteit

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met slimmer management, managementinformatie & datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Wouter Huisman - Management Consultantdrs. WOUTER HUISMANManagement Consultant

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring