Hoe werkt datagedreven marketing? | Uitleg van Google Analytics

Hoe werkt datagedreven marketing?

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Het vakgebied Business Intelligence (BI) kent vele toepassingen in bedrijven. Eén daarvan ligt binnen de marketingafdeling, waar men de communicatie met bezoekers zeer gericht kan vormgeven door specifieke kennis over de bezoeker te gebruiken. Deze toepassing noemt men ook wel Behavioral targeting.

Effectiviteit van marketing vergroten door data analytics

Deze toepassing omvat een scala aan tools en data science technieken (wat is data science?) die gebruikt worden door online uitgevers en adverteerders om de effectiviteit van advertenties en banners op de site te vergroten. Dit doen zij door informatie te gebruiken over het surfgedrag van de gebruiker of bezoeker. Het doel is om gerichter en directer in te spelen op specifieke interesses, wensen en behoeften van de klant die je kan afleiden uit het surfgedrag en de transactiehistorie.

Follow the mouse en je hebt een interesseprofiel

In de praktijk houdt dit in dat je informatie gaat verzamelen over hoe jouw bezoekers (klant of relatie) door je website navigeren en zoeken. Vragen die hierbij spelen zijn bijvoorbeeld:

  • welke pagina’s hebben zij bezocht en in welke volgorde
  • hoe lang blijft de muis boven een bepaald item zweven
  • welke zoekacties worden uitgezet
  • bij welke productbeschrijvingen staan zij langer stil

Op basis van deze gedragsinformatie kan je een interesseprofiel opstellen van de bezoeker, en op grond daarvan gerichte advertenties en banners selecteren om te tonen als de bezoekers terugkomen op de eigen website of een gelieerde website met dezelfde webbrowser.

Behavioral Targeting: niet meer op onderbuik

Daarmee kunnen adverteerders nauwkeuriger hun online advertenties positioneren bij die bezoekers. De bezoeker wordt directer benaderd (getarget) op basis van werkelijke interesses en behoeften. Daarnaast kan je deze informatie aanvullen met de aankoophistorie (transacties) van de bezoeker, indien het om een klant gaat. Behavioral Targeting is daarmee een perfect voorbeeld van datagedreven marketing, waarin de inzichten en acties direct uit de data komen en niet meer op het onderbuikgevoel zijn gebaseerd.

Voordelen van datagedreven marketing

Het op deze wijze tonen van verschillende content aan bezoekers o.b.v. hun (geanalyseerde) gedrag, blijkt een significante verhoging van de conversie tot gevolg te hebben. Een groot voordeel voor online verkopers. Daarnaast is het voor advertentie verkopers interessant omdat targeted ads, die meer aandacht krijgen, voor een hogere prijs kunnen worden verkocht. De uitbater van een site kan dus een premium prijs rekenen in vergelijking met random advertising of ads puur gebaseerd op de context van een site. Uit onderzoek (Chen & Stallaert, 2014) blijkt dat de cost-per-click (CpC) in sommige gevallen kan verdubbelen.

In de praktijk: ook kijken naar wetgeving

Het vertalen van deze voordelen naar klinkende munt is, zoals bij alle analytische technieken, een kwestie van goede voorbereiding en strakke integratie in het primaire proces. Praktische zaken die hierbij spelen zijn het juist inrichten van de herkenningsprocedures (o.b.v. cookies en het gebruik van IP-adressen, Mac-adres of een combinatie) en het implementeren van de wetgeving rond gebruik van persoonsgegevens (zoals in de AVG). Daarbij hoort bijvoorbeeld het gebruik van (dubbel) opt-in als middel om de toestemming van gebruikers te waarborgen. Bij het ontwerpen en de inrichting van al deze zaken kan Passionned Group je ondersteunen met onze brede kennis en ervaring op dit gebied, om te zorgen dat de business case voor Behavioral Targeting bij jouw organisatie daadwerkelijk wordt behaald.

Reageer op dit artikel van Isaac Shawky

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met hoe werkt datagedreven marketing? (uitleg van google analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
13591
Trainingen & workshops
13592
Deelnemers opgeleid
13593
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
13594
Kantoren
3
Jaar ervaring
14